4 Reacties
3 dagen geleden
Ik ben nu vijf weken geleden bevallen. Had ook een tweedegraads ruptuur. Ik durf sinds gisteren weer met wat meer kracht schoon te maken onder de douche en af te vegen. Nou moet ik wel heel eerlijk bekennen dat ik echt geeeen behoefte heb aan seks, vind het nog een heel eng idee. 😅
3 dagen geleden
Ik had bij de eerste een tweedegraads subtotaal ruptuur, 1 hechting. Vooral blijven spoelen als je dat zelf fijn vind, ik ben ermee gestopt na de kraamweek, toen alleen nog denk ik tot 2-3 weken post partum gespoeld na ontlasting. Gebruikte waterdoekjes ipv wcpapier de eerste weken (je hebt voor je kindje vast zoiets in huis😉). Je kan ook de verloskundige bellen met zo'n vraag, die kent jouw situatie en kan daarop afgestemd advies geven.
Qua seks/anticonceptie: advies van je verloskundige zal 6 weken zijn, zoals bij iedereen, i.v.m. wond van de placenta. En dan is het wat jijzelf prettig vindt, je hoeft niet bij 6+1 gelijk het bed in te duiken hè? Ik vond het na die subtotaalruptuur ook spannend, maar was vooral de spanning waar ik last van had de eerste 2, 3 keer, niet perse het litteken. Qua anticonceptie: als je borstvoeding geeft moet je even met de huisarts afstemmen over de minipil of een spiraaltje als je op een gegeven moment weer van het condoom af wil.
3 dagen geleden
Ik ben precies 3 weken geleden bevallen en heb een totaalruptuur, wel vooral inwendig gescheurd en hechtingen en alleen in m’n schaamlip uitwendig een hechting. Seks moet ik nog even niet aan denken, maar afvegen doe ik al zeker een week weer normaal en ik ben ook gestopt met de Macrogol voor zachte ontlasting. De buikkrampen die ik daarvan kreeg waren stukken pijnlijker dan wanneer ik nu naar het toilet ga (met dus hardere ontlasting). Weet niet of het komt omdat ik vooral inwendig de totaalruptuur heb, maar ik vind dat ik er vrij snel van herstel!