30 Reacties
15 dagen geleden
Jeetje wat een lastige situatie. Het klinkt ook een beetje manipulatief allemaal. Van je schoonmoeder vooral. Wat als je vandaag zegt dat hij niet op schoot mag vanwege infectie gevaar omdat je hebt gemerkt dat mensen automatisch kusjes geven (zonder specifiek haar te noemen)?
Ik herken het wel enigszins. Mijn schoonvader was heel ziek en heeft daardoor bijna twee weken moeten wachten voor hij de kleine kon zien, ik heb ze toen de eerste keer ook echt handgel laten gebruiken en geen kusjes. Tegen mijn ouders ook gezegd geen kusjes. Beiden hebben dit na de eerste keer wel gedaan op het hoofdje, het gaat denk ik ook heel automatisch, niet om perse niet te willen luisteren.
De vriendin van mijn schoonvader heeft er wel een handje van om haar zin te willen hebben. Die vindt het normaal dat ze altijd de baby vast mag houden. In berichten ervoor was het altijd al 'we komen graag de baby bewonderen in onze armen ' waar ik me al dood aan irriteerde. En de eerste keer hadden ze de baby wakker gezien, super leuk. En daarna terwijl ze sliep op schoot gehad. En ze heeft net zo lang staan schudden en hard praten tot ze wakker werd... Expres. Keer erna wilde ze weer vasthouden uiteraard (want mijn schoonvader had haar ook en gaf haar over). Vind het dan moeilijk om te zeggen dat dat niet mag maar heb toen wel duidelijk gezegd dat het niet de bedoeling was dat ze nu wakker werd. Ze was toen wel aanzienlijk rustiger.
Sorry dus niet echt een tip behalve dat ik voor mezelf wel
15 dagen geleden
Oeps daar ging iets mis.
Voor mezelf wel heb besloten dat drie keer scheepsrecht is en ik er de volgende keer wel iets van zeg en daarbij ook benoem dat ik dat eerder niet heb gedaan, zodat ook overkomt dat ik niet direct vervelend wil zijn.
Mijn schoonvader wil ook graag een dag oppassen, maar zijn vriendin zal dan veel doen gokken wij en daar voelen we ons op dit moment echt niet goed bij, dus dat wordt ook nog een leuk gesprek..
15 dagen geleden
Wat is dat toch met “zielige” schoonmoeders die baby’s willen aflikken, wakker maken en zo ongeveer uit je armen willen trekken.. ik voel echt helemaal met je mee!
Ik ben bij mijn eerste kindje wel een keer uit mijn slof geschoten tegen schoonmoeder dus nu probeert ze het wat subtieler hier en blijft het vooral bij “blijven vragen”. Ook irritant maar ze hoeft het niet meer te proberen om mijn grenzen over te gaan.
Ook de opmerking of jou familie het wel mag…. Heel typisch!
Hier bereikte ik niks met lief aangeven dat ik iets niet wilde, na een week leek het of het gesprek nooit had plaats gevonden..
Het is hier dus wel even geëscaleerd en toen dreigde ze met dat ze ook niet meer kwam oppassen dan.. waarop ik doodleuk zei dat ze de kleinkind dan maar niet moest zien en dat ze zich toch niet aan afspraken kon houden dus wss ook niet geschikt was voor de oppas. Misschien heel hard maar ze haalde echt het bloed vanonder mijn nagels.
Ze draaide natuurlijk wel bij na veel tranen en zieligheid maar heb vanaf dat moment wel geleerd dat als het om mijn kinderen gaat ik heel duidelijk moet zijn.
Als jij de druk van de ketel wilt halen dan zou ik toch (misschien samen met je man) het gesprek nog een keer aangaan. Duidelijk zeggen dat jij baas bent over de omstandigheden en dat ze voor iedereen gelden en misschien erbij zeggen wanneer het wel gaat mogen..
Sterkte alvast..
15 dagen geleden
Ik voel met jullie mee. Ik wil absoluut niet klagen over mijn schoonmoeder, ze is echt de aller liefste en heeft het oprecht het aller beste met ons voor.
Maar ik voel m’n kindje gewoon uit mn handen gekeken worden. En kreten als “het voelt of ik hem al weken niet heb gezien” terwijl het 3 dagen zijn en hij nog maar 4,5 week oud is. Ik vind het nogal wat. Ook het willen troosten van hem, dan denk ik echt kom op geef hem gewoon aan mij. Maar ik hou m’n mond, want ze is echt zo lief en bedoeld het denk ik niet verkeerd.
Gister appte ze ook “ik kom zo even langs, goed?” Vrijdagavond, het eerste weekend na een week werken voor mijn vriend en een week alleen met de baby voor mij. Dus mijn vriend reageerde met “prima, maar hij slaapt wel lekker”. Toen kwam ze dus niet meer. Ze wilt dus alleen komen om hem vast te houden. Maar ik wil dat gewoon niet altijd, of opzich is het prima als ik hem na 20 minuten terug krijg. Maar dit gebeurd niet.
Ik merk wel dat ik afstandelijker en gemener word op een afstand, dus dat is ook niet heel goed voor de band. Dus misschien moet ik er wel wat mee gaan doen.
15 dagen geleden
Wauw wat heeft jouw schoonmoeder lef..of nouja laat ik het zo zeggen: geen respect gewoon. Als ze weet wat jullie wensen zijn dan hoort ze deze te respecteren. Ze is al meedere keren daar overheen gegaan zo te lezen. Vind ik echt niet kunnen. Ik snap dat je de band goed wil houden maar ik zou er toch echt weer wat van zeggen. Het is wel jouw kind, jouw regels, niet de hare. Jij bepaalt. Daar moet ze het maar mee doen, klaar. Net als de onaangekondigde bezoekjes..joh als ze jouw wensen negeert dan negeer jij toch lekker de deurbel als ze weer eens aanbelt 🤣!
15 dagen geleden
Ach jeetje zo vervelend. Ik begrijp je helemaal. Zo zijn ze eenmaal helaas. Ik woonde bij m’n eerst zoontje nog bij mijn schoonfamilie. Naaa dat was echt verschrikkelijk. Lag ik soms in bed te slapen (man was naar werk) komt ze zonder aan te kloppen of vragen m’n zoontje meenemen naar de woonkamer terwijl die rustig sliep. Had ze hem de hele dag op schoot vast. Ik ben natuurlijk daar tegen. Ik vind dat een baby gewoon rustig op bed of wieg gelaten moet worden als die slaapt. Nee mevrouw had daar geen begrip voor. Heb haar een keer hierover aangesproken van laat de baby in de wieg als die slaapt. Toen zei ze nee maakt niet uit ik hou hem vast dan slaapt die beter? Oh ken jij m’n zoon beter dan? (Dacht ik in mezelf) Maar goed. M’n schoonpa merkte dat ik het niet leuk vond zei hij ook tegen haar geef haar de baby want ze heeft gelijk. Gaf ze de baby en heb hem in de woonkamer nog in wieg gelegd. Dus ben daarna naar m’n kamer gegaan. Probeerde ze m’n man te bellen. Z’n tel lag in ons kamer. Hij zat in een ander kamer te werken. Vond dat nogal al heel raar dat ze meteen belde. 10 min later hoor ik haar keihard huilen???? Iedereen kwam naar der toe. Zegt ze oh nee ik miss m’n broer. Prima. Vervolgens zaten we allemaal te eten. Wou m’n schoonzusje de baby pakken zegt ze voor iedereen. “ oh ik zou hem niet pakken voordat jij ook vernederend wordt”???? Lolllll
Zegt ze ja ik werd niet gelaten bij mij werd die AFGEPAKT. Ik keek haar zo met me ogen van wtf afgepakt? Dus m’n man zo waarom wat is er. Begon ze weeer te huilen van ja je vrouw pakt hem van me aff? PARDONNNN dacht ik? Ik zei uhhh ik heb hem niet van je afgepakt hoor. Ik vroeg je om hem neer te leggen als die slaapt want hij wilt dan altijd gewiegd in slaap vallen. En schoonpa zei ook dat ik gelijk had en je gaf hem ZELF. Maar goed hele discussie. Ben opgestaan en naar m’n kamer gegaan. Toen besloten dat ik niet meer in dat huis wilde wonen en apart wou gaan :)
Ze is te erg gaan bemoeien met mijn zoon. “Hij mag geen fles, hij mag geen speen, hij mag geen KV maar MOET bv”
Nu hij groot is 15 maanden. Hij slaapt slecht. Wilt gewiegd nog steeds in slaap vallen alleen bij mij , zelfs toen ik hoog zwanger was. Drinkt geen melk.
Zegt ze nu zelf ik wou ook dat hij zelfstandig was. Ik wou ook dat hij speen nam. Ik wou ook dat hij flesje nam? Terwijl zij degene was die TEGEN alles was. En zelfs met m’n ma discussies hierover kreeg.
Ik heb mn schoonma echt gehaat sorry groot woord. Maar ze liet mij niet ademen met mijn kind. Nu wonen we gelukkig apart. Heb intussen tweede erbij gekregen. En die gaat lekker wel op mij manier alhoewel ze af en toe dingen zegt. Maar ik heb echt geleerd om naar niemand te luisteren. En ja als ze m’n grenzen niet respecteert. Dan kom ik ook lang niet bij je langs. Heb dat ook bij m’n man aangegeven. Dat ik geen bemoeienissen van zn ma meer wil.
15 dagen geleden
Reactie op Serendipity_
Jeetje wat een lastige situatie. Het klinkt ook een beetje manipulatief all ...
Soms is herkenning ook al heel fijn, is zo lastig he om er wat van te zeggen. Helemaal met je schoonfamilie
15 dagen geleden
Reactie op Serendipity_
Oeps daar ging iets mis.
Voor mezelf wel heb besloten dat drie keer schee ...
Oohh succes... Dat word ook een moeilijk gesprek denk ik..
15 dagen geleden
Reactie op Zeeuws-meisje
Wat is dat toch met “zielige” schoonmoeders die baby’s willen aflikken, wak ...
Nou dit klinkt echt identiek, hier is het alleen (nog) niet geëscaleerd, maar soms is dat misschien wel goed..
15 dagen geleden
Reactie op KimGoo
Ik voel met jullie mee. Ik wil absoluut niet klagen over mijn schoonmoeder, ...
Zoooo herkenbaar ook!!
15 dagen geleden
Reactie op Tessa_1991
Wauw wat heeft jouw schoonmoeder lef..of nouja laat ik het zo zeggen: geen ...
Hahahaha ik heb oprecht er over na zitten denken om dan de bek te negeren, maar mijn man is ook nog thuis, en die laat zn lieve moedertje niet buiten staan 🫠😅
15 dagen geleden
Reactie op Mzahhhhh
Ach jeetje zo vervelend. Ik begrijp je helemaal. Zo zijn ze eenmaal helaas. ...
Holy shit wat heftig....ik zou helemaal gek worden, dan valt die van mij nog wel mee! Wel heel fijn datje niet meer onder een dak woont..
15 dagen geleden
Heel vervelend als mensen over je grenzen heen gaan. Ik zou het gesprek met je partner nogmaals aan gaan en zorgen dat hij zijn moeder aanspreekt. Hier zou ik ook bij aangeven dat als hij het niet doet, je het zelf gaat doen en het niet aardig gaat zijn.
Wij liepen hier soms ook tegen aan met ons eerste kindje. Ik hoor nog steeds vaak vanuit mijn (schoon)moeder de zin 'nee dat mag niet van mama' ik krijg toch altijd overal de schuld van en ben altijd de boeman, dus ja laat ik dat maar gewoon ook echt zijn dan🤷🏻♀️
Je kan van tevoren vast "oefenen" hoe je het op een aardige manier kan brengen mocht het weer gebeuren.
Heel veel sterkte in ieder geval, Heel rot als je in zo'n situatie zit.
15 dagen geleden
Reactie op _xkb
Heel vervelend als mensen over je grenzen heen gaan. Ik zou het gesprek met ...
Bedankt! Toch maar even net als in de films oefenen in de spiegel, denk ook dat mijn hoofd boekdelen spreekt 😂
15 dagen geleden
Heel eerlijk, ik de denk dat je gewoon een keer goed boos moet worden op haar. Zachte worden komen blijkbaar niet aan, of negeert ze bewust. Sommige mensen hebben pas respect voor grenzen als die heel hard worden gesteld. Je zou ook evt als ze binnenkomen al kunnen zeggen:
het is voor mij heel belangrijk dat mijn baby niet in zijn gezicht wordt gekust ivm infectie gevaar. Dit hebben we herhaaldelijk aangegeven en toch is het al 2x gebeurt. Als ik het nu nog een keer zie, zal ik per direct de baby terug over nemen en mag hij pas weer vastgehouden worden als ik vind dat hij oud genoeg is voor kusjes in zijn gezicht.
Dan is ze van tevoren gewaarschuwd en hoef je je minder schuldig te voelen als je ingrijpt. En ik zou haar serieus een tijdje de baby niet vast laten houden als ze nu nog kusjes geeft. Niet alleen voor het infectie gevaar maar ook om haar te leren jouw grenzen te respecteren. Succes!
15 dagen geleden
Reactie op Steentje133
Heel eerlijk, ik de denk dat je gewoon een keer goed boos moet worden op h ...
Ik vind dit echt een hele goeie! Dankjee
15 dagen geleden
Reactie op Mzahhhhh
Jaaa heb echt zitten huilen bij me man hoor. Hij gelijk actie ondernomen. G ...
Nou dat snap ik heel goed! Gelukkig dat je nu glbegrip hebt!
14 dagen geleden
Schat dit zou mijn verhaal kunnen zijn. De enige oplossing is niet meer zo op je tong bijten. Mensen zijn hardleers. Elke keer als ze iets doet wat jouw duidelijk aangegeven grenzen overschrijd: meteen er wat van zeggen. Ik ben dit bij mijn schoonouders ook gaan doen want die bleven ook maar in herhaling vallen .. ik heb er zo, zo veel om gehuild. Wat een disrespect vond ik het. Waarom zou jij op je tong moeten bijten terwijl zij telkens jouw grenzen zonder blikken of blozen overschrijden? Echt, het enige wat helpt is er telkens meteen wat van zeggen. Zullen ze wel niet leuk vinden, maar dat maakt niet uit.
Sterkte ❤️ Je wordt hier vanzelf echt sterker in.
14 dagen geleden
Wat naar toch altijd die schoonfamilie. Mijn schoonouders hebben ook veel opmerkingen over alles voor mijn gevoel. We sturen de geboortekaartjes te laat, houden veel bezoek met kinderen teveel af, associaal dat we niet iedereen zomaar de baby laten vasthouden en kiezen onhandige tijdstippen voor kraambezoek omdat het voor anderen niet uitkomt.
Laatst hadden we de hele schoonfamilie over de vloer voor de verjaardag van onze dochter. De opmerkingen begonnen meteen, waarom had ik hem vast en moet hij niet in de box? Waarom mocht de tante alleen in de avond komen? Hadden ze nog niet de geboortekaartjes verzonden? (jawel, postnl is wat langzamer), moesten we niet de fles gaan geven zodat zij ook drinken kunnen geven?
Ik ben toen met de baby naar boven gegaan onder het mom van borstvoeding geven en op bed willen leggen en heb hem daar in de co sleeper gelegd. Als zij onze grenzen en keuzes niet accepteren leg ik hem voortaan boven als zij er zijn. Misschien een beetje kinderachtig van mij maar als we dingen bespreken is onze ervaring dat ze het alleen maar ontkennen dus dan maar zo