26 Reacties

3 dagen geleden

Bij mij lukt aanhappen ook niet goed vanwege te vlakke tepels. Een tepelhoedje biedt echt uitkomst! Dat zou je misschien kunnen proberen?

3 dagen geleden

Reactie op maria26971

Bij mij lukt aanhappen ook niet goed vanwege te vlakke tepels. Een tepelhoe ...
Hier precies t zelfde, tepelhoedje erop en geen problemen meer!

3 dagen geleden

Je vriend mag even z’n smoel houden, tenzij hij een paar tieten kweekt waar hij het kind mee kan voeden heeft hij geen enkel recht van spreken! Ik heb bij mijn eerste 12 weken fulltime gekolfd en ging er aan onderdoor. Houd jezelf goed in de gaten! Er is helemaal niks mis met poedermelk.

3 dagen geleden

Ik had bij mijn vorige zwangerschap hetzelfde, ik ben toen wel 3 maanden fulltime gaan kolven maar bij mij deed dit geen pijn. Volg je gevoel, het moet je niet verder leeg zuigen (letterlijk)! Die mannen weten niet waar ze het over hebben :-) Als je je beter voelt bij stoppen vooral doen, ik voelde mij na die 3 maanden ook weer zoveel meer energiek, want wat je zegt, het is mega dubbel werk. En als je er wel helemaal voor wilt gaan aan de borst is een lactatiekundige misschien nog een idee?

3 dagen geleden

Misschien helpt het om een beetje gekolfde melk in een spuitje te doen en dit bij je tepel te houden als de baby gefrustreerd raakt.. of maar een klein beetje fles en dan proberen aan de borst? Ik had vlakke tepels en vond het tepelhoedje ook verschrikkelijk omdat als hij gefrustreerd was hij het hoedje afstootte en dan werd ik uiteindelijk geïrriteerd. Hier werkte het om dan 30ml via de fles te geven dat hij rustig werd en dan de borst proberen.. ondertussen kan ik gewoon fulltime borst geven gelukkig ☺️ Alsnog met borst wel wat ander gedoe soms.. dan zeg ik tegen mn partner ik denk dat ik niet te lang doorga.. dan reageert hij gelukkig ja is jou lichaam dus die keuze ligt volledig bij jou.. dat is gelukkig wel iets begripvoller.

2 dagen geleden

Allereerst als mijn man zoiets zou zeggen dan zou hij op de bank slapen en ik zou een dag weggaan waarop hij het lekker zou mogen regelen met zijn kansloze tepels want ja dat is vader zijn. Misschien is een combinatie van kunst en borstvoeding een idee? Wij moeten dat nu ook doen omdat we een luie dame hebben die te snel stopt met drinken uit de borst en niet goed groeit. Ik kolf te weinig dus kv op de fles. Ik baal er enorm van maar moeder zijn is hetgene doen wat het beste is voor je kindje. En boven borstvoeding staat toch echt een fijne blije mama zijn want blije mama blije baby! Misschien ben je ook al wat gespannen doordat het pijn doet. Bouw even wat rust in voor jezelf en wie weet kun je het daarna zonder pijn weer oppakken. Succes mama!

2 dagen geleden

Wat kan helpen om goed aan te happen: Met een hand haar hoofd stevig vasthouden (zodat ze weinig kan bewegen) en met je andere hand je tepelhof plat maken (een ‘hamburger’) en echt in haar mond duwen en haar hoofd erbij blijven houden. Ik durfde dat aan het begin niet, was bang dat ik haar pijn deed. Het voelt alsof je je baby in de houdgreep neemt😅 Maar zowel verpleegkundigen in het ziekenhuis en de kraamzorg deden het en het werkt hier goed. Andere tip: met een spuitje alvast een klein beetje melk in haar mond spuiten, dan heeft ze de smaak te pakken en wil daarna wellicht wel aanhappen. Geen idee of deze tips ook bij jou werken, maar het proberen waard. Veel succes!

2 dagen geleden

Hoe oud is je kindje?

2 dagen geleden

Wat een nare reactie van je vriend! Lekker makkelijk praten als hij het niet hoeft te doen he. De beslissing is aan jou mama en maak die vooral schuld vrij!

2 dagen geleden

Reactie op Mamavanzoons

Wat een nare reactie van je vriend! Lekker makkelijk praten als hij het nie ...
Of als hij echt heel graag het zo wil voortzetten, kan hij dan de luier en het flesje doen terwijl jij kolft? Zo deden mijn man en ik het.

2 dagen geleden

Heel herkenbaar, de lactatie kundige heeft mij heel fijn geholpen. Misschien wordt het door je verzekering vergoed?

2 dagen geleden

Herkenbaar. Ik moet tot mijn grote spijt ook alles kolven 😭Vind het zo enorm jammer en frustrerend

2 dagen geleden

Reactie op Pluim

Wat kan helpen om goed aan te happen: Met een hand haar hoofd stevig vastho ...
Vanuit lactatiekundige was het hoofd vasthouden echt not done.. beter met je arm hoofd ondersteunen en hand op z’n rug houden Op de foto is mn hand iets lager en losser omdat hij slaapt maar ong deze houding

2 dagen geleden

Woow sorry, ik niet om aanvallend naar je vriend te zijn, maar hij mag jou daar echt wel meer in geruststellen, het maakt mij zo pissed dat mannen of überhaupt mensen zo cliché kunnen zijn over alles van moederschap en wat onze plichten daarin ‘moeten’ zijn! Het is super zwaar en ik was zelf ook kapot van vermoeidheid met een dreumes die nog rond dwarrelt. Daarbij pijnlijke tepels van het aan happen. Toch wou ik mezelf blijven uitputten en forceren omdat ik het mezelf al verplichte. Jij geeft aan dat je er ook zo moeite mee hebt en dan zo naar te horen dat je vriend niet achter je keuze staat. 4 weken geleden heb jij al genoeg gedaan en dat is jullie kind op de wereld zetten met nog niet 9 maanden zwangerschap weg te denken. Ik vind dat je trots op jezelf mag zijn dat je 4 weken hebt kunnen aanhouden, en dus al veel belangrijke voedingstoffen van jou binnen heeft! Ik wist niet dat zoveel mama’s er mee struggelen om te stoppen met tegenzin maar dat zijn er echt veel! Vooral na de eerste maand, dus gek is het echt niet hoor! ❤️

2 dagen geleden

Reactie op plantje90

Vanuit lactatiekundige was het hoofd vasthouden echt not done.. beter met j ...
Ook niet voor het aanhappen? Omdat ze dan zo wild aan het bewegen zijn met hun hoofd deden vpk en kz dat wel. En zodra ze inderdaad aan gehapt zijn meteen van houding wisselen

2 dagen geleden

Reactie op Pluim

Ook niet voor het aanhappen? Omdat ze dan zo wild aan het bewegen zijn met ...
Nee als je dus je hand beetje goed achter z’n rug houdt en met je arm zijn hoofd ondersteunt kom je ook echt een heel end en hoef je dus niet zijn hoofd vast te houden (dat deed ik eerst namelijk ook omdat de kraamzorg het me zo geleerd had. Niet zijn hoofd aanraken scheelde toen ook al beetje frustratie had ik het idee… ) Dan vervolgens met je andere hand beetje je tepel vormen en in de juiste richting van zijn mond duwen en dan dus met je pols kun je zijn hoofd subtiel sturen zonder dat dat vervelend voor hem is.. je kan dan met zowel je hand als met je arm naar links/rechts en onder/boven sturen. Vond ik uiteindelijk super relax ☺️

2 dagen geleden

Reactie op Pluim

Ook niet voor het aanhappen? Omdat ze dan zo wild aan het bewegen zijn met ...
Wat ook kan helpen is met je tepel langs z’n neusje en bovenlip te gaan. Dan tilt de baby vanzelf z’n mondje en gezicht dus naar de borst en hapt hij aan. Heeft mij heel veel getrek gekost

2 dagen geleden

Been there… ben inmiddels overgestapt op kunstvoeding en ik merk dat ik nu pas echt kan genieten. Ja ik had heel graag borstvoeding gegeven. Maar het had mij zo erg uitgeput. Ik heb het er daarna meteen maar even goed van genomen en gelijk een Babylatte besteld. Ben nu in 7 sec klaar met een flesje maken en dan kan ik me volledig focussen op de kleine❤️ Denk aan jezelf, er is echt geen goed of fout. En ja het is een ‘ideaalbeeld’ maar soms is aan jezelf denken belangrijker. Want stress helpt ook niet bij de productie.

2 dagen geleden

Wat herkenbaar! Zelf ben ik drie weken lang aan het zoeken, proberen en ondervinden. Alles gegeven om de borstvoeding te laten slagen. Veel adviezen gehad, ook niet altijd de juiste blijkt achteraf. Fulltime kolven vanaf de geboorte. Hier begon het ook enorm op te breken. Kan nog weinig genieten van ons ventje en het voelt allemaal als een verplichting. Elke keer verschonen, flesje geven, kolven, spullen schoonmaken, melk opruimen en eventueel invriezen. Zowel overdag als s' nachts gemiddeld anderhalf tot twee uur mee bezig. Tegen die tijd dat ik klaar ben, komt ons ventje alweer bijna voor de volgende 'ronde'. Het zorgt voor veel stress. Besloten om over te stappen op kunstvoeding, misschien deels. Ik hoop de aankomende tijd in ieder geval nog één of twee voedingen gekolfde melk te kunnen geven en de rest af te bouwen. Of die twee voedingen blijven kolven, of met de voorraad uit de diepvries. Misschien is dat ook een idee voor jou? Zelf heb ik me enorm vergist in het afbouwen van de borstvoeding (kolven). Ik had verwacht sneller over te kunnen op kunstvoeding maar dit kan een aantal weken duren, afhankelijk ook van je productie. Als ik dat allemaal van tevoren had geweten, was ik eerder gestopt met maar blijven proberen en doorworstelen. Besloten om over te gaan op kunstvoeding, maar nog een flinke tijd moeten kolven. Mentaal vind ik dat pittig. Kijk wat goed voor jou voelt. Zelf ben ik mijn grens over gegaan, toen de keuze (durven) maken om voor kunstvoeding te kiezen maar nu nog door moeten 'worstelen'. Als ik het zo lees, heb je al vanalles geprobeerd en mag je trots zijn op hoe je dat gedaan en volgehouden hebt. Een keer is het goed.

één dag geleden

Nou alsof het zou had moeten zijn… Mijn productie neemt ineens heel erg af.. van 160 ml in 7 min. Naar 60 ml in 30 min… Ergens doet het toch wel pijn, en voel ik mij gefaald en nutteloos. Het doet mij pijn, haar niet te kunnen geven wat ze nodig heeft..