47 Reacties
3 dagen geleden
Hoi!
Hier vanaf dag 2 aan het kolven wegens te lage productie en teveel gewichtsverlies van de baby.
Ons schema ziet er als volgt uit;
1. Baby drinkt (idealiter max. 30min wisselvoeden met compressie en verschillende houdingen)
2. Partner geeft baby bijvoeding van 20 a 30 cc (hetgeen ik vorige voeding gekolfd heb of van mini voorraadje intussen)
3. Intussen kolf ik (ongeveer 20min)
Dit doen we nu nog ongeveer 5x/dag (3w oud). Vorige week tot 8x/dag. De rest van de voedingen enkel live.
Opbrengst varieert van 5ml tot 60ml, afhankelijk van hoe goed ze live gedronken heeft en tijdstip van de dag!
Wat doe ik nog?
Veel water
Havermout
Noten
Mother’s gem (supplement fenegriekzaad zoals boezemvriendjes sinds gisteren en voel resultaat)
Borstvoedingsthee (2st/dag)
Haar gewichtje gaat er eindelijk beter op vooruit maar nog steeds gestaag! Dus we blijven ons best doen. Overigens tweede kindje en tweede borstvoeding die zo verloopt 🙈 dus het kwam niet geheel onverwacht. Vorige keer ook doorgezet en kolven kunnen afbouwen tot 0 en heb ik kunnen voeden tot dochter 1,5j oud was 🙌🏻
Het is zwaar en het is zwoegen en zweten maar het is het zo waard 🥰
3 dagen geleden
Reactie op LauraLove
En borstcompressie al eens geprobeerd? Je zou me ook een berichtje kunnen s ...
Heb je een vriendschapsverzoek gestuurd. Borstcompressies is gewoon knijpen en masseren tijdens het voeden toch?
3 dagen geleden
Reactie op eha89
Hoi!
Hier vanaf dag 2 aan het kolven wegens te lage productie en teveel ge ...
Vijf keer per dag dus om de hoeveel uur is dat? Meldt de kleine zich uit zichzelf of moeten jullie hem/haar wakker maken?
Ik stuur je een vriendschapsverzoek. Zou je mij de linkjes kunnen sturen van de borstvoedingsthee en supplementen?
3 dagen geleden
Waarom zou je nog 20 min kolven als je je kindje ook gewoon kan aanleggen? Misschien moet ik dan ook mijn man laten bijvoeden, maar ik ben bang dat de kleine dan mijn borst gaat weigeren. Hij hapt namelijk niet goed aan.. dit kan hij wel hoor, maar gaat de laatste tijd wat minder omdat mijn borsten echt slap zijn :(
3 dagen geleden
Reactie op eha89
Hoi!
Hier vanaf dag 2 aan het kolven wegens te lage productie en teveel ge ...
Sorry zie mijn laatste bericht. Ik hoor het wel :)
3 dagen geleden
Reactie op Anoniem_97
Haha wilde zeggen dat het kolven 10 min niet werkte maar na 7 minuten toch ...
Aaah super!! Soms kwam bij mij helemaal niks maar dagen erna kwam echt veel meer productie! Geef het even de tijd, het is intensief maar die 10 min elke keer na de voeding deed bij mij wonderen!
Mijn vk adviseerde niet langer dan 10 min per borst ik wissel ze ook af. Als ze na de 2 borsten niet klaar is wissel ik weer. Ik doe het tussen door soms ook als ze na bepaalde minuten stopt met effectief drinken. Na de wissel merk ik vaak weer echt verschil in drinken!
Bij mij word het niet week door het kolven. Wel als zij blijft sabbelen/tutten en dus niet effectief drinkt
Ja die fenegriek is ook echt aan aanrader. De lactatiedeskundige zei dat dit paar dagen nodig had om in te werken maar ik zweer er nu bij!
Ook havermout, , yoghurt, dadels, noten en water helpt.
Ik doe het powerkolven als zij savonds goed gedronken heeft en me vriend kan haar dan ff pakken en ik mijn rust voor het uur kolven. Nogmaals pin je niet vast aan de aantal cc die je dan kolft maar denk steeds dat je het doet voor de stimulatie. Eerst kwam bij mij niks en nu al steeds paar cc en dat na het drinken. Als je vragen hebt mag je me altijd privé berichten ook!
Succes 💪🏻❤️ powermama!
3 dagen geleden
Reactie op Anoniem_97
Vijf keer per dag dus om de hoeveel uur is dat? Meldt de kleine zich uit zi ...
Elke 3u. Als ze geen extra gekolfde melk krijgt, meldt ze zichzelf na kleine 3u. Als ze na de live voeding nog extra melkje krijgt, moet ik ze wakker maken na 3u.
Ze drinkt ongeveer 9x per 24u, waarvan ik 5x nakolf.
Thee van weleda
Mother’s gem
Beiden via bol.com te bestellen ☺️
3 dagen geleden
Reactie op Anoniem_97
Waarom zou je nog 20 min kolven als je je kindje ook gewoon kan aanleggen? ...
Nakolven geeft het signaal dat er nog meer voeding nodig is. Hoe meer vraag, hoe meer aanbod er komt ☺️
Als mijn kleintje al een half uur gegeten heeft, is ze te vermoeid om nog krachtig te drinken of valt ze in slaap.
Wij geven geen melk bij via een flesje (tepel/speen verwarring vermijden). We doen aan vingervoeden.
één dag geleden
Dames,
Ik snap er helemaal niks meer van!! De poepluier van mijn zoontje was zojuist ietsjes lichtgroen. Nog steeds mosterd hoor, maar iets lichter groen dan normaal gesproken. Hoe kan dit? Dit betekent dat hij te veel voormelk krijgt en te weinig achtermelk toch?
Kan dat wel met onderproductie? Ik heb elke voeding steeds 4 tot 8 borsten gegeven. Als het onderproductie zou zijn zou hij toch gewoon voldoende vette melk binnen krijgen?
Ik wilde wat experimenteren mijn zoontje heeft zojuist 40 minuten aan één borst gehangen met uiteindelijk 4 toeschietreflexen. Een beetje vergelijkbaar met wanneer ik 4 borsten aanbied in 20 minuten. Uiteindelijk heb ik hem eraf gehaald en was hij ontevreden en begon te huilen. Van de lactatiedeskundige mag ik hem niet langer dan 20 minuten laten drinken bij overproductie, maar daar is volgens mij geen sprake meer van. De GGD zei om hem niet langer dan 20 min per borst te laten drinken. Ik heb hem eraf gehaald en mijn man heeft hem in de draagzak meegenomen. Daarna de andere kant afgekolfd in 20 minuten. Vaccuum verloren omdat het borstschild 21mm iets te groot blijkt te zijn. Wel kwam er 50 ml uit. Ik denk dat mijn productie dus vergeleken met 2 dagen al ietsjes omhoog is gegaan doordat ik twee borsten aanbied. Maar goed, ik snap er niks meer van.
Heb ik overproductie? Heb ik onderproductie? Waarom drinkt mijn zoontje 40 minuten en is hij niet tevreden? Wat betekent een mosterd/lichtgroene luier? Hoe krijg ik mijn borsten uiteindelijk op mijn zoontje afgestemd?
één dag geleden
Reactie op LauraLove
Ik zou ondanks de reflux toch lekker je zoontje zo veel mogelijk aanleggen, ...
Is elke 3 uur voldoende? Hij slaapt namelijk wel minimaal 3 uurtjes als ik hem niet wakker maak. Die reflux is zo zielig. Ik wil hem niet wakker maken als ie dan eindelijk slaapt in de draagzak bij mijn man. Vandaar dat ik het met kolven, pillen, voeding en water wil proberen. Hopelijk krikt het dan op en heeft hij er profijt van.
Het was trouwens mosterdpoep met groene stukjes. De eerste keer dat dit ons opviel.
één dag geleden
Reactie op Anoniem_97
Is elke 3 uur voldoende? Hij slaapt namelijk wel minimaal 3 uurtjes als ik ...
Heb je kv gegeven de afgelopen dagen? Dan zou de poep daarvan kunnen zijn :)
Je hoeft em er niet voor wakker te maken maar als hij komt dan gewoon lekker aanleggen en veel kroelen erna;) is voor jullie beide goed! Ook dit helpt met productie namelijk@
één dag geleden
Reactie op LauraLove
Heb je kv gegeven de afgelopen dagen? Dan zou de poep daarvan kunnen zijn : ...
Nee geen kv! Ik voel me zo rot na de voeding omdat hij niet tevreden lijkt. Zojuist ongeveer 20 minuten beide borsten gevoed waarbij hij echt actief dronk met amper borstcompressies. Daarna half uurtje geknuffeld. Neemt m'n man m mee en begint ie toch weer te huilen. Heb ik m dan niet genoeg gevoed denk ik dan?
Ene keer is het 20 min, dan 40, hiervoor altijd 10 min. Ik heb gewoon geen idee of ik het goed doe en hoe het met mijn melkproductie staat.
Ik wil m niet onnodig opkrikken naar een overproductie, maar lijkt me dat ik prima extra mag produceren dmv pillen zodat mijn zoontje uiteindelijk kan groeien naar de "standaard 15 min hoofdmaaltijd en 5 min toetje" regel.
Ik snap het gewoon niet meer omdat het elke keer anders is :(
Gisteren bij de GGD geweest en z'n gewicht is nog steeds goed.
één dag geleden
Reactie op Anoniem_97
Nee geen kv! Ik voel me zo rot na de voeding omdat hij niet tevreden lijkt. ...
Je zou hem kunnen wegen voor en na elke voeding eventueel door zelf eerst op de weegschaal te gaan staan en dan met hem en dat ook na de voeding (dan alleen met hem gelijk erbij)
één dag geleden
Reactie op Anoniem_97
Nee geen kv! Ik voel me zo rot na de voeding omdat hij niet tevreden lijkt. ...
Zou hij krampjes kunnen hebben of zuigbehoefte? Mijn zoontje (6 weken) lijkt soms ook onverzadigd en wil dan heel lang drinken. Ook wanneer hij zichtbaar krampjes heeft.
Ik check meestal met een fopspeen of dat hem rustig maakt. Dan heeft hij eigenlijk wel genoeg gehad.
Mijn zoontje groeit ook goed. Dat gevoel en de twijfels die je hebt of je nog genoeg melk hebt herken ik. Dat heb ik ook een paar keer gehad. Mijn borsten ging door veel aanleggen dan meer produceren.
één dag geleden
Reactie op BriljanteSneeuwvlok321563
Zou hij krampjes kunnen hebben of zuigbehoefte? Mijn zoontje (6 weken) lijk ...
Wat zijn zichtbare krampjes? Ik heb net gevoed voor 40 min waarvan hij misschien 20 min effectief heeft gedronken. Soort van gedwongen met borstcompressies. Hij meldde zich na 3.5 uur in de draagzak bij mijn man.
Tussen het voeden door 2 keer laten boeren. Na een minuut of 10 zuigt hij echt niet meer actief. Heb ook maar één borsr aangeboden want ik geloof echt niet dat er zo weinig in zit...
Aan de borst zelf trappelt hij af en toe. Wanneer ik hem eraf haal is het al helemaal trappelen met de benen. Met en zonder kreunen. Een keer zelfs echt piepen Speen in de mond over de schouder trapt hij niet in.. Hij wilt per se de tepel zonder effectief te drinken terwijl er echt nog wel wat in zit hoor. Het is nu 4.00 dus als het goed is zit er meer in dan bijv vanmiddag, maar toch weer hetzrlfde riedeltje.
Fopspeen met mijn tepel ernaast werkte 5 minuten, maar toen hij het doorhad begon hij tijdens het zuigen te trappelen. Heb zijn poepluier gedaan die overigens gewoon weer mosterdkleur was. Bij mij de draagzak in. Terwijl hij op het verschoonkussen lag terwijl ik deze aan deed was hij stil. Geen speen of getrappel. Zodra ik heb oppakte om in de zak te doen weer getrappel en gekreun zonder speen. Nu na 10 min wandelen en speen slaapt hij alweer bijna.
Zijn dit krampjes geweest? Waarom komt hij dan pas na 3.5 uur in de draagzak bij mijn man? Snap er niks van en dit is best frustretend aangezien ik niet weet of hij te veel, te weinig binnen krijgt en of ik wel genoeg melk voor hem heb.
één dag geleden
Reactie op LauraLove
Je zou hem kunnen wegen voor en na elke voeding eventueel door zelf eerst o ...
Dit is een goed idee! Maar omdat het echt om tientallen grammen gaat is dit toch veel te lastig met een volwassen personenweegschaal? Die van mij rond af op één decimaal. Hoe doe jij dit?