9 Reacties
19 dagen geleden
Hoe drink je? Ik heb gemerkt dat ik voor mijn productie ook echt 2 liter water moet drinken (los van de thee, koffie etc) dit naast veel groente en fruit. Magnesium is ook heel goed voor borstvoeding en haalt echt de productie van de voedingsstoffen ook naar boven. (Dus geen kwantiteit, wel kwaliteit)
En daarnaast werkt bruin bier (bestaat ook alcoholvrij met veel hop) en havermout ook om de productie omhoog te schroeven.
19 dagen geleden
Als je op dit moment geen gebruik maakt van een huurkolf zou ik die wel overwegen te halen tijdelijk om je productie weer op gang te brengen. Bij mij was het een paar dagen terug gemiddeld 60 ml per keer en nu zit ik al op gemiddeld 110 ml. Ik kolf 7 a 8 keer per dag en huur de medela symphony. Pas als de productie is wat ik wil en stabiel blijft ga ik over op een eigen kolf.
Wat ik ook doe:
- Een warme pittenzak op mijn borsten leggen of kolven na het douchen.
- Echt ontspannen zitten en ik kijk naar de productie (dat schijnt te helpen). Dus niet ondertussen een was aanzetten of de vaat doen o.i d. Nu is dat ook lastig met een huurkolf. Ik heb een sportbh stuk geknipt voor de borstschelpen (je kan natuurlijk ook een speciale bh aanschaffen). Zo kolf ik toch hands free, dit helpt het ontspannen.
- Als de melkstroom na een bepaalde tijd minder wordt/stopt (bij mij soms met 8-10 min), opnieuw modus voor toeschietreflex. Daarna kolf ik nog een minuut of 5 en daarbij hou ik in de gaten of er nog wat uitkomt. Is het klaar? Dan stoppen. Komt er nog wat uit? Nog even door blijven gaan (maar niet oneindig). Ik hoef dit steeds minder vaak te doen merk ik.
- Een keer per dag ca. een uur na het kolven nog een keer kolven. Dan komt er niet heel veel uit, maar het helpt de productie een handje (iets met hormonen die dan een soort piek hebben).
- Sla de nacht niet over, dan kolf je echt wel meer en dat is wel lekker als je later op de dag bv in de fles wilt geven, maar overdag de productie wat lager is. Voor de nacht zet ik alles klaar voor ik naar bed ga. Na het kolven laat ik gewoon alles staan (je kan het buiten de koelkast bewaren voor een aantal uren) en ruim het de volgende kolfbeurt pas op. Hierdoor hoef ik maar twintig minuutjes uit bed. Mijn vriend geeft de fles in de nacht. Als je dat zelf doet en toch al langer eruit bent dan kun je misschien in ieder geval de melk opbergen en dan in de ochtend afwassen.
- Laat een lactatiekundige meekijken als het echt niet lukt de productie te verhogen of als je behoefte hebt aan een plan.
Verder drink ik gewoon 2 liter vocht. Ik dronk eerst meer, maar schijnt dat dat juist averechts kan werken. Oja en de juiste maat borstschild was bij mij ook wel een dingetje. Die ik eerst had bleek te klein. Hoeft bij jou niet zo te zijn, maar je kan er eens naar kijken. Alle beetjes helpen denk ik.
Hopelijk heb je er iets aan :) Succes!
18 dagen geleden
Welke kolf gebruik je? Kolf je ook in de nacht? Drink je voldoende vocht? Ontspan je tijdens het kolven?
Evt kun je na het kolven met een electrische kolf met de hand nakolven. Dan haal ik ook altijd nog 10cc er uit. In de loop van de weken loopt bij mij de productie nog wat op.
18 dagen geleden
Slaap je genoeg? Mijn keizersnede herstel ging heel moeizaam en sliep de eerste 2 weken amper... Na 4 weken ziekenhuisopname vanwege mijn bv obsessie. Na 2 maanden volledig afgebouwd en gestopt. Moest altijd bijvoeden. Drama en traumatisch. Pas goed op jezelf en slaap!!!