398 Reacties

2 maanden geleden

Verschilt per ziekenhuis. Ik mag ook niet 5,3 of hoger hebben en 2 uur na m ...
Dat halt mij ook op dat ze overall een ander beleid hebbben ivm waardes....ook dietisten

2 maanden geleden

Verschilt per ziekenhuis. Ik mag ook niet 5,3 of hoger hebben en 2 uur na m ...
Oo vreemd! Mijn Dieettiste was strenger dan het ziekenhuis..

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Oo vreemd! Mijn Dieettiste was strenger dan het ziekenhuis..
Bij mij is ook niet bekend dat een diëtiste hier over gaat. Ik loop bijvoorbeeld bij internist en diabetesverpleegkundige voor de suikers. Diëtist mag mij alleen adviezen geven over eetpatroon, maar niet binnen welke waardes ik mag zitten. Maar goed wie weet werkt jou dietiste wel nauw samen met de internist of diabetesverpleegkundige:)

2 maanden geleden

Oh ik heb misschien toch wel zwangerschapssuiker… mijn glucose was 2 uur na het drankje juist heel laag: 3,8. Het zat mij toch niet helemaal lekker, vroeg mij toch af of ik dan eerst heel hoog was gepiekt en daarna heel snel gedaald… en omdat ik dus ook echt wel een grote buik en baby heb, toch maar uit eigen initiatief nu dagcurves aan het prikken. Als ik bv avondeten doe met een ijsje erna, dan schiet ie toch echt wel te hoog! Gisterenavond was het 8,8 uur na avondeten en het ijsje.. na 2 uur was het weer prima. Het hangt er wel heel erg van af wanneer ik meet… de ene keer is het binnen het uur te hoog, de andere keer pas na 2 uur. Lijkt wel alleen het geval te zijn als ik echt iets slechts heb gegeten als dus ijs of melkchocolade… zonder snoepen zijn de waardes prima lijkt het. nou ja.. toch wel blij dat ik apparaatje heb gekocht, anders was ik er niet achter gekomen 🙈🥹.. volgende week maar even overleggen met verloskundige, en of dit dan toch kan samenhangen met mijn grote kindje.. ik hoop dat ik op tijd ben om het tij nog beetje te keren 🥹❤️

2 maanden geleden

Reactie op an dreams

Oh ik heb misschien toch wel zwangerschapssuiker… mijn glucose was 2 uur na ...
Goed om even te overleggen ja! Wat wel is dat ik pas hoef te prikken 2uur na de maaltijd, ik prik nooit 1uur na de maaltijd. Dus heb geen idee wat dan mijn waardes zijn. Deze hoeft de dietist en het ziekenhuis niet te weten. Enkel die na 2 uur pas. Dus stel jij zou alleen na 2uur prikken en dat is goed dan zou het je in principe niet hebben.. Na een maaltijd met veel koolhydraten en suiker (zeker met een ijsje na) schiet iedereen omhoog in zijn bloedsuikerspiegel volgens mij. Maarja voor mij is het ook allemaal nieuw sinds de diagnose dus heel goed om het bespreek te maken met de verloskundige! En sowieso altijd goed om op de koolhydraten/suikers te letten. Meer doseren en kleinere porties

2 maanden geleden

Vinden jullie het ook lastig om op de NIET prikdagen ook daadwerkelijk niet te prikken? Ik wil zo graag controle op de situatie en alles testen.

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Vinden jullie het ook lastig om op de NIET prikdagen ook daadwerkelijk niet ...
Haha ja heb ik ook last van! Denk iedere keer oh wekker zetten.. en wat zou nu mijn waarde zijn? Maar vind het ook wel prettig om mijn prikvingers rust te geven.. die beginnen er ook steeds meer gehavend uit te zien 😅

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Vinden jullie het ook lastig om op de NIET prikdagen ook daadwerkelijk niet ...
Daar heb ik dus die libre voor ik zie precies wat mijn lijf doet op welk eten. Herken dit gevoel heel erg! Dit apparaatje geeft mij rust

2 maanden geleden

Daar heb ik dus die libre voor ik zie precies wat mijn lijf doet op welk et ...
Oh dat is heel fijn ja! Heb je die speciaal voor zwangerschapsdiabetes of ben je ook bekend met normale diabetes? Lijkt me ideaal, niet steeds de wekker en de vervelende prik en altijd controle.

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Oh dat is heel fijn ja! Heb je die speciaal voor zwangerschapsdiabetes of b ...
Ik koop hem zelf voor de zwangerschapsdiabetes (65 euro per 2 weken). Hiernaast 2x per week doe ik wel een dagcurve in vinger prikken voor diabetesverpleegkundige gezien apparaatjes soms kleine afwijkingen kunnen hebben. Die dagen zit ik ook via wekker. Maar de rest van de tijd houd ik het in de gaten door middel van het apparaatje. Gekocht via de site van abott freestyle libre zelf. Via boo.com zijn ze wat duurder. Ik heb zelf twijfels over mijn diagnose zwangerschapsdiabetes. Op de curve welke je ziet ben ik uit eten geweest met 3 gangen menu. Dus ik wil ook inzichtelijk maken aan hulpverlening waarom ik twijfels heb en eigenlijk terug wil naar verloskundige :)

2 maanden geleden

Ik koop hem zelf voor de zwangerschapsdiabetes (65 euro per 2 weken). Hiern ...
Goh dat dat kan joh! Wel best prijzig als je nog 12 weken moet. Geeft inderdaad fijne inzichten. Ik twijfel ook wel eens aan de diagnose, mijn nuchtere waarde is altijd 4.4/4.5, na ontbijt weer 4.5 rond die koers. En de rest altijd netjes in de 5. Heeel soms een uitschieter in de 6. Maar tot op heden nooit er over heen. Aan de ene kant heel fijn natuurlijk dat het onder controle is maar brengt mij wel eens aan het twijfelen. Heeft iemand wel eens stiekem iets “slechts” gegeten en dan daarna een meting gedaan gewoon om te testen? Ik krijg namelijk soms wel de neiging om eens te testen😅

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Goh dat dat kan joh! Wel best prijzig als je nog 12 weken moet. Geeft inder ...
Ik snap je helemaal! Ja klopt 130 per maand.. maar de rust ervan vind ik erg fijn. Heel eerlijk had ik hogere suiker waardes (ik ging meer tot de 8) bij een abces met verhoogde ontstekingswaarden en zijn mijn suikers lager sinds ik antibiotica via infuus heb gehad en geopereerd ben. Diabetesverpleegkundige wil niet opnieuw testen. Ik ga morgen zelf thuis de suikertest herhalen (75 gram suiker drinkenopgelost in 200ml water) en nuchter en na 2 uur meten. Als het dan te hoog is accepteer ik de diagnose. Als hij dan niet te hoog is, ga ik echt mij hard er voor maken de diagnose weg te laten halen. Ik heb ook vakantie nu. Met die libre eet ik wat ik wil wanneer ik wil en ben 0x te hoog geweest terwijl ik eet wat ik wil wanneer ik wil. De libre heb ik ook dat zodra ik 1x te hoog ben ik meteen trouw aan het dieet ga houden. Je kan ook zien dat ik 100% van de tijd goed zit. Ik heb ijs gegeten, ga uit eten. Ik ga zo lang mijn suikers zo goed gaan mezelf niet onnodig straffen. Al houd ik natuurlijk wel alles heeeeeeel nauw in de gaten, omdat ik de baby geen schade wil doen. Maar ik heb een hekel via de klok te eten. Ik eet over het algemeen gezond maar ga niet voor niks mij aan een dieet houden terwijl er nu niets aan de hand is. Het kan wel dat je suikerwaarden verslechteren naarmate de zwangerschap vorderen. Daar is de libre dan ook ideaal voor want dat zie je dan gebeuren :)

2 maanden geleden

Ik snap je helemaal! Ja klopt 130 per maand.. maar de rust ervan vind ik er ...
Ik houd uiteraard ook in de gaten dat ik 2 uur na maaltijd onder de 6,8 ben, dus ga niet uit van de 8 :)

2 maanden geleden

Hee dames! Hoe doen jullie het met een meting na het avond eten (wat langer duurt)? Ik ging gisteren bbqen en heb geprikt 2 uur nadat ik was begonnen met eten, wat uiteindelijk een te hoge waarde aangaf (6.8). Maar met bbqen (of uiteten) eet je natuurlijk steeds in kleine hoeveelheden en niet ineens heel veel.. Moet je dan na je laatste hapje eten 2 uur wachten en dan pas prikken? Ik merk dat ik dat nog lastig vind.. Iemand tips?

2 maanden geleden

Ik snap je helemaal! Ja klopt 130 per maand.. maar de rust ervan vind ik er ...
Nou klinkt netjes hoor alles eten op vakantie en geen hoge waardes! Snap je inderdaad wel. Hopelijk kun je het bewijzen morgen 💪🏼 succes!

2 maanden geleden

Reactie op Bloem99

Hee dames! Hoe doen jullie het met een meting na het avond eten (wat lang ...
Mijn diëtiste heeft gezegd na de laatste hap gaan de 2 uur in. Dus ik zou dat aanhouden, dus als je gaat bbq’en of uiteten dan na de laatste hap zet ik mijn wekker over 2 uur en dan prik ik

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Mijn diëtiste heeft gezegd na de laatste hap gaan de 2 uur in. Dus ik zou d ...
Oké, bedankt!!!

2 maanden geleden

Goed nieuws hier! Ik heb de test thuis herhaald en ik zit weer helemaal goed in waardes. Niet eens in de buurt geweest van de 7,8 aan het einde van de test met 75 gram suiker in 200ml water opgelost zat ik op de 5,3. Tussendoor stil gezeten. Niks gedronken. Morgen en overmorgen afspraken in het ziekenhuis waarbij ik een second opinion ga eisen om onterechte diagnose te herzien. Het was echt de ontsteking welke mijn lijf ontregelde. Dames: volg je gevoel en je lijf en blijf als je twijfels heb kritisch ♥️

2 maanden geleden

Iemand enig idee wat er gebeurd als elke keer alleen je nuchter op het nippertje zit / te hoog is? Alle andere waardes zijn bijna altijd goed..

2 maanden geleden

Reactie op Inayaaa20

Iemand enig idee wat er gebeurd als elke keer alleen je nuchter op het nipp ...
Nuchter is iets waar je weinig invloed op hebt. Dit dien je te bespreken met je zorgverlener daar er beleid op nuchtere waardes gemaakt dient te worden (als er verstoring is in slaap hier aan werken of medicatie oraal of injectie zal dan besproken kunnen worden)