116 Reacties
2 maanden geleden
Ja ik!! Precies hetzelfde verhaal!
34+1 en 3130 gram. 3x getest op suiker, maar niks aan de hand. Ik ben zelf niet dik of overgewicht dus geen idee waar het door komt.
Voel me ook echt verder zwanger dan mijn weken. Een stokje met een dikke buik.
Babytje ligt hier ook nog es in stuit😔 Als de versie lukt gaan we met 38 weken inleiden, eerder wilden ze niet.
Ik vind het mentaal erg zwaar moet ik zeggen. Merk echt veel te veel stress. Ben er echt wel van slag van.
Maar gelukkig zijn we niet alleen!
2 maanden geleden
Hier niets gezegd over macrosome. Bij mij was hij met 36 weken al op ruim 3600 geschat. Doorgestuurd naar gyn, nav twee groeiechos dat buikje aan ruime kant was en gyn maakt zich echt 0 zorgen. Mijn vriend en ik zijn geen kleine mensen. Dus kan ook gewoon bij kindje horen. Overigens ook geen suikers bij mij te bekennen.
Heb volgende week met 38,5 op eigen verzoek weer gesprek met gyn, omdat ik over tijd gaan niet zie zitten. Om een inleiding te bespreken.
Gyn maakt zich ook echt niet druk. Elke vrouw is anders. Elke zwangerschap is anders en elke baby is anders. De weegschaal met voors en tegen staat zoals hij zegt gewoon in balans. Omdat dit ook mijn eerste is, is er geen referentiekader wat dat betreft. Er zijn tuurlijk wat risico’s die het met zich mee kunnen brengen, een grotere baby. Maar die zijn er ook met een baby van 3300 gr bij geboorte.
Ik sta zelf redelijk nuchter in de hele situatie. Laat je vooral niet gekmaken, door ervaringen van anderen.
2 maanden geleden
Ik wacht zelf ook op de afspraak met de gynaecoloog. Wat zijn je zorgen? Besef dat een meting met 36 weken niet super accuraat is. Vraag even je zwangerschapskaart op, zodat je zelf ook het verloop van de groei weet. Is het bij elke echo een vergelijkbare meting geweest (baby volgt dus de eigen lijn) dan is de foutmarge een stuk kleiner dan als die nu ineens enorm afwijkt zonder verklaring. Het is geen exacte wetenschap. En het lijkt gelijk een enorm ding een grote baby krijgen, maar het is en blijft een baby en <4 kilo geschat bij de geboorte is echt niet bizar. Inleiden heb ik vorige keer ook echt niet als vervelend ervaren. Ik wil zelf op basis van de groeiecho niet eerder bevallen dan rond de 39 weken. Als ze eerder willen inleiden zou ik vooral vragen stellen over wat de risico’s/voordelen zijn om nog iets langer te wachten (en sorry, maar het “je kindje is al af” argument gaat er niet in. De huidige richtlijn voor inleiden is vast niet voor de sier van 37 naar 39 weken gegaan) en wat de voordelen/risico’s zijn van eerder halen. Besef dat jij de regie hebt. De gynaecoloog geeft een advies en jij bent degene die er een akkoord op moet geven.
2 maanden geleden
Ik heb hetzelfde! Met 32 weken all op 3200 gram. Kregen ook de keuze om in te leiden. Ze zijn bang voor schouderdystocie en heb daarover gelezen/gehoord. Ben ook getest op zwangerschapssuiker, maar dit bleek niet aan de orde.
Wij hebben besloten om het wel te gaan doen.
Ik vindt het ook heel erg spannend, want alles gaat nu ineens heel erg snel. Maar heb wel het idee/gevoel dat we er goed aan doen.
Kregen advies om op YouTube te kijken bij de verlosmoeder naar inleiding en de gynaecoloog.nl en de verloskundige.nl misschien dat je daar nog wat aan hebt?!
Ik hoor vooral van mensen dat ze er wel positief op terugkijken als ze zijn ingeleid.
2 maanden geleden
Hier ook vermoedelijk een grote baby. Rond de 3100 gram bij 34+5 weken. Ook getest op zwangerschapsdiabetes maar dat had ik niet. Ik kreeg het advies om in te leiden bij 39 weken, maar denk zelf dat ik liever tot 40 wacht. Hoop dat ze voor die tijd uit zichzelf komt. Maar snap je zorgen heel goed, ik heb er ook echt stress van
2 maanden geleden
Reactie op Queeneileen
Ja ik!! Precies hetzelfde verhaal!
34+1 en 3130 gram. 3x getest op suiker, ...
Herkenbaar! Lichamelijk ga ik goed en heb ik ook een fijne zwangerschap. Mentaal is het ingewikkeld. Maak me ook veel zorgen. Maandag de afspraak bij de gynaecoloog. Heel benieuwd!
2 maanden geleden
Meid hier van 3300 gram, 35+ 4. Bij mij is er geen sprake van inleiden. Macrosoom komt echt heel weinig voor en zit een foutmarge in de metingen. Heb een uitgebreid gesprek hierover gehad met vlk. Kan helaas geen document met je delen waar heel veel informatie in staat oa wetenschappelijke onderzoeken. In die onderzoeken wordt vaak geconcludeerd dat er tegenwoordig makkelijk wordt gezegd ; groot kind dus we gaan inleiden. Voordelen daarentegen zijn er (bijna) niet (ook volgens die onderzoeken). Terwijl macrosomie dus bijna niet voorkomt ook vanwege foutmarges tijdens echo. Heb eerder een groot kind gehad en andere dames gesproken die bevallen zijn van kind van bijna 5 kilo en die laten zich niet meer inleiden omdat ze dus uit ervaring weten dat bevallen van een groot kind mogelijk is. Een inleiding is ook nog eens pijnlijker en de baby is er dan vaak nog niet klaar voor.
2 maanden geleden
Ik heb zelf diabetes type 1 en ben al twee keer bevallen na inleiden (37 en 38w) van relatief grote babys. (>P99). Nu tijdens de derde zwangerschap valt de groei echt extra buiten de norm: met 34 weken al geschat op 3,5kg.. ik vind het best spannend maar ga weer voor inleiden tussen week 37 en week 38. Het hielp voor mij om te lezen dat gynaecologen bij verdenking van een grote baby sneller en anders zullen ingrijpen dan bij een reguliere bevalling. Zo is schouderdystocie niet direct iets wat vaak lange termijn effect heeft. voor de baby of moeder (1/2500x schouderdystocie) en kunnen alle gynaecologen vaak de bevalling als nog verder helpen met handgrepen wanneer er sprake van schouderdystocie is.
Inleiden vond ik beiden keren prima te doen, geen pijnstilling nodig gehad zelfs! Ik heb veel gehad aan ademtechniekwn die ik op zwangerschaps yoga leerde.
2 maanden geleden
Hier een p98 , geen zw diabetes maar ga absoluut aan inleiden beginnen.
Het baren van een iets groter kind is totaal niet erg. ( wordt mijn vierde)Er wordt onnodig zoveel paniek gezaaid vanuit het medische. En ze zitten er ook nog eens héél vaak naast.
Zo zouden mijn andere 3 kids ook extreem zijn. Maar waren dus gewoon 7 pond, 7,5 pond en 8,5 pond
2 maanden geleden
Ik word as we speak “ingeleid” met 38 weken, maar bij mij gaat het alles behalve soepel. Gisteren is de ballon plaatsen 4x mislukt, pijnlijk en bloedverlies daarbij. Nu aan de pilletjes om de baarmoedermond te rijpen en wat ontsluiting te creëren voor het breken van de vliezen. Vanmorgen om 10.00 uur was ik er en het is nu 17.00 uur. Weinig schot in de zaak en mag niet meer naar huis. Het kan nog even duren 😬