13 Reacties
één maand geleden
Weet je zeker dat ze voldoende binnenkrijgt gezien je mindere productie? Anders keertje afkolven? Bij darmkrampjes krijgen ze ook een hogere zuigebehoefte trouwens omdat ze het weg proberen te zuigen. Soms is kwestie van ontdekken waar precies vandaan komt en huiltjes leren herkennen. Maar dat kost tijd
één maand geleden
Gefeliciteerd met jullie dochter! Het kan super zwaar zijn met zoveel slaap tekort. Jullie dochter heeft net als jij heel veel doorstaan. Probeer vertrouwen te hebben dat het makkelijker en morgen met de kraamhulp te praten over de nacht. De maag inhoud van je kleintje is de eerste dag Max 10ml en de tweede dag ongeveer 15 ml. Het aanleggen zal echt nog moeilijk zijn in het begin is het aanhappen ook niet altijd succesvol. De eerste dag is de productie nog minimaal, de baby zal daarom op reserves teren en wat afvallen.
Probeer lekker te knuffelen en goed aan te leggen. Voor de rest is het vooral samen doorstaan en te wachten totdat iemand meekijkt naar de signalen van je baby. Heel veel sterkte, het is een kwestie van tijd en dan is het ochtend en staan jullie er hopelijk niet alleen voor.
één maand geleden
Hier ook eerste nacht weinig geslapen inderdaad en ook door de bevalling de nacht ervoor eigenlijk niet geslapen. Het moet echt nog op gang komen. Eveneens het aanhappen was hier een uitdaging. Kraamzorg heeft hier heel erg bij geholpen de dag erna en dat zal bij jullie niet anders zijn denk ik. Geef goed aan hoe de nacht voor jullie is geweest. Wel minstens elke 3 uur aanleggen (of proberen). Wat helpt tegen krampjes is inderdaad een speentje. Lekker dichtbij houden met de voetjes tegen de billen aan kan ook helpen tegen krampjes en als troost. Zwarte poep is nog normaal, dat veranderd pas de komende dagen. Wat wij verder hebben gedaan is dat een van ons even ging liggen om de beurt om zo toch nog wat rust te pakken.
één maand geleden
Hier was dit ook zo… het is echt pittig en het heeft bij mij ook echt wel een week geduurd. Een bekende van mij is Lactatiekundige en had mij al bij voorbaat vertelt dat baby’s vooral de dagen na de geboorte geborgenheid en mama’s geur zoeken… dit vinden ze bij jouw borst. Mijn tepels deden ook echt wel een beetje pijn de eerste dagen (smeren met purelan) maar er moet ook echt een beetje eelt op komen als het ware haha. Wat ik vaak deed is als m’n dochter een beetje sabbelde haar een “verdieping” hoger leggen dus met haar wang op m’n tepel zodat ze en vrij kon ademen maar mij wel nog rook.
Geef niet op het wordt beter, jij kan dit en vraag hulp.. vooral in de nachten! Mijn vriend ging vaak naar beneden met haar zodat ik even kon slapen. Je doet het hartstikke goed onthoudt dat. Borstvoeding is zo mooi om te mogen geven maar vergt in het begin veel van mama. 🩷
één maand geleden
Reactie op Jenfromtheblock
Hopelijk is het vandaag iets beter verlopen? Hoe gaat het?
Gelukkig hebben we van de kraamzorg fijne tips en adviezen gekregen! We gaan gewoon elke drie uur verschonen, tempen en elke borst een kwartier aanbieden en daarmee klaar. Ik heb tepelzalf in gebruik wat gelukkig een beetje verlicht en we bakeren haar in en laten haar bij ons op de borst liggen. Alles lijkt deze nacht wat rustiger gelukkig.. ik denk dat ze gewoon het gevoel van geborgenheid nodig heeft en dat werkt niet echt met de co-sleeper..
één maand geleden
Hi! Onze dochter bleek niet goed aan te happen. Toen vrij snel op kunstvoeding met bepaald systeem gegeven (met een spuitje en vinger) en daarna kolven voor de productie.
Mocht ze flink afvallen en je wilt graag bv dan is kolven best prettig totdat ze aangesterkt is
één maand geleden
Je moet hier even doorheen tot de stuwing begint, dit doet ook zeer. Ik heb net 2 zulke nachten gehad met 2-3uur slaap en veel aanleggen. Clusteren heet dit. Gisteren is mijn stuwing begonnen. Probeer huid op huid te liggen overdag, dit stimuleert ook de borstvoeding. Het is even investeren de eerste dagen/weken maar het is het echt waard. Zulke momenten ga je vaker hebben omdat je baby de productie dan stimuleert en je borsten zich daar weer op aanpassen. Ik mag nu voor de tweede keer borstvoeding geven en geniet volop van de momenten, probeer overdag even een uurtje slaap te pakken in ieder geval. Goed eten en drinken ook snachts. Je tepels na elke voeding insmeren en laat de kraamzorg even meekijken met het aanhappen. Je baby moet de mond goed open doen.
één maand geleden
Reactie op Jeeeanine
Je moet hier even doorheen tot de stuwing begint, dit doet ook zeer. Ik heb ...
Zo fijn om herkenning te lezen! 🙏🏼 ondanks dat het zo zwaar is vind ik het zo bijzonder dat ons lichaam dit kan doen. Ik hoop als we straks door de pittige start heen zijn dat ik vol op kan genieten van het geven van de BV. ❤️
één maand geleden
Reactie op RS97
Zo fijn om herkenning te lezen! 🙏🏼 ondanks dat het zo zwaar is vind ik he ...
Ja magisch he! Zoals ik jou verhaal lees gaat dat helemaal goed komen. Vannacht sliep mijn meisje al een stuk beter alleen ik niet door de stuwing, heb er een kruik tegenaan gehouden de hele nacht dat hielp dus misschien alvast een tip. En een voedingsbh aanhouden die beetje strak zit. Probeer nu al te genieten, je kan het! Je lichaam is al hard aan het werk. En neem de tijd om haar te laten boeren, voor ze in bed gaat dat scheelt ook weer spugen en krampjes.