358 Reacties

5 maanden geleden

Reactie op hurmy

Ik ben zwanger van “plaatje c”. Een een eiige tweeling, de verloskundige n ...
Wow een halfjaar gekolfde, knap zeg! Ik twijfel heeeeeel erg. Mijn dochter van 2 krijgt nu nog 1x per dag borstvoeding zodat ze rustig gaat slapen 's avonds. Dat moet ik ook stoppen maar vind ik lastig. Logistiek gezien met 2 baby's heb ik echt geen tijd om beiden te voeden denk ik. Mijn dochter vraagt veel aandacht en flesvoeding lijkt me minder tijd kosten. Denk ik, ik heb er geen ervaring mee. Bovendien zijn de baby's dan niet alleen van mij afhankelijk. Mijn dochter sliep alleen met een voeding verder 's nachts en met flesvoeding slapen ze hopelijk eerder door. Ik denk erover om de eerste 6 weken ofzo als mijn vriend thuis in borstvoeding te geven en daarna te switchen. Ik moet het ook nog bespreken in het ziekenhuis, hopelijk kan iemand hierbij helpen.

5 maanden geleden

Reactie op CVis19

Vind ik ook lastig. Maar alles wat je aan borstvoeding geeft, ook al is het ...
Mee eens hoor! Alleen is bij mij afbouwen ook een langdurig proces geweest ivm de hoeveelheid melk. Als ik wil stoppen betekend het niet dat ik er met een week vanaf ben. Mee eens dat je eigen lichamelijke en mentale gezondheid er niet aan onder doet moet gaan! Ik ben er van overtuigd dat een mama die zich fijn voelt ook ontzettend belangrijk is voor de kids. ❤️

5 maanden geleden

Reactie op MamaEm

Wow een halfjaar gekolfde, knap zeg! Ik twijfel heeeeeel erg. Mijn dochte ...
Ik had qua kolven mezelf geen verplichtingen opgelegd maar gekeken hoe lang ik het zou trekken, zonder druk. Van te voren had ik dit ook niet verwacht! Wat ontzettend knap dat jij nu nog steeds borstvoeding geeft! Je ziet ook wel dat sommige moeders 2 baby’s tegelijk aan de borst hebben.. al lijkt mij het lastig om ze dan goed aangelegd te krijgen. Bij mij in het ziekenhuis schijnt het standaard te zijn dat je aangeboden krijgt om met de lactatiekundige te overleggen. Maar elk ziekenhuis zal zijn eigen richtlijnen hebben. Hoe gaat het verder met jullie? Hebben jullie nog vakantie plannen?

5 maanden geleden

Reactie op hurmy

Ik had qua kolven mezelf geen verplichtingen opgelegd maar gekeken hoe lang ...
Ik ben ook begonnen met borstvoeding en we zagen wel waar het eindigde. Nu 2 nachten zonder naar bed gebracht en dat ging verbazend goed. Wel veel liedjes en boekjes later 🙈 Ja klopt, en dan op een grote kussen eronder. Maar ik zie mezelf dat niet doen terwijl ik voor onze oudere dochter zorg die veel aandacht nodig heeft. Dan zit ik echt vast een 2 baby's tegelijk voor een halfuur. Dat gaat gewoon niet. Ik moet dat ook eens navragen in mijn ziekenhuis. Ik heb volgende week met 20+2 de 20 weken echo dus goed om dat te bespreken. Wij gaan over 3 weken naar center parks, lekker dichtbij huis en toch even de deur uit! Een verre vakantie zagen we niet zitten dit jaar. Misschien volgend jaar of over een paar jaar weer met zoveel kinderen 😅 En jullie?

5 maanden geleden

Reactie op MamaEm

Ik ben ook begonnen met borstvoeding en we zagen wel waar het eindigde. Nu ...
Wat fijn dat het de afgelopen 2 nachten goed gingen. Hoe voel jij je er onder? Tandemvoeden lijkt mij ook zwaar hoor! Oo lekker vooruitzicht! Lekker genieten om er even uit te zijn. Wij kamperen normaal, maar met mijn bekken zag ik het niet zitten om de boel op te zetten en elke keer naar het toiletgebouw te lopen 😂 Daarnaast moet de verbouwing ook af.. heeeel misschien dat we er last minute in juli/augustus nog een paar dagen er tussenuit gaan. Het plan is wel volgend jaar kamperen, maar dat zal max 4 a 5 uur vanaf huis zijn.

5 maanden geleden

Reactie op CVis19

Uit het grote tweelingen-boek
Dank voor het delen

5 maanden geleden

Reactie op hurmy

Ik ben zwanger van “plaatje c”. Een een eiige tweeling, de verloskundige n ...
Ik zit met dezelfde dilemma. 3 maanden gekolfd en ook overproductie gehad. Had veel last van verstopping en uiteindelijk een heftige mastitis zo erg als een bevalling. Ik weet niet of ik die risico wil nemen. Ik geef wel toe dat de tweedehandse Medela kolf de boosdoener was en zorgde voor amper legen in korte tijd waardoor ik elke keer half uur zat te kolven en dus de borst meer aanmaak signalen kreeg. En je moet ook niet kolven tot de laatste druppel als je productie okay is. En zo wist ik zoveel dingen niet op tijd en kon ik het niet meer terug draaien. Ik was controle kwijt over de borsten. Mocht ik het alsnog opnieuw proberen dan ga ik toch die dure Symphony huren voor 75 eu per maand. Je bent echt in 10 min klaar. Ding werkt goed. Handig op een Raskog kar var Ikea waar je allerlei onderdelen en hulpmiddelen op kunt bergen in bakjes (Curved of Samla van Ikea).

5 maanden geleden

Aanvulling in kolven en bv, bv zou mij te lang duren en kolven gaat best snel met een dure Medela, de Symphony. Ivm onze twee jarige dochter kan ik dus niet urenlang lopen kloten met live voeden. Ik ga op advies van andere kolf moeders bijv onderdelen alleen omspoelen en in de koelkast bewaren en maar 1x per dag wassen en steriliseren ipv elke keer. Misschien scheelt dat. Mijn dochter heeft koemelk allergie en dat is de reden waarom ik alsnog gekolfde melk wil geven aan de tweeling. Zo heb ik invloed op de situatie voor mochten ze het ook hebben, dan kan ik bijv op zuivelvrije dieet totdat ik aan de beurt kom bij de allergie poli. Je krijgt niet snel de diagnose en machtiging voor speciale voeding kan je ook vergeten. Zitten toch veel ellendige weken tot maanden tussen. Mocht melk niet lukken dan zal ik die voeding via andere moeders overkopen en dat is nog steeds vrij duur. Dus dat is m'n motivatie om het alsnog te overwegen eerst met eigen melk te proberen.

5 maanden geleden

Reactie op goudsbloem 87

Ik zit met dezelfde dilemma. 3 maanden gekolfd en ook overproductie gehad. ...
Dat is wel een goede, ik heb zo’n karretje ook staan. Ik heb de medala flex, een paar jaar oud nu. Dan kan ik dubbelzijdig elektrisch kolven.. ik kolfde altijd 15 minuten per borst. Maar meestal deed ik de borsten niet tegelijk omdat ik geen goede kolf bh had. Hier wil ik nu wel een paar goede bh’s voor halen. De symphony heb ik ook in het ziekenhuis gebruikt, wat een top ding was dat idd. Het kolven ging mij opzich makkelijk af. Heb zelf nooit helemaal leeggekolfd en 1 keer een borstontsteking gehad. Dit was op het laatst. Ik was aan het afbouwen en wilde van 3 naar 2 momenten gaan. Ik dacht dat ik die wel zo kon laten vallen. Dus niet 😂 Wat je in je andere bericht schrijft deed ik ook. Ik deed 1 x in de 24 uur alles uitkoken in het begin. Daarna werd ik daar makkelijker in en was het 1 x in de 2 a 3 dagen. Omspoelen met koud water en dan in de koelkast is ook voldoende. Wat heftig van die koemelkallergie. Ik snap dat daardoor je ook met andere situaties rekening houd. Het lijkt mij zo zwaar als je die kleintjes zo verdrietig en met pijn ziet. Ik hoop dat het je deze keer bespaard blijft ❤️

5 maanden geleden

Nou ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk gan doen qua voeding! Ik doe mee aan Centering Zorg cis mijn vorige verloskundige dus ik ga het daar ook nog eens mee bespreken. En nu wachten op de 20 weken echo! Ik krijg deze met 20+2, ik val van de echo foto's uit elkaar 😅 Hebben jullie al wat gekocht voor de kindjes? Ik heb nog helemaal niks gekocht, daar voel ik me een beetje slecht over 🙈 Ik heb nog oude kleertjes van mijn dochter maar moet nog het kantoor een ombouwen naar babykamer voordat ik alles kan uitzoeken. Doen jullie dezelfde kleertjes of in een andere kleur? Of totaal anders?

5 maanden geleden

Reactie op MamaEm

Nou ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk gan doen qua voeding! Ik doe m ...
Ik heb al wel wat kleertjes gekocht. Wat ik nieuw heb gekocht zijn dan 2 de setjes of tegenovergesteld van elkaar. Dus een broekje met printje en een even shirtje. En dan het shirtje met het zelfde printje en een even broekje. Daarnaast kunnen we bijna alle kleren van de oudste hergebruiken. Daardoor zullen ze ook veel verschillende dingen aan hebben. Qua grote aanschaffen lopen we ook achter. Wel al een extra cosleeper gekocht omdat dit 2e hands op ons pad kwam. Maar verder nog niet. Eerst de zolderverbouwing af, daarna kunnen we de kamer van de tweeling doen. We hopen half augustus de zolder af te hebben. Dus word krapjes 😂

5 maanden geleden

Ik heb ook eerste pakjes maat 44 (als ze het überhaupt aan hebben) zo'n mix match setje zodat ze wel verschillende shirtjes en broekjes hebben tegenovergesteld van elkaar.

5 maanden geleden

Hey, ik ben nu 22+4 weken zwanger en voel 1 meisje overduidelijk maar de andere voel ik helemaal niet. Terwijl ik daar juist de eerste "plopjes" bij voelde 😅 hebben anderen dit ook?

5 maanden geleden

Reactie op CVis19

Ja zo gek! Bij mij zit de placenta voor en juist waar ik nu veel voel zou de placenta meer zitten 😅 kan dat nog verschuiven? 🙈 Gelukkig mag ik maandag weer op controle..

5 maanden geleden

Reactie op Korinaw

Ja zo gek! Bij mij zit de placenta voor en juist waar ik nu veel voel zou d ...
Mijn baby's hebben beiden een eigen placenta. Ik voel er één meer dan de andere. Waar de placenta voor ligt voel ik bijna niet. De andere met placenta achter voel ik veel beter. Die ligt ook regelmatig bovenin overdwars.🤭 Maar maak me er soms wel zorgen over omdat ik er een dus minder goed voel.

5 maanden geleden

Reactie op CVis19

Mijn baby's hebben beiden een eigen placenta. Ik voel er één meer dan de an ...
Aaah oké! Ja bij mij delen ze de placenta.. dus het is al een gecompliceerde zwangerschap. Ben dan gelijk bang dat de ene te weinig krijgt ofzo..

5 maanden geleden

Reactie op Korinaw

Aaah oké! Ja bij mij delen ze de placenta.. dus het is al een gecompliceerd ...
Mijn meisjes delen ook 1 placenta. Op de plekken waar die ligt voel ik nog niks. Ik voel baby daarom meer dan baby b. Bij mijn eerste zwangerschap lag mijn placenta ook voor en uiteindelijk voelde ik elke beweging en schopte ze mij regelmatig wakker. Dus geen zorgen als je ze nog niet goed voelt! Ik maak me uiteraard ook zorgen over de groei omdat ze van hetzelfde bord moeten eten. Ik heb om de 2 weken uitgebreide echo om dit bij te houden. En jij?

5 maanden geleden

Reactie op MamaEm

Mijn meisjes delen ook 1 placenta. Op de plekken waar die ligt voel ik nog ...
Aah oké, dankjewel! Ja ik heb inderdaad ook om de twee weken een echo! Gelukkig gaat tot nu toe alles heel goed!

5 maanden geleden

Onze kindjes zijn beiden met vlag en wimpel geslaagd voor de 20 wekenecho. Het was wat moeizaam te zien door rondvliegende ledematen en geklier tijdens elkaars echo. Dan kwam er ineens weer een hoofd of een schaduw van de ander in beeld😂 Ze is in totaal 2 uur bezig geweest maar uiteindelijk is alles goed gezien en in orde. Naderhand toch wel wat tranen bij mij van opluchting. Laten we het maar op de hormonen gooien.

5 maanden geleden

Reactie op Pientje87

Onze kindjes zijn beiden met vlag en wimpel geslaagd voor de 20 wekenecho. ...
Ik dacht dat ik de enige was die een 2 uur echo had. Uiteindelijk wel pijn aan mijn stuit hoor. Gelukkig dat de kinderen gezond zijn