63 Reacties
één maand geleden
Ik! Heb midden in mijn bevalling (3 cm ontsluiting en onbeperkt weeën) een ruggenprik gehad. Wat een uitkomst! Even pijnvrij
één maand geleden
Ik vond het het verschrikkelijkste van mijn bevalling. Ik kreeg een epidurale ruggenprik, omdat de medicatie die ik wilde niet kon/mocht. Na 3,5 uur stopte die met werken.
Uiteindelijk werd het een keizersnede en moest er een spinale ruggenprik worden gezet. Dit werd zonder verdoving gedaan.
Als het even zonder kan, wil ik zonder. Helaas komen we steeds dichterbij de geplande keizersnede..
één maand geleden
Ik vond het verschrikkelijk 🥲 mijn bloeddruk daalde zo erg dat ik enorm misselijk werd en continu wegviel. Heb daardoor mijn bevalling maar half meegemaakt. Heb >30 keer moeten overgeven en zelfs in mn slaap schijnbaar volgens mijn man 😵💫 De misselijkheid trok pas na 2 dagen weg. Maar hij werkte wel, want ik had geen pijn 😝 maar ik denk dat pijn beter geweest was dan die eindeloze misselijkheid
één maand geleden
Bij mijn 2 bevallingen beide keren een ruggenprik gehad. Mijn rug is niet helemaal recht waardoor het even zoeken was om ze goed te krijgen. Het zetten was dus zeker geen lekker gevoel, maar nog steeds was het het meer dan waard. Zo'n verademing! Zou echt niet zonder willen.
één maand geleden
Ik had als voornemen om geen pijnbestrijding te gebruiken en als het dan wel echt moest, dan absoluut geen ruggenprik. Dat plan viel compleet in het water toen ik in een weeënstorm zat, toen ik werd ingeleid, 2 weken geleden. Het zetten van de ruggenprik was eventjes niet prettig, maar de rust die ik daarna had was onbetaalbaar! En dankzij die rust, was ik in 5uur tijd van 3cm naar 9cm gegaan, geheel pijnvrij. Dus absoluut geen spijt van de ruggenprik!
één maand geleden
Bij mijn eerste was mijn bevalplan: wat er ook gebeurd geen ruggenprik… uiteindelijk toch een ruggenprik gekregen en ik heb tot aan het persen echt geen pijn meer gehad. Nu moet ik bijna bevallen en wil direct bij aankomst in ziekenhuis vragen om een ruggenprik, waarom zou je pijn lijden als het niet nodig is?
één maand geleden
Ik heb ook vanaf 3 cm een ruggenprik gehad! Zo ontzettend blij mee geweest. Zo voelde ik de weeen niet. Ik had zelf rug en been weeen… hierdoor heb ik uiteindelijk echt veel rust gekregen. Tegen het einde aan heb ik hem niet hoger gezet, want ik wilde weten hoe ik moest persen op het moment dat ik mocht persen. Tussendoor de ruggen prik had ik het idee dat ik de weeen in mn rechterbeen weer begon te voelen. Toen heb ik hem weer iets hoger gezet. Dit was erg fijn
één maand geleden
Ik had voorgenomen om geen ruggenprik te nemen. Maar ik kwam in een weeenstorm terecht en ging van 3 centimeter naar 8 in minder dan een uur. Mijn lichaam kon echt niet meer dus heb ik toch gevraagd om die prik. Van het zette zelf voelde je 0,0. Ik stond zelfs op het punt om te vragen of hij er al in zat. Ik heb oprecht niet van het erin doen of het eruit halen gevoelt, voor 9 van de 10 mensen werkt hij volledig en voelen ze niks meer, ik was helaas die ene persoon die jofele iets voelde 🙈 mijn rechter been was gewoon niet verdooft en ik had juist been weeen. Maar de linkerkant voelde ik helemaal niet meer. De weeen braken wel af na mijn prik en mijn hartslag steeg naar 223, waarom? Geen idee, zijn hun ook nooit achter gekomen. Maar ik vond het wel ontzettend fijn en een goede keuze.
één maand geleden
Waarom een ruggenprik? Wanneer je goed de weeën wegpuft maakt je lichaam zelf pijnbestrijding aan. Nu hoor je mij niet zeggen dat je er totaal niks van voelt, ik weet hoe weeën voelen, begrijp me niet verkeerd.
Het nadeel van een ruggenprik is juist dat je niks meer voelt en kans op beschadiging van je lichaam groter wordt. Dat je dus alles kapot perst.
Dat is dan weer mijn angst.
Een vrouwen lichaam is voor een bevalling gemaakt, vertrouw daarop.
Wanneer de weeën teveel worden. Laat iemand een lekker bad.voor je klaar.maken, dat geeft heel veel rust aan je spieren. Grijp niet te snel naar een ruggenprik.
één maand geleden
Reactie op GabGab89
Waarom een ruggenprik? Wanneer je goed de weeën wegpuft maakt je lichaam z ...
Sommige weeën zoals been weeen kan je niet wegpuffen en opvangen. Als jij in een ween storm terecht komt met bvb been weeen ben je dus mooi de klos. Ik heb het zelf gehad. Een ruggenprik is niks mis mee, Aan alles zit risico’s maar die zitten ook aan een gehele natuurlijke bevalling.
één maand geleden
Reactie op GabGab89
Waarom een ruggenprik? Wanneer je goed de weeën wegpuft maakt je lichaam z ...
Dit is echt echt een persoonlijke mening. 🙄 Je kan alleen iets over de pijn zeggen die jij ervaart en niet die van een ander. Vrouwen doen het al eeuwen zonder ruggenprik en ja dat kan dus, maar er zijn ook heel veel complicaties door de eeuwen heen door uitputting etc. Dingen die misschien niet voorkomen zijn maar wel te rekken met een ruggenprik. Je leest hier genoeg van vrouwen die een kind zonder ter wereld brengen en een ander kind mét omdat de pijn niet te vergelijken was.
Voor wie wel een medische onderbouwing wil, kun je je beter inlezen over de ruggenprik op betrouwbare bronnen. Ik ben bevallen met een actieve hernia en de prik heeft me gered uit een weeenstorm (en over natuur gesproken: ik ben ingeleid en dat is óók niet ‘natuurlijk’ 🫤Die van mij was allang uitgezet bij het persen dus wat ik hier lees klopt ook niet echt.
één maand geleden
Ik ben vorig jaar en gisteren bevallen met een ruggenprik. En het beveel het je aan. Ik ben zelfs niet uitgescheurd bij beide bevallingen. En bij mij werd pas de ruggenprik uitgezet toen de baby en de placenta geboren waren. Want de arts houd het in de gaten wanneer je kan persen of niet. Of met vingers erin of op je buik te voelen. En je ctg. En ook ik ben bevallen in 2021 zonder medicatie en dat nooit meer!
één maand geleden
Ik ben gister bevallen en heb een ruggenprik genomen voordat ze zijn begonnen met weeënopwekkers. Voelde alleen druk op mn anus (sterrenkijker) tijdens de ontsluitingsweeen. De persweeën wel goed gevoelt maar ik had ook de laagste dosis. Zonder ruggenprik had ik deze bevalling nooit gered. Ik ging namelijk van 2 cm naar 10 cm in 1 uur tijd.
één maand geleden
Ik ben paar dagen geleden ook bevallen met ruggenprik.
In eerste instantie wilde ik zonder doen, maar nadat ik al 12 uur weeen had opgevangen die goed te doen waren, ging ik opeens van 3 naar 6 cm in half uur, dikke weeenstorm dus toen om ruggenprik gevraagd. Terwijl die er net in zat kreeg ik persdrang en zat ik al op 10 cm. Ben gelijk weer naar boven gebracht en mocht gaan persen.
De persdrang voelde ik nog goed omdat de ruggenprik nog niet helemaal ingewerkt was.
Daarna tijdens het hechten geen verdoving nodig gehad omdat toen de ruggenprik werkte.
Ik ben er uiteindelijk, ondanks die nog niet helemaal werkte, wel heel blij mee geweest. Even op adem komen voordat je “actief” de persfase ingaat.