81 Reacties

vorige week

Ik merk hier vooral dat het heeft geholpen de dutjes in te korten. Want m’n dochter heeft nu echt langere wakkertijden nodig. Tussen elk dutje zit 4 uur wakkertijd nu. Dus als de dutjes dan niet kort zijn kwam ik idd ook pas uit op 21:30. Ze doet nu nog 2 dutjes. Het gaat nu goed als ze slaapt van 09:30 tm 11:15. En dan middag van 15:15 tm 16:00. En dan 20:00 naar bed

vorige week

Reactie op becky92

Ik merk hier vooral dat het heeft geholpen de dutjes in te korten. Want m’n ...
Ochtend wakkertijd natuurlijk iets korter. Een kleine 3 uur 30 😊

vorige week

Reactie op becky92

Ik merk hier vooral dat het heeft geholpen de dutjes in te korten. Want m’n ...
Onze kleine man is van 11-11 hij was vanochtend uiteindelijk wakker vanaf 07:00 en hij laat vanaf 09:00 al zien dat hij moe is, maar slapen? Ho maar. Ik ben nu zelfs geneigd om even met hem auto te gaan rijden zodat in ieder geval de oververmoeidheid er een beetje afgaat..

vorige week

Aanvullend; Vaak zijn ze zo aan het strijden als hun slaapdruk niet hoog genoeg is of juist te hoog. Het is zoeken naar welk van de twee het is en daarop reageren😇

vorige week

Reactie op becky92

Aanvullend; Vaak zijn ze zo aan het strijden als hun slaapdruk niet hoog ge ...
Ja en dat maakt het zo lastig!! 🥹 ben ik nou te vroeg of te laat?

vorige week

Reactie op Sannxx

Onze kleine man is van 11-11 hij was vanochtend uiteindelijk wakker vanaf 0 ...
Maar dat is pas 2 uur later? Is dat dan wel echt moe. Want ik zou dan eerder denken ondervermoeid. Want 2 uur wakkertijd is vrij kort😙. Maar jij kent je kleintje natuurlijk het beste. Hier is mijn dochter ook wakker rond 07:00. Maar gaat dan tussen 09:30-10:00 naar bed (Soms duurt het zelfs ietsje langer. Ze gaan nu langzaam over naar 1 dutje. Dus wakkertijden worden langer)

vorige week

Reactie op becky92

Maar dat is pas 2 uur later? Is dat dan wel echt moe. Want ik zou dan eerd ...
Ben het met je eens dat het vrij kort was hoor! Maar omdat hij zo duidelijk liet zien moe te zijn en ik dacht na zo’n korte nacht heeft hij het misschien nodig.. maar dat was dus verkeerd gedacht

vorige week

Reactie op Sannxx

Ben het met je eens dat het vrij kort was hoor! Maar omdat hij zo duidelijk ...
Nou. Ik heb dus van een slaapcoach gehoord dat je bij een korte nacht juist weer niet moet overcompenseren overdag. En gewoon het ritme aanhouden. Want bij die korte nacht als hij pas sliep om 21:30, sliep hij dan wel door? Want als hij heeft doorgeslapen was de slaapdruk te laag. Bij hoge slaapdruk zijn ze ‘s nachts tussendoor vaak wakker 😊. Dus als je uit zo’n lage slaapdruk nacht komt moet je overdag niet overcompenseren met meer dutjes. Maar normale dutjes aanhouden. Zodat de slaapdruk voor de volgende dag weer hoog genoeg is voor eerder slapen😇

vorige week

Reactie op becky92

Nou. Ik heb dus van een slaapcoach gehoord dat je bij een korte nacht juist ...
Hij sliep daarna wel door ja! Dankjewel voor je advies

vorige week

Reactie op Sannxx

Hij sliep daarna wel door ja! Dankjewel voor je advies
Top! Ja ik heb precies hetzelfde gehad. Dus ik herkende het haha😊. En via TikTok live een slaapcoach video gezien hierover

vorige week

Hier ook een en ander gaande. Alleen heeft hij ook net (alweer) oorontsteking gehad. De tijd tussen dutjes en bedtijd wordt ineens enorm. Blijft dat zo? Of is dat echt spronggedrag? Hoe lang duurt dit circus? Hij wordt ook ineens veel vroeger wakker s ochtends om vervolgens weer in slaap te vallen en vet lang uit te slapen 😅

vorige week

Reactie op MiniMaatje

Hier ook een en ander gaande. Alleen heeft hij ook net (alweer) oorontsteki ...
Zie mijn berichtjes hieronder 😊. De wakkertijden worden inderdaad langer omdat ze langzaam naar 1 dutje gaan (of al zitten). En mijn mopje werd ook ineens wakker om 05:00 (early rising patroon noemen ze dat). En die doorbreek je door de dutjes korter te houden, wakkertijden langer zodat ze iets eerder naar bed kunnen. Mijn mopje sliep op zo’n nacht bijvoorbeeld van 21:30 - 05:00.. voorheen had ze ook wat jij had. Om dan wakker te zijn van 05:00 - 06:30 en weer verder te slapen. Dat noemen ze een split night. En ook die ontstaat door een te lage slaapdruk net als early rising. Echter moet je dus oppassen met dat ‘uitslapen’ want zo hou je het patroon in stand. Ik hou haar dutjes en opsta tijd nu strak en het gaat nu beter! Zo sliep ze laatst van 20:30 tm 05;00 en wilde erna echt niet meer verder slapen. Ze was gewoon aan het kletsen en doen. Dus echt lage slaapdruk! Toen heb ik haar even rustig doorgetrokken naar haar normale ritme. Want je moet op zo’n dag niet overcompenseren. (Tenzij ze wel binnen een uur in slaap vallen. Dan laten uitslapen tot normale tijd. Niet teveel. Je moet bij early rising beslissen wat zie je als dag en wat zie je als nacht. En daar de streep trekken. Bij mij is dat tot 07:00. Dan is het dag). Dus dan start de dag om 07;00.. (ook al zijn ze eerder wakker en slapen ze niet meer door). Dutje 1 09-30 -11:15. Dutje 2. 15:15 - 16:00. 20:00 naar bed. Dat werkt hier. Maar het is ff uitvogelen welk ritme bij jouw kleintje werkt. Maar dutjes moeten nu niet langer zijn dan 2,5 uur totaal anders te lage slaapdruk voor de nacht 😊❤️

vorige week

Reactie op becky92

Zie mijn berichtjes hieronder 😊. De wakkertijden worden inderdaad langer o ...
Ohh dat zijn nog best lange/degelijke dutjes. Mijn zoon slaapt 2x een uurtje ongeveer. Van 10.30 tot 11.30 en van 15.15 tot 16.15. Dan om 19.45 in bed en 20u in slaap. Alleen viel hij gisteren pas om 20.30 in slaap... Hij is meestal rond 7/7.30 echt wakker.

vorige week

Reactie op becky92

Zie mijn berichtjes hieronder 😊. De wakkertijden worden inderdaad langer o ...
Wow als ze 7u wakker wordt, doet ze dan niet moeilijk met haar dutje om 09.30? Hier deed hij super lastig met 2 dutjes. Maakt niet uit welke wakkertijden ik probeerde. Hdt duurde gewoon 45 min voordat hij sliep. Sinds 3 dagen doe ik 1 dutje en valt hij weer in 15 min in slaap, maar de avonden zijn dramatisch. Hij spookt al dagen van ongeveer 3 tot 6u. Dan slaapt ie uit tot 8.30 en dan doen we weer 1 dutje rond 12.30/13.30. Dit dutje duurt dan max 2.5u. Je gaf aan dat er bij jullie ook sprake was van split nights. Kan je er meer over vertellen over hoe jullie daar vanaf zijn gekomen?

vorige week

Reactie op MiniMaatje

Ohh dat zijn nog best lange/degelijke dutjes. Mijn zoon slaapt 2x een uurtj ...
Laatst weigerde hij s ochtends te slapen op de opvang en hebben ze hem om 13u op bed gelegd met de oude kindjes. Hij sliep toen tot 15.45... vervolgens s avonds om 19.15 in bed gelegd en hij viel toen binnen 3 minuten in slaap en werd de volgende dag om 7u wakker 🙈. Toch al klaar voor 1 dut? Vind het zo snel maar dit voelt ook wel als geklungel met 2 dutjes en zo'n lange wakkertijd.

vorige week

Reactie op Anoniem_97

Wow als ze 7u wakker wordt, doet ze dan niet moeilijk met haar dutje om 09. ...
Nou ik bedoelde meer; ik heb 07:00 als tijd dat ik wil dat ze dan echt haar dag begint anders kom ik niet uit met dutjes 😊. Maar als ze 07:00 wakker wordt is dutje 1 om 10:00 vaak. Split nights is eigenlijk hetzelfde probleem als een early rising. Een te lage slaapdruk. (Dus of te lange dutjes of te vroeg op bed geweest). Net als bij early rising moet je ze niet laten uitslapen. Want zo verschuif je het ritme en dan blijft het in stand. Want zowel early rising als split nights komt omdat hun ritme niet juist is (cardiaans ritme). Dus wat was voorheen een normaal tijdstip dat hij/zij wakker was ongeveer? Hier was dat vaak 06:30/07:00. Pak dat als start van de dag. Dus stel hij heeft een split night.. en valt opnieuw in slaap om 06:00. Dan wek je hem/haar om 07:00 zodat de slaapdruk voor de volgende nacht weer juist wordt opgebouwd door je normale dutjes weer aan te bieden. Dus niet overcompenseren met langere dutjes en uitslapen want dan hou je het in stand. Ik heb maaaanden in dit patroon gezeten… als ik het eerder wist hahahah

vorige week

Reactie op becky92

Dit bericht is verwijderd
Ah zo! Dan begrijp ik het. Hier is zijn ochtendwakkertijd ook van 2 uur naar 3 uur verschoven. Maar dat werd 4 uur. En nu is het 1 dutje. Wat ie eigenlijk net niet trekt... Maar die split nights... pffff..

vorige week

Reactie op MiniMaatje

Laatst weigerde hij s ochtends te slapen op de opvang en hebben ze hem om 1 ...
Regelmatig weigeren van het ochtenddutje is idd een teken dat ze klaar (kunnen) zijn voor 1 dutje. Of iig bijna. Het is dan even per dag bekijken wat werkt 😊

vorige week

Reactie op Anoniem_97

Wow als ze 7u wakker wordt, doet ze dan niet moeilijk met haar dutje om 09. ...
Eigenlijk moet je het ook zo zien. Als je ritme normaal 07:00 wakker worden is.. en je laat hem/haar tot 9 uitslapen bij een split night. Dan is dat al 2 uur extra dagslaap! 😊. En dan nog je dutjes erbij… is dus al gauw teveel

vorige week

Reactie op becky92

Regelmatig weigeren van het ochtenddutje is idd een teken dat ze klaar (kun ...
Ah interessant. Ik las ergens dat ze pas met 18 maanden naar 1 dutje kunnen en dat dat anders ellende voor de nacht kan opleveren. Maar als hij nu al tekenen laat zien, kan hij misschien nu af en toe al dagen met 1 dutje aan. Ik ben wel begonnen met begrenzen van dutjes. S ochtends tot max 11.30 (misschien moet ik daar 11.15 van maken) en s middags tot maximaal 16.15.