18 Reacties

8 dagen geleden

Hi ts, ik heb er enigszins last van! Ik heb vooral pijn na het voeden, duurt ongeveer een half uur. Voornamelijk mijn rechterborst. Tepel is dan ook wit. Warmte op de tepel na het voeden helpt. Weet je zeker dat de aanleg goed is trouwens? Ik las dat als je aan 1 kant last hebt ervan dat dat ook de reden kan zijn. Maar vermoeidheid zo in de nacht! Ik heb ook een tijdje snachts gekolfd omdat mijn zoontje niet wilde aanhappen. Mijn man deed tijdens het kolven luier, flesje en sussen. Is dat een optie voor jou? En ik heb een elektrisch warmte kussen gekocht voor mijn borst.

8 dagen geleden

Reactie op Mamavanzoons

Hi ts, ik heb er enigszins last van! Ik heb vooral pijn na het voeden, duur ...
Mijn man gaf dus eerder gekolfde melk. Op deze manier waren we allebei half uurtje bezig in de nacht.

8 dagen geleden

Zorgen dat je een flesje gekolfde melk hebt klaar staan. Ik kolf veel omdat ik het makkelijk vind en om mijn borsten te ontlasten. Ik zorg dan dat er vast een flesje klaar staat. Als hij dan wakker wordt in de nacht krijgt hij deze terwijl ik kolf.

8 dagen geleden

Reactie op aafke90

Zorgen dat je een flesje gekolfde melk hebt klaar staan. Ik kolf veel omdat ...
Hoe zorg je er dan voor dat je een voeding “over” hebt? Alles wat ik kolf gaat meteen op zeg maar, ik heb niet meer om te bewaren 😅

7 dagen geleden

Dus het is wel iets! Ik ben gestopt met borstvoeding omdat het elke keer zo'n zeer deed na de voeding. Ik heb er met meerdere mama's en cb over gehad maar niemand wist wat het was. Ik ben nu een week gestopt met bv. Vond het een moeilijke beslissing maar het deed zo'n pijn elke keer. Ik dacht dat ik me aanstelde terwijl ik toch best een hoge pijngrens heb. Wat fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben die dit voelt. Natuurlijk ook heel vervelend dat meerdere hier last van hebben hoor!

7 dagen geleden

Ik heb hier ook last van. Zo pijnlijk. Alleen de pijn trekt niet weg bij mij. Ik heb de hele dag door krampend en stekend gevoel in m'n borst. Warmte na voeden helpt wel, maar zodra ik dat er af haal komt het gelijk weer. Bij mij ook alleen rechterborst. Ik kolf deze borst 2x per dag, geef dochter eigenlijk alleen linkerborst 5 tot 6x per dag. M'n man geeft in de nacht sowieso dan 1x flesje en overdag heb ik dan ook nog voldoende voor een flesje mocht dit nodig zijn. Anders vriezen we het in. Ik voed nu in principe alles met 1 borst en dan dus 2x per dag kolven. Als m'n dochter heel onrustig is aan linkerkant dan wil ik wel 1 of 2x per dag rechts ook even geven. Dat gaat dan wel qua pijn. Maar vaker kan echt niet. Ik zie de kloven al bijna weer direct komen dan. Komt bij mij ws wel door verkeerd aanhappen maar zelfs lactatiekundige zegt dat ze perfect hapt. Maar dochter laat vaak los tussendoor, zeker in het begin. Ws teveel toeschietreflex.

7 dagen geleden

Misschien is een draadloze kolf nog een idee? Ik kolf fulltime omdat ons dochtertje nog niet zelf de kracht heeft uit de borst te drinken maar kan, door de draadloze kolf, haar wel tegelijkertijd een flesje geven. Om te zorgen dat je wat extra hebt kan je ook na het voeden van je andere borst nog even kolven. Vaak levert dat ook nog wel resultaat op en dat kan je dan als extra bewaren.

7 dagen geleden

Hi! Ik had het 2 jaar geleden bij m’n dochtertje in het begin van borstvoedingsperiode. Had toen erge tepelkloven, en mijn tepels die helemaal wit waren na het voeden. Ik had steken die helemaal doortrokken tot mijn rug. Echt heftig. Ik liep ook continue met hydrofiele doek in m’n bh omdat het anders pijn deed. Bij mij is het uiteindelijk wel gestopt toen mijn tepelkloven weg waren en mijn dochtertje minder klemmend dronk.. dus misschien is er daar nog hoop op bij jullie? Ik heb toen echt de eerste 8 weken heel pijnlijk ervaren en werd erna steeds beter. Uiteindelijk 1,5j kunnen voeden.

4 dagen geleden

Wat vervelend van de pijn! Mijn tepels zijn helemaal wit na het kolven (alleen de bovenkant) maar ik ervaar hier totaal geen pijn bij. Is het mogelijk om vasospasme te hebben zonder pijnklachten? Als ik erop google zien mijn tepels er precies zo uit, maar lees overal dat t gepaard gaat met pijn. Of kan het wit uitslaan op iets anders duiden?

4 dagen geleden

Reactie op LB18

Hi! Ik had het 2 jaar geleden bij m’n dochtertje in het begin van borstvoed ...
Waardoor is ze minder klemmend gaan drinken? Heb je tips? Ik heb er ook last van.

4 dagen geleden

Reactie op Anoniem_97

Waardoor is ze minder klemmend gaan drinken? Heb je tips? Ik heb er ook las ...
Ik weet niet precies wat de reden geweest is.. ze was maar 2550 gram bij de geboorte en had een kleine mond. Dus ik denk dat ze ook veel met haar kaken dronk om de toestroom melk goed te kunnen drinken. Dus wellicht dat het groeien geholpen heeft. Maar we zijn daarnaast ook naar een Osteopaat geweest (die ook aangaf dat hij spanning in haar kaken voelde), en hebben ook haar tongriempje laten laseren (ze had een verborgen tongriem. Kwamen we pas met de 4e Lactatiekundige achter..). Combinatie van deze dingen + mijn tepelkloven die steeds minder werden erna werd het voeden steeds beter. Weet niet of je al eens naar osteopaat geweest bent? Of wellicht toch een lactatiekundige nog eens laten meekijken..?

4 dagen geleden

Ah oke.. fijn om te horen dat het zo goed gaat nu Wij zijn helaas al bij de lactstiedeskundige en osteopaat geweest. Ook zijn tongriempje zit goed.

3 dagen geleden

Hoi, vervelend he die pijn. Ik ben zelf ook al langere tijd aan het aanmodderen met de bv. De ene voeding lijk ik bijna geen problemen te ervaren, de andere voeding verga ik van de stekende pijn. De huisarts dacht aan spruw, nu medicatie daarvoor voor zowel mijn zoontje als voor mezelf. Maar ik blijf toch mijn vraagtekens hebben of dit het wel is. Ik zie zoveel overeenkomsten met vasospasme. Stekende pijn tijdens het voeden (ondanks goede aanhap), Stekende pijn na het voeden, witte plekjes op de borst na het voeden, neemt af bij warmte. Deze week gaat er een lactatiekundige langskomen, ben benieuwd..

3 dagen geleden

Vraagje, hebben jullie ook pijn met/na het kolven? Of merken jullie dan verschil?

2 dagen geleden

Zelf heb ik met een tepelhoedje (indien goed geplaatst) veel minder klachten ervaren. Je moet het hoedje nat maken en echt goed binnenstebuiten keren en je tepel er vacuüm in laten zuigen. Soms deed ik lanolin van Medela op mijn borst om hem beter te laten plakken. Onze zoon is nu 6 weken en hapt al veel beter aan waardoor hij nu zonder hoedje kan drinken, de klachten van vasospasme zijn hiermee ook 80% afgenomen. Overweeg ook om te laten checken of je kindje toch geen spruw heeft, schimmel infectie kan ook bij jou voor steken in de borsten zorgen en het lijkt best wel op elkaar.

één dag geleden

Reactie op Lola28

Vraagje, hebben jullie ook pijn met/na het kolven? Of merken jullie dan ver ...
Veel minder dan met het drinken maar alleen sinds ik de juiste maat borstschelp verkleiners heb, hiervoor was het echt drama.

één dag geleden

Reactie op pizzazip

Hoe zorg je er dan voor dat je een voeding “over” hebt? Alles wat ik kolf g ...
Na 1,5u is zo'n 70% van je melk weer aangemaakt zei onze lactatie kundige. Je kan dan dus even kolven en dat steeds tussendoor doen. Doordat je meer vraagt ga je ook meer aanmaken maar dat duurt een paar dagen.

één dag geleden

Reactie op Ir_ma

Na 1,5u is zo'n 70% van je melk weer aangemaakt zei onze lactatie kundige. ...
En snachts een keer extra als er meer tijd tussen de voedingen zit. Snachts maakt je lijf prolactine aan dus als je dan kolft helpt het je productie sneller omhoog