40 Reacties

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Heb jij dan overproductie in beide borsten? Wanneer kolf je ze helemaal lee ...
Ja maar vooral mijn rechter. Ik kolf ze meestal leeg direct na een voeding. Vaak onder het eten koken. Hij komt namelijk na 18.00/19.00 pas vaak rond 23.00/00.00 en dan zit er alweer genoeg in de borsten. En anders in de fles afgekolfde melk natuurlijk.

één maand geleden

Reactie op Nienepien1993

Zo deed ik het ook bij mijn vorige! Ik had aan het einde van iedere dag dan ...
Oeh de rugbyhouding moet ik ook proberen. Hier met (beide) liggend voeden krijgt ie alsnog een hele lading over zich.

één maand geleden

Reactie op Laura4321

Ja maar vooral mijn rechter. Ik kolf ze meestal leeg direct na een voeding. ...
Waarom doe je dat als ik vragen mag? Stimuleer je daarmee niet juist meer productie?

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Thanks! Duidelijke uitleg! Haha fijn om te horen dat het voor jou echt al b ...
Ja! 😊 als je voor een 3-uurs blok kiest dan kan je bijvoorbeeld aanhouden: - Alles tussen 14.00-17.00 linkerborst - 17.00-20.00 rechterborst - 20.00-23.00 linkerborst - 23.00-02.00 rechterborst Etc

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

Jazeker! Ik voed ook meestal ver achterover. Ik gebruik de medela lekschale ...
Yup hier ook! Zo zielig :( Welke andere voedingshoudingen gebruik je nog meer?

één maand geleden

Reactie op Vieve155

Ja! 😊 als je voor een 3-uurs blok kiest dan kan je bijvoorbeeld aanhouden: ...
Top! Net twee keer gevoed met rechts en het voelt veel fijner :)

één maand geleden

Reactie op Anoniem_97

Yup hier ook! Zo zielig :( Welke andere voedingshoudingen gebruik je nog me ...
‘s nachts begin ik vaak liggend op mijn zij, maar dan halverwege hapt mijn dochter niet goed meer dus dan ga ik toch weer op mijn rug half achterover liggen. Op de bank ook altijd achterover zittend. Voor de rest zelf ook nog zoekende naar fijne houdingen! Rugby houding vind ik voor mijzelf qua houding echter heel fijn, maar voor mijn dochter komt de melk dan ook echt te snel helaas

één maand geleden

Mss onder zijn voeten kietelen en over zijn handje...zijn toevliet reflexen ook als ze slapen 😉 mss heb je er wat aan ivm vorstvoeding kindje slapen ( tip van de kraamverzorgster gehad)

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

‘s nachts begin ik vaak liggend op mijn zij, maar dan halverwege hapt mijn ...
Wat grappig. Hier hetzelfde haha. Op mijn zij hapt hij idd minder goed aan op een gegeven moment. Dan ga ik weer over op mijn rug. Rugby houding moet/wil ik graag nog oefenen. De melk komt hier ook echt te snel. En dat aanhappen aan die harde borsten maakt het niet gemakkelijker. Ik kolf/druk eerst een minuutje of twee de melk eruit zodat het soepeler is voor de aanhap, maar zelfs dan is hij eerst een goede 5 tot 10 minuten bezig met sabbelen, omdat het er gewoon uit lekt en hij niet hoeft te happen. Pas wanneer dit lekken stopt probeert hij aan te happen. Liggend op mijn rug is het best lastig om hem aan te laten happen, omdat hij zelf met zn handjes voor zn gezicht gaat wanneer ik dit probeer. Mijn man moet dan zijn handjes aan de kant houden en ik probeer zijn mondje op mijn tepel te laten zakken. Echt een tweemans taak. Ik hoop maar dat het makkelijker zal worden en hij zelf mee gaat werken. Hoe laat jij hem aanhappen wanneer je op je rug voed?

één maand geleden

Reactie op Vieve155

Waarom doe je dat als ik vragen mag? Stimuleer je daarmee niet juist meer p ...
Nee, ik krijg juist veel pijn in mijn borsten als ik dit niet doe. Ze zitten zo vol dat ze wel stenen lijken. Mijn zoon drinkt ze niet leeg, het stroomt er gewoon uit als je al met 1 oog naar me borst kijkt 😅 Ik bewaar nu alles in de vriezer altijd handig voor wanneer papa opa of oma oppast wat helaas nu al regelmatig moet ivm veel ziekenhuis bezoeken voor mezelf

één maand geleden

Hoi hoi, Weer een vraagje. Ik zat dus in een blok van 22.15 tot 02.15 voor de linker borst (geen overproductie). Deze heb ik twee keer aangeboden. De tweede keer bleek de borst "leeg". Echt geperst met m'n hand tijdens het voeden. Meneer was niet tevreden na de voeding. Na de "lege" borst nog een paar keer te hebben aangeboden, ben ik overgestapt op rechts (overproductie) om 01.30. Nu is mijn vraag: welke borst bied ik straks na 2.15 weer aan? Daarnaast voelen beide borsten nu "leeg" en ben ik bang straks geen productie meer te hebben. Ik weet dat dat natuurlijk niet zo is, maar toch is het een angst. Voor het eerst dat de kleine voor mijn gevoel beide borsten leeg heeft gedronken. Moet zeggen, hij heeft sinds 23.45 tot nu verspreid iets van 20 minuten gedronken met veel pauzes terwijl hij normaal genoeg heeft aan ongeveer 5 minuutjes. Ik weet dat het aantal minuten niets zegt hoor. Misschien is hij toevallig nu aan het clusteren (geweest)? Of ik heb geluk en het blokvoeden heeft wel héél snel gewerkt? Ben benieuwd naar mijn borsten bij de volgende voeding. Maar goed: welke borst na 2.15?

één maand geleden

Beetje late reactie, maar in jouw geval had ik na 2:15 uur even gekeken hoe je borsten voelen. Ik blokvoed ook, maar soms maak ik een enkele uitzondering als net de andere borst even iets leger moet of als ik het idee heb ‘leeg’ te zijn. Ook al ben je dat idd nooit! Goed om te weten is dat de zuigkracht van jouw kindje vele malen sterker is dan jouw hand. Je kindje kan dus zelf veel meer uit een borst krijgen dan wij zelf kunnen als we deze uit proberen te persen.

één maand geleden

Reactie op Happymealtje

Beetje late reactie, maar in jouw geval had ik na 2:15 uur even gekeken hoe ...
Ik heb inderdaad gekeken hoe ze voelen en hierna weer twee keer gevoed met rechts (overproductie). Links wilde ik zojuist nog aanbieden als toetje maar meneer is weer in slaap gevallen haha. Helemaal knock out. Borsten voelen nu in ieder geval veel beter. Dit kan door het blokvoeden komen, maar ook omdat hij vannacht gewoon véél meer heeft gedronken dan normaal gesproken waardoor hij de borsten leeg heeft gedronken. Ik ben benieuwd naar de komende dagen! Aanhappen gaat in ieder geval steeds beter dus dat is super fijn

één maand geleden

Nou vannacht werd ik om 2 uur wakker met 39,5° koorts vanwege de overproductie. 🥵Dus kind gevoed en de rest afgekolfd daar kwam nog steeds 1,5 voeding uitgeperst… De verloskundige raadde mij lecithine aan. Te verkrijgen bij de tuinen en houd de bloedvaten open waardoor de vette melk kan weglopen. En misschien als de koorts aanhoud morgen toch bellen voor een antibiotica kuur. Gelukkig is de kleine aan het groeien als kool en kan ze het steeds beter wegkrijgen, dus hopen dat we het kunnen onderdrukken🤞

één maand geleden

Reactie op Nienepien1993

Nou vannacht werd ik om 2 uur wakker met 39,5° koorts vanwege de overproduc ...
Wat vervelend! Ik hoop dat het helpt zeg. Beterschap en proberen lekker uit te rusten ❤️

23 dagen geleden

Toch nog een vraagje. Aangezien ik nu blokvoed met periodes van vier uur, wat doe je als je kindje 5 uurtjes slaapt en de ene borst wordt overgeslagen? Tweede vraag, maar wel een ander onderwerp. Eergisteren heeft de baby gevoed om: 02.15 05.05 06.07 10.01 13.14 14.40 15.34 16.57 18.02 19.25 22.09 Gisteren en vannacht om: 00.13 01.36 02.52 05.03 06.25 10.34 13.30 18.31 19.45 20.45 23.37 00.40 02.40 03.38 04.56 Hij drinkt elke keer een minuut of 10/15 in totaal. Soms net een pauze na de luier of boeren. Ik ben helemaal kapot. Lijkt dit jullie een regeldag of clusteren? Hoe dan ook hoop ik dat hij er snel klaar mee is. Daarnaast drinkt hij rustiger aan de borst sinds ik afkolf, maar het is wel worstelen om hem aan te leggen. Misschien dat hij het aanleggen nog associeert met de angst om zich te verslikken..

23 dagen geleden

Reactie op Anoniem_97

Toch nog een vraagje. Aangezien ik nu blokvoed met periodes van vier uur, w ...
Eerste vraag: de borst die je nog niet gehad hebt aanbieden. Het gaat er met blokvoeden om dat je borst minimaal (in jouw voorbeeld) vier uur rust krijgt. Tweede vraag: Ja ik vermoed clusteren of regeldag aangezien je baby wel lang dringt en niet een paar min (dan zou het ook troost kunnen zijn). Is er een reden dat je blokvoedt en niet beide borsten aanbiedt? Je kunt ook het volgende doen: rechts aanbieden als hoofdborst, als je baby zo’n tien min gedronken heeft, wisselen naar links voor een toetje. Bij de volgende voeding begin je dan links en is rechts je toetje. Zo wordt de productie meer gestimuleerd. Ik heb zelf de eerste paar dagen aan blokvoeden gedaan om m’n borsten wat rust te geven ivm kloven, maar ben nu weer over op beide borsten op aanraden van de vk (ze zei dat beide borsten aanbieden de kans verkleint dat je straks, wanneer je kind meer drinkt, niet genoeg productie hebt). Misschien kan je dat proberen nu je kindje zo kort tussen de voedingen laat. Ik zou niet te bang zijn voor overproductie, je baby is al een paar weken oud dus je borsten zijn al beter op hem afgestemd Ik lees dat je afkolft voordat je aanlegt, je zou het weer eens kunnen proberen zonder. Je lichaam maakt door het kolven meer melk aan dan je kind nu nodig heeft, waardoor vraag en aanbod dus niet helemaal goed op elkaar worden afgestemd. Aanleggen kan ook worstelen zijn omdat hij meer moeite moet doen bij jouw tepel dan bij de fles. Heb je een p (prematuur) speen op de fles zitten? Dan is het gat heel klein en moet je baby er echt voor werken, net als bij je tepel Succes! Je bent super goed bezig💪🏼

23 dagen geleden

Hoi! Ik heb ook een vraag. Ik weet niet hoe lang ik het borstvoeden nog ga volhouden en wil een plan klaar hebben liggen voor als ik de knoop doorhak om te stoppen. Ik zie allerlei schema's online, maar dat is als je met beide borsten voedt. Hoe bouw je rustig borstvoeding af als je aan blokvoeden doet?

22 dagen geleden

Reactie op Pluim

Eerste vraag: de borst die je nog niet gehad hebt aanbieden. Het gaat er me ...
1. Ah dus het is niet erg als een borst dan 8 uur niet aan de beurt komt? Ik wil juist de productie een beetje afremmen. Dat leidt naar jouw tweede vraag. 2. Mijn melkproductie is zo hoog. Net als de toeschietreflex en melkstroom. Mijn kindje verslikt zich helaas regelmatig hierdoor en krijgt erg veel lucht binnen. Dit is de reden dat ik nu in blokken voed. Zelfs nu hij zo vaak drinkt met het clusteren/regelen, staan de borsten op spanning. Dat afkolven doe ik met de hand en dan alleen om de druk in de tepel en tepelhof te verminderen. Voordat ik dit deed klemde hij namelijk van tevoren met zijn kaken de tepel af om de melkstroom te beheersen. Dat doet hij nu niet meer. Ik kolf denk ik max 15 ml af. Verder gebruik ik geen fles. Hij krijgt alleen de borst. Wel af en toe een pink. Kan dat worstelen ook komen door het geven van een pink denk je?

6 dagen geleden

Hi mama's, Mijn zoontje is ondertussen 4.5 weken. Ik had sinds het begin al flinke overproductie en heb dus aan blokvoeden gedaan sinds de geboorte. Ik moest zelfs nog vooraf wat "af kolven" met de hand omdat de kleine anders niet kon aanhappen. Van voeden op mijn rug tot voeden in een verticale houding. Sinds twee dagen merk ik dat de kleine wat langer drinkt ipv de gebruikelijke 10/15 minuten. Hij liet altijd zelf de borst los en was dan "melkdronken". Gelijk niet meer wakker te krijgen. Tussendoor (twee weken terug?) een periode gehad dat hij erg last had van reflux en ik hem op advies van de LK na 15 min moest afkoppelen en niet binnen de 3 uur mocht voeden. Hij dronk teveel wat de reflux erger maakte. Nu merk ik dus dat mijn borsten slapper zijn geworden en hij na 20 minuten nog steeds niet loslaat uit zichzelf.. denk dat dit komt door ern lagere melkstroom. De frequentie van het aantal slokjes is de eerste 10 minuten hoog, daarna zuigt hij tot wel 5 of 6 keer voordat je hem hoort slikken. Heb ik de productie teveel geremd? Sinds de afgelopen 4 voedingen probeer ik weer beide borsten aan te bieden. Ik vind zijn manier van aanhappen bij een slappe borst minder fijn dan bij een wat vollere. Zijn er meer dames die overproductie en voeden met één borst per keer juist fijner vinden? Hij zit nu in een sprongetje, zou dat kunnen verklaren waarom hij nu meer drinkt? Hij drinkt denk ik vooral uit geborgenheid. Bij het losmaken van mijn tepel na 20/30/40 minuten of wanneer hij in slaap valt zet hij het op een krijsen. Hij blijft dan ook zoeken met zijn hoofd. In de draagzak valt bij na ongeveer 5 min in slaap bij mijn man. Ik twijfel nu aan de ene kant of ik hem teveel voed. Sinds 2 weken slaapt hij op onze borst of in de draagzak dus of het beter gaat met zijn verborgen reflux heb ik nog niet kunnen beoordelen. Of voed ik hem te weinig aangezien hij niet zelf loslaat? Wil m ook alweer niet uithongeren. Hij krijgt sinds een week een fopspeen tegen de reflux, maar omdat ik twijfel of hij daardoor minder goed aanhapt wil ik daar vandaag mee stoppen. Hij laat nu juist los omdat de melk minder snel stroomt en hij gefrustreerd raakt. Denk dat hij gewend is om er minder moeite voor te hoeven doen? Is het normaal dat mijn borsten zo slap en keeg voelen? Ook al drinkt hij amper uit de lege, en dan wel weer uit de tweede vollere borst: wanneer ik in de lege borst knijp komt er toch melk uit dus mijn zoontje zou het er ook uit moeten krijgen... Ik snap even niet meer wat ik moet doen. Extra bijkolven met de hand? Heb vannacht een kolf besteld.