Hee lieve mama's,
Ik wil even wat van me afschrijven, iets waar ik al een paar dagen mee zit.
Aanstaande dinsdag is ons zoontje 3 weken oud, tot nu toe heb ik steeds live borstvoeding gegeven. Dit is steeds op en af gegaan, steeds pijnlijke tepels en kloofjes die niet volledig willen genezen (ondanks hydrogel pads en lanoline). Daarnaast had ons zoontje moeite met aanhappen door een vlakke tepel. Ook is gezien dat hij een kortere tong heeft van zichzelf (tongriempje is verder prima).
Op advies van de kraamzorg/verloskundige toen gestart met tepelhoedje, maar waren we beiden geen voorstander van. Het heeft me toen een tijdje rust gegeven met aanleggen, vervolgens haalde ik t hoedje eraf en liet hem opnieuw aanhappen. Hierdoor heb ik vorige week weer een tijdje zonder hoedje kunnen voeden.
Helaas ben ik weer terug bij af, en doet het aanhappen nu zelfs met tepelhoedje pijn.
Momenteel heb ik helaas geen budget voor een lactatiekundige, mijn zorgverzekering vergoedt niets.
Ik merk dat het me sinds de laatste paar dagen weer veel onrust geeft, vaak tot huilen aan toe.
We geven dan tussendoor wel eens 1 flesje afgekolfd, waardoor ik even rust heb.
Ik zie nu steeds vaker op tegen het voeden, ik kan er nog maar weinig van genieten op deze manier.
Daarnaast is de kleine sinds twee dagen onrustig na het voeden, alsof hij niet genoeg heeft gehad. Blijft dan ontroostbaar totdat we uiteindelijk maar een flesje bijgeven. Hij komt goed aan in gewicht, dat wel.
Voor andere mama's die uiteindelijk hebben besloten om te stoppen, wanneer is voor jullie het moment gekomen dat je ook echt besloot om af te bouwen? Ik vind het erg lastig om aan te voelen wanneer ik er echt klaar mee ben. Ik wil zo graag, en vind het emotioneel zwaar om er 'afscheid' van te moeten nemen. Ik voel ergens een bepaalde druk om door te blijven gaan, alsof het per se moet lukken voor de kleine...
Verder vroeg ik me af of het een mogelijkheid is om voedingen te blijven kolven, al weet ik niet in hoeverre dat goed gaat met mijn handkolf van Medela. Ik kolf nu zo'n 70ml per borst.
Is het mogelijk om af te bouwen met alleen kolven? Of tijdelijk blijven kolven (totdat mijn productie afneemt)?
Sorry voor mijn hele lange verhaal, het lucht al op om het hier even kwijt te kunnen. Ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen en eerlijke mening in deze situatie.
Liefs 🌼