36 Reacties

Mijne alleen mamamaa dat was het ook 14 maanden en kan nlg niet lopen

6 dagen geleden

Hier mama, dada... Soms wa wa (van 'hondje waf") en hahaha (van "ik zag 2 beren") Ze kan wel ook een paar kinderliedjes heel goed op toon neuriën. Weinig spraak dus maar het begrip is er wel. Vraag ik haar iets (bijv. Pop, bal of boek) te pakken dan doet ze het en komt ze het brengen. Ze liep wel los met 12 maanden.

5 dagen geleden

Hier mama, papa, en begin ik steeds meer woorden te horen zoals zitten, eten, hihih (paard) , lekker, uiteraard klinkt dit nog niet helemaal zo maar ze doet de klanken steeds vaker na en zegt t zelf. Verder is het begrip wel ook al erg groot. Ze snapt veel kleine opdrachten zoals een lade dichtdoen, moeten zitten, haar schoenen halen etc. Echt dagelijkse dingen.

5 dagen geleden

Hier enorm weinig... mama papa en bah.. (bah omdat ze graag in de prullenbak zit te graaien dus ze hoort t vaak🤣) maar nee echt niet veel.. boekjes kruipt ze ook van weg of slaat ze weg dus weet ook niet zo goed hoe ik meer woordenschat moet aanbieden. Nu doe ik dr in de ledikant om voor te lezen zodat ze niet weg kan, maar 0 interesse

5 dagen geleden

Hier papa, mama, baby (omdat m'n zus net een baby heeft), heej, bah, klaar en hondengeluidjes doet ze na! Ze is 14 maanden maar ze is met alles best vlot!

5 dagen geleden

Mama, papa, woef (hond) boe (koe) hihi (paard) die, nee, bah, grrwahh (dino) bal, vogel. Verder niet echt nog. Maar begrijpt wel alles wat ik zeg. Als ik zeg wil je drinken, wijst hij naar zn drinken, eten gaat ie naar de keuken. Begrijpt gelukkig veel. Maar vind de woorden ook wel tegenvallen

5 dagen geleden

Als jullie het over woorden hebben, bedoel je dan met intentie of alleen napraten? Met intentie is het hier papa/mama, bal (buh), poe als ze zit te poepen (handig😂), waaah als ik leeuw zeg, koeka als de koelkast aanslaat. En soms als ik 1 2 zeg, zegt ze petaaa omdat ik vaak 1,2,hoppatee zeg haha.

5 dagen geleden

Heel soms mama en dada, maar zeker niet dagelijks dus vind niet exht dat hij het al kan. De poes is hier sssss en soms oesssss. Ik heb het idee dat hij ijs zegt als hij uit zn stoel wil. Maar dat is t ook wel. Hij kan wel ja en nee zeggen bijvoorbeeld, maar gebruikt het nog niet, doet dat soms op random momenten

5 dagen geleden

Hier eentje van biiijjnnaaaa 14 maanden. Kan mama en papa, vooral papa 🫠🤭 en auta (=auto), ba (= bal), eh eh (= oh oh), die (met wijzen). Maar begrijpt ook veel als we wat zeggen. Ga je wat drinken, dan pakt ie z'n beker. Gaan we eten, dan komt ie naar de stoel. En gebaren gaan ook redelijk goed. Wijzen lukt. En als de bal uit t zicht rolt, dan doet ie z'n handjes omhoog (zo van, waar istie nou). Kiekeboe gaat ook goed.

5 dagen geleden

Mama papa zegt een van de meiden, maar ik vind niet helemaal gericht (mijn vriend wel, blinde kip 🙃). Ze zei bal en oh oh maar daar is ze weer nee gestopt. De andere meid zegt nog helemaal niks, zelfs geen mama of papa.

5 dagen geleden

Reactie op MamaEm

Mama papa zegt een van de meiden, maar ik vind niet helemaal gericht (mijn ...
Dat deed mijn dochter ook. Één keer gericht ba (bal) en boe (boek) zeggen een paar weken terug. Daarna nooit meer gehoord ondanks ik haar een aantal keer stimuleerde het weer te zeggen. Het is ook maar net hoeveel interesse ze in iets hebben volgens mij. 🙈

5 dagen geleden

Hier nu net 14 maanden en kent mama, papa, eten, poep en sinds een paar dagen zitten, helpen, schaap, aap, opa, oma. Ze probeert ons echt na te praten. Tuurlijk is het niet heel duidelijk wat ze zegt maar als ze bijvoorbeeld zitten zegt gaat ze ook echt zitten enzo 😂

5 dagen geleden

Overmorgen 13 maanden en zegt al mama, dada, schud al een tijdje nee (fijn😂) zegt nu ook ja en ik hoorde laatst iets wat leek op kijk

5 dagen geleden

Reactie op Sannxx

Overmorgen 13 maanden en zegt al mama, dada, schud al een tijdje nee (fijn� ...
Oh en knikt nu sinds dit weekend ja

5 dagen geleden

Reactie op Liesjeee24

Hier papa, mama, baby (omdat m'n zus net een baby heeft), heej, bah, klaar ...
Wou nog even toevoegen dat ze ook opa zegt sinds vandaag! En ja en nee zegt ze ook en als wij zeggen pak maar je schoenen gaat ze die ook echt halen heel schattig!

5 dagen geleden

Mama, papa, bah, aai (van de kat aaien, maar nu noemt hij de kat aai. Haha). Opa (de hele dag door 🤣), die, nee en kijke (niet zeker of hij dat bedoelt maar hij zegt het wel vaak) en agua (wordt 3-talig opgevoed, maar hij zegt alleen dat woord nog maar in het spaans). Liep met 12 maanden los.

5 dagen geleden

Hier zijn we een helse sprong doorgekomen (🫩) en nu kan ze ineens mega veel woordjes en praat ons continu na. Ze kan nu: mama, papa, ja, nee, hai, woef (hond), kwak (eend), mauw (poes), bal, oh oh, au, bah, poepie, oma, opa, aai, dagdag, die, deze, dat, daahee (daarheen), hier

5 dagen geleden

Mijn zoontje zegt bij elke vorm van een licht of een lamp: lichtje! Wat ik dus echt heel knap vind, vanwege de L en CH- klanken. En natuurlijk mama, papa, nee, bah :)

4 dagen geleden

Reactie op PantasticPanda

Dat deed mijn dochter ook. Één keer gericht ba (bal) en boe (boek) zeggen e ...
Interesse genoeg! Ze proberen namelijk wekl te communiceren als ze iets willen. Dan kruipen ze op schoot en beginnen xe heftig te brabbelen en wijzen, maar echte woordjes blijven achter. Hoe vaak ik iets herhaal maakt ook niet uit. Zo te lezen moeten we extra hard gaan oefenen met de meiden die nog niks zeggen. 🙈

4 dagen geleden

Naast mama en dada wordt er nog vrij weinig gezegd. Ze weet echter door middel van klanken en wijzen wel heel goed aan te geven wat ze wil. En o wee als ze het niet krijgt 😂. Mijn oudste was heeel vroeg met praten maar heel laat met lopen. Nu is het precies andersom. Erg leuk om te zien!