5 Reacties

9 maanden geleden

Ik heb zelf ook ooit cin 2 gehad, en pap 2. Maar altijd onder behandeling gebleven en nu ben ik al gegaan naar Cin 1 zonder iets weg te halen etc. Ook omdat ik destijds een grote kinderwens had. Wellicht kan het dus nog beter worden en hoeft er niet gelijk in gegrepen te worden?

9 maanden geleden

Hoihoi! Ik heb al een jaar of 5 afwijkende uitstrijkjes vanwege hpv. Wisselend tussen pap 2 en 3b. Ik heb nu twee keer een kolposcopie gehad waarvan een keer CIN 1 en nu recent (januari) ook CIN 2. Vanwege onze kinderwens voor een tweede raadde mijn gyn aan om af te wachten. Bij mij is de frequentie van controles omhoog gegaan van 1x per jaar naar 2x per jaar. Waarbij we op elk moment natuurlijk alsnog een lisexcisie zouden kunnen doen. Het afwachten is minder invasief omdat het lichaam het virus mogelijk zelf opruimd en dan zou de hele behandeling niet nodig zijn. Ik kreeg deze info misschien kan het je nog helpen bij je keuze: https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/keuzekaart-cin2-na-onderzoek-van-de-baarmoederhals

9 maanden geleden

Reactie op Fembuij97

Ik heb zelf ook ooit cin 2 gehad, en pap 2. Maar altijd onder behandeling g ...
Ik heb inmiddels pap 3b, loop er ongeveer nu 2 jaar mee. Het gaat steeds een stukje omhoog (van pap 2 naar 3a en nu 3b, van CIN 1 naar 2). Dat maakt dat ik twijfel of mijn lichaam het nog wel zelf gaat opruimen

9 maanden geleden

Reactie op Niski

Hoihoi! Ik heb al een jaar of 5 afwijkende uitstrijkjes vanwege hpv. Wisse ...
Dankjewel voor je reactie! Wat vervelend om te lezen dat je al jaren afwijkende uitstrijkjes hebt. Ik heb het nu ongeveer 2 jaar en twijfel steeds meer of mijn lichaam het nog wel zelf opruimt. Wat ik lees is dat dit gemiddeld 2 jaar kan duren. Daar zijn nu we nu bijna. Als ik geen behandeling nu kies, moet ik over 6 maanden opnieuw een uitstrijkje. Als het dan nog steeds niet verandert is, is het advies dan wel behandelen. Ik vind het best lastig want het idee dat daar afwijkende cellen zitten die groter/meer kunnen worden, vind ik geen fijne gedachte. Anderzijds hopen we dit jaar opnieuw zwanger te mogen worden en dan is een verhoogd risico op vroeggeboorte ook geen fijne gedachte.

9 maanden geleden

Reactie op Ellamae

Dankjewel voor je reactie! Wat vervelend om te lezen dat je al jaren afwijk ...
Ik herken je twijfel wel. Voor mezelf probeer ik niet te veel online te gaan lezen en ik houd me vast aan het advies van de gyn. Ik ben afgelopen jaar gewisseld van ziekenhuis ivm en verhuizing maar in beide ziekenhuizen kreeg ik hetzelfde vertrouwen dat zij er in geloven dat mijn lichaam het zelf kan opruimen. Nu de frequentie nog verder omhoog is gaan ze er altijd op tijd bij zijn mocht dat niet het geval zijn. Over die twee jaar: bij de gemiddelde persoon zou het lichaam binnen twee jaar het opgeruimd moeten hebben: helaas vallen wij dan dus niet onder het gemiddelde. Als ik dan naar de keuzekaart uit de link kijk dan lees ik daar dat na een CIN 2 uitslag je nog twee jaar kan wachten tot je toch over moet gaan tot de lisexcisie. En dat in die twee jaar 80% van de vrouwen een betere uitslag krijgt, bij 50% is het zelfs helemaal verdwenen. Dan zou je een volgende zwangerschap met geluk zelfs al achter de rug kunnen hebben en zou je dus die vervelende ingreep kunnen voorkomen. :) Zelf wacht ik dus nog steeds gewoon af voor nu maar je moet echt doen wat goed voelt voor jezelf!