36 Reacties
2 jaar geleden
Wij hebben er nog geen ervaring mee maar ook gekozen voor wasbaar! Heb een setje newborn all-in-one via marktplaats gekocht (vind een klein maatje bij baby’s toch mooier/beter denk ik - maar omdat je xe maar kort gebruikt tweedehands gekocht). En via nappy’s inderdaad de rest gekocht. HuDa luiers en Elskbar overbroekjes. Die kwamen bij ons na wat research kwalitatief het beste uit de bus. En de overbroekjes zijn ook erg mooi. Maar voor overbroekjes heb je zeker meer opties! HuDa hebben we klittenband gedaan omdat het beter aansluit dan knoopjes. Maar mensen met knoopjes zijn ook tevreden en gaat potentieel langer mee als je ook nog een tweede kindje wilt. Wachten op een aanbieding loont iig 😄. Overbroekjes kan ook prima via marktplaats! Wij hebben 20 HuDa luiers en geloof iets van 10 overbroekjes (die kun je op een dag immers vaker gebruiken).
2 jaar geleden
Reactie op Veenhuisje
Wij hebben er nog geen ervaring mee maar ook gekozen voor wasbaar! Heb een ...
Ben overigens wel van plan de grotere (one size) HuDa luiers wel in de nachten te gebruiken in het begin. Dus die all-in-one newborns alleen vooor overdag.
Maargoed heb ook genoeg gelezen dat je het allemaal moet ervaren en dat het super afhankelijk is van hoeveel je kindje poept en plast.
Heb ook gelezen dat kraamhulp soms geen wasbaar wil in de eerste week omdat ze dan niet goed kunnen zien hoeveel het kindje heeft geplast. Als onze kraamhulp dat niet wil is het prima voor week 1 om wegwerp te gebruiken lijkt me. Maar dat moeten we nog horen 😄
2 jaar geleden
Wij gebruiken voor ons 1e kindje deels wasbaar, en gaan dat voor de 2e ook weer doen. Via de facebookpgina wasbare luiers op reis kun je tegen klein bedrag een set met allemaal verschillende luiers proberen, om zo te ontdekken wat je fijn vindt en past bij je baby. Wij hebben gekozen voor happy bear, en een aantal tweedehands totsbots. In de nacht gebruiken we voor het gemak wegwerp, en de opvang ook.
Mijn advies zou zijn om een paar verschillende soorten te proberen om te ontdekken wat je fijn vindt, en niet direct een grote set van één merk aan te schaffen.
Op de site van Nappys staat veel uitleg over verschillende soorten, zo is all in one makkelijker aandoen, maar absorbeert tweedelig weer beter en is prefold
/preflat weer veel goedkoper. Alles heeft weer voor en nadelen.
Als je overbroekjes tweedehands koopt is het wel opletten dat ze niet te oud zijn, en dus eerder lek.
Het wassen valt me reuze mee, we draaien maar 1 (soms 2) extra was per week, omdat handdoeken /vaatdoeken etc ook gewoon bij de luiers kunnen. En als baby vaste poep krijgt gooi je dat met inlegvellen zo in de prullenbak, dus de wasmachine wordt er niet vies van.
Wasbare billendoekjes zijn ook een aanrader, kun je veel beter poep mee wegpoetsen dan met een dun wegwerp doekje is onze ervaring.
En bijkomend voordeel is potentiële vroege zindelijkheid, zoontje van 18 maanden doet sinds een paar maanden al regelmatig op het potje, omdat hij in wasbaar sneller schijnt te voelen dat ie nat is.
Succes met je zoektocht!
2 jaar geleden
Reactie op Veenhuisje
Ben overigens wel van plan de grotere (one size) HuDa luiers wel in de nach ...
Het is juist superduidelijk in een wasbare luier om te zien/voelen hoeveel er is geplast. Hoe zwaarder de luier hoe meer plas. En je ziet ook hoe nat de luier is. Veel duidelijk dan bij een wegwerpluier waar alles wordt geabsorbeerd. 🤷🏻♀️
2 jaar geleden
Hier ook wasbaar bij de eerste en bij de tweede straks okk weer. Ik zou zeker aanraden om ook wasbare billendoekjes te gaan gebruiken. Maken veel beter schoon en bespaard een hoop geld. Vooral bij overbroekjes zou ik een aantal verschillende eerst testen om te kijken wat bij jouw kindje en binnenluier het beste past.
2 jaar geleden
Wij hebben het bij de eerste niet gedaan en gaan het ook bij de tweede niet doen. Heb genoeg wassen al in de week (en tsja ga je voor duurzaam dan is het krom om ze wel in de droger te doen vind ik), minder handig met weggaan (en dan moet je de vieze luiers ook nog mee naar huis nemen), opvang werkt er niet mee, zit niet goed/mooi onder alle kleertjes, het financieel voordeel is er niet tot amper (ligt net aan hoe snel je kind zindelijk is en je wasmachine kost ook geld), ook met wegwerp geen geïrriteerde billen (pampers i.p.v. Kruidvat maakt een wereld van verschil hier en natuurlijk tijdig verschonen), spuitluiers wel gehad, maar die had de buurvrouw die wel wasbaar gebruikte ook (de kans is wel kleiner door het elastiek) en ach dat was een beperkte periode, daarnaast stond en staat het mij ook gevoelsmatig tegen qua dat ik het vies vindt.
2 jaar geleden
Ik heb er onderzoek naar gedaan maar vind er nu persoonlijk nog nadelen aanzitten waar ik in de eerste periode met de baby nog even niet op zit te wachten.
Ze hebben toch wat minder opvangvermogen als wegwerp (vooral snachts vervelend) en het geeft meer was om te doen.(waar ik persoonlijk ook niet zomaar alles bij zou gooien) Mijn vriend is niet zo'n fan van het idee dat je als je weg bent de vieze luiers mee moet slepen maar dat vind ik niet zo erg. Je kunt ook altijd nog wegwerp gebruiken voor die momenten.
Er zitten ook veel voordelen aan. Het scheelt veel afval en is daarmee veel milieuvriendelijker. Ook als je ze wast en droogt in de droger schijnt je uitstoot 1,5 keer lager te zijn. Ook lees je dat kinderen eerder zindelijk worden doordat ze de nattigheid aan hun billetjes voelen.
Ik hou het eerst even op wegwerp. Vind het geen prioriteit om in de eerste maanden al met wasbaar te starten. Maar ik zou de overstap na het eerste half jaar bijv. wel willen maken. Tegen die tijd ook is kijken of er manieren zijn om verschillende merken/systemen uit te proberen want er is zoveel op de markt... Je ziet door de bomen het bos niet.
2 jaar geleden
Wij hebben onze oudste van 15 maanden bijna alleen maar in wasbaar gehad. Soms een dagje dat de luiers niet op tijd droog waren, of als we op stap gingen en wegwerp dus beter uit kwam. Het zijn bij ons 3 wassen extra per week, en dan nog eens in de 2 weken een wolwas en een was met beddegoed/sokjes/etc van de kleine. Het is helpend dat ik vanuit huis werk, en dan dus de luierwasjes kan draaien.
2 jaar geleden
Reactie op Pien03
Ik persoonlijk vind het niet fris dus ik heb al direct besloten om gewoon w ...
Haha. Niet om je te overtuigen hoor, maar het is een veelgehoorde misvatting. Maar de wasbare luiers van nu zijn echt TOTAAL anders dan de hydrofiele doeken van vroeger. Het zijn echt luiertjes en je kunt ook inlegvellen gebruiken (dit moet sowieso vanaf de vaste voeding) waarmee je de poep gewoon weggooit :). De rest, en flesvoedingspoep, kan gewoon in de wasmachine en dan zijn ze schoner als ooit tevoren 😉
2 jaar geleden
Wij gaan ook voor wasbaar na verloop van tijd. Liefst zsm, maar ivm wachten op subsidie zullen we wss maatje 1 gewoon in wegwerp doen en dan overstappen.
2 jaar geleden
Reactie op Vaiana2024
Wij gaan ook voor wasbaar na verloop van tijd. Liefst zsm, maar ivm wachten ...
Wat bedoel je met subsidie als ik vragen mag?
2 jaar geleden
Nog geen ervaring zelf, maar ook veel goede verhalen gehoord. Voor de eerste kraamweek wil ik nog wegwerp gebruiken, daarna over op wasbare luiers. Dan ook zo'n pakket huren om te kijken wat bij mijn baby past.