16 Reacties
7 maanden geleden
Dat is echt een keuze die jij zelf kan maken! Hoelang was je sowieso van plan borstvoeding te geven? Ik was sowieso een half jaar van plan , maar met 5 maand en 2 weken toch gestopt. Zonde om dan te gaan investeren als je toch bijna wilt stoppen.
Ik heb zelf uiteindelijk de beslissing genomen om te stoppen omdat het ook veel te veel van mij vroeg en ik veel stress kreeg van het kolven waardoor m鈥檔 productie ook kelderde. Voornamelijk op het werk.
7 maanden geleden
Reactie op ManonR.
Dat is echt een keuze die jij zelf kan maken! Hoelang was je sowieso van pl ...
Dankjewel voor je reactie.
Ik had niet echt een concreet plan voor hoe lang ik door wilde gaan. Dat kwam ook omdat ik al vroeg bv met kv ben gaan combineren. Ik had altijd wel gehoopt het lang vol te kunnen houden.
7 maanden geleden
Reactie op Diina
Dankjewel voor je reactie.
Ik had niet echt een concreet plan voor hoe la ...
Hmm zoals je op mij overkomt ben je er eigenlijk wel al klaar mee en zoek je een bevestiging 馃グ Als je wilt stoppen is dat helemaal prima h猫! Je hebt het al super lang volgehouden 鉂わ笍 Ze gaan toch al meer richting de vaste voeding en minder melk dus doe waar jij je goed bij voelt! 馃
7 maanden geleden
Zolang je gevoel er nog niet klaar voor is stop dan ook niet ;) wat is in jou ogen minder/weinig productie? Ik kolf zelf gemiddeld 60cc per sessie uit beide borsten wat ook een aantal keer flink gekelderd is. Als ze hier aan de borst drinkt en na een half uur weer "honger" heeft (ik ben het lekkere trek gaan noemen om de druk er af te halen wat ook flink geholpen heeft) leg ik haar weer aan, tot ongeveer een uur voor de volgende (melk)voeding zodat ze niet te vol zit en niet alles op krijgt. Bv verteerd nou eenmaal makkelijker en sneller dan kv (bv gemiddeld 40 min kv gemiddeld 70 min)
7 maanden geleden
Reactie op LauraLove
Zolang je gevoel er nog niet klaar voor is stop dan ook niet ;) wat is in j ...
Ik zeg dit alleen zodat je een wel overwogen keuze kan maken en er geen spijt van krijgt 馃檲 een vriendin van mij heeft het in het begin gedaan en is nu weer bezig met relacteren omdat ze er best veel spijt van had
7 maanden geleden
Reactie op Diina
Ja dat is het ook. Ondanks alles wil ik inderdaad niet 'zomaar ineens' stop ...
Probeer dan te doen wat voor jou goed voelt, wil je je productie op krikken maar niet die volle 100% dan hoeft dat ook niet he ;) wil je maar 20% "extra" geven om het op te krikken is dat ook ok茅 ;) niemand die je dwingt of het je kwalijk neemt, klinkt meer alsof je jezelf in de weg zit 馃槄 en dat is ook helemaal oke! Maar kijk ook even hoe ver je al bent gekomen!! 8 maanden bv al is maar gedeeltelijk is al veel hey!!
7 maanden geleden
Je mag super trots zijn dat je al zo lang borstvoeding geeft! Uiteindelijk kan alleen jij beslissen. Misschien eens kijken hoe je je voelt wanneer je je kindje een flesje geeft. Of dat ook als moment van jullie samen kan voelen. Kan me voorstellen dat de frustratie bij je kindje bij een nog niet verzadigd gevoel ook lastig is en misschien niet meer de voldoening geeft die je eerder uit de borstvoeding haalde. Jouw lichaam heeft je kindje 9 maanden gedragen en al 8 maanden (grotendeels) van voeding voorzien dus dat is al een bijzonder iets, wat je beslissing ook is probeer trots te zijn op die prestatie 馃グ
7 maanden geleden
Dat is een hele persoonlijke keuze. Mijn advies is om er gewoon goed en rustig over na te denken, zo te horen heeft het geen haast. Zelf had ik sowieso 6 maanden in mijn hoofd. Toen dat gehaald was, stelde ik mij ook de vraag of ik door wilde gaan, waarom wel en niet. Ik heb er een hele maand over nagedacht zonder er druk achter te leggen, tot ik een paar keer langer de deur uit moest en ook minder begon te kolven. Toen dacht ik net als jij: ik heb niet zo'n zin om extra moeite hierin te stoppen. Ik zou nu geen spijt hebben om te stoppen. Maar, dat is volledig mijn gevoel. Dus luister goed naar dat van jezelf. Bij 6 maanden was ik er echt niet klaar voor. Het was voor mij ook belangrijk dat het volledig mijn eigen keuze was. Niet stoppen omdat een willekeurige collega er een opmerking over maakte. Gewoon 100% omdat ik trots ben op hoe ver ik gekomen ben en ik er klaar voor ben om het hoofdstuk te sluiten :)
7 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties!
Voor nu heb ik besloten om er nog even mee door te gaan, omdat ik de live bv momentjes met mijn zoontje nog niet wil missen.
Met 1 keertje extra kolven per dag (5x ipv 4x), dat gaat nog wel lukken en dat vind ik prima, maar ik ga nu even geen andere dingen doen om de productie nog op te krikken.
En mocht het niet omhoog gaan, dan vind ik dat ook prima. Voor nu voelt dit voor mij als de fijnste optie 馃グ
7 maanden geleden
Ik had destijds bij m鈥檔 oudere dochter eigenlijk geen zin meer om bv te geven en om te kolven tijdens werktijd ed. Met name kolven vond ik niks. Toch vond ik het heel moeilijk om de knoop door te hakken. Ik denk dat hormonen ook een loopje met me namen. Uiteindelijk heb ik steeds meer kv gegeven en is het vanzelf geleidelijk gestopt. En toen was het ook goed. Dus zo kan het eindelijk ook. Belangrijkste is idd dat je er zelf achter staat!
7 maanden geleden
Ik herken je twijfel heel erg. Besloten niet meer extra te kolven, alleen 2x op de dagen dat ik werk. Als ik bij hem ben leg ik iets vaker aan en dat vind ik zelf geen moeite. Maar heb zo鈥檔 haat aan die kolf dat ik het gewoon ook aanvul met kv. Dat gaf me voor nu voldoende rust om weer door te gaan. Vind de momentjes bv ook te fijn nog
6 maanden geleden
En daar is dan het moment om de definitieve beslissing te nemen. Voornamelijk door oververmoeidheid en de toch al afnemende productie. Ik trek het gewoon echt niet meer om er nog zo veel in te investeren. Ik had het graag anders gewild, maar het is goed zo.
Het extra kolven heb ik een paar dagen geprobeerd (5 ipv 4 keer kolven) maar dat viel me erg zwaar. Bovendien leverde het niks extra op en inmiddels is het alleen nog maar minder geworden (soort natuurlijke afbouw ofzo 馃檭)
De komende dagen nog wel wat kolven om af te bouwen. En zoontje nog gezellig ff aanleggen af en toe. Gewoon omdat het nog kan 馃グ