747 Reacties

24 dagen geleden

Reactie op FWx

Wat te doen aan overproductie? Ik kolf momenteel fulltime omdat live voede ...
Over productie ga je gemiddeld alleen tegen door minder te kolven/ je kind vaker aan te leggen. Zolang je blijft kolven krijgen je borsten continu het signaal van 'hier moet meer geproduceerd worden ' omdat het op vraag en aanbod gaat. Zo wordt de melk normaal ook afgestemd op hoevaak en hoeveel je kindje wilt drinken. Leeg kolven is juist funest, want je blijft dan in dat cirkeltje. Je zult gek genoeg door de stuwing heen moeten, bijna iedereen heeft dit juist de eerste paar dagen zodat het aanbod daarna afgestemd kan worden op hoe vaak je kindje komt voor voeding en diens behoefte, als je daarnaast blijft kolven blijf je in die spiraal. Wat je eventueel zou kunnen doen is één borst per keer aanbieden bij het voeden en de andere even lang kolven als dat je baby drinkt, de volgende ronde van borst wisselen. Maar misschien ook fijn omdat Live voeden niet goed wil, een lactatiekundige in te schalen? Heel vaak wordt een groot deel vergoed door je zorgverzekeraar

24 dagen geleden

Reactie op GGK

Iemand goede tips voor een app om borstvoeding bij te houden?
Medela app

24 dagen geleden

Reactie op FWx

Houd er rekening mee dat je kindje snel meer wilt gaan drinken. Het aantal voedingen zal gaan dalen per dag maar de hoeveelheden nemen toe. Ze zullen ongeveer 1 liter per dag nodig hebben dan. Soms iets meer soms iets minder. Met fulltime kolven is het VEEL moeilijker om je productie op te hogen. (10 maanden bij mijn eerste zoon, 6 maanden bij de 2e fulltime gekolft) dus ik zou het als het je niet heel erg stoort lekker in stand houden en een voorraad aanleggen. Want hoe langer je dit wilt gaan doen, hoe meer moeite het gaat kosten om het op peil te houden. Ook met je menstruatie maandelijks kan het zo zijn dat het in een dip komt. Daarnaast heb je de bekende 4 maanden dip. Dus denk er goed over na voordat je dit gaat terugschroeven. De eerste paar maanden worden je melk klieren ook getraint voor de toekomst en als ze nu al "leren" minder te mogen maken kan ook dat het lastig gaan maken.

24 dagen geleden

Reactie op Celiie

Houd er rekening mee dat je kindje snel meer wilt gaan drinken. Het aantal ...
. Aan de 1 liter per dag kom je met borstvoeding nagenoeg nooit, tenzij je de verkeerde formule hanteert. 800 ml is realistischer 😉 wel klopt het dat kolven met de tijd moeizamer kan gaan en er dips zullen volgen, maar ook dat is echt wel op te vangen met de voorraad die je bijna vanzelf wel opbouwt.

24 dagen geleden

Reactie op newmommy😍

Ik zou beginnen met stoppen met kolven als je 100 ml totaal hebt gekolfd. B ...
Ja dat deed ik met mijn ziekenhuis kolf idd! Maar met de evite is het tijdens het kolven niet te zien hoeveel je hebt dus het is heel erg zoeken, soms denk ik er te zijn en is het "maar" 70ml maar dan kun je de cups er niet opnieuw opzetten zonder melk te morsen.

24 dagen geleden

Reactie op newmommy😍

. Aan de 1 liter per dag kom je met borstvoeding nagenoeg nooit, tenzij je ...
Dan heb ik hier toevallig 2 grote drinkers gehad. 😄 Borstvoeding gaat ook niet altijd op formule. Aan de borst zie tenslotte ook niet wat ze drinken. Soms is 800 genoeg, soms heb je ineens ruim 1100 nodig. Het wisselt enorm per kindje en per dag. Je kunt iig beter te veel hebben dan straks tekort komen.

24 dagen geleden

Reactie op newmommy😍

. Aan de 1 liter per dag kom je met borstvoeding nagenoeg nooit, tenzij je ...
Dan heb ik ook twee grote drinkers 🙈 Mijn dochter zat op een gegeven moment op 1,5 liter per dag en ons zoontje zat met 7 dagen ook al op 800ml per dag. Nu weer bijna volledig over op de borst, dus geen idee wat hij nu drinkt.

24 dagen geleden

Hoi dames, Hier nog een vraag van mij 😅 vandaag is de lactatiekundige geweest en veel tips van gehad, maar zijn er dames die ervaring hebben met bijvoeden aan de borst? En een elektrische kolf die het zelfde werkt als een hand kolf? Dus eigenlijk een kolf doe een continue vacuum houdt ipv los laat en weer vacuum trekt? Het toeschietreflex is aanwezig maar door een bindweefselaandoeningen helaas niet genoeg "druk" die opbouwd in mn klieren om het na de stimulatie en toeschietreflex te laten "lopen"

24 dagen geleden

Sorry voor mijn lange verhaal, maar wil even mijn onzekerheid en verhaal kwijt.. De eerste week gingen bij ons de nachten goed. Na een voeding konden we haar wegleggen in de cosleeper zonder probleem. Meestal was ze al in slaap gevallen aan de borst. Na week 1 werd het wegleggen steeds lastiger en moet ze na een voeding altijd huilen. Als we haar wegleggen in de cosleeper gaat ze hysterisch huilen en is ze ontroostbaar, tenzij ik haar pak en op m’n borst laat slapen. Nu kan dat natuurlijk niet de hele nacht. We hebben haar gisteren voor het eerst ingebakerd en wegleggen ging een stuk beter en heeft ze goed geslapen in haar cosleeper. Ik vertelde dit aan een vriendin die anderhalf jaar borstvoeding gegeven heeft en zij raadde af om in te bakeren bij borstvoeding, omdat je dan honger signalen mist van je kindje en hierdoor misschien per ongeluk voedingen overslaat. Hierdoor zou dan je eigen productie achteruit gaan en je kindje te weinig voeding binnen krijgen. Ik ben hier mega onzeker door geworden en zie nu even door de bomen het bos niet meer🥺 Wat moet ik doen om toch de nachten door te komen? Heeft iemand ervaring hiermee of het inbakeren idd niet verstandig is?

24 dagen geleden

Reactie op Bowie1997

Sorry voor mijn lange verhaal, maar wil even mijn onzekerheid en verhaal kw ...
Ik heb 5 weken lang borstvoeding gegeven en mij dochter ook in gebakerd omdat de nachten inderdaad vervelend waren. Mij kleine meld zichzelf voor een voeding ik zou inbakeren met een hydrofiele doek doen dit doen wij ook (ook al komt ze er met der handjes er uit)

24 dagen geleden

Reactie op FWx

Hier ook een overproduceerder en alles ging bij mij de vriezer in. Kwam goed van pas tijdens mijn maandelijkse menstruatiedip en tijdens ziekte. Toen mijn kolfrecht kwam te vervallen op het werk was ik ook heel blij met m’n voorraad want ik hoefde dan niet in mijn pauze te kolven. Toen ik opnieuw zwanger raakte begon mijn dochter de borst te weigeren en heeft ze nog maanden op mijn vriezer voorraad kunnen teren.

24 dagen geleden

Reactie op LauraLove

Hoi dames, Hier nog een vraag van mij 😅 vandaag is de lactatiekundige gewe ...
Bijvoeden aan de borst heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar volgens mij werkt dat hetzelfde als met finger feeding maar dan met een slangetje die je op je borst plakt. En daar heb ik wel ervaring mee. Daar zijn complete kits voor te koop in de borstvoedings wereld. Mijn elektrische kolf verbreekt het vacuüm nooit helemaal. Hij trekt zeg maar de tepel en het tepelhof in de schelp vacuüm, en gaat daarna alleen de tepel zelf op en af onder druk zetten. Ik heb een oude ardo calypso. Misschien kun je via de lactatiekundige een kolf consult doen om wst verschillende uit te proberen en te zien wat voor jou werkt.

24 dagen geleden

Reactie op LauraLove

Wel ervaring met het bijvoeden aan de borst. Ik deed gekolfde melk in de open fles en legde de baby aan en deed een slangetje vanaf de fles in de mondhoek van mijn baby die dan zelf de melk uit de fles trok. Hoe hoger je de fles houdt hoe makkelijker de baby de melk krijgt (de eerste keren met een spuitje wat geholpen en na een paar keer trok mijn baby het zelf wel vanuit de fles). Na een week of 2 kon ik voeden zonder hulpmiddelen. Bij mij was mijn tepel het probleem. Voorziet de lactatiekundige dat jij je baby aan de borst kan krijgen? Wat ik wel een nadeel vond was dat ik erna moest kolven en daar soms teveel tijd tussen zat door omstandigheden waardoor ik een soort extra voedingsmoment creëerde wat weer resulteerde in een overproductie (die gelukkig binnen een week opgelost was). Zorg dus dat je echt gelijk erna kolft. Geen idee voor de kolf. Had de lactatiekundige geen suggesties?

24 dagen geleden

Reactie op LauraLove

Heb je al naar een haaka ‘kolf’ gekeken? Die knijp je eenmalig in en houdt dan vacuüm. Ik kan daar aardig wat mee ‘kolven’ maar werkt bij mij wel alleen goed als mijn zoontje aan de andere borst drinkt.

24 dagen geleden

Reactie op Bowie1997

Ligt denk ik een beetje aan je kindje en wat voor signalen je kindje geeft? Onze dochter hebben wij ook altijd ingebakerd en die kwam gewoon elke 3 uur. Die heeft ze de eerste 6 maanden geen enkele keer overgeslagen helaas 😬 Ons zoontje geeft nu iets minder duidelijke signalen, bij hem hebben we inbakeren nog niet geprobeerd maar dat wil ik op den duur wel proberen. Ik denk zelf dat ze vanzelf meer geluid gaan maken als ze de borst niet krijgen of het anders op een ander moment gaan inhalen, maar dat is mijn gevoel erbij, ik ben geen expert hier in.

24 dagen geleden

Reactie op Celiie

Bijvoeden aan de borst heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar volgens mi ...
Ze doet helaas geen kolfconsult aan huis, en er moet een continu spanning op mn tepel blijven staan om te zorgen dat de melk blijft lopen/druppen... zelfs de symphony doet niet voldoende om de melk klieren leeg te "trekken"

24 dagen geleden

Reactie op newmommy😍

Wel ervaring met het bijvoeden aan de borst. Ik deed gekolfde melk in de op ...
De lactatiekundige had de hakaa geadviseerd maar dat is geen doen tijdens het aanleggen wegens wissel voedingen wat het beste werkt om uitputting van de kleine te voorkomen, vandaar ook het bijvoed flesje voor aan de borst in de hoop dat met extra supplementen (buiten nu boezemvriendjes en dompiron om) gaan helpen met het legen van de melkklieren

24 dagen geleden

Reactie op Suzan86

Heb je al naar een haaka ‘kolf’ gekeken? Die knijp je eenmalig in en houdt ...
Deze had de lactatiekundige inderdaad als voorbeeld gegeven maar door wisselkoersen is dat bijna niet te doen doordat ik zo'n stevig toeschietreflex heb drupt er meer naast dan in de hakaa, ik ben soms al te langzaam met de lekschalen of de handkolf... zoals de lactatiekundige zo mooi zei, de kleine hoeft maar te knip ogen of het loopt al, alleen stopt het ook weer na het toeschietreflex....

23 dagen geleden

Reactie op Bowie1997

Vanaf nacht 4 ofzo ligt mijn dochter in de puckababy. Geniaal ding vind ik dat, ze slaapt heeeerlijk en ze drinkt prima! Ze is nu 6 weken en geeft goed aan wanneer ze honger heeft. En ze slaat nu ook al een week of 2 een nachtvoeding over. Ik zou het gewoon lekker inbakeren als jouw dochter daar lekker van slaapt.

23 dagen geleden

Reactie op LauraLove

Deze had de lactatiekundige inderdaad als voorbeeld gegeven maar door wisse ...
Welke hakaa heb je dan? Als het goed vacuüm zit kan er niets naast lopen? Ik zet de hakaa er ook al op voordat ik begin met voeden. Eerst wat ‘losjes’ en zodra mijn zoon goed drinkt knijp ik er nogmaals in zodat de vacuüm goed strak zit.