13 Reacties
2 jaar geleden
Ik werk ook in de verslavingszorg/psychiatrie. Ik ben in overleg met de arboarts gestopt met werken op de woongroep en doe vervangend werk.
Ik weet niet hoe lang je zwanger bent, maar er mag niet van je geeist worden dat je doorwerkt. Ook gezien de veiligheid mbt incidenten en het middelgebruik.
Ik zou zeker of met je leidinggevende of met de arboarts in gesprek. Een arboarts bepaald over de veiligheid en geeft advies die je mag opvolgen. Daar heeft je leidinggevende dan niets over te zeggen.
2 jaar geleden
Reactie op Marjo2024.
Ik werk ook in de verslavingszorg/psychiatrie. Ik ben in overleg met de arb ...
Momenteel 23w bijna!
In het begin maakte ik me er niet zo druk over maar hoe meer ik de kleine man ga voelen en mn buik groeit, hoe meer de zorgen ook toenemen. Zeker met de slechte bezetting soms..
Ik vind het ook heel spannend om nog naar vervangende werkzaamheden te moeten voor 3 maandjes, waar ik niemand ken en de werkzaamheden niet ken, dus dat maakt het voor mij erg dubbel...
2 jaar geleden
Momenteel 23w bijna!
In het begin maakte ik me er niet zo druk over maar h ...
Ik werk 3 dagen als persoonlijk begeleider en 1 dag werkte ik op de woongroep. Nu doe ik die ene dag vervangend werk op kantoor ook. Ik ben niet naar een andere locatie gegaan.
Een andere collega woonbegeleider is ook zwanger en ook zij krijgt vervangende werkzaamheden op kantoor. Dus gewoon wel op de afdeling en je blijft in contact met de cliënten, maar wel op afstand. Niet meer hoeven in grijpen en geen direct cliëntcontact.
Mij is echt aangeraden om je eigen veiligheid en dat van jouw kindje boven alles te kiezen. Deze doelgroep is zo onvoorspelbaar.
Je kan daarin geen foute keuze maken. En de slechte bezetting is absoluut niet jouw probleem. Jij hoeft je alleen maar druk te maken om die kleine in je buik. Een werkgever moet je een veilige werkomgeving kunnen garanderen. Dat is dit werk gewoon niet.
2 jaar geleden
Ben het helemaal eens met onderstaande reacties. Ik ben dan niet werkzaam in de verslavingszorg, maar in de wijkverpleging. Ik kan me je gevoel wel voorstellen, dat je je bezwaard voelt met de onderbezetting. Herkenbaar. Is ook niet voor niets een valkuil van zorgmedewerkers, het liefst zorg je voor de mensen waardoor je eigen grenzen wat vervagen. Maar jouw gezondheid en de gezondheid van jouw kleintje is het allerbelangrijkste, geen enkele baan is belangrijker dan dat! Het is niet normaal dat je elke keer moet huilen na het werk omdat het gewoonweg lichamelijk te zwaar is en ook voor stress/werkdruk zorgt. En idd, je werkgever moet zorgen voor een goede en veilige werkomgeving. Pas goed op jezelf! 😊
2 jaar geleden
Reactie op Marjo2024.
Ik werk 3 dagen als persoonlijk begeleider en 1 dag werkte ik op de woongro ...
Ohja bij ons is dat een gecombineerde functie. Dus ik werk als pb'er maar ook de gehele dienst in de begeleiding op de werkvloer (dus poetsen, incidenten, alle dagelijkse taken etc) wij hebben niet echt kantoor werk behalve plannen schrijven enzo maar dat doen we allemaal met de cliënten samen. Ons kantoor is ook gewoon op de woonvorm en ik heb niet 16u aan werk in de week om te doen denk ik haha.
Maar zeker waar! De doelgroep is intens onvoorspelbaar en wekelijks zijn er wel incidenten waarvan soms ook met politie en agressie enzo.
Ik ga het toch nog maar eens bespreken en ben benieuwd wat de opties dan zijn
2 jaar geleden
Jammer dan voor je leidinggevende maar jij hebt gewoon recht op aangepaste werkomstandigheden. Mijne kleine gaat echt boven werk hoor! Succes! 🍀
2 jaar geleden
Ik zou eisen om niet-fysiek werk in volledig rookvrije ruimte. Je hebt gewoon recht op aangepast werk. Niet mogelijk? Dan volledig ziek melden. Je gezondheid en die van de baby is het belangrijkste 🌼
2 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga het dinsdag inderdaad opnieuw bespreekbaar maken en hopelijk komt daar een goede oplossing uit.
2 jaar geleden
Wat een lastige situatie. Ik vind je zorgen echt niet onterecht of overdreven.
Er zijn al veel tips gegeven en ik zie dat je dinsdag opnieuw gaat overleggen, heel goed!
Mocht je er niet zelf uitkomen met je leidinggevende dan kun je de bedrijfsarts laten inschakelen om hierin te bemiddelen.
Hier heb je recht op dus op het moment dat jij dit verzoek indient bij je leidinggevende dan moet hier gehoor aan worden gegeven.
Het gaat niet alleen om jouw welzijn en veiligheid maar ook om dat van jouw kindje.
Heel veel succes!
2 jaar geleden
Reactie op Soof1995
Ik werk ook in deze sector en ik vind het echt gevaarlijk ook vanwege de fy ...
Succes!
Ik heb m'n gesprek vandaag gehad, echt een hele opluchting!
Afgesproken dat ik geen cliëntenzorg meer doe en dus niet meer meedraai in de bezetting.
Ik ga coördinerende taken oppakken voor de uren die ik nog werk tot m'n verlof en kan deze evt ook van huis uit doen dus niet meer in de rook en poetsen ed.
Super blij dat ik het open heb gegooid en dit resultaat eruit komt en ik toch nog m'n uurtjes kan maken en me nuttig kan voelen tot m'n verlof zo!