50 Reacties

13 dagen geleden

Hier iets soortgelijks gehad. Hier gaf ik mijn zoontje ook borstvoeding, wat alleen lukte met tepelhoedje. Elke keer met borstvoeden deed het zeer, was hij erg onrustig, en op een gegeven moment werd ik er zelf ook heel onrustig van en keek ik er enorm tegenop om te voeden. Ook viel ons zoontje veel af qua gewicht, dus dat speelde ook mee in de stress.. Ik heb totaal geen voorkeur naar flesvoeding en had het liefste nog borstvoeding gegeven. Maar mentaal sloopte het mij zo erg. Vanaf 3 dagen geleden zijn wij over op flesvoeding en ik ben zo blij dat we dat hebben gedaan! Ik heb er zoveel rust bij nu, en ons mannetje drinkt zo goed! Doe vooral wat voor jezelf goed voelt en luister echt naar je mama gevoel. Want als jij er stress van krijgt en je niet goed voelt, breng je het onbewust ook over op de kleine. En je weet als mama echt zelf wat het beste is! Succes met het maken van je keus en weet dat je niet de enige bent die dit ervaart ❤️

13 dagen geleden

Wauw, precies de struggles waar ik de afgelopen dagen ook mee heb gelopen! Vlakke tepels, voeden met tepelhoedje, pijnlijke tepels door flinke kloven, opzien tegen het voeden etc. Gisteren heb ik de beslissing genomen te stoppen met live voeden en ben nu alleen nog aan het kolven om de productie af te laten nemen. We gaan nu langzaam over op flesvoeding. Heel veel tranen gelaten de afgelopen week en ook gisteren toen ik de beslissing nam, maar nu voel ik me al zo veel beter! Geeft me rust dat het niet allemaal op mij aankomt wat betreft het voeden van ons zoontje. Je moet de beslissing uiteraard zelf nemen, maar ik kan je vertellen dat het mij mentaal een hoop rust heeft gegeven sinds ik de knoop heb doorgehakt. You dan do this mama en iedere beslissing die je neemt is de juiste! ♥️

13 dagen geleden

Wij konden nu een consult krijgen bij de lactatiekundige via het consultatiebureau. Misschien eens navraag doen want t klinkt zo niet alsof je er al helemaal klaar mee bent.

13 dagen geleden

Doe vooral waar je je goed bij voelt. Ik ben zelf na 1,5 week gestopt met borstvoeding en dit gaf mij zo veel rust. Uiteindelijk heeft je kindje ook alleen maar profijt van een mama die goed in haar vel zit en gelukkig is! Afbouwen heb ik dmv kolven gedaan en dit werkte voor mij super goed.

13 dagen geleden

Bij mijn zoontje ging het allemaal heel moeilijk, ondanks lactatiekundigen en vele verpleegkundigen op de neonatologie die meekeken kreeg ik het niet voor elkaar om hem fatsoenlijk borstvoeding te kunnen geven. Aan de productie lag het niet dus hup kolven. Dit 5 weken lang volgehouden fulltime. Een huilbaby, om de 3 uur voeden en daarna ook nog kolven was geen succes en achteraf te lang door gegaan. 19 oktober jl bevallen van onze dochter. Vantevoren al besloten dat ik borstvoeding graag wilde proberen maar als het niet soepel zou gaan dat ik niet eindeloos door zou gaan. Je raadt het al..ze wilde niet fatsoenlijk aanhappen, extreme pijn, kloven..noem maar op. Tongriempje laten klieven, een aantal dagen alleen maar gekolfd en daarna opnieuw proberen aan te leggen toen de kloven enigszins geheeld waren. Helaas ging dit niet veel beter en bleef ik veel pijn houden. Toen toch besloten om te stoppen. Ik kon mijn zoon en dochter beide niet fatsoenlijk vasthouden zonder pijn in de borsten en dat gaf voor mij de doorslag. Ik besteed liever de tijd en energie aan mijn kinderen en voel me goed dan dat ik eindeloos doorga en veel pijn heb. Het is zeker een moeilijke beslissing maar jouw eigen welzijn is ook erg belangrijk! Een kindje wordt ook groot met kunstvoeding en heeft meer aan een gelukkige en gezonde mama dan een die zichzelf volledig voorbij loopt. Succes mama😘

13 dagen geleden

Ik herken dit ontzettend van mijn eerste. Veel pijn, tepelhoedjes, huilen met aanleggen (ik he, niet de baby 🤪). Elke dag zat stoppen in mijn hoofd. Lactatiekundige is gekomen, had ik echt helemaal niks aan. Ik kan je een ding beloven, het wordt makkelijker en pijnloos. Ik hoor helaas bij de mensen waarbij het dus wel pijn doet aan het begin. Ik heb er alles aan gedaan, niks hielp echt, behalve tijd ⌚ Keuze is aan jou ❤️ Ik kan je 99% verzekeren dat de pijn weggaat met de weken. Daarna is het zo gemakkelijk. Maar als je er nu onderdoor aan gaat, kan je over op kunstvoeding.

13 dagen geleden

Reactie op NoorderIicht

Ik herken dit ontzettend van mijn eerste. Veel pijn, tepelhoedjes, huilen m ...
Toevoeging: Ik heb uiteindelijk 17 maanden gevoed, totdat mijn zoontje er zelf mee stopte.

13 dagen geleden

En onthoud wel een blije mama is het belangrijkste voor de baby

13 dagen geleden

Mezelf voor genomen om borstvoeding te proberen maar moet wel oke voelen .na 2 dagen al kloven wat ook pijn begon te doen. Icm spinale hoofdpijn en productie wat niet op gang kwam, al snel volledig over gegaan op kolven. Bevalt me tot nu toe prima (3weken.) Ik kolf nu regelmatig, kan de 'zuigkracht' instellen waardoor de kloven afnamen. Wat is je doel met borstvoeding? voor mij was het vooral de kwaliteit van de voeding ten opzichte van flesvoeding. Wellicht dat je dat mee kan nemen in je overweging, wat wil je precies (het geven van jouw melk of de mooie momenten) en wat werkt dan het beste voor jou.

13 dagen geleden

Ik begrijp je gevoel helemaal! Ik wil ook heel graag, maar hier liep het ook niet zoals gepland. Door een uitputtende bevalling en veel bloedverlies kwam mijn productie niet gelijk op gang. Ook had ik afgevlakte tepels waardoor mijn dochter moeilijk kon aanhappen. Ik heb haar gelijk moeten bijvoeden. Ook viel mijn dochter veel af, waardoor het advies van de kraamzorg werd om haar even niet aan te leggen en om te kolven. In de eerste instantie ging kolven prima, maar toen mijn vriend weer aan het werk ging merkte ik dat kolven erg intensief was naast flessen geven. Ik heb haar nog wel eens geprobeerd aan te leggen, maar dit lukte steeds niet. Op een gegeven moment kreeg ik borstontsteking waarna mijn productie is gehalveerd. Toen heb ik de beslissing genomen om te stoppen. Ik heb hier ook veel tranen om gelaten en baal er nog steeds een beetje van, maar het scheelt ook enorm veel stress, druk en tijd. Tijd die ik nu kan gebruiken om met de kleine meid te knuffelen, waar ik eerst hoopte dat ze gelijk in slaap viel zodat ik kon gaan kolven.

13 dagen geleden

Bij mij was het vorige keer een beetje een ander geval maar omdat mijn zoon 3 maanden in het ziekenhuis lag en niet zelf kon drinken van de borst heb ik fulltime gekolfd. We werkte toe naar overstappen op live BV en dat lukte toen niet meer omdat het toen hij thuis was te veel energie en tijd kostte om over te stappen. Ik ben daarom af gaan bouwen. Ik heb dat heel erg moeilijk gevonden omdat ik graag zelf BV wilde geven en dat in zicht leek. Maar ik ben door druk van de verloskundige eigenlijk te lang door gegaan om toch vol te houden. Deze keer zou ik beter weten wat mijn grenzen zijn. Je weet wanneer het te veel is, de beslissing is moeilijk en he mag daar je tijd voor nemen maar als jij denkt dat het voor jou niet goed is om door te gaan mag je stoppen, en mag je daar ook verdrietig om zijn, en ook weten dat het mooi is geweest. Je hebt al zo veel goeds gegeven. Je kn zeker kolvend afbouwen als je minder vaak en minder lang gat kolven kan je vanzelf stoppen. In die tijd kan je ook een combi van KV en BV geven.

13 dagen geleden

Hele andere issues maar ik heb vandaag na 3 weken besloten dat ik ga stoppen. Niet omdat mijn dochter niet kan drinken of dat ik pijn of te weinig productie heb, maar omdat ik het lichamelijk niet aan kan. Ik val regelmatig bijna flauw, eet elke dag vaker en meer maar het mag niet baten. Na een keizersnede en intense drie weken ben ik op. Ik kies ervoor om een fittere moeder te worden zodat ik beter en alleen voor mijn dochter kan zorgen. Overigens wel met pijn in mijn hart..

13 dagen geleden

Mijn vorig borstvoedingsavontuur was een helse tocht en jammer genoeg is dat nu opnieuw het geval. Ik maak blijkbaar alleen maar lichte baby’s die lui drinken en veel in slaap vallen tijdens het drinken, wat weer weinig stimulatie geeft en ik heb al geen grote melkproductie. Dus kolven, live geven elke 2/3u met als gevolg tepels die kapot zijn 😵‍💫 pijnlijk! Maar vorige keer volgehouden en na enkele weken werd heb makkelijker en makkelijker. Uiteindelijk 1,5j kunnen geven en heel vaak gedacht; ohjee zo handig die borstvoeding (bij ziekte, onrust, overprikkeling, op reis, …). Ik begrijp je struggle! De keuze die je maakt, maakt van jou geen betere of slechtere mama!

13 dagen geleden

Hier gisteren besloten af te gaan bouwen. Eigenlijk een beetje dezelfde dingen als jij. Kleine moeite met aanhappen, Tepelkloven, beginnende borstontsteking, overproductie, nu een flinke borstontsteking waar ik ziek van ben en aan de antibiotica zit. Die borst blokkeerde tijdens kolven en is daardoor weer open gegaan. Ik kolfde sowieso vanaf dag 4 volledig ongeveer wat me meer rust gaf. Nu ook onstoken vingers,licht ontstoken onderarm daarnaast nog. Alles zat nu dus tegen en omdat ik me zo klote voel/voelde en daardoor minder van de kleine kon/kan genieten waar ik me schuldig over voel. Dat laatste heeft me over de streep gehaald om te stoppen. Ik wil graag volledig van hem genieten ook voor hem 🩵 Hopelijk verloopt het afbouwen goed samen met de borstontsteking... Succes met je beslissing!

13 dagen geleden

De kleine is nu ruim 2 weken*

12 dagen geleden

Dank jullie wel allemaal voor het delen van jullie ervaringen en steunende woorden, dat heeft me veel goeds gedaan en me geholpen met het maken van een beslissing ❤️ Ik heb besloten om te stoppen, en uiteindelijk af te gaan bouwen door nu nog te kolven. Ik wil inderdaad ook een gezellige mama zijn voor onze zoon, zondet stress of dagelijkse huilbuien. Het geeft me nu al veel rust deze keus te hebben gemaakt, hoe moeilijk of jammer ik het ook vind.

12 dagen geleden

Daarnaast ook heeel mooi om te lezen dat er ook mama's zijn geweest die het toch hebben weten vol te houden en nog zo lang live hebben kunnen voeden. Iets om trots op te zijn ❤️

12 dagen geleden

Reactie op minounou

Dank jullie wel allemaal voor het delen van jullie ervaringen en steunende ...
Fijn om te horen!! Het zal even omschakelen zijn, maar ik hoop dat je je rust kan vinden en je wat beter gaat voelen. Het is ook allemaal niet makkelijk❤️

12 dagen geleden

Reactie op charissa2811

Doe vooral waar je je goed bij voelt. Ik ben zelf na 1,5 week gestopt met b ...
Hoe heb jij het afbouwen precies aangepakt met het kolven als ik vragen mag? En hoe lang ben je hier uiteindelijk mee bezig geweest?

12 dagen geleden

Reactie op Ribo90

Mezelf voor genomen om borstvoeding te proberen maar moet wel oke voelen .n ...
Oh wat zwaar dat je zelf lichamelijke klachten had! En fijn dat het kolven je goed bevalt! Mijn doel van borstvoeding is uiteindelijk ook het geven van mijn melk, de momenten tijdens het voeden was een bijzondere toevoeging om het zo maar even te zeggen. Welke kolf gebruik jij?