398 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op Suzi98

Ha dames, hier nu helaas de diagnose ook gehad. Bij kindje 1 had ik het ook ...
Ahhh kan me het balen goed voorstellen! Daarom altijd goed om als je er mee bekend bent soms curve te blijven doen. Goed dat je herhaling van de test heb gevraagd (en gekregen, want bij mij doen ze dat dus niet..) Maar 3710 is prima gewicht toch? Is geen macrosoom kind. Heel naar lijken mij hypo's voor het kind maar is wel heel bijzonder als je suikerwaarden goed bleven tijdens zwangerschap! Want als je niet te hoog zit, kan het kind ook niet wennen aan te hoge suiker. Ik hoop dat je nuchtere waardes snel ok zijn! Klinkt wel alsof je er op tijd bij bent omdat je eerder een goede ogtt had en nu een afwijkende

2 maanden geleden

Ik merk vandaag voor het eerst dat mijn waardes hoger zijn dan anders. Ik heb de diagnose gekregen maar kon tot nu toe alles eten maar ik denk dat die tijd voorbij is. Vorige zwangerschap waren m'n waardes ook hoger net voor de 30 weken, dus ik herken het wel. Weet wat me te doen staat de komende dagen: goed letten op wat ik eet en alles wat beter over de dag verdelen 😁

2 maanden geleden

Hee Dames, Is het een idee om lekkere en suikervrije (/koolhydraatarme) tussendoortjes met elkaar te delen? Ik merk dat ik het soms nog last vind om wat te verzinnen! Hier een paar tussendoortjes die ik eet: - Worteltjes met Hummus - Kipfilet met roomkaas en komkommer - Komkommer met witte kaas - Fruit (met mate) X

2 maanden geleden

Reactie op Kaastosti

Ik merk vandaag voor het eerst dat mijn waardes hoger zijn dan anders. Ik h ...
Ja ik merk ook dat ik langzaam omhoog kruip. De eerste weken vrij standaard maar nu gaan alle waardes iets omhoog.

2 maanden geleden

Reactie op Bloem99

Hee Dames, Is het een idee om lekkere en suikervrije (/koolhydraatarme) tu ...
Ja leuk idee. Ik merk ook dat ik inspiratieloos ben en soms echt chagrijnig word van de opties. Heb ook gewoon zin in een hele reep chocola 😂 maar dan toch maar weer braaf aan de aardbeitjes met yoghurt. Mijn tussendoortjes zijn vooral - fruit (in de ochtend tussendoor) - ongezouten noten (pistache, pinda’s, walnoten of amandelen) - schaaltje yoghurt met aardbeien (ik moet meer zuivel tot me nemen op advies van de diëtiste) - volkoren cracker wasa met ham of pindakaas

2 maanden geleden

Reactie op Bloem99

Hee Dames, Is het een idee om lekkere en suikervrije (/koolhydraatarme) tu ...
Niet altijd de gezondste keuzes, dus met mate: Ik ben gek op Campina kwark met beetje suikervrije siroop en dat invriezen voor toch een ijsje. Ook zonder invriezen lekker. Bouillon/cup a soup (niet als je hoge bloeddruk heb). Kaas (mozarella en brie gek op) Worst met groente wat je zelf ook al aangeeft. Gevuld eitje of tussendoor een ijsje koken/bakken. Avocado met ei spread maken en dat op een volkoren cracker. Leuk ook nieuwe recepten uit te proberen. Je kan zoeken naar keto recepten als je meer trek blijft houden of inspiratie op wil doen :) Mag natuurlijk niet helemaal zonder koolhydraten maar merk voor mezelf dat soms koolhydraat arm/vrij voor een maaltijd ik ook wel erg lekker en rustgevend vond

2 maanden geleden

Wat zijn jullie ervaringen als de nuchtere waarde regelmatig iets verhoogd is (5.4 - 5.6)? Moet je dan al aan insuline? Het is gevoelsmatig zo enorm ingrijpend voor een zeer minimale afwijking.

2 maanden geleden

Reactie op wondertje_1989

Ja leuk idee. Ik merk ook dat ik inspiratieloos ben en soms echt chagrijnig ...
Fruit mag juist niet met zwangerschapsdiabetes .. zo minimaal mogelijk .. slechts 1 stuk of als je suiker het toelaat 2 per dag

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Fruit mag juist niet met zwangerschapsdiabetes .. zo minimaal mogelijk .. s ...
Ik moet gewoon 2 stuks eten hoor. Je hebt je vitamines ook hard nodig

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Fruit mag juist niet met zwangerschapsdiabetes .. zo minimaal mogelijk .. s ...
Ligt er aan hoe heftig je er zelf op reageert en je moet alsnog 2 porties per dag hebben voor de vitamines . Een appel is bijvoorbeeld rond 16 koolhydraten en mag gewoon. Rood fruit bevat ook minder koolhydraten. Je mag geen hele banaan meer inderdaad, max een halve. Als je dat weet kan je prima afwisselen met fruit. Alles in de juiste porties :) https://www.diabetesfonds.nl/over-eten/hoeveel-koolhydraten-in/koolhydraten-in-fruit Een tussendoortje mag van mijn dietiste 16 gram koolhydraten zijn dus kan ik zelf met die lijst erbij rekenen hoe veel van wat ik neem :)

2 maanden geleden

Ligt er aan hoe heftig je er zelf op reageert en je moet alsnog 2 porties p ...
Ik kan prima een hele banaan eten🥳🙈

2 maanden geleden

Wat fijn dat jullie het gevoel een beetje herkennen en we tips met elkaar kunnen uitdelen. Ik heb ook echt momenten dat ik er een beetje “chagrijnig” van word en lekker wil meedoen met de rest bij een borrelplankje haha.. Ook vind ik het erg lastig met uiteten of lunchen! Ik probeer zelf ook wel echt 2 stuks fruit op een dag te eten! Mijn diëtiste gaf ook aan dat je een hele banaan prima als tussendoortje kunt eten! En de vitamine van fruit erg belangrijk zijn. 😊 Ook ben ik nu wat afgevallen, terwijl dit natuurlijk niet de bedoeling is. Dus ik moet wel “meer” eten maar niet in suikers en koolhydraten, erg lastig!

2 maanden geleden

Reactie op LVN 🧸

Ik kan prima een hele banaan eten🥳🙈
Op zich kan t denk ik voor velen ook! Een banaan heeft 10 gram koolhydraten meer dan een appel. Maar heeft denk ik ook te maken met snelheid van de suikers dat ze adviseren om minder een piek te hebben in de suikers. Ik houd me meerendeels aan t dieet zonder last te hebben van te hoge suikers dus ik kan het ook. Maar als je echt te hoge waardes heb is het natuurlijk meer opletten..

2 maanden geleden

Reactie op Kaastosti

Ik moet gewoon 2 stuks eten hoor. Je hebt je vitamines ook hard nodig
Ik denk dat het verschilt per persoon. Ik mag er niet mee beginnen in iedergeval en moet echt fruit minimaliseren anders schieten de suikers omhoog

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Ik denk dat het verschilt per persoon. Ik mag er niet mee beginnen in ieder ...
Ja dat kan heel goed. Ik moet eigenlijk 2x per week een dagcurve prikken maar nadat ik donderdagochtend een beetje een hoge waarde zag, prik ik eigenlijk elke dag even. Ik kan de meest rare dingen eten en er gebeurt niks. Echt maar bij een handjevol producten dat ie omhoog schiet

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Ik denk dat het verschilt per persoon. Ik mag er niet mee beginnen in ieder ...
Dus dat het verschilt per persoon snap ik wel. Ik kon vorige zwangerschap ook bepaalde dingen wel of niet eten en das nu anders

2 maanden geleden

Samenvatting: het lichaam is en blijft raar! Maar dat maakt het ook zo lastig dat het bij iedereen anders is. Voor mijn gevoel is er zo weinig tijd alles te ontdekken wat wel en niet werkt. Maar meer dan ons best kunnen we niet doen! 💪

2 maanden geleden

Reactie op kirstenverkel

Fruit mag juist niet met zwangerschapsdiabetes .. zo minimaal mogelijk .. s ...
Ik mag ook gewoon fruit. Zelfs meer dan 2 stuks per dag als dat zo uitkomt. Samen met de diëtiste besproken dus volg dat advies

2 maanden geleden

Reactie op Bloem99

Wat fijn dat jullie het gevoel een beetje herkennen en we tips met elkaar k ...
Ja ik val ook wat af, ben nu weer op het gewicht van 2 maanden terug. Heb wel wat reserves dus kan het hebben😜 maar ik vind het ook lastig om een balans te vinden tussen genoeg koolhydraten te eten. Je kan gemakkelijk snel te veel eten wat lekker is maar ook snel te kort. Helemaal als ik niet afweeg hoeveel ik precies eet. Ik ben deze week ook gestopt met prikken op de niet prikdagen. Als alle professionals zeggen “niet nodig” dan vertrouw ik maar op het dieet. Wel lastig maar goed haha

2 maanden geleden

Reactie op Ikkin

Ik moet een uur na het eten prikken, ik lees hier veel mensen die na 2 uur ...
Ja ik