741 Reacties
één maand geleden
Reactie op newmommy😍
Het beste wacht je tot week 4 met kolven en bied je vanaf maximaal week 6 d ...
Oh, zie mijn reactie van van net iets eerder over kolven. Bij nr 1 met 1 flesje per dag gestart einde van de kraamweek puur omdat we al aan het kolven en fingerfeeding waren begonnen en we zo voor mij een rustmoment konden inbouwen omdat deze boy clusteren echt serieus nam toen hij eenmaal de borst had ontdekt (lees: van 19:30 tot 01:00). Bij nr 2 denk ik op dag 10 gestart. Voorkeur voor fles of borstvoeding bij nr 1 echt nooit gemerkt, bij nr 2 zijn we nu zo'n 2 weken verder, drinkt keurig aan borst en fles. Durf bijna niet te zeggen dat we een paar dagen terug ook met een speentje zijn gestart om hem wat te verlichten tijdens krampjes 😅
één maand geleden
Hoi dames! Ik heb een vraag en opzoek naar tips... onze kleine meid is nu net een week oud, ik voed sinds dinsdag met een tepelhoedje maar daar zuigt ze nog met zoveel kracht achter dat ze zelfs dan nog bloedblaasjes aan m'n tepels zuigt nu gaat het aanhappen wel beter maar nog niet ideaal ondanks dat ik geen vlakke tepels heb, de kraamzorg was gister voor het laatst en die had ook geen tips meer en de lactatiekundige kan pas volgende week 😭...
Maar nu mijn volgende probleem de stuwing is voorbij en ze heeft vannacht geclusterd maar de productie is nu juist terug gelopen ipv opgelopen, waar ik gister nog 60cc kolfde kolf ik nu nog maar 20cc...
één maand geleden
Reactie op LauraLove
Hoi dames! Ik heb een vraag en opzoek naar tips... onze kleine meid is nu n ...
Het komt zeer waarschijnlijk niet door de zuigkracht, maar door wrijving. Doe je het tepelhoedje goed op? Nat maken, tepelstuk inklappen, op de tepel zetten met de neusuitsparing op de juiste plek en dan uitklappen? Gebruik je de juiste maat? Maak je geen zorgen om je kolfopbrengst. Deze is heel flauw ook afhankelijk van hoe je er mentaal instaat, maar zegt niks over je daadwerkelijke productie (slaaptekort, zorgen om je productie, pijnlijke tepels etc zorgen ervoor dat je minder makkelijk kolft). Blijf 8x kolven (of als je kindje vaker komt vaker) en probeer te ontspannen. Soms is het letterlijk een kwestie van diep inademen en uitademen en de schouders laten zakken. Soms helpt het om aan het eind van een kolfsessie nog even de tsr functie te gebruiken.
één maand geleden
Reactie op newmommy😍
Het komt zeer waarschijnlijk niet door de zuigkracht, maar door wrijving. D ...
Yes tepelhoedjes zitten goed, passen ook goed e.d. dus dat gaat gelukkig wel en kolven doet gelukkig geen pijn! Dankjewel voor de tips iniedergeval! Ga kijken of ze helpen :)
één maand geleden
Reactie op LauraLove
Een handkolf en +/- 20 min per borst net zolang als de kleine zou eten aan ...
Ik heb zelf een professioneel huurapparaat van medela (symphony via mypump.nl kan je alle huurlocsties vinden) die is speciaal voor het opgang brengen van de productie, misschien kun je dat overwegen? Ik hang een kwartier per keer eraan. Eerste 2 dagen nauwelijks opbrengst nu kan ik na een goeie nacht wachten 100ml per borst eruit krijgen.. (is ook niet helemaal nodig, dus ben nu weer beetje aan het afbouwen omdat borstvoeding ondertussen beter gaat :))
één maand geleden
Reactie op plantje90
Ik heb zelf een professioneel huurapparaat van medela (symphony via mypump. ...
Het is vooral nu na de stuwing terug gelopen en dat vindt ik raar (is mn eerste kindje dus ook geen idee of het raar is of niet) en nu ze ook aan het clusteren is is het best moeilijk bij te houden zeker als er dan maar net elke keer 10 a 20 cc uit komt vanuit beide borsten 😅
één maand geleden
Zijn hier mama’s die bijna 4 weken borstvoeding geven en dat hun vet laag minder is en de melk heel erg doorzichtig en dat je kindje na een uurtje weer komt voor drinken?
Het valt mij de laatste paar dagen best wel op de mijn kleine na de borstvoeding een uur later weer komt ( ik doe fulltime kolven) dan geven we haar 20 cc extra en dan wilt ze nog niet echt slapen. Normaal als ze borstvoeding heeft gekregen slaapt ze gelijk en laat ze 3 a 4 er tussen zitten en dit is nu niet het geval. Zou het zo kunnen zijn dat ik minder voedingstoffen heb voor haar of dat zij in een regel dagen zit
één maand geleden
Ons meisje werd met 3680 gram geboren en weegt nu, bijna 3 weken later, 4020 gram. Toch fijn om even de bevestiging te hebben dat het voeden goed gaat 🎉
één maand geleden
Reactie op janetlv
Zijn hier mama’s die bijna 4 weken borstvoeding geven en dat hun vet laag m ...
Er is niks mis met je borstvoeding. Minder voedingsstoffen is zeer zeldzaam en dat had je al veel eerder geweten dus dat kan je echt uitsluiten. Het is waarschijnlijker dat je veel voormelk kolft. Juist die achtermelk is vetter. Zowel voormelk als achtermelk is voedzaam, maar van het ene kan je meer op dan van het andere en van het ene zit je ook langer vol dan van het andere. Ik vergelijk het zelf met een 100ml melk of een 100ml kwark. Door borstcompressie toe te passen komt meer vettere melk los. En probeer ook je aanbod af te stemmen op de vraag. Daarnaast zal ze regelmatig regeldagen hebben waarin ze liever vaker een klein beetje krijgt. Je hebt er best een kans van dat ze dat nu ook heeft. En ze is ook nog heel klein dus er is geen echte “normaal”. Buiten regeldagen om is alles tussen de 2 en 3,5 uur heel netjes om weer te komen voor een voeding dus ook als ze altijd lang er tussen laat kan het zo ineens heel anders zijn.
één maand geleden
Reactie op newmommy😍
Er is niks mis met je borstvoeding. Minder voedingsstoffen is zeer zeldzaam ...
Het valt mij in dit topic op dat jij heel veel waardevolle kennis hebt omtrent borstvoeding. Puur uit interesse vraag ik mij af hoe dat komt? Heb je al vaker borstvoeding gegeven? Of ervaring als kraamverzorgster of Lactatiekundige ofzo? Of heb jij je gewoon echt mega goed ingelezen?😁 Ben gewoon nieuwsgierig!
één maand geleden
Reactie op Happymealtje
Het valt mij in dit topic op dat jij heel veel waardevolle kennis hebt omtr ...
Haha dank je. Mag je vragen. Ik heb zelf 1,5 jaar borstvoeding mogen geven met de nodige ups en downs. Heb mij toen tijdens de zwangerschap zeer goed ingelezen en heb veel ervan dus in de praktijk mogen ervaren en leren. Heb serieus overwogen om hier iets mee te doen qua werk, maar helaas waren de omstandigheden daar niet naar (maar ach misschien na mijn huidige nieuwe borstvoedingsavontuur). Uiteraard weet ik ook niet alles, maar help graag als dat kan.
één maand geleden
Ik geef sinds de geboorte van mijn dochter (19-10-2024) volledig voor het eerst borstvoeding. Ik wil dit ook graag blijven doen. Mijn tepels beginnen echter wel echt veel pijn te doen en ben bang dat dat er voor kan gaan zorgen dat ik geen borstvoeding meer wil/kan geven. Hoelang duurt het gemiddeld tot je tepels gewend raken aan de borstvoeding? In combinatie met de stuwing die ik heb sinds vandaag begint het echt een ding te worden 😣
één maand geleden
Ik zit te denken om de huisarts om domperidon te vragen, om mijn lage productie op te hogen - het lukt me zelf niet (bij mijn oudste jaren geleden ook niet). Iemand hier ervaring mee?
Ik weet dat artsen terughoudend zijn, maar ik heb wat studies gelezen en denk dat in mijn geval (ik ben compleet gezond) de risico’s minimaal zijn met een lage dosering.
één maand geleden
Reactie op Poezebol
Ik zit te denken om de huisarts om domperidon te vragen, om mijn lage produ ...
Ik ga er deze week mee starten. Bij m’n dochter vorig jaar overproductie en nu blijft m’n productie echt achter helaas. Ik heb ook álles al geprobeerd. Ik moest alleen m’n citalopram afbouwen voor ik de domperidon mocht starten, heb vandaag m’n laatste dosis gepakt. Ben heel benieuwd of dit gaat werken
één maand geleden
Reactie op Bowie1997
Ik geef sinds de geboorte van mijn dochter (19-10-2024) volledig voor het e ...
Eerste week of twee weken zijn het heftigst! Als je in dit topic even terug gaat naar de eerste berichten vind je wel nuttige tips die vrij snel verlichting geven. Succes en nog gefeliciteerd met je dochter!
één maand geleden
Reactie op Bowie1997
Ik geef sinds de geboorte van mijn dochter (19-10-2024) volledig voor het e ...
Het wordt echt beter! De stuwing zal met enkele dagen voorbij zijn. Daarnaast is het echt even doorbijten omdat je zogenaamd eerst wat ‘eelt’ op jouw tepels moet krijgen voordat het minder pijn gaat doen. Vooral veel smeren met lanoline. Hydrogelpads en zilverkapjes hebben mij ook geholpen.
Mijn dochter is nu 3 weken en ik smeer nog wel met lanoline. Mijn tepels zijn nog wel wat gevoelig maar zeker niet meer zo pijnlijk als in het begin. Toen had ik met iedere voeding de tranen in mijn ogen staan.