Hallo allemaal,
Mijn zoontje van 4.2 weken krijgt uitsluitend borstvoeding. Hij groeit goed. Dat is gisteren nog bevestigd door de GGD.
Vanwege verborgen reflux wilde hij een tijdje elk uur drinken en gaf dan hongersignalen ook al had hij geen honger. Dit zorgde voor een negatieve spiraal qua reflux. Dit komt best vaak voor volgens mijn lactatiedeskundige.
Nu heb ik op haar advies een speentje aangeboden wat lijkt te helpen met de reflux. Ook adviseerde ze mij om max 20 min te voeden en niet binnen de 2 uur. Voorheen dronk mijn zoontje max 10/15 min en was er zo 3 tot 4 uur zoet mee. Hij heeft grote zuigbehoefte dus wanneer hij na 10/15 min de tepel minder goed in zijn mond neemt en heel langzaam slikt (zuigen zuigen zuigen en dan pas een slokje) mag ik hem eraf halen en een fopspeen aanbieden. Hij valt dan vaak binnen max 10 tot 20 min in slaap.
Het ging een dag super goed met fopspeen, maar nu helaas wat minder. Dat komt denk ik doordat hij net in een sprongetje zit en hij aanhankelijker is.
Ik voed hem overdag elke 3 uur. Ook al kon hij voorheen bijna 4 uur op een voeding van 10 min. In de nacht sliep hij tijdens de kraamweek zo 4 tot 5 uur door. Nu spuugt hij heel de nacht zijn fopspeen uit, stoppen we m erin en is ie weer even zoet. Soms nadat we m in slaap krijgen nadat ie m uitspuugt slaapt ie zo weer 3 uur verder.
Mijn vragen:
1. Kan je een baby uithongeren? Ik ben bang dat ik hem per ongeluk uithonger doordat ik hem losmaak van de tepel (op advies) en dat hij doordat ik daarna de fopspeen aanbied met honger in slaap valt...
2. Hoe herkennen jullie hongersignaaltjes bij een baby met een fopspeen? Ik vind dit heel lastig. Hij krijgt sinds 2/3 dagen een speen dus je hoort het luide gesmak niet meer. Omdat hij nu alleen nog op onze borst slaapt (ben me bewust van wiegendood) ivm zijn sprongetje en aanhankelijkheid zien we hem ook niet meer met zijn armpjes zwaaien. Ook heeft hij regelmatig zijn ogen open in de nacht, maar dat komt denk ik echt door de sprong. Sussen we hem in slaap na 30 min ofzo dan slaapt ie weer uren verder. Wanneer heeft hij echt honger? Ik wil m echt niet uithongeren..
Ik weet dat baby's in hun sprong behoefte KUNNEN hebben aan meer voeding. Daarom voed ik overdag elke 3 uur ipv elke 3.5 uur zoals hij voorheen zelf aanhield. Waarom ik niet voed wanneer ik twijfel over de hongersignalen komt omdat ik zijn verborgen reflux niet wil stimuleren. Ook al valt hij met speentje in slaap, zodra hij begint te jengelen geef ik m toch weer. Hij spuugt m een paar keer uit, maar accepteert m daarna wel weer na soms een kwartiertje gehuil. Dan slaapt ie dus uren verder. Heeft iemand tips?