11 Reacties
gisteren
Reactie op an dreams
Dit klinkt vergelijkbaar met mijn dreumes van net 15 maanden. Maar die was ...
Ah ja sommige symptomen
/eigenschappen komen natuurlijk voor met verschillende redenen. :)
Wel een groot verschil van p85 naar nu "pas" 79cm bij 15 maanden. Bleef de groei achter door KMA?
Mijn zoontje groeide goed op BV en toen we over gingen ok KV stagneerde zijn gewicht enorm. Gecheckt maar geen KMA, nu door vermoeden van koemelk intolerantie wel overgestapt op plantaardige melk en dit verdraagt hij een stuk beter.
gisteren
Haiii!
Ik weet niet of je juist op positieve verhalen zit te wachten lol 😅
Ik weet niet of het echt hoor bij dysmaturiteit want mijn kindje is op p3 geboren met 37+4 en over het algemeen echt een hele chille, rustige en tevreden baby/dreumes. Als ik naar de afgelopen 15 maanden kijk heeft ze denk ik 70% van de tijd doorgeslapen, ook al toen ze vrij jong was. Dutjes soms wat lastiger maar 90% laat ze zich goed wegleggen. Als ze savonds naar bed gaat hebben we eigenlijk nooit problemen. Sprongetjes en ziektes uitgezonderd natuurlijk.
Wel blijft ze een kleintje, ook rond 75/76 cm schat ik nu in en zal ook tussen de 9,5-10 kg zitten. Motorisch gaat ze goed maar niet heel snel, los lopen doet ze nog niet maar het zit er echt aan te komen. Ook met stevig blijven zitten was ze vrij laat met 9,5 maand. Maar daar heb ik me nooit zo druk om gemaakt. Alles op zn tijd.
Wel heeft mijn dochter ook dat ik het liefst aan haar vast plak. Als ik naar de wc loop kruipt ze linea recta achter me aan. Maar zonder schreeuwen of huilen (gelukkig). Ze hebben op deze leeftijd ons graag in de buurt denk ik 🤭
gisteren
Reactie op starry94
Haiii!
Ik weet niet of je juist op positieve verhalen zit te wachten lol 😅 ...
Fijn te horen dat niet alle dysmatuur kindjes last lijken te hebben van alertheid/ reflux / slecht slapen. Denk ook dat het bij onze zoon deels temperament is.
Is bij jullie de reden dat jullie dochter dysmatuur was bekend, of kwam het enkel door het vroeger geboren worden?
Mijn zoontje is wel op 40+5 pas geboren en de reden van zijn dysmaturiteit is onbekend.
Ben momenteel in verwachting van de 2e en omdat deze baby bij 20 weken al erg achter lijkt te blijven in grote was ik mij aan het verdiepen in dysmatuur kindjes en kwam ik er achter dat een deel van de "trekjes" van mijn zoon toch wel typisch bij dysmatuur passen.
Maar geruststellend dat een kleine 2e noet perse weer slaap problemen geeft :)
gisteren
Hoi! Hier een dysmatuur kindje met P4 geboren! Ik lees veel herkenning. Voor ons kwam het ook als een verassing, altijd rond de p50 gemeten.
Hij was extreem alert vanaf de geboorte en wilde altijd meer dan kon. Moet zeggen dat dit nog steeds is, ook nu hij al een paar maanden kan lopen. Er is altijd wel iets wat hij niet kan en hem frustreert. Verder is het een druk, vrolijk en ondeugend mannetje. Ook heel sociaal en gevoelig. Dit is denk ik meer zijn karakter dan dat het wat met dysmatuur heeft te maken.
Wij zijn onlangs nog bij de kinderarts geweest omdat hij het eerste jaar heel vaak ziek was en er toch een vermoeden op een allergie/intolerantie is. Hij had heel veel buikkrampen en nog steeds last met zijn ontlasting. Uit het bloedonderzoek kwam niks geks en de arts koppelde ook niks aan dysmatuur. We lopen nog wel bij een diëtiste.
Hij is wel echt aan de korte kant dat baart me enigszins zorgen maar vanuit het CB en de kinderarts was het goed. Lijntje zit op -1.
gisteren
Hier een dochtertje met 41+1 geboren op p5. Uit onderzoek bleek dat de placenta aan babyzijde de laatste weken niet meer goed heeft gefunctioneerd.
Ze is van geboorte af aan super alert geweest. Was gelijk na de geboorte 3 uur achter elkaar wakker haha. Overdag slapen is nooit haar favoriet geweest, ze was ook als newborn zo hele dagen wakker. De nachten daarentegen waren al heel snel top. Ze sliep vanaf 4 weken door en heeft dat ook wel redelijk doorgezet (met uitzondering van de 4 tot en met 6 maanden. Dat was drama 🤣).
Reflux. Tsjaa wat is erg? Ze spuugde wel na ieder flesje en we hadden de cosleeper standaard op de reflux stand en moesten haar na een flesje minimaal 30 minuten rechtop houden.
Dus ja kan me er wel een beetje in vinden, maar niet helemaal precies zoals jij beschrijft. Zal ook wel deels karakter zijn dan!
gisteren
Dit klinkt voor mij meer als karakter, als ik kijk vanuit mijn eigen ervaring.
Mijn oudste was geboren met 41+3, p50 en was ook suuuuuper alert. Inderdaad na de geboorte meteen uren wakker. Dutjes wilde ze niet doen, doorslapen deed ze pas met 1,5. Veel aan je plakken, niet alleen kunnen spelen. Wel een hele lieve, sociale meid die druk druk druk is. Nog steeds nu ze 3,5 is. Dus klinkt een beetje als hetzelfde karakter, maar dan met een gemiddeld geboortegewicht.
Mijn tweeling is dysmatuur en prematuur geboren, p3 voor de kleinste dacht ik. Ze zijn echt een stuk rustiger dan mijn oudste, of waren dat in ieder geval. 😅 zijn ze nu goed aan het inhalen.
Ze sliepen meteen veel beter, maar dat kan ook met hun vroeggeboorte te malen hebben. Vorige meting 1,5 maand geleden waren ze 81cm en ruime 10 kilo. Geboren met 1,8 en 2,2 kilo.
Tips voor het slapen heb ik niet echt. Mijn oudste ging pas doorslapen nadat ik de slaapassociatie kon afbouwen. Ze wilde altijd bv snachts, de hele nacht door. Tot ze leerde om zelfstandig in slaap te vallen, toen ging ze wel beter slapen en over naar 1 dutje per dag.
4 uur geleden
Reactie op Carrotcake
Hoi! Hier een dysmatuur kindje met P4 geboren! Ik lees veel herkenning. Voo ...
Wij of artsen hadden hier ook nooit een link gelegd naar dysmatuur (behalve de osteopaat). In mijn 2e zwangerschap zelf wat meer in verdiept (om te kijken of ik iets kon aanpassen in mijn dieet) en toen kwam ik er achter dat veel van deze "trekjes" wel in verband kunnen worden gebracht met dysmatuur. Doordat ze in de buik al actiever zijn met het "verdelen" van voeding.
Mijn zoontje had ook erg veel last van z'n buikje en kwamen geen allergieën naar voren, toen zijn we een maand of 2 geleden op aanraden van bekenden naar een behandeling/lezing met biotensor geweest, totaal niet iets wat we normaal zouden doen maar we dachten baat het niet dan schaadt het niet. Daar kwamen verschillende intoleranties naar voren waaronder koemelk en tarwe en sinds we dit hebben verwijderd uit zijn dieet heeft hij bijna nooit meer krampjes en is zijn ontlasting ook normaler.
Bijna alle intoleranties die naar voren kwamen voelde voor ons meer als bevestiging dan als verrassing. Dus zijn nogsteeds erg blij dat we toch zijn gegaan.
4 uur geleden
Reactie op leonie2991
Hier een dochtertje met 41+1 geboren op p5. Uit onderzoek bleek dat de plac ...
Zover mij bekend is mijn placenta niet onderzocht, althans hier is nooit wat over gemeld. Heb nu bij de 2e wel groeiechos richting einde zwangerschap waarbij ze ook de doorbloeding van de placenta checken.
Wat fijn dat de nachten wel snel goed gingen, hier inderdaad ook in de eerste maanden welleens dagen waarin slapen gewoon niet gebeurde op misschien 2x 10 minuten dutjes na. Denk dat de reflux hierin ook een grote rol speelde want ook op de reflux stand werd er na 2 uur rechtop (draagzak) gewoon weer gespuugd of gegorgeld (verborgen reflux) zodra hij een paar minuten lag. Dus hij rook standaard zuur uit z'n mondje en had duidelijk veel pijn met spugen/liggen.
Denk ook zeker dat karakter een rol speelt
4 uur geleden
Reactie op MamaEm
Dit klinkt voor mij meer als karakter, als ik kijk vanuit mijn eigen ervari ...
Dat karakter een grote rol speelt gaan wij ook wel vanuit, maar na me wat meer in te lezen over dysmatuur lijken er ook wel connecties te zijn. Maar er zijn natuurlijk altijd veel variabelen.