51 Reacties

6 maanden geleden

Reactie op FlesjeFristi

Ik ben nu 18 weken zwanger en kom toevallig net van mijn bijrijdpaard af. H ...
Misschien is een rijlegging een idee voor je? Ik heb die in mijn eerste zwangerschap gekocht en die is nadien ook gewoon nog te gebruiken. Ik vind het echt een uitkomst🙈

6 maanden geleden

Wat fijn dat zoveel van jullie nog lekker kunnen rijden. Ik ben vrij vroeg in mijn zwangerschap gevallen en toen na veel twijfelen besloten om te stoppen. De weken erna ook zo beroerd en moe geweest dat m’n dagen doorkomen al een uitdaging was. Sinds ik me wat beter voel begint het wel weer wat te kriebelen. Maar een vriendin rijdt mijn paard nu gelukkig. Mijn vriend wil ook echt niet dat ik er nog op ga nu, wat ik wel snap, nadat ik een aantal jaar geleden een vrij heftige val heb gehad. Dus nu houden we het bij poetsen en wat werken vanaf de grond. Leek me zo mooi om lang door te kunnen rijden! 😔

6 maanden geleden

Hier ook ruiter. Inmiddels 17 weken en ik maak 2x per week een buiten ritje. Mijn paard is wel af en toe een beetje maf. Hij bokt niet snel, maar wordt doodsbang voor een pony met koetsje (hij bevriest dan helemaal, met een half been in de sloot durfde hij er uiteindelijk langs). Een gigantische tractor met mestton is dan weer geen probleem. Voor nu ga ik het houden op de saaie standaard rondjes denk ik.

6 maanden geleden

Goed te horen dat iedereen voor zich aanvoelt of het nog "kan". Dat is denk ik ook het beste. Niet elk paard en elke ruiter zijn hetzelfde. Ik hoop nog een tijdje te kunnen genieten van mijn lieve bijrijdpaard, maar mocht het rijden niet meer lukken, dan ga ik haar lekker longeren. Zal ze wel minder leuk vinden, maar daar moet ze het maar mee doen 😜 @Nanda, bedankt voor de tip. Ik ga na mijn vakantie eens even wat passen. Dan ben ik alweer een aantal weken verder in mijn zwangerschap en hoop ik dat zo'n legging de oplossing is. Ik vind het zo zonde om een nieuwe broek te kopen voor die laatste paar weken... nu dan nog maar even met de broek los in de auto en een elastiekje erom op stal haha.

4 maanden geleden

Inmiddels ben ik 25 weken en heb afgelopen vrijdag een half uur gereden. Toen begon ik echt wat last te krijgen van mijn onderbuik en heb ik uitgestapt. Vond dat wel echt even een momentje. Misschien was dat wel mijn laatste rit van dit jaar 😪 Ik ga wel nog elke vrijdag naar mijn verzorgpaard, maar ben bang dat het vanaf deze week alleen nog werken aan de hand gaat worden. Gelukkig wel een passende rijlegging gevonden

4 maanden geleden

Verkeerde knopje, dus bericht werd al gepost, maar ik was ook benieuwd hoe het bij jullie gaat. Tot hoelang hebben jullie doorgereden?

4 maanden geleden

Ik ben nu 27 weken zwanger en heb ook een bijrijdpaard. Ik ben net terug van drie weken vakantie en wil eigenlijk nog wel gewoon nog opstappen. In de bak zodat ik er af kan als het niet goed voelt. Maar de reacties van m’n omgeving maken me aan het twijfelen terwijl de verloskundige zegt doe wat goed voelt 😖 herkennen meer dit?

4 maanden geleden

Hier nu ook 25 weken en na het rijden ook last van mijn liezen / buik. Vind het lastig om te zeggen wanneer moet ik stoppen. Haal er nog veel plezier uit en vind het ook lastig om hem weg te zetten al heb ik een heel lief meisje gevonden die hem 2 keer in de week kan bijrijden en ik natuurlijk aan de hand nog genoeg met hem kan werken. De verloskundige gaf bij mij aan dat paardrijden opzich niet erg is, alleen het risico op vallen / een trap.

4 maanden geleden

Ik ben gestopt. Het hoeft maar 1x fout te gaan en als je al langer rijdt weet je als t goed is dat een paard (hoe braaf ook) kan schrikken. Als je eraf ligt en op je buik valt vergeef je jezelf nooit. Lekker stoppen en na je bevalling weer erop 🙃

4 maanden geleden

Ik snap jouw reactie volledig, Mesline. Ik krijg ook best wat commentaar van buitenaf. Op stal is wel iedereen het ermee eens dat ik rustig aan kan blijven rijden. Uiteraard neemt het echt niet weg dat het paard kan schrikken en ik eraf kan vallen, maar ik ben dusdanig ervaren dat ik de risico's goed in kan schatten en uiteraard niet op zou stappen als het niet goed voelt. Het blijft een lastige kwestie. Ook met klussen, wat ik nog volop doe, kan ik van de ladder vallen. Ook van onze trap kan ik uitglijden en vorige week zat er in de file bijna een auto bovenop me.... het is (maar dat is ook buiten een zwangerschap) altijd zo dat je risico's afweegt. In dit geval merk ik dat ik gewoon super goed in mijn vel zit, omdat ik nog de dingen kan doen waar ik heel gelukkig van word. Op dinsdag en donderdag doe ik nog heel fanatiek mee aan een uur bootcamp. Dat snapt ook niet iedereen, maar ik voel me dan zo fijn daarna. Ook dat uurtje (half uurtje 🥲) paardrijden maakt mij een zeer gelukkig mens. Ik denk echt dat ik daardoor mentaal heel sterk in "deze wedstrijd" sta. Ik zie op dit forum erg veel dames die het mentaal super zwaar hebben. Dat vind ik echt heel vervelend te lezen voor hen en iedereen ervaart de zwangerschap natuurlijk anders, maar het maakt het natuurlijk ook allemaal lastiger dat "wij zwangeren" zoveel meningen over ons heen krijgen. Eigenlijk doen we het nooit goed. Dat neemt uiteraard niet weg dat we geen mening mogen geven hoor. Ik vind het heel goed om kritisch te zijn, want het zet mij enorm aan het denken wat ik wel en niet moet doen. Ik maak daardoor weloverwogen keuzes. In dit geval kies ik ervoor, ondanks een extra risico, om nog rustig aan te blijven rijden. Met een zeer intensieve baan en een druk sociaal leven, is dat wat voor mij het beste voelt 😊

4 maanden geleden

Wat leuk om te lezen dat hier nog meer paarden vrouwen op het Forum zitten 😃 Ik ben zelf met 22 weken gestopt, ik had een beetje rustig gestapt en gedraafd maar na een half uur ben ik helemaal duizelig geworden en bijna flauw gevallen helaas. Toen heb ik tegen mezelf gezegd nu ga ik stoppen en pak ik het na de bevalling wel weer op. Heel erg jammer , maar ik trek het lichamelijk niet meer , en ben ook heel erg moe en snel duizelig helaas. Daarom heb ik de keuze gemaakt om na de bevalling het weer op te pakken. Mocht hier iemand uit het forum het leuk vinden om te kletsen over een gedeelde hobby vind ik zeker leuk 😄

4 maanden geleden

Ik reed op een manege en ben daar vrij vlot gestopt omdat dit ook per kwartaal ging. Plus het risico met vallen, zeker als je de paarden niet zo goed kent als sen eigen paard. Maar achteraf ook goed, zou het nu met 24 weken echt niet meer trekken lichamelijk. Een wandeling door de buurt is al een workout.

4 maanden geleden

Reactie op IrisPostma93

Wat leuk om te lezen dat hier nog meer paarden vrouwen op het Forum zitten ...
Oew, dan heb je idd de juiste keuze gemaakt. Misschien wel goed om je duizeligheid even aan te geven bij een verloskundige. Ik had dit ook en toen bleek ik wat ijzer te kort te komen. Niks ernstigs, maar er was dus wel wat aan te doen. Al denk ik dat die symptomen ook wel een beetje horen als je lichaam een kind aan het bouwen is haha. Het is idd ook zo dat we echt niet voor altijd gestopt zijn. Het is maar voor eventjes met een hele mooie reden. Volgend jaar pakken we het gewoon weer op allemaal 😊

4 maanden geleden

Ik hobbel nog wel een beetje rond met 24 weken. Het helpt mij heel erg met de bekken klachten. Het uitmesten valt me wel zwaar, maar daar krijg ik hulp bij van m’n vader of partner. Daarnaast volg ik 2x per week een sportklasje voor zwangeren.

4 maanden geleden

Reactie op Domi94

Ik hobbel nog wel een beetje rond met 24 weken. Het helpt mij heel erg met ...
Goed bezig!! Gewoon lekker doen wat goed voor je voelt. Maar je bent dus nog lekker sportief bezig! Ik mag ook echt niet klagen. Morgen ben ik 26 weken en bootcamp nog 2x per week intensief en op vrijdag rijd ik dus nog paard. Eigenlijk gaat alles nog zoals voorheen, maar dan met bijna 10kg extra wat ik mee moet sjouwen. Die voel ik wel in mijn korte beentjes. Heb daardoor wel veel last van heftige krampen in mijn benen

4 maanden geleden

Ben inmiddels 25 weken en echt een training pakken in de bak wordt voor m’n lichaam nu echt te veel. Daarom besloten om lekker naar buiten te gaan, en lekker hobbelen. Ik merk wel dat dit denk ik echt het einde is, en dan niet eens vanwege mn buik. Maar meer mn rug. Dus iedere keer dat ik er nu nog op stap, geniet ik dubbel!

3 maanden geleden

Ik heb afgelopen woensdag mijn laatste buitenrit van 1,5 uur gereden. Ik merk dat ik tijdens het rijden last krijg van mijn heupen en liezen en dat het echt pijn gaat doen, dus ik heb besloten om voor dit jaar te stoppen met het rijden. Ik was toen precies 28 weken. Uiteraard blijf ik wel lekker naar mijn verzorgpaard gaan om haar aan de hand oefeningen te doen. 😊

3 maanden geleden

Ik heb ook besloten om te stoppen, buik begint echt te groeien nu en wil het risico niet meer lopen. Nu inmiddels 2 weken gestopt. Gelukkig heb ik een bijrijdster die 3 dagen in de week rijdt, daarnaast doe ik longeren!

3 maanden geleden

Ik heb een boek gekregen van de eigenaresse van mijn verzorgpaard: Pilates en stretching voor paarden. Dat ga ik nu oefenen met mijn verzorgpaard. Daarnaast ga ik kijken bij haar grondwerklessen en ga ik zelf een les werken aan de dubbele lijnen inplannen. Zo kom ik de komende weken wel door 😊

3 maanden geleden

Reactie op FlesjeFristi

Ik heb een boek gekregen van de eigenaresse van mijn verzorgpaard: Pilates ...
Oh wat leuk en interessant! Die van mij heb een dikke knie dus dat wordt komende dagen koelen en stappen 🥹