11 Reacties
16 dagen geleden
Heb je inbakeren al geprobeerd? Onze kleine van 2 weken heeft daar enorme baad bij omdat hij totaal niet weet wat hij met z'n armpjes moet.. voor de nacht hebben we echt een doek, en overdag doen we een dekentje goed om hem heen. Ook helpt White noise enorm! Op Spotify heb je een playlist staan
staan
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DXby8tlLbzqaH?si=1vfnNV8WRXaI6tffey695g&pi=NWpImxryRaGy7
16 dagen geleden
Bij ons helpt inbakeren.. eerst deden we dit alleen met de laatste voeding savonds, maar omdat mijn dochtertje overdag moeite had met in slaap vallen.. bakeren wij haar met elk slaapje in. En ik moet zeggen dat dit echt supergoed gaat!
Helaas had mijn dochtertje een paar weken terug meerdere dagen alleenmaar plasluiers zonder ontlasting. Daardoor werd er aangeraden: ALS ik kunstvoeding geef iets minder poeder gebruiken dan dat er aangegeven staat om het wat op gang te krijgen. Toen ben ik er dus achter gekomen dat dit ook 1 van de redenen was dat ze minder snel in slaap viel, of juist sneller wakker werd vanwege te weinig voeding in het water. Zij was dus steeds niet helemaal voldaan of had gewoon weer snel "honger".
16 dagen geleden
Heel herkenbaar. Onze baby is nu 5 weken en wij merkten met 3 weken dat die echt veel te lang wakker was. Hij raakte oververmoeid en was daardoor slecht te troosten en in slaap te brengen, niks hielp. We zijn toen gestart met een wakker/slaapschema. Voeden, verschonen en actief in slaap helpen. Dit lukte uiteraard niet altijd en koste veel energie maar we merkten wel echt veel verschil na een week.
Ondertussen is dit ongeveer het schema wat we aanhouden. Dit lukt absoluut niet altijd maar we proberen dit als leidraad te gebruiken.
- 22.45 voeding / verschonen en in co-sleeper, ingebakerd in het donker.
- Op verzoek vaak rond 6.00 voeding / verschonen en ingebakerd in co-sleeper in het donker.
- 9.30 voeding / verschonen, naar beneden, beetje spelen of op zijn buik leggen bijv. Daarna rustig bij ons liggen of in de box, beetje wiegen en minder prikkels. Vaak valt die dan nog een uurtje in slaap.
- 12.30 voeden en verschonen daarna in de co-sleeper in het donker en ingebakerd.
- 16.00 voeden en verschonen, beetje spelen en dan in de draagzak, box of babynestje. Prikkels proberen we dan weer te verminderen. Vaak valt die dan nog een uurtje in slaap.
- 19.30 voeden en verschonen, beetje spelen en dan weer rustig bij ons leggen maar wel echt actief proberen dat die nog een uurtje slaapt, dit is vaak het moment dat die huilerig wordt en echt hulp nodig heeft. Soms lukt dat en soms hebben we een ongezellige avond ;).
Dus niet echt een tip, maar voor ons helpt structuur en overdag een extra slaapje in het donker heel erg goed. Wie weet kan je er iets mee.
16 dagen geleden
Reactie op Tessa234
Dankje! En wat doen jullie voor het actief proberen in slaap te krijgen?
We hebben nog geen gouden standaard gevonden wat altijd werkt helaas, maar dit werkt vaak wel:
- Wiegen met gezicht naar ons lichaam toe zegmaar en ritmisch op zijn billen slaan
- Met zijn gezicht tegen mijn schouder of op mijn borst leggen dat die niet alle prikkels van buiten krijgt
- Met mijn vinger/hand van het voorhoofd over zijn neus naar beneden wrijven / hand op zijn ogen leggen
- In de kinderwagen naar buiten
- Na een badje valt die vaak makkelijker is slaap, dus dat proberen we tactisch te plannen
- Rondje in de auto/maxicosi
- En soms lukt niks en dan maar gewoon even laten uithuilen, hoe zielig ook.
15 dagen geleden
Reactie op Mamavb2
Heel herkenbaar. Onze baby is nu 5 weken en wij merkten met 3 weken dat die ...
Geef je borstvoeding of kunstvoeding? Tot 6u slapen klinkt echt als een droom 😳
15 dagen geleden
Reactie op Flowergirl1994
Bij ons helpt inbakeren.. eerst deden we dit alleen met de laatste voeding ...
Goed om te horen! Hoe helpt het precies bij het in slaap vallen? Baker je haar dan in als ze wakker is en neem je haar dan nog even in de armen? Bij ons werkt het alleen als ze al in slaap is gevallen in mijn armen om dan iets langer door te slapen dan zonder inbakeren.
15 dagen geleden
Hier kan hij max 45 min wakker zijn na de fles daarna raakt hij al oververmoeid. Wat ik doe is zijn luier verschonen, inbakeren flesje geven en hem na de fles boeren en rechtop houden. Dan houd ik hem nog even in mijn armen. Als ik voel dat hij in slaap valt leg ik hem terug in de wagen of bedje. Zorg er voor dat je je kindje een beetje op zijn zij weg legt. Kinderen hebben een grijp/ schrik reactie als je ze op hun zij weg legt is dit minder. Zorg er wel voor dat die daarna op zijn/ haar rug ligt. Meestal wieg ik de wagen nog even maar vrijwel slaapt hij hier direct
12 dagen geleden
Reactie op Tessa234
Goed om te horen! Hoe helpt het precies bij het in slaap vallen? Baker je h ...
Ik voed haar eerst tot ze voldaan is, daarna even laten boeren en knuffelen. Ik zorg dat ze in totaal ongeveer 1 a 1.5 uur wakker is. Ik leg de inbakerdoek open op mijn bed en leg mijn dochtertje hier dan op. Ik laat haar even 5 a 10 minuutjes rondkijken, en kriebel/masseer ik rustig haar buikje. Wanneer ze rustig ligt (meestal ligt ze tevreden om zich heen te kijken) dan baker ik haar in en leg ik haar gelijk in de co-sleeper zonder haar eerst nog in mijn armen te leggen. Ondanks het inbakeren zorg ik ook dat het dekentje strak om haar heen zit (de zijkanten van de deken onder het matrasje gevouwen). Zij ligt fijner als ze niet veel kan bewegen met haar handjes, anders is ze snel wakker en blijft ze huilen.