Het is een lang verhaal, maar moet dit echt even van mij afschrijven.
Allereerst is de relatie met mijn moeder niet optimaal. Haar gedrag gaat richting borderline/narcisme, maar dit is nooit door een arts vastgesteld omdat ze zelf vindt dat het prima met haar gaat.
Na de geboorte heeft ze ons een newborn shoot cadeau gedaan. Een vriendin van haar wilde bij ons thuis foto’s komen maken van de baby en ons gezin. Zelf hadden we ook al een fotograaf achter de hand, maar dat hebben we niet door laten gaan door haar cadeau.
Toen de kleine 3 weken was is ze bij ons thuis geweest om foto’s te komen maken. Ze vroeg naar onze wensen en na dit besproken te hebben is ze 1,5 uur bezig geweest om foto’s te maken.
Vorige week zaterdag belde mijn moeder dat de foto’s klaar zijn. Ze had ze via we transfer ontvangen, maar omdat ze in de auto zat kon ze die niet meteen doorsturen. Ze heeft toen alvast 15 zwart wit foto’s doorgestuurd via whatsapp. Dit waren vooral veel close up foto’s van de baby, 2 foto’s met mijn drie zoons bij elkaar, 1 foto van ons als gezin van 5 en 1 foto van mijn moeder met de baby. Alle foto’s hadden nog een watermerk links onder in de hoek. Dus ik gaf al aan of die er ook af kon, voor als we een foto of foto’s groot wilde laten afdrukken. Dat ging ze even navragen was haar antwoord.
Afgelopen vrijdag belde ze mij op of ik al wist van welke foto ik het watermerk af wilde hebben want dan kon dat geregeld worden. Dus ik gaf aan dat ik eerste alle foto’s wilde zien voordat ik daar een goede keuze uit kon maken. Ik had immers nog niet alle foto’s gezien. Daarbij waren er ook nog veel foto’s waar wij om hadden gevraagd die hier niet bij zaten. Toen deed mijn moeder al een beetje vaag dat die foto’s wat wazig waren en niet goed gelukt waren, maar ze ging vragen of ik die foto’s ook kon krijgen.
Later die dag had ik nog steeds niks van mijn moeder gehoord. Daarom heb ik een bericht rechtstreeks naar die vriendin gestuurd, met de vraag of ze de foto’s naar mij wilde sturen zodat ik een keuze kon maken. Ze reageerde dat ze dat niet kon doen, want mijn moeder was bezig met een verrassing. Ook mijn moeder begon mij te bellen. Wat er nou allemaal aan de hand was. Dus ik gaf al aan dat ik een heleboel foto’s mistte en of ik die kon zien. Ze gaf toen aan dat die zijn verwijderd. Ik was zo boos en vol ongeloof dat ik de verbinding heb verbroken. Het bleek dat deze 15 foto’s alle foto’s zijn van 1,5 uur foto’s maken. Ik heb daarom later die avond die vriendin nog een keer gevraagd waar de andere foto’s dan zijn gebleven. Toen kreeg ik een reactie die mij helemaal heeft gebroken:
Ik snap werkelijk niet waarom je nu zo moeilijk doet. Om me dat op vrijdag avond bijna 11 uur nog tw vragen. Je moeder is kei over de zeik. Ik word er pissig van. Tis wat het is. Je hebt het gekregen en doe niet zo ondankbaar.
Als je nog andere foto's van je gezin wil ga alsjeblieft naar een ander en laat daar in een studio je foto's van je gezin maken. Maar denk na over wat je je moeder aan doet en val mij alsjeblieft niet meer mee lastig. Ben er echt klaar mee. Die andere foto's waren niet mooi. Kinderen ogen dicht gekke bekken enz enz. Ik heb je de mooiste foto's gegeven en daar mee uit.
Ik word hier nu dus als boosdoener weg gezet. Ik moet het dus normaal vinden dat ik de andere foto’s niet heb gezien en dus ook nooit ga zien. Er is wel een foto van mijn moeder met de baby maar zo’n foto is er niet van mij. Het lijkt er dus meer op dat de foto’s voor mijn moeder waren en niet voor ons als gezin.
Nou hebben we via mijn vader, heel lief, op korte termijn een fotograaf weten te regelen. Hij komt vrijdag foto’s maken, maar dan is de kleine man alweer 6 weken. Ik baal hier zo ontzettend van. Ze hebben van ons als gezin een moment weg genomen wat we nooit meer terug kunnen krijgen en het enige wat ze zeggen is dat ik niet moeilijk moet doen en dan maar naar een ander moet gaan.
Weet ook niet of ik dit mijn moeder nog kan vergeven, heb haar sinds vrijdag ook niet meer gesproken. Als ik hierover nadenk kan ik ook alleen maar huilen.
We gaan er vrijdag het beste van maken, maar dit gaat nooit meer hetzelfde zijn 😭