Goedemorgen is het alweer,
Ik blijf maar topics openen, want ik stuit om de zoveel dagen op een nieuwe uitdaging. Ik heb twee vragen die gelinkt zijn aan elkaar.
Vraag 1: Onze zoon van 3 weken is nu 3770 gram. We gebruiken premium protection maat 1 van pampers, maar merken vaak dat hij doorlekt. Niet alleen doorlekken, mssr ook de luier zit vaak erg snel bomvol. Voorbeeld: ik voed hem gemiddeld om de 3 tot 4 uurtjes zowel overdag als 's nachts. De luier verschonen we soms voor het voeden, omdat deze vol zit. Blauwe streep, bomvolle plasluier en hij heeft er last van! Dan voeden. Tijdens het voeden of kort daarna (5 min) moet hij poepen. We wachten dan vaak nog een kwartier tot hij klaar is en verschonen dan zijn luier. Het gebeurt dagelijks dat hij dan hierna wéér last heeft van een bomvolle plasluier. Soms zijn het wel 3 luiers binnen anderhalf uur? Doorlekken van poep gebeurt eigenlijk niet vaak. Dit alleen wanneer zijn luier al volzit door de plas. De lekrandjes zitten goed! Ik denk dat het misschien aan de pasvorm ligt? Of hebben jullie andere tips? De luiers van de kruitvat gaven hetzelfde probleem
Vraag 2: Ik ben sinds twee/drie dagen bezig om mijn zoontje na het voeden en verschonen in de nacht in te bakeren. Voorheen gebruikte hij mijn borst als speen en kon niet zonder in slaap vallen. Ook sliep hij alleen maar op onze borst en niet in zijn eigen bedje. Nu met dat inbakeren en in slaap sussen gaat het beter en slaapt ie zelfs in zijn eigen bedje. Maar het proces loopt nog steeds niet heel lekker onder andere door het probleem met de luiers. We doen hem na het voeden verschonen, dan bakeren we hem in, maar het is al 3 keer gebeurt dat hij dan tijdens het sussen en troosten wéér een volle plasluier heeft waardoor het slaapritueel wordt doorbroken. Dit is zojuist het geval geweest. 2.30 gevoed en hij sliep pas twee uur later. Over drie kwartier ongeveer zal ik weer moeten voeden dus ik neem de moeite niet eens meer om hem neer te leggen. Ik schrijf liever deze post. Hoe we hem in slaap krijgen is als volgt:
Voeden, 5 tot 10 min rechtop ivm reflux (dit is niet genoeg!), verschonen, tijdens het verschonen spuugt hij. Dan inbakeren en sussen. Twee uur lang non stop een "ssh geluid", op z'n billen kloppen en tegelijk wiegen...
Het is een beetje een negatieve spiraal om hem in slaap te krijgen nadat hij van de borst af is. Hij is wel degelijk moe! Wegkijken, gapen, bijna in slaap vallen maar dsn toch weer last van een volle luier of een boertje.. en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Misschien toch langer rechtop houden ivm relfux? Ik probeer ook rekening te houden met de wakkertijden, maar inclusief boeren, rechtop houden en dat lange sussen zit ik daar flink overheen... Mijn man heeft een probleem met zijn zenuwen in zijn handen en hij houdt het sussen niet langer dan 15 min vol. Hier moet toch een oplossing voor zijn?
Mijn zoontje is daarnaast erg oververmoeid. We waren vandaag naar het ziekenhuis om bloed te prikken. Daarna heeft hij gewoon een uur gehuild in het ziekenhuis en kregen we 'm niet stil. Dit was na het voeden en verschonen. Denk dat het juist kwam/komt door zijn oververmoeidheid :(
Overdag bakeren we hem niet in, omdat we hem willen leren om ook zonder te kunnen. Als we ergens buiten de deur gaan kunnen we hem moeilijk na iedere voeding inbakeren om rustig te krijgen. Hoe sussen jullie je kindje? Hoe krijgen jullie hem/haar in slaap? Hoe lang doen jullie hierover?
Ik weet dat het slaapritueel een proces is, wat steeds makkelijker zal gaan. Twee nachten geleden duurde het bijv. een keer een uur, maar ook een keer tien min. Maar goed, ik hoor graag jullie tips!