398 Reacties

2 maanden geleden

Er zijn hier al wat topics over met dames die tips hebben gekregen, zou daar even bij kijken, sterkte 😘

2 maanden geleden

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes.. als het goed is wordt je nu eerst naar een Dieettiste gestuurd en ga je de komende 2 weken prikken om je bloedsuiker te meten en een dieet volgen. Dus zoveel mogelijk suiker skippen.. ik heb mijn groene Ijsthee voor Ijsthee zero ingeruild enzovoort.. minder fruit op een dag en geen snoeperij meer! Bij mij gaan daardoor de suikers erg goed! En valt het allemaal erg mee. De kleine man is precies zoals hij moet zijn kwa groei dus niet te groot of te klein. (Ze dachten dat hij twee weken voor zou lopen met buiken voelen). Je krijg nu een groei echo regelmatig dus gaat vaker even bij de kleine spieken dat is helemaal leuk. Ik heb er wel voor gekozen om toch ook naar een gynaecoloog te gaan omdat bij mij het een beetje rommelig verliep met wisseling van Dieetiste enzovoort. En heb er voor gekozen om aan de insuline pillen te gaan voor de vakantie zodat ik ook af en toe even een ijsje enzo kan eten. Maar moet wel op mijn voeding blijven letten naast die pillen. Hierdoor ben ik medisch geworden en heeft het ziekenhuis mij overgenomen. Zelf vind ik dat wel fijn. Het lijkt bij het begin allemaal erg omdat je er wat onzeker van wordt maar het valt allemaal reuze mee. Ze houden je gewoon extra in de gaten om te zorgen dat de kleine niet te groot gaat worden. En aan jou is het nu de taak om even wat minder suikers te gaan eten! Succes 🤞

2 maanden geleden

Hoe gaat het met jullie? Ik heb ook zwangerschaps diabetes en ik merk dat ik het met vlagen gewoon best moeilijk vind. Voorbeeld als smorgens mn nuchtere waarde 5.2 of 5.3 is, dan weet ik al dat ik maar 1 boterham met hartig beleg mag eten en meer niet. Anders zijn de waardes na 2 uur weer te hoog. Het gewoon eten wat je wil en wanneer je wil gaat niet meer, overal rekening mee houden en verpakking controleren, niet meer savonds (of wanneer ook) toegeven aan je craving en lekker bij de film wat weg peuzelen. Ik heb nu best vaak trek tussendoor en heb nog nooit zoveel noten gegeten als de laatste tijd. Ook al bijna 2 kg afgevallen in bijna 2 weken. Ervaren jullie dit ook zo of stel ik me een beetje aan? En hebben jullie nog tips? Misschien lekkere tussendoortjes wat wel mag bijvoorbeeld. Ik weet bijvoorbeeld van Cereal is er chocolade die heel af en toe mag en Aardbeienjam die is wel lekker gelukkig

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hoe gaat het met jullie? Ik heb ook zwangerschaps diabetes en ik merk dat ...
Je stelt je sowieso niet aan. Mijn vriend heeft type 1 en bij hem was het proces met diabetes langer, waardoor je meer de ruimte heb te wennen aan de nieuwe situatie. Bij zwangerschapsdiabetes moet alles snel anders en dat is best pittig soms. Bespreek wel met je diëtist dat je af valt. Misschien meer vette producten eten als volle kwark/melk/kaas, meer ei, avocado, dubbel hartig beleg dat soort dingen aan je dieet toevoegen in samenspraak met je diëtist. Honger hebben helpt dan ook niet mee en is zeker niet de bedoeling! Na jaren met diabeet samen te leven zijn wij kaasplankjes/vleesplankjes enorm gaan waarderen. Veel kaassoorten en vleessoorten hebben weinig tot geen koolhydraten. Wel opletten natuurlijk met zwangerhap wat je mag, maar na even een dag er in te verdiepen weet je goed wat je wel en niet mag en is het shoppen heel makkelijk ervoor :) Isey heeft ook lekkere producten met weinig koolhydraten. Hier zitten wel veeeeel zoetstoffen in en zijn niet helemaal koolhydraat vrij, maar voor een keer een andere smaak ook wel lekker. Moet je even opletten/bespreken hoe veel koolhydraten je mag voor een tussendoortje. Via de app van ah zie ik altijd goed hoe veel koolhydraten wat bevat en kan ik zo af en toe een lekker tussendoortje plannen naast het standaard. Ik probeer het soms ook te zien als een kans nieuwe dingen te proberen welke ik normaal niet doe. Andere soort kazen/tussendoortjes te proberen met groentes bijvoorbeeld. Een beetje er een sport van maken. Maar ik vind zeker dat je je niet aanstelt hoor!

2 maanden geleden

Hai bedankt voor je reactie! Het is inderdaad het "cold turkey" stoppen met wat je gewend bent. Kan je ook afkick verschijnselen krijgen? Savonds eet ik een bakje volle kwark met wat cruesli, bosvruchten, noten en zonnebloempitten. Zo is dat aangepast sinds de diagnose. Van tevoren at ik ook kwark maar dan halfvolle en met meer cruesli en fruit en zonder de noten e.d. Maar dan merk ik wel dat ik smorgens de nuchtere waarde tegen de limiet aan zit. Zo'n kaasplankje klinkt me wel lekker, en doe je dan de kazen/ vleesjes met een crackertje of toastje eten of los? Ik heb morgen weer een afspraak met de diëtist en dan ga ik wel het een en ander bespreken hoor. Maar ik ben ook bang dat ik insuline moet gaan spuiten, mijn man kan niet auto rijden en familie hebben we haast niet. Dan zit ik alleen in het ziekenhuis en moet ik ook de bevalling weer alleen doen. Dus dat wil ik eigenlijk vermijden. Isey zal ik ook onthouden, dank je wel!

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hoe gaat het met jullie? Ik heb ook zwangerschaps diabetes en ik merk dat ...
Helemaal mee eens. Ik ervaar dit ook zo. Echt een gedoe! Alles plannen en niets “zomaar” voor de lekker. Ook op vakantie vond ik het echt jammer, alle ijsjes heb ik moeten skippen en met uiteten geen 3 gangen meer en durfde ook geen pasta te bestellen. We mogen al zo weinig eten dus er blijft weinig over van zo een menukaart 🫠 Ik probeer het van de positieve kant te bekijken dat ik niet meer (zoveel) aankom en op gewicht blijf. Bij mijn vorige zwangerschap was ik best aangekomen en heb ik zeker 1,5 jaar over gedaan om weer tevreden te zijn met mijn lichaam.

2 maanden geleden

Ik eet overigens wel nu echt anders. Bij elke maaltijd (meer) groenten en beginnen met de groentes. Op onze “afhaaldag” eet ik bijvoorbeeld eerst een soepje en rauwkost en daarna dan een stuk pizza van mijn man. Ik probeer het leuke te combineren met de regels. En s’avonds pak ik wel eens 15 koolhydraten chips. Normaal ging de hele zak naar binnen maar nu geniet ik van dat kleinere bakje wel meer haha.

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Helemaal mee eens. Ik ervaar dit ook zo. Echt een gedoe! Alles plannen en n ...
Oh ja echt he, geen ijsjes meer ook. Ik kon voorheen na het eten of savonds genieten van een witte snickerijsje of de ijscoman die hier op woensdag langskomt.... Ja precies, maar van de positieve kant bekijken en het weinig aankomen is zeer zeker een pluspunt! We gaan maar vrolijk verder haha, alles voor de kids he

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hai bedankt voor je reactie! Het is inderdaad het "cold turkey" stoppen m ...
Ik doe zelf zonder toastje nu. Daar zitten namelijk de koolhydraten in. Het is ff wennen maar voor ons een verwennerij!

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hoe gaat het met jullie? Ik heb ook zwangerschaps diabetes en ik merk dat ...
Hey, ik ging dat dus niet volhouden. Ik heb gevraagd of ik doorverwezen kon worden naar de gynaecoloog.. ik ben nu gestart met insuline pillen en moet nog steeds op mijn eten letten maar kan het wel veeel losser laten en af en toe wat lekkers eten. Nu op vakantie ook niet de hele tijd bezig zijn met wat wel of niet zou kunnen vind ik eigenlijk wel heel fijn! Dus mocht het je echt zwaar vinden worden vraag dan om een doorverwijzing. Ik heb het ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad!

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Hey, ik ging dat dus niet volhouden. Ik heb gevraagd of ik doorverwezen kon ...
Hai , ja aan de ene kant snap ik heel goed je beweegredenen en zeker als je ook op vakantie gehad. Alleen als ik insuline moet spuiten of slikken, dan moet ik in het ziekenhuis bevallen en min 1 dag blijven en daar is mijn punt. Mijn man kan niet autorijden en we hebben haast geen familie, dan ben ik helemaal alleen daar ( op het personeel na natuurlijk) en dat staat me een beetje tegen zeg maar... Maar aan de ene kant denk ik ook dat dat gaat gebeuren aangezien mn nuchtere waardes wat hoog zijn.

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hai , ja aan de ene kant snap ik heel goed je beweegredenen en zeker als je ...
Is een taxi geen optie voor je partner om alsnog in het ziekenhuis te komen? Veel ziekenhuizen zijn ook goed bereikbaar met ov.. ik hoop dat als het nodig mocht zijn hij er alsnog voor je bij kan zijn

2 maanden geleden

Is een taxi geen optie voor je partner om alsnog in het ziekenhuis te komen ...
Nee geen optie, we hebben ook 5 dochters thuis zitten dus hij blijft bij de kids. Alleen bij de 1e bevalling is hij er echt bij geweest. De andere heeft hij me wel geholpen met weeën opvangen e.d maar de bevalling zelf was hij er niet bij. Dat gebeurt dan natuurlijk boven en hij blijft dan beneden bij de andere meiden. Het is helaas niet anders. Maar als ik naar het ziekenhuis zou moeten, dan moet ik echt alles alleen doen zeg maar..

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hai , ja aan de ene kant snap ik heel goed je beweegredenen en zeker als je ...
Minimaal een dag daar blijven ? Die heb ik nog niet gehoord mijn gynaecoloog zei dat ze de baby even 2 uur lang in de gaten gaan houden na de geboorte wat zijn suikerwaardes gaan doen. Hoe hoog zijn je nuchtere waardes dan? En hoelang moet je nog?

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Nee geen optie, we hebben ook 5 dochters thuis zitten dus hij blijft bij de ...
Oooh dat verklaard! Ik hoop voor je dat het alsnog thuis kan!

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Minimaal een dag daar blijven ? Die heb ik nog niet gehoord mijn gynaecoloo ...
Ja zoiets dacht ik te horen, kan het natuurlijk fout hebben... Nu zijn mijn nuchtere waardes tegen het randje 5.2/ 5.3 en ik ben nu 26.2 weken

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Ja zoiets dacht ik te horen, kan het natuurlijk fout hebben... Nu zijn mijn ...
Nee joh dat is helemaal goed die van mij zitten ook in de 5 ‘s ochtends. Volgens de Dieettiste mag je ‘s middags niet hoger dan 6,7 zitten maar volgens het zitten huis zit de grens op 7,6 ! Dus je zit nog helemaal goed hoor! Met een ochtend waarde in de 5 gaan ze niets doen! Dat is niet eens extreem hoog. No stress!

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Nee joh dat is helemaal goed die van mij zitten ook in de 5 ‘s ochtends. Vo ...
Verschilt per ziekenhuis. Ik mag ook niet 5,3 of hoger hebben en 2 uur na maaltijd 6,8 of hoger is ook niet goed. Het ene ziekenhuis is ook strenger dan de ander

2 maanden geleden

Verschilt per ziekenhuis. Ik mag ook niet 5,3 of hoger hebben en 2 uur na m ...
Niet 5,3 of hoger bedoel ik uiteraard nuchter

2 maanden geleden

Reactie op Girl Mom

Hoe gaat het met jullie? Ik heb ook zwangerschaps diabetes en ik merk dat ...
Hoi ik doe vaak amandelen met yogurt en zero crusli aardbeien/peach & slimpie....en als ik trek heb zero breaker en mn favourite chocolate mouse van erhmann (plusmarkt) & aardbeien mouse 200gr ....smullen (vind ik)