50 Reacties
13 dagen geleden
Reactie op Lauraadk
Hele andere issues maar ik heb vandaag na 3 weken besloten dat ik ga stoppe ...
Ook geen makkelijke keuze, maar goed dat ook jij voor jezelf en je gezondheid kiest!Lijkt me heel zwaar als je lichaam het in die zin niet aankan. Hopelijk vind je ook je rust in de keuze die je hebt gemaakt 😘
13 dagen geleden
Reactie op minounou
Dank jullie wel allemaal voor het delen van jullie ervaringen en steunende ...
Heel dapper van je! Je zult hier vast de komende tijd nog wel last van hebben maar het genieten van je kindje maakt zoveel goed in dit geval😘
Het afbouwen van kolven moet je geleidelijk aan doen, hoe lang dit bij jou zal duren is niet te voorspellen. Ik heb steeds meer tijd tussen de kolf beurten gelaten en uiteindelijk alleen even kort gekolfd om de ergste druk eraf te halen, ik stopte dan zodra de borst weer een beetje soepel voelde. Grote porties gaf ik gewoon aan mijn dochter, als ik kleine beetjes had na het kolven dan ging dat in de vriezer. Ook bij het afbouwen kun je pijn ervaren dus luister goed naar je lichaam en probeer niet te snel af te bouwen. Ik heb er zo'n 1,5 week over gedaan met best wat klachten maar ben zo blij dat ik nu mijn kinderen weer zonder pijn kan knuffelen en langer dan 2 uurtjes achter elkaar kan slapen.
12 dagen geleden
Heel herkenbaar hoor! Denk dat veel vrouwen regelmatig kampen met de gedachte om te stoppen. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt! Op kv worden baby’s ook groot en een blije mama betekent een happy baby.
Zelf heb ik twee weken geleden de keuze gemaakt om te gaan stoppen nadat ik mijn dochter een maand gevoed had. De voedingen werden steeds vaker een strijd (door meerdere factoren) en zowel mijn dochter als ik genoten er niet meer van.
Ik ben heel rustig gaan afbouwen en ik leg haar nog regelmatig eventjes aan. Nu mijn productie terugloopt gaan die keren borstvoeden beter. Ze krijgt nu ca. 3 flesjes kv per 24 uur en de rest dus of afgekolfd of uit de borst. Ze zit steeds heel netjes op 7 voedingen.
Sinds ik de knoop heb doorgehakt zit ik zoveel beter in mijn vel! Ik ben blij en trots dat ik haar een maand volledig heb kunnen voeden maar ik ben nog blijer dat de voedingen zowel voor mijn dochter als voor mij weer leuk zijn.
12 dagen geleden
Live voeden lukt bij mij ook niet. Daarom volledig aan het kolven. Dat ervaar ik wel als intens maar persoonlijk ben ik heel blij dat mijn dochter nog wel op die manier borstvoeding krijgt. Is dat voor jou nog een optie om te blijven kolven?
Als je een fijne draadloze kolf aanschaft kan je ondertussen ook nog iets anders doen in de tussentijd. Ik voed mijn dochter dan met de fles op dat moment.
12 dagen geleden
Ik zit ook sinds 1 week te twijfelen en toch overheen gezet om door te gaan. Ik heb ook liggen janken bij het idee te stoppen en het doet echt wat met je van binnen, je wilt maar niet opgeven en blijft hoop houden dat het wel een weg vind of goed komt. Bij mij gaat alles (opzich) vlekkeloos maar mijn reden is echt mijn vermoeidheid (ook topic geopend), leek nu een paar dagen beter te gaan, totdat mijn vriend zich zo nutteloos voelde omdat hij zo afhankelijk was van ons, dus ik begon wat meer tussendoor te kolven zodat hij ook als trotse papa de fles kon geven. Nu lijkt mijn productie toch afgenomen sinds gister, is totaal niet meer verzadigd na het voeden en is zo gefrustreerd met aanhappen omdat hij er nu niks uit krijgt. Vannacht heb ik gezegd dat ik toch echt ga stoppen met mega veel pijn in mijn hart, het is bij mij de grens die bereikt is. Ik weet hoeveel energie het vergt om het weer op gang te brengen en dat heb ik gewoon niet daarnaast nog een dreumes rond huppelen die mijn aandacht nodig heeft. Dus in belang voor mijn kinderen maar ook mijzelf maak ik vandaag de beslissing na 4 weken te stoppen 😔🥺
12 dagen geleden
Reactie op NoorderIicht
Ik herken dit ontzettend van mijn eerste. Veel pijn, tepelhoedjes, huilen m ...
Ik herken dit op dit moment zo. Hoe lang heeft de pijn bij het voeden geduurd?
Ik neig steeds meer naar stoppen, maar wil helemaal niet stoppen
Door de pijn die ik ervaar wissel ik nu met en zonder tepelhoedje af. De pijn is namelijk met tepelhoedje veel minder
12 dagen geleden
Reactie op Marla23
Live voeden lukt bij mij ook niet. Daarom volledig aan het kolven. Dat erva ...
Ik ben momenteel inderdaad aan het kolven met een handkolf, merk alleen dat sinds gistermiddag mijn productie gigantisch is terug aan het lopen. Zou het met een elektrische weer beter gaan? Welke kolf gebruik jij?
12 dagen geleden
Reactie op minounou
Ik ben momenteel inderdaad aan het kolven met een handkolf, merk alleen dat ...
Met een elektrische of ziekenhuis pomp zal het denk ik beter gaan. Dat stimuleert meer. ☺️
12 dagen geleden
Reactie op minounou
Ik ben momenteel inderdaad aan het kolven met een handkolf, merk alleen dat ...
Als je de productie wil opkrikken kan je ook voor een paar dagen de Medela Symphony huren van de thuiszorgwinkel. Dit zijn echt de allerbeste (en onbetaalbaar, €2300😅). Ziekenhuis heeft deze ook. Dan kan je ondertussen rustig oriënteren op het kopen van een kolf of een kolfconsult plannen (aanrader! Kan je verschillende uitproberen en kijken welke voor jou werkt)
12 dagen geleden
Reactie op charissa2811
Doe vooral waar je je goed bij voelt. Ik ben zelf na 1,5 week gestopt met b ...
Hij, ik ben ook gestopt na 1,5 week borstvoeding . Hoe lang duurde bij jou de stuwing en hoe lang en vaak kolfde jij af?
12 dagen geleden
Och.. Het moet wel fijn zijn.. Wat naar dat je een bepaalde druk ervaart. Mocht je het bv geven zelf niet fijn vinden maar wel graag wiillen dat je het kindje het krijgt kun je ook kolven?
Ons meisje is nu 4 weken en ik kan geen bv live geven doordat ze de tepel niet pakt helaas. Ik doe dus fulltime kolven.
12 dagen geleden
Mijn zoontje is nu 4 weekjes oud. Borstvoeding de afgelopen 4 weken waren intens. Eerste week veel pijn aan tepels en ook tepelhoedje gebruikt. 2e, 3e week zeer intensief. Veel clusteren (vaak 17 voedingen op een dag), veel huilen, vaak niet tevreden na een voeding, veel willen drinken, krampjes, reflux, onrustige voedingen.
Met 3 weken ben ik uit wanhoop een handsfree kolf via marktplaats gaan kopen omdat de nachten zo zwaar waren (uren bezig met hem rustig krijgen) dat ik per se wilde kolven en mijn man mij kon helpen. Dit hielp meteen en gaf me rust. Mijn zoontje heeft even moeten leren hoe een flesje werkt maar dit kreeg hij vrij snel door. Philips avent fles (deze is qua zuig kracht hetzelfde als een borst dus aan te raden met borst voeding). Het leek er even op dat hij liever de fles dan de borst wilde de eerste dagen na het kolven. Ik was enorm verdrietig, moe, uitgeput en twijfelde echt: moet ik stoppen met borstvoeding?! Heb er op deze manier geen lol meer in. Zo vermoeiend en heftige weken.
Sinds een dag of 5 is er een omslag gekomen en is onze zoon rustiger in elk opzicht. Hij drinkt zowel goed aan de fles als aan de borst. Meer uren tussen de voedingen en dus geen 17 voedingen meer maar 7 gemiddeld op een dag. Veel beter vol te houden. Ik kolf nu 2x in de nacht terwijl mijn man de fles geeft. Zo kan ik even ‘ontlast worden’ en kan onze zoon tevens langzaam wennen aan de fles als ik van huis ben straks.
Ik heb het vertrouwen nu weer terug en ben blij dat ik niet gestopt ben. Zo zie je maar. Ik heb overigens wel een Lactatiekundige in huis gehad en ook een osteopaat ingezet voor ons zoontje (reflux en krampen). Dit heeft ons puntjes op de i gezet en geholpen om alles te verbeteren.
Ik hoop dat je een keuze maakt waar je achter staat. Niets is goed of fout. Doe wat goed voelt. Fles of borst, het is allemaal oké hè.
Onze eerste zoon heb ik groot gebracht met de fles (kunstvoeding) en ons tweede zoontje nu borstvoeding. Wereld van verschil.
Flesvoeding is veel minder vermoeiend en stress vol. Vanaf dag 1. Borstvoeding veel intensiever en vooral de eerste weken veel stress voller omdat een ritme langer duurt om te creëren en ook de hele gebruiksaanwijzing van je baby en de borst te leren kennen.
De fles heb je meer controle en sneller een ritme. Veel voordelen ook.
Maar ik zou borstvoeding niet meer willen missen. Het is veel intiemer. Ik voelde ook sneller een band met mijn zoontje nu dan 2 jaar geleden door de borstvoeding hormonen.
Het is zo fijn om te doen. Dus voor en nadelen.
Mocht je vragen hebben mag je ze stellen.
Succes en sterkte 🙏🏻♥️🥰
En geniet ook van je gezin ♥️
12 dagen geleden
Reactie op minounou
Het kolven wil ik graag gaan proberen, zodat hij wel nog bv krijgt. Welke k ...
Jaa precies! Medela freestyle handsfree gebruik ik. Vind het nadeel dat hij vreel veel vibratie geluid maakt.
Tip! Probeer vooruit te kolven dus ik kolf voor het volgende moment nadat ik haar gevoed heb. Zodat er altijd een flesje klaarstaat. Snachts idem. Ik Spoel ze elke keer om en 1xpd maak ik ze goed schoon. Vind snachts wel pittig maar goed het is natuurlijk m'n eigen wens dat ze bv krijgt
11 dagen geleden
Ik snap dit zo erg, ik ben nu 5 weken geleden bevallen. Sinds dag 1 spruw en na week 2 borstontsteking. Heel pijnlijk en nog steeds veel pijn aan de ontstoken borst. Ik kolf ook fulltime wilde nog 1 keer per dag aanleggen maar het lukt niet door de ontstoken borst die teveel pijn doet en me kindje wilt miet meer aanhappen merk ik.. ik vind het heel zwaar en intens maar ik doe het nog steeds.. ik kolf met de youha ins handsfree kolf en dit gaat prima. Alleen heb ik nu een wondje bij me tepel van de ontstoken borst. Denk door het verkeers kolven? En de pijn bij me borst is helaas niet weg