36 Reacties

17 dagen geleden

Waar ik ook nu aan zit te denken nu je al wel kon aanleggen is bijvoeden aan de borst. Dan doe je gekolfde melk (of kv, maar kolven moet je toch als je wel graag bv wil blijven geven) in een open flesje en daar doe je een slangetje in (zoek maar op borstvoedingshulpmiddelen) en het andere uiteinde in de mondhoek van je baby naar het gehemelte gericht, terwijl je baby aangelegd is. De fles houd je dan omhoog (en pakt je baby het goed op dan kan die lager dat je baby er zelf meer moeite voor moet doen. Ik denk dat een tepelhoedje misschien tijdelijk ook kan helpen om te kijken of je kindje zo beter doorkrijgt dat het moet gaan drinken (een tepelhoedje komt tegen het gehemelte) ik kon zelf na een ruime week zonder tepelhoedje. Maximaal 30 minuten voeden

17 dagen geleden

Reactie op newmommy😍

Waar ik ook nu aan zit te denken nu je al wel kon aanleggen is bijvoeden aa ...
Ik ga er even naar kijken, dankjewel voor de tip! En ik maak inderdaad al gebruik van het tepelhoedje, zonder krijg ik hem amper tot niet aangelegd. Daaruit drinkt hij vaak 40 min/50 min per borst.

17 dagen geleden

Reactie op kellyliannne

Hoeveel biedt je aan in het flesje nadat je merkt dat hij niet vol zit?
Ik bied dan 50 ML. En daarvan drinkt hij 40 soms of 30

17 dagen geleden

Reactie op Hibiscus

Hij is overigens een week jonger dan die van jou, dus hoeveel cc kan ik nie ...
Precies zo doe ik dit ook. Eerst ene kant voeden. Mocht die in slaap vallen dan pamper wisselen, muts af of boertje. En dan drinkt ie van m’n andere borst erna.

17 dagen geleden

Reactie op kellyliannne

Zo ontzettend herkenbaar. Kunstvoeding heeft ook zeker niet mijn voorkeur, ...
Nog wel. Gisteren 2 weken controle gehad bij het consultatiebureau en nu morgen weer terug na de opdracht gehad extra te kolven. Maar dat gaat dus moeizaam. Leg haar nu wel extra veel aan in de hoop dat dat effect heeft. Hoop dus ontzettend dat ze morgen is aangekomen. Wow dat je met een andere kolf zoveel meer productie hebt! Ik heb nu een enkele handsfree besteld die komt helaas volgende week pas binnen hoop dat ik ook zo'n groot verschil ga merken. Ik wil je zeker op de hoogte houden, wie weet inderdaad kunnen we elkaar zo een beetje helpen hier doorheen te komen!

17 dagen geleden

Hoi ja hier precies hetzelfde...kwam te weinig bij de bv uit...& ik deed ook npg kolven...daar kwam 1 of 2 of helemaal niks uit... na 1.5 week gestopt en bij de bv deed ik al standaard een flesje en nu volledig over op flesvoeding...wat een rust...ik begrijp je helemaal ik had ook tranen &dat ik mijn zoon te kort deed...nu volledig flesvoeding kan ik zo weer genieten en zit echt op blauwe wolk...en hoef ik niet steeds op de klok te letten...volledig flesvoeding na bv deed mijn zoon of zijn leven er van af hing...(kreeg te weinig binnen ivm bv) dus gestopt hiermee!!

16 dagen geleden

Wij hebben precies hetzelfde gehad. Kindje deed het harstikke goed (wel vanaf dag 2 op kunstvoeding overgestapt) wel dronk netjes haar flesjes, leek goed op tempratuur te blijven, was heel tevreden meisje, melde Zich goed voor de flesjes. Alleen bleef maar afvallen. Dag 6 zaten op 10%. Gelukkig appte mijn oud kraamverzorgster hoe het ging en kon mijn verhaal kwijt. Ze gaf aan dat de baby misschien teveel energie verbruikte om netjes op tempratuur te blijven, waardoor ze al haar energie hieraan besteed. Toen hebben we heel streng baby in cosleeper 24uur/7 op kamer, alleen uit halen voor de voeding 70cc aanbieden. Niet laten vasthouden door andere, 2mutsjes en 2 kokend water kruiken om de 3uur(wel op akkoord verloskundige) De dag erna kwam ons meisje al iets aan. En nu 2 weken oud, is ze over haar geboortegewicht!!! Ik deel omdat dit iets is waar je totaal geen erg in hebt, maar toch zon verschil kn maken Ze heeft nu geen mutsje meer op en nog maar 1 kruik

16 dagen geleden

Lieve mama, schakel een lactatiekundige in. Misschien drinkt jouw baby nog niet effectief en zou de LK hierbij kunnen helpen. Via la leche league kan je inderdaad zien hoeveel je per fles kan geven aan jouw kindje. Dit is een richtlijn. Sommige kindjes drinken iets meer bijv. Voed therapeutisch en gebruik een prematuur speen op de fles. Je kleintje moet ongv 20 min doen over de fles. Te lang is ook niet goed. Heel veel succes! Je kan dit.

16 dagen geleden

Mijn middelste had ook problemen met aankomen (wel pas met 5 maanden) en kreeg vooral de tip om vooral vette producten te eten, als zalm avocado volle melk havermelk volle yoghurt of kwark Toen zag k haar gewicht omhoog gaan. En eventueel na een voeding nog even een flesje van 40/50ml na geven met kv of gekolfde melk, dan weet je zeker dat er voldoende in gaat.

16 dagen geleden

Ervaring hier! Bij beide kinderen. Bij mijn oudste was er sprake van stille ondervoeding - vreselijk vond ik dat, vooral omdat ik het zelf niet door had. Het bleek na 2 weken, toen het consultatiebureau kwam wegen. Dus bij mijn jongste (vandaag 1 maand) was ik echt op het gewicht gebrand! Helaas viel ook hij veel af en kwam niet aan in de kraamweek. Na 9 dagen zijn we gaan bijvoeden op advies van de ingeschakelde lactatiekundige, zodat hij zo snel mogelijk op geboortegewicht zou komen. Helaas is mijn productie nog steeds te laag voor volledig bv, maar op de combi doet hij het goed! Het is alleen wel intensief en kost veel tijd.

16 dagen geleden

Reactie op Mell-09

Wij hebben precies hetzelfde gehad. Kindje deed het harstikke goed (wel van ...
Waarom geen muts? En laten vasthouden door andere? Want bij mij gebeurde dat met m’n eerste zoon. Dat die hele dag vastgehouden werd ipv in wieg.

16 dagen geleden

Reactie op Mell-09

Dit! Hier hetzelfde gedaan en gelijk verschil. 30 minuten maximaal bezig met voeden en dan wegleggen en steeds lekker een kruik erbij ook al was de temperatuur steeds rond de 37 graden. Het vasthouden (ongeacht door wie) kost energie nu een baby altijd een bepaalde mate van alert blijft.

16 dagen geleden

Reactie op Mell-09

Blij dat je dit post. Ons meisje had de eerste week veel moeite met op temperatuur blijven. Dit lukt nu goed dus zijn het af gaan bouwen met de mutsjes en de dekentjes maar mogelijk kost haar dit dus toch nog teveel energie. Ga het in ieder geval maar weer proberen!

16 dagen geleden

Zooooo herkenbaar! Ik voel me eigenlijk een beetje opgelucht te lezen dat ik niet alleen ben, want iedereen rondom mij heeft precies melk in overvloed en dit voelt echt als falen van mijn lichaam 🥺 Mijn dochter Juul is geboren op 29/10, aan 3,320kg. Na 2 dagen woog ze nog 2,980kg en waren ze licht in paniek op de materniteit. Vanaf dan ben ik aan het nakolven na elke voeding; dus ons schema ziet er als volgt uit: - live voeden (ze drinkt OK en is tevreden na een voeding) - 20cc bijvoeding (afgekolfde melk) - afkolven tot minstens 20cc (ik kolf tussen 20cc en 30cc intussen) Ze is sinds ze extra voeding krijgt uit het spuitje (vingervoeden) licht aangekomen. Ze weegt intussen 3,030kg. Borstvoeding stopzetten is een no-go voor mij, dus ik zet alles op alles om de klok rond te kolven, veel te drinken, …

16 dagen geleden

Vandaag dus naar het consultatiebureau geweest. Na heel veel aanleggen en proberen te kolven (wat niet lukte) was ze vandaag 12 gram zwaarder dan maandag. Niet heel veel dus. Moet nu om de 3 uur gewoon aanleggen en ochtend, middag en avond 30cc extra kunstvoeding erin. Ik moest stoppen met extra aanleggen en kolven omdat dit mij ook vermoeid maakt en zo juist de productie (en de motivatie om door te gaan) tegen kan werken. Vind het niet fijn dat dit moet maar ga het zo maar even doen. Hopelijk levert het niet een hoop krampjes op.

4 dagen geleden

Reactie op kellyliannne

Zo ontzettend herkenbaar. Kunstvoeding heeft ook zeker niet mijn voorkeur, ...
Vanmorgen bij de lactatiekundige geweest. Ons meisje blijkt een beetje lui te zijn. Ik heb een snelle toeschietreflex dus dat drinkt makkelijk maar de echt vette melk komt wat moeilijker los bij mij en heeft ze dus ook niet het geduld voor om daarvoor aan de borst te blijven. Als tip van de lactatiekundige kreeg ik om haar net wat anders aan te liggen. Ze ligt nu met haar benen gewoon echt naar beneden en ik moet opletten dat ik mijn schouder goed ontspan zodat de tepel anders ligt. Daarnaast moet ik mijn borsten van te voren masseren in de hoop dat de vette melk ook makkelijker los komt en net voordat ze onrustig wordt weer masseren. Na de afspraak moest ik naar het cb en bleek ze maar 4 gram te zijn aangekomen (ma vorige week 220 met bijvoeden) dus moet weer 4x 30cc bijvoeden. Hoe gaat t bij jullie?