13 Reacties
10 dagen geleden
Hier ook een baby van 5 weken en peuter 2,5. Ik ben nu 3 nachten alleen met hun allebei, want mijn man werkt veel in het buitenland 🥲 ik probeer ze om en om aandacht te geven als het lukt. En soms kan het eenmaal niet anders en moet mijn peuter dat ook leren. Vandaag wilde hij bv met me spelen, maar was ik de baby een fles aan het geven. Dan heeft hij even pech en was het kort even huilen 😅 na wat uitleg lijkt hij het wel te begrijpen. Denk dat dat wel steeds makkelijker gaat zijn. Ik probeer elke dag nog wel thuis iets leuks met hem te doen als de baby slaapt (bv iets bakken samen, of surprise maken 🤭). Het naar buiten gaan om bv te wandelen vind ik zelf wel een lastig iets… moet straks iets ophalen bij de apotheek, maar het is wel een enorme organisatie om dat voor elkaar te krijgen heb ik het gevoel 🤣
10 dagen geleden
Poe, 2,5 is weer iets heel anders. Mijne oudste is 1jaar en 9 maanden. Die is nog niet echt jaloers.
Ik merk dat ik hetzelfde tegen ze moet praten om duidelijk te maken wat ik ga doen als ik echt even aandacht voor de ander nodig heb. Dus als ik de baby moet verschonen terwijl mijn andere aandacht vraagt zeg ik: lieverd, mama gaat even je babyzusje een schone luier geven. Als dat is gebeurd gaan wij samen …(boekje lezen, puzzelen etc)
Hetzelfde zeg ik weeer terug tegen de baby: lieve baby, mama legt jou nu in de box want ik ga met je grote broer een boek lezen.
Ook zorg ik ervoor dat ik daarna in ieder geval 10 minuten (als het lukt langer) aaneensluitend dan ook echt even aandacht geef aan mijn zoontje.
Als ik het tijd is voor een voeding, dan haal ik even wat groter speelgoed tevoorschijn zodat mijn zoontje dan ook wat langer bezig is. Natuurlijk komt hij nog steeds naar me toe, maar ik merk dat het dan meer interesse is in wat ik aan het doen ben.
Ik heb echter geen idee of het ook zo werkt met 2,5 jaar😅 maar wellicht heb je er wat aan.
Dit is overigens pas mijn ervaring met een 2,5 week die ik alleen draai met de 2 kleintjes.
Ik heb wel het idee dat het voor mijn zoontje heel veel scheelt. Waar hij eerst heel aanhankelijk was toen ik net uit het kraambed was, doet hij nu ook weer meer zelfstandige dingen.
10 dagen geleden
Hier ook een peuter van 2,5 en een baby van 4 weken. Het is inderdaad best pittig en keek er ook enorm tegenop. Maar de peuter is eigenlijk best begripvol en heel lief. Alleen baby is een slechte slaper en huilt veel. Kan haar dus niet even wegleggen en in de draagzak moet ik echt lopen.. dus dat is wel pittig, want wil ook aandacht geven aan de peuter.
10 dagen geleden
Hier peuter van net 3 en baby van 3 weken.
Hier help uitleggen enorm.
Zeggen war je doet en doen wat je zegt.
Mama gaat nu even voeden en als dat klaar is dan gaat mama met jou een boekje lezen. Of spelen oid.
En dan ook echt doen.
Soms moet de baby even huilen en dan laat ik dat ook soms even gebeuren. Die weet tenslotte niet beter. Natuurlijk niet heel lang. Maar ook dat zeg ik dan tegen de peuter. Oké de baby moet nu heel even wachten want jij hebt net even moeten wachten.
10 dagen geleden
Hier een peuter van bijna 3 en een baby van 6 weken. Wat hier goed werkt tijdens voedingsmomenten is samen een luisterboek luisteren of liedjes op spotify (peuter mag dan kiezen). Ik kan het makkelijk op mijn telefoon aanzetten tijdens de voeding. Favorieten zijn hier: Fien & Teun, Boer Boris, liedjes van Disney films (Frozen, Lion King), Sinterklaas journaal Podcast.
10 dagen geleden
Ik heb een dochter van 4 weken en een dochter van 17 maanden, afgelopen vrijdag voor het eerst de hele dag alleen. Vond ik heel erg pittig, ik betrek haar overal bij maar ze vraagt natuurlijk de aandacht als ik die even niet kan geven: fles geven, verschonen, omkleden etc.
Ben vooral bang voor als ze straks beide hun dag niet hebben
10 dagen geleden
Hier baby van 4 weken en dreumes van bijna 2.. ik heb ze sinds de dag na mn kraamweek alleen en hoewel er nog steeds dagen zijn dat ik gesloopt ben en direct na de oudste ook naar bed ga went het heel snel! De enige tip die ik heb is het per dag aankijken
Je peuter lekker aan het "werk" zetten billendoekjes/luiers laten pakken keer de baby op schoot als je de inschatting hebt dat dat lukt, knutselen, naar buiten (dan slaapt de baby ook direct)en boekjes lezen..
Geen een dag loopt hetzelfde geen een dag gedragen je kids zich hetzelfde dus ga er zo relaxed mogelijk in wat lukt dat lukt en de rest komt morgen u got this!!❤️
10 dagen geleden
Wat bij mijn peuter van 2.5 werkt is om ook tegen de baby te zeggen ( terwijl ze gewoon rustig in de box ligt) nu moet jij even wachten en ga ik met je grote broer spelen. Baby heeft op zo'n moment geen aandacht nodig maar peuter heeft wel het gevoel dat ook de baby op hem moet wachten i.p.v. steeds andersom
10 dagen geleden
Mijn dochter is bijna 3,5 en de baby 4 weken. Ik ben 2 dagen alleen met beide dames. Dochter heeft t erg moeilijk met de transitie. Vandaag zeer veel driftbuien. Wat ons helpt is juist heel veel naar buiten. Zeker ‘s ochtends even naar de stad knutselspullen kopen of ergens koffie en ‘s middags of een speeltuin of in de straat spelen. Buiten ben ik ook frisser en dan gaat de tijd ook snel. M’n baby kan ik niet wegleggen dan is ze gelijk wakker maar in de wagen slaapt ze. Als ik bv geef zitten we gewoon op de bank en speel ik met de oudste (met poppetjes of auto’s of haar babyborn). Ze speelt eigenlijk niet echt alleen (nooit gedaan ook) dus daarom om niet gek te worden altijd vaak naar buiten.
‘s middags is hier draagdoek tijd dan kan ik de oudste wel wat meer aandacht geven en koken enzo.
9 dagen geleden
Hier een dame van 2j en 3 maand en een baby van 4 weken. Overdag lukt het ons al goed, idd regelmatig naar buiten, baby in de draagdoek of in het park en de knutselen of koken/bakken e.d… waar ik me het meest zorgen in maak is als mijn man naar het buitenland is volgende week de oudste naar bed doen terwijl de baby hier ook is… de baby clustert veel ‘s avonds en de oudste heeft tegenwoordig een uur nodig om in bed te kunnen zonder te veel te wenen 🫣 dat wordt een uitdaging…
9 dagen geleden
Mijn zoontje is 3,5 en onze jongste zoontje is nu 3 weken. De vrijdag ben ik ook met beide alleen en die vind ik tot nu toe best pittig. Met name het continu aanstaan vind ik soms lastig.
Wat hier wel helpt is mijn peuter mee te laten helpen. Als ik de baby ga verschonen hem het luiertje laten pakken en weggooien, als de baby z’n speentje uitspuugt hem de speen weer laten geven. Dat vind die erg leuk om te doen en dan heeft hij meer begrip.
Ook ga ik met ze naar buiten, zodat onze oudste even kan uitrazen in de speeltuin en de baby slaapt goed in de kinderwagen of draagzak. Binnen probeer ik als de baby slaapt ook even met hem te spelen en geef ik ook aan dat ik nu tijd met hem spendeer en de baby daarna ook tijd krijgt en hij zichzelf dan even moet vermaken.
Klinkt allemaal heel soepel, maar ook hier zijn er geregeld driftbuien of onbegrip als hij even moet wachten. Ene dag gaat beter dan de andere. 🙃
9 dagen geleden
Hier een zoon van 21 maanden en een baby van 4 weken mijn man ging een week na de bevalling al werken en vond de eerste 2 dagen wel lastig gelukkig vond ik snel me draai! Heb ook het geluk dat m’n zoon goed zelfstandig kan spelen en eigelijk bijna niet huilt! Als die huilt dan laat ik de baby even liggen in de box en geef ik hem de volledige aandacht! Dat is trouwens ook zo als ze ligt te slapen! Die kleintjes moeten er eerst even aan wennen en doen dat op hun eigen manier mijn zoontje ging er super makkelijk mee om! Succes!😘