40 Reacties

één maand geleden

Je bent nu aan het blokvoeden en dat is een goede tactiek bij overproductie. Doe ik nu ook. Lees deze website even! https://borstvoeding.com/problemen/mproductie/veel1/#:~:text=Bij%20blokvoeden%20deel%20je%20de,%2C%20dus%20stimulering%2C%20wordt%20vermeden.

één maand geleden

En deze uitleg is ook duidelijk: https://borstvoedingspraktijkvoorjou.nl/voorlichtingsavond/blokvoeden

één maand geleden

Ik geef ook één borst per keer en doe dit al 2 weken. Dit gaat goed mits ik elke dag één keer mijn borsten leeg kolf. Meneer groeit goed en heeft ook echt genoeg aan 1 borst maximaal 7 minuutjes

één maand geleden

Hier hetzelfde op 1 borst. 1 is zo ongelofelijk aan de overproductie dat ik iedere 2 uur een nieuw zoogkompres nodig heb. En als ik dan mijn andere borst voedt, lek ik zoveel dat mijn hele shirt onder zit. Ik ben net begonnen, want mijn kindje is nu 6 dagen oud nu, maar jemig zeg… Ik biedt gewoon iedere borst inderdaad om en om aan (ze komt heel netjes iedere 3,5 uur overdag) en doe bij het clusteren kn de avond inderdaad 1 borst per tijdvak. Het zal niet snel zijn dat je productie heel ver achteruit gaat hoor. Het blijft zeker nu vraag en aanbod! Overigens gebeurt het heel vaak dat iemand ern “dominante borst heeft” vaak blijkt dit ook de kant van je dominante hand te zijn😊

één maand geleden

Reactie op Nienepien1993

Hier hetzelfde op 1 borst. 1 is zo ongelofelijk aan de overproductie dat ik ...
Als ik je een tip mag geven: gebruik lekschalen. Dan lekt het in de schaal en kan je dat daarna invriezen ipv dat het in je compres of t-shirt verdwijnt. Ik gebruik die van Medela, erg tevreden over. Je bouwt zo een voorraadje op zonder dat je er moeite voor hoeft te doen 😃

één maand geleden

Reactie op Vieve155

Je bent nu aan het blokvoeden en dat is een goede tactiek bij overproductie ...
Hmm oke. Dus stel hij meldt zich straks om 10.00 dan alleen de rechterborst (die zit bomvol). Als hij is dan eerder meldt binnen de 3 of 4 uur dan weer de rechterborst? En pas daarna weer de linker? Of doe je echt bij elke voeding de tegenovergestelde borst ongeacht of hij zich kort daarna weer meldt? Ik heb een beetje slaaptekort dus vandaar de extra vraag :(

één maand geleden

Reactie op Laura4321

Ik geef ook één borst per keer en doe dit al 2 weken. Dit gaat goed mits ik ...
Heb jij dan overproductie in beide borsten? Wanneer kolf je ze helemaal leeg?

één maand geleden

Reactie op Nienepien1993

Hier hetzelfde op 1 borst. 1 is zo ongelofelijk aan de overproductie dat ik ...
Pfff ja een beetje hetzelfde dus. De rechter is kneiterhard en lekt non stop, vooral wanneer ik met links voed. Merk jij al verschil nu je deze techniek probeert? Grappig. Inderdaad de kant van mijn dominante hand haha

één maand geleden

Reactie op Pluim

Als ik je een tip mag geven: gebruik lekschalen. Dan lekt het in de schaal ...
Lekschalen had ik me ook al in verdiept maar het lekt niet zooooveel dat ik denk van dit is het invriezen waard. Je vult er geen melkzakje mee en ik heb geen idee hoe ik kleinere hoeveelheden het makkelijkst zou kunnen invriezen. Heb jij hier tips voor?

één maand geleden

Aanvullende vraag voor alle dames hier. Ik heb geleerd van de lactatiedeskundige dat de baby niet mag "tutten" aan de tepel maar echt een hap moet nemen. Bij de rechterborst (overproductie) loopt er soms oprecht een straaltje uit met melk zonder dat de borst wordt gestimuleerd. Lijkt mij dat hij dan alsnog melk binnenkrijgt met alleen sabbelen op de tepel. Kan dit? Ervaren jullie dit ook? Mij is geleerd dat de tepel niet als speen mag worden gebruikt.

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Lekschalen had ik me ook al in verdiept maar het lekt niet zooooveel dat ik ...
Mijn kraamverzorgster raade mij aan om dit in ijsklont zakjes of vormpjes in te vriezen. Makkelijk bij ontstoken ogen of snotneuzen

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Ik had vroeger (deze baby moet nog geboren worden) met kolven ook wel eens geen hele grote hoeveelheid voor 1 voeding. Je zou het in een flesje kunnen samenvoegen van 1 of 2 dagen en dan heb je misschien wel genoeg?

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Als je een flesje in de koelkast zet en je doet bij iedere voeding een lekschaal bij jouw andere borst dan kan je deze steeds legen in het flesje. Als je dan genoeg hebt zet je het flesje in de diepvries. Ik lek steeds 20 a 30 cc per voeding dus daarmee heb ik al snel een flesje van 120 cc die ik dan invries.

één maand geleden

Je bent nu aan het blokvoeden en dat is heel goed als je een overproductie hebt. Lekker zo blijven doen! Je melkproductie gaat echt niet heel snel achteruit aangezien het om vraag en aanbod gaat. Je zal dan wel steeds 1 volle borst en 1 legere borst hebben, maar dat is geen probleem. Je zult nooit zomaar zonder melk zitten. Ik voed zelf ook steeds met 1 borst en lek dan flink bij de ander dus daar gebruik ik dan een lekschaal.

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

Als je een flesje in de koelkast zet en je doet bij iedere voeding een leks ...
Heb je een tip voor de lekschalen? Ik voed meestal op mijn rug, omdat de melk anders zo snel komt dat hij zich verslikt. Weet niet of deze schalen liggend te gebruiken zijn?

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Heb je een tip voor de lekschalen? Ik voed meestal op mijn rug, omdat de me ...
Jazeker! Ik voed ook meestal ver achterover. Ik gebruik de medela lekschalen. Mijn dochter verslikt zich vaak alsnog 😅

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

Je bent nu aan het blokvoeden en dat is heel goed als je een overproductie ...
Fijn om te horen! Ik maakte me zorgen dat de linker niet genoeg stimulans zou krijgen en straks opeens geen melkproductie meer zou hebben, maar fijn om dit te horen van andere mama's. Hij heeft net om 10.15 gevoed aan de rechterborst. Indien hij zich voor 14.15 meld zal ik de rechterborst blijven aanbieden. Daarna pas weer de linkerborst. Dan moet ik daar ook een tijdblok van 4 uurtjes voor aanhouden toch?

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Fijn om te horen! Ik maakte me zorgen dat de linker niet genoeg stimulans z ...
Ja dit klopt! Kies zelf voor 3 of 4 uur (ik denk dat je met 4 uur nog net iets meer remt dan bij blokken van 3 uur). Binnen die 3 of 4 uur alleen één borst aanbieden, ook als hij vaker komt of bijvoorbeeld tijdens clusteren. Mij is uitgelegd dat over een tijdje best kan dat je kindje niet meer genoeg heeft aan 1 borst (als alles meer afgestemd is) maar dat merk je vanzelf en dan kan je ook weer met 2 borsten gaan voeden. Maar vaak kan je dit blokvoeden best lang aanhouden. Ik spreek overigens nog niet uit ervaring maar ben er nh ook mee aan het prutsen haha. Bij mijn vorige kindje ook overproductie en heb ik dit niet gedaan, toen werd ik zo ongelukkig van de hele situatie dat ik na 4 weken bv ermee stopte. De overproductie hield maar niet op en mijn kindje kon het echt niet aan. Tot nu toe lijkt dit blokvoeden echt beter te werken dus wie weet! Ik heb goede hoop.

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

Als je een flesje in de koelkast zet en je doet bij iedere voeding een leks ...
Zo deed ik het ook bij mijn vorige! Ik had aan het einde van iedere dag dan een volledige voeding opgespaard! Ik voedt voor nu liggend of onderuitgezakt op de bank in de rugbyhouding. Mijn kleine kan dan de vette melk wat dieper ook beter wegkrijgen en dan zit zij meer rechterop. Als ik de madonna houding aanneem krijgt ze in één klap een fontein aan voeding over zich heen🤣 Nou blijft ze nog wel veel de hik hebben met die stroming. Je kan de voedingen ook in afgepaste hoeveelheden invriezen zodat je straks kan combineren. Dus ik had bijv zakjes van 80 ml en 100 ml en later dus een volledige fles van 180😁

één maand geleden

Reactie op Vieve155

Ja dit klopt! Kies zelf voor 3 of 4 uur (ik denk dat je met 4 uur nog net i ...
Thanks! Duidelijke uitleg! Haha fijn om te horen dat het voor jou echt al beter lijkt te werken. Stel ik voed straks na 14.15 met de linkerborst (geen overproductie). En hij komt daarna weer binnen 3/4 uurtjes. Dan nog steeds links aanbieden toch?