50 Reacties

10 dagen geleden

Heel herkenbaar dit! Ik lees daarom ook graag mee naar jullie overwegingen. Ik worstel op dit moment ook om te stoppen met borstvoeding. Het ging zo goed, maar ik heb nu een borstonsteking en kloven op beide tepels. Dit terwijl mijn 5 weken oude dochter een tijdje wel goed heeft aangehapt en ik ook een consult van een lactatiekundige heb gehad waar ik veel aan heb gehad en zelfvertrouwen door heb gekregen. Omdat voeden me nu zo'n pijn doet, twijfel ik of ik moet overgaan op volledig kolven en in de fles aanbieden. Of dat dit een fase is waar ik door moet, maar ik wil niet nog een keer een borstontsteking krijgen. Ik wil graag dat ze mijn melk krijgt, ook omdat het zo goed voor haar is, maar ik ergens ook heel trots ben dat ik haar zo kan voeden, en vind het best lastig om de keuze te maken. Je weet dat je niet meer terug kan, of dat dat heeel moeilijk gaat worden. Ik heb niemand in mijn directe omgeving om hiermee over te praten dus vind het fijn om herkenning bij andere mama's te lezen! Ik heb geen tepelhoedjes gebruikt (alleen in het ziekenhuis in het begin) omdat de kloven daar niet beter door worden. Ik kolf ook al vanaf het begin, omdat mijn dochter bijgevoed moest worden door gewichtsverlies en langzaam aan de borst dronk in het begin. Ik heb eerst een kolf van het ziekenhuis gehuurd en later een dubbele elektrische borstkolf gekocht die goed bevalt. Borstvoeding geven is zoiets moois, maar ik merk dat ik er momenteel ook stress van krijg (en ook wel gehad heb de afgelopen weken). Maar het voelt ook niet helemaal goed om nu te gaan stoppen, doordat ik er al zoveel voor heb gedaan, en we "nog maar" 5 weken onderweg zijn.

10 dagen geleden

Reactie op Marijke0705

Heel herkenbaar dit! Ik lees daarom ook graag mee naar jullie overwegingen. ...
Lastig inderdaad en snap je gevoelens helemaal. Wat mij er bij mijn eerste doorheen heeft getrokken was de volgende gedachte: zelfs vrouwen die roken worden aangemoedigd om borstvoeding te geven. Dus zelfs als de baby schadelijke stoffen binnen krijgt van roken is het nog steeds beter dan kunstvoeding. Dan moet borstvoeding wel echt superieur zijn en echt het aller allerbeste voor je kleintje. Daar dacht ik steeds aan elke keer als het moeilijk was. En uiteindelijk werd het makkelijker: minder kwaaltjes, meer op elkaar afgestemd. En ben ik zoooo blij dat ik heb doorgezet. Je kunt inderdaad niet meer terug (althans, zeer moeilijk) dus ik zou alleen stoppen als je 100% zeker bent

10 dagen geleden

Heel herkenbaar alle reacties die ik hieronder lees. Ik heb zelf na 1 week een borstontsteking gekregen met hoge koorts. Ik voelde mij heel beroerd en Het voeden was erg pijnlijk. Ik heb antibiotica gekregen. Nu heb ik na 3,5 week borstontsteking gekregen in de andere borst, wederom hoge koorts, beroerd voelen en weer een ander antibioticum. Ik heb besloten om nadat de ontsteking weg is af te bouwen en volledig kunstvoeding te gaan geven. Ik merk dat de dagen dat ik mij zo beroerd voel en pijn heb bij het voeden, mij mentaal negatief beïnvloeden en dat is het mij niet waard. Ik wil graag iedere dag genieten van de kleine lieve man en daarom heb ik de beslissing gemaakt. Voor iedereen is het natuurlijk anders, maar doe vooral waar jij je goed bij voelt. Kunstvoeding is ook goed en worden ze ook groot mee.

10 dagen geleden

Reactie op Pluim

Lastig inderdaad en snap je gevoelens helemaal. Wat mij er bij mijn eerste ...
Thanks! Fijn om te lezen dat dit een fase is en het beter wordt. Ik ben er nog niet helemaal over uit dus ga er nog even goed over nadenken!

10 dagen geleden

Reactie op minounou

Oh wat zwaar dat je zelf lichamelijke klachten had! En fijn dat het kolven ...
horigen chicture xn 2212

10 dagen geleden

Hier hetzelfde! Voor de eerste keer moeder en gelijk de tepels flink kapot gegaan door verkeerd aanhappen. Verder al een paar keer heel ziek geweest (ook opgenomen geweest) waar ik telkens niet van lijk te herstellen, en ik het idee heb dat de borstvoeding te veel energie vreet. Omdat ik mijn baby wel nog iets aan borstvoeding wil geven doe ik 4 keer per dag (dus elke 6 uur) kolven en tussendoor kunstvoeding geven. Ik blijf een grote kloof houden, maar deze doet geen pijn meer. Ik ben hier heel blij mee maar ik heb wel een tijdje nodig gehad om deze situatie te accepteren.

10 dagen geleden

Reactie op Kees1410

Hier hetzelfde! Voor de eerste keer moeder en gelijk de tepels flink kapot ...
Wow ik vind dit echt heel knap dat je ondanks alles toch gewoon zo doorzet!

10 dagen geleden

Bij mijn eerste ben k te lang doorgegaan ondanks mijn lichaam aangaf dat k moest gaan stoppen omdat het op was (fluxus bevalling). Heel zwaar mee gehad mentaal. Bij mijn tweede na een half jaar zonder moeite gestopt omdat ze al heel vroeg tandjes had en alles kapot beet ermee. Ik heb bij beide afgebouwd door alleen de druk er af te kolven en was binnen een week van me productie af. De kleine houd meestal juist de productie aan omdat je borsten afstemmen op de behoefte van de baby.

9 dagen geleden

Reactie op Kees1410

Hier hetzelfde! Voor de eerste keer moeder en gelijk de tepels flink kapot ...
Hi Kees1410, ik ben benieuwd of je productie goed is gebleven met deze interval?

9 dagen geleden

Reactie op Doomnx

Bij mijn eerste ben k te lang doorgegaan ondanks mijn lichaam aangaf dat k ...
Ik geef nu zelf ook bv na een fluxus bevalling, ben heel benieuwd naar jouw ervaring met je eerste kindje. Hoe gaf je lichaam aan dat je moest stoppen? Ik heb je even een vriendschapsverzoek gestuurd