29 Reacties
één maand geleden
Hey, ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Mijn dochter is nu 2,5 week oud. Wij hebben een spoed keizersnede onder volledige narcose gehad.
De borst vind zij ook heel ingewikkeld en ze heeft er geen geduld voor. Aanhappen lukt wel maar ze laat constant los en wordt uiteindelijk boos. Hierdoor ben ik snel over gegaan naar full time kolven. Ik heb genoeg melk maar ze raakt gewoon niet verzadigd. Ook niet na 130 ml en is tussendoor veel wakker voor extra melk.
Sinds twee dagen ben ik over gegaan naar volledig flesvoeding. Ik heb een heel ander kind. Na 90 ml fles is ze eindelijk voldaan. Ze slaapt goed en heeft geen woede meer.
Doe vooral wat goed voelt voor jou en je kindje. De borstvoedingmaffia probeer ik zelf te negeren. Ik heb het geprobeerd maar voor mijn baby is de fles het beste.
één maand geleden
Reactie op ElenaJan
Hey, ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Mijn dochter is nu 2,5 week oud. W ...
Precies dit! En maar aanhappen en loslaten en uiteindelijk gefrustreerd want honger.
De kraam legde mij uit dat ze waarschijnlijk de eerste melk (waar ze vocht uit haalt) makkelijk kan drinken. Maar de rijkere melk die daarna komt (waar ze van groeit en aankomt) niet goed lukt om daarbij te komen en dan afhaakt en in slaap valt.
Fijn om je berichtje te lezen! Dank je wel voor het delen
één maand geleden
Reactie op October2024
Dit hadden wij ook de eerste week, daarop gaan kolven. Vervelende fase..
Ja klopt en ik werd er echt niet happy van. Ook de kraam en verloskundige zeiden dat het mijn lichaam is en dat ik zelf moest kiezen wat ik wilde. Daardoor ging ik makkelijker overstag naar flesvoeding…
één maand geleden
Ons meisje luk(te) het ook niet . Ik kolf fulltime, je kunt daarmee ook je productie verhogen..
Persoonlijk wel pittig met name snachts (kolf dan 1 fles vooruit). Aangezien onze dochter nu slaapt en ik nog moest kolven..
Het helpt mij wel om vooruit te kolven, dus als ik de fles geef om daarna te kolven.
Reden bij ons is door de vacuümpomp bevalling en mogelijk te kort tongriempje. Wij hadden wel een deskundige ingeschakeld (werd gedeeltelijk vergoed) en een osteopaat. Hoop nog steeds live te kunnen voeden..
één maand geleden
Reactie op ElenaJan
Hey, ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Mijn dochter is nu 2,5 week oud. W ...
Flesvoeding is tegenwoordig ook helemaal niet slecht. Wij hebben in het begin toen het nog op gang moest komen ook bijgevoegd met flesvoeding, omdat ik vond dat ze wel gewoon wat binnen moest krijgen en ze was heel erg veel afgevallen. Hierdoor kon ook mijn partner de fles geven snachts, waardoor ik na de keizersnede iets meer kon rusten in de nacht.
Nu gaat de borstvoeding wel goed(met tepelhoedje wel). Maar ik heb gewoon een pot kunstvoeding staan ook. Mocht het toch een keer niet genoeg zijn of iets heb ik wel wat achter de hand. Wil gewoon dat mn kind goed te eten krijgt. Hoe en wat maakt dan niet uit.
één maand geleden
Lieve mama, wat vervelend om te horen. De weg met borstvoeding is helaas zeker niet per se een makkelijke.
En zeker die eerste tijd waarin de tepels gehard moeten worden is gewoon inderdaad heel pijnlijk.
Verzorg je ze goed met tepelcreme? Die van Medela kan er gewoon op blijven zitten en hoeft dus niet schoongemaakt te worden.
Als jij het belangrijk vind om borstvoeding te geven:
Fulltime kolven kan zeker geen kwaad om je productie op gang te houden totdat ze het wel zelf wegkrijgt of leert aanhappen. Ik hou zelf mijn borst altijd nog vast tijdens het voeden omdat mijn kleintje haar hoofd volledig in mijn borst wegdrukt en dus geen lucht krijgt.
Ik had zelf de tip gekregen om aanvullend lecithine te slikken zodat de vette melk makkelijker loskomt. In mijn geval is het vanwege een borstontsteking door overproductie, maar het maakt het makkelijker voor jouw kleine zodat die minder hard hoeft te werken voor de vette melk. Vaak als ze dat wegkrijgen is dat ook weer een seintje om de productie omhoog te schroeven.
Maar wees ook redelijk en lief voor jezelf. Er zijn genoeg kindjes die groot worden op flesvoeding. Zeker de basis flesvoeding word echt streng gereguleerd. En ik denk met de vermoeidheid en het herstel van een keizersnede dat je wellicht wat hard bent voor jezelf. En die stress komt vaka ook niet ten goede van de eigen voeding. Je zit zelf ook nog in een herstel proces.
Je doet het tot nu toe super goed! En er is niets mis met welke keuze je ook maakt, maar laat het niet ten koste gaan van deze mooie periode waarin je vooral lekker zou moeten genieten van je kleintje!
23 dagen geleden
Onze dochter was ook echt niet verzadigd na de borst(en) en viel steeds in slaap etc. We hebben een paar dagen na de borsten nog wat kunstveiling gegeven. Daar sterkte ze van aan merkten we. Daarna wel weer volledig op de borst overgegaan en toen ging het goed maar leek ze ook echt sterker