7 Reacties
24 dagen geleden
Hallo mama,
Ik heb zowel bij mijn zoontje als nu bij mijn dochtertje moeite met borstvoeding gehad. Aanhappen was/is lastig. Mijn productie is net niet voldoende, maar ik ben een doorzetter (op dit vlak) en ik kolf zodat ik weet hoeveel borstvoeding er binnen komt, ik heb niet voldoende voor volledige borstvoeding dus krijgt/kreeg de baby 5 tot 6 flesjes borstvoeding en de rest aangevuld met kunstvoeding. Zo heb ik minder stress dat het perfect moet gaan, maar ik geef wel zo lang mogelijk voeding en antistoffen mee vanuit mezelf.
Het kolven ging ook niet vanzelf, eerst haalde ik 30cc eruit terwijl ze al 70cc dronk. Ondertussen (nu 4 weken) haal ik gemiddeld 130cc per kolf sessie eruit. Als je het wil en de tijd neemt komt het goed! Je kan altijd bijvoeden met kunstvoeding en als je er klaar mee bent en je wil nu stoppen is dat natuurlijk ook helemaal oké! Je kindje wordt er sowieso groot van🤗🥰
Doe wat voor jou het beste is🫶🏻
24 dagen geleden
Geef niet zomaar op maar schakel hulp in. Lactatie kundige bijvoorbeeld. Meestal is het probleem aanhappen, teddy Roorda heeft hier een heel duidelijk filmpje over op YouTube. Zere tepels incl mega kloven had ik ook rond 1 week, anders aanhappen was het geheim. Helen ging heel snel toen ik silverettes ging gebruiken, binnen 3 dagen waren kloven weg!
24 dagen geleden
Ja ik heb dit ook gehad met mijn dochtertje. Uiteindelijk was borstvoeding een toetje en is ze hartstikke goed gegaan op flesvoeding. Doe idd vooral wat goed voelt! Er is vaak heel veel druk vanuit de maatschappij om borstvoeding te geven… maar je kindje voelt jouw ‘stress’ en een happy momma is een happy baby!
Op het moment geef ik ook borstvoeding aan mijn 5 weken oude zoontje en ook al gaat het beter, ik merk gewoon dat bv niet helemaal voor mij is. Vind het heel intens… Dus mijn zoontje krijgt al bijvoeding omdat ik al met al ook niet genoeg melk aanmaak… succes en doe vooral wat jou het minste ‘stress’ geeft 🙌🏽
24 dagen geleden
Ja, ik heb dit ook. Er zijn allemaal kleine dingen bij elkaar die het voeden aan de borst voor mij een enorme opgave maken, zowel lichamelijk als mentaal. Ik wil het echt zo graag, maar als hij dan weer zo gefrustreerd is dat er niet a la minute (meer nanoseconde) melk uit stroomt zodra hij aanhapt, dan heb ik het niet meer en voel ik mij zo ontzettend somber. Ik heb daardoor gisteren de knoop doorgehakt in ieder geval voorlopig voltijd te gaan kolven. Mijn productie is ook nog niet op peil, dus waar nodig geven we bij met kunstvoeding. Ook komt vandaag een lactatiekundige langs voor een plan. Ik denk dat het met die productie wel goed kan komen, dus ik ga nog door met kolven.
Ik kolf nu in ieder geval voor elke voeding die hij krijgt. Wat bij mij ook hielp is echt ontspannen zitten en warmte. Ik leg nu een kruik bij mijn borsten of we leggen er warme doeken op. Ik gebruik nog een huurkolf (medela symphony) die niet hands free is, maar ik door creatief te zijn met een sportbh, wel hands free heb gemaakt. Het is nog niet genoeg, maar elk beetje helpt/is mooi meegenomen!
Mocht het nou echt niet lukken, kan ik overgaan op kv en heb ik daar vrede mee. Daar ben ik ook gedeeltelijk groot op geworden en is aardig gelukt, als ik het zelf mag zeggen 😆 Wat je ook besluit; het is oké, het is jouw proces en er is geen goed of fout. Je moet er zelf absoluut niet aan onderdoor gaan!
24 dagen geleden
Nu niet, maar bij mijn eerste had ik dit wel. Ik had besloten met 2 weken af te gaan bouwen en ik merkte dat met 2 voedingen minder ik genoeg lucht kreeg om door te gaan. Gelukkig bleef mijn productie wel goed want dat is een risico zo vroeg al minderen. Uiteindelijk 1 voeding per dag flesvoeding. Deed dat moment ook niet kolven want dan was ik nog bezig.
Wat betreft je pijnlijke tepels denk ik dat je kleine verkeerd aanhapt. Mogelijk heeft ze alleen je tepel te pakken en eigenlijk moet ook een groot deel van je tepelhof meegenomen worden. Kolven is ook een ding apart is bij mij ook nooit lekker gegaan terwijl aan de borst genoeg productie. Kijk even of je een lactatiekundige in kan schakelen dat scheelde bij mij een hoop.
Mocht je toch willen stoppen vooral doen! Blije mama blije baby! En er zijn zoveel anderen die na een week over gaan op flesvoeding en ik snap het volledig dus doe waar jij je goed bij voelt! Succes!
24 dagen geleden
Kan mij goed voorstellen dat je er klaar mee bent. Ik had ook kloven de eerste week en was er best klaar mee. Ik wist echter wat ik mocht verwachten en wat te doen. Vervelend dat je kraamhulp je hierin heeft laten aanmodderen. Hydrogelpads hielpen bij het herstel, een lactatiekundige hielp hier een paar dagen later met tips, door te kolven kon alles nog beter tot rust komen en 2 weken verder en ik heb mijn baby probleemloos aan de borst. Kolven moet je overigens ook “leren”. Heb je wel de huurkolf? Die is namelijk echt voor het op gang brengen van de borstvoeding en is vele malen krachtiger dan een kolf die je kunt kopen. En de maag is een knikker dus je hoeft echt niet veel te kolven. Jou had met goede begeleiding al aardig wat leed bespaard kunnen blijven deze eerste week. Het kan echt allemaal nog beter worden, maar als je daar niet meer mee bezig wilt moet je maar zo denken dat overstappen op kv ook oké is.
24 dagen geleden
Hoi,
Wat vervelend dat het nog niet wil vlotten. Voor je tepels kun je de purelan crème van medela gebruiken. Dat hielp bij mij enorm en je mag hem gebruiken tijdens borstvoeding.
Verder wat kolf tips die bij mij hielpen:
- filmpjes van je baby kijken voor toeschietreflex, of nog beter een filmpje van jezelf terwijl je borstvoeding geeft aan de kleine
- rustig de tijd nemen, geen haast hebben
- goed inademen, af en toe heel bewust een diepe ademhaling (blijf dit altijd bijzonder vinden maar werkt echt bij mij)
- kijken naar de melk toestroom in de kolf. Ook zo typisch maar als ik bijvoorbeeld tv kijk, stopt de productie. Als ik met de zaklamp van m’n telefoon naar de melk kijk, blijft t gaan😅
Succes!