12 Reacties
vorig jaar
De werkgever mag idd een specifieke dag weigeren maar naar mijn weten alleen als het inderdaad de bedrijfsvoering in gevaar brengt . In hoeverre dat zo is in jouw situatie, is voor ons niet te beoordelen aangezien het afhangt van heel veel verschillende factoren. Mocht je echt die dag willen en willen weten of je in je recht staat, zou je contact op kunnen nemen met een jurist (juridisch loket bijvoorbeeld). Makkelijker is wel het gesprek aangaan met je werkgever
vorig jaar
Ja dat mag. Ouderschapsverlof moet altijd in overleg met je werkgever.
Je moet samen overeenkomen hoe je dit wilt indelen.
vorig jaar
De belangenafweging die werkgever moet maken zal altijd grijs gebied / discutabel blijven.
Misschien kan je samen met je werkgever een praktische oplossing vinden waarbij je beide goed uitkomt?
Zou je bijvoorbeeld oke zijn met de even weken vrij zijn op dag X en oneven weken vrij zijn op dag Y? Dan zie je de collegas toch 1x per 2 weken en heb je toch nog deels je "zin".
vorig jaar
Ik zou ook even contact opnemen met HR. Collegiaal contact is denk ik wel een valide reden om te weigeren; dat hindert het werkrpoces
vorig jaar
Mijn werkgever heeft wel ook zoiets aangegeven, die had de voorkeur dat ik op maandag wel aanwezig was ivm de week start. Maandag had mij opzich wel een fijne dag geleken aangezien mijn man op vrijdag al vrij is en ik graag ook een lang weekend wou. Nu de woensdag vrij en dat bevalt eigenlijk heel goed!
Ik heb toen niet uitgezocht of het mocht, maar ik vond het wel redelijk dat mijn werkgever 1 dag aangaf die niet goed uit komt. Je hebt dan nog 4 andere dagen om uit te kiezen. Als je geen oppas kan regelen vind ik het een ander verhaal en ga ik er vanuit dat een werkgever ook meegaander is.
vorig jaar
Reactie op Suzan86
Mijn werkgever heeft wel ook zoiets aangegeven, die had de voorkeur dat ik ...
Op dit moment ben ik ook op de woensdag vrij!! En dat bevalt me echt super goed. Alleen na mijn verlof zal ik dus naar 3 dagen per week gaan en de voorkeur van mijn werkgever heeft dat ik niet vrij ben op dinsdag, donderdag en/of twee aaneengesloten werkdagen.
Dat betekent dat hun voorkeur uitgaat naar werken op dinsdag, donderdag en een derde dag. We hebben echter op twee dagen geen oppas. Precies die dinsdag en donderdag… de overige dagen zijn onze ouders vrij en hebben zelf aangegeven heel graag op te passen. Voor ons een win-win.
Als de werkgever dus niet akkoord gaat met dinsdag en donderdag vrij, moeten we dus kinderopvang regelen, terwijl ik vrij ben op de dag dat de ouders oppassen.. Niet ideaal dus!
Ik ben overigens ook niet uit op gedoe met de werkgever of het te gooien op ‘ik sta in mn recht’. Ik vroeg me gewoon meer af of het zo is.
Ik doe heb overigens ook een functie waarbij direct contact met andere collega’s niet nodig is.
vorig jaar
Reactie op HapppyMommm
Ik zou ook even contact opnemen met HR. Collegiaal contact is denk ik wel ...
Ergens vind ik het zelf ook fijn om collega’s te zien natuurlijk! Maar ik heb een functie waarbij contact met collega’s niet nodig is. Ik kan mijn functie in feite ook vanuit huis uitvoeren.
vorig jaar
Reactie op Britta26
Ergens vind ik het zelf ook fijn om collega’s te zien natuurlijk! Maar ik h ...
Heel herkenbaar, mijn functie is ook zo. Het is bij ons een algemeen geldende regel dat de woensdag een verplichte kantoordag is, en dan mag je dus geen losse vrije dag nemen, of als je parttime werkt deze dag vrij hebben. Allemaal.gelijk, woensdag werkt iedereen en is iedereen aanwezig. . Dit is de enige dag van de week dat er vergaderd wordt, scholingen worden gevolgd, collega's elkaar zien. Bij mij was dit vooraf bekend, en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verlofsoorten (gewoon vrije dag, ouderschapsdag, mindering contracturen, ouwelullendag)
vorig jaar
Reactie op Britta26
Ergens vind ik het zelf ook fijn om collega’s te zien natuurlijk! Maar ik h ...
Ik zou HR of juridisch loket vragen. Reden om te weigeren of te vragen om de dag te veranderen kan alleen als ze kunnen aantonen dat er een zwaarwegend bedrijfsbelang is en in de meeste gevallen is daar geen sprake van