398 Reacties

2 maanden geleden

Hoi, Vorige week de glucosetest met het overheerlijke drankje gedaan.. Zowel mijn nuchtere waarde als vervolgwaarde waren beiden te hoog. Nu sta ik al onder behandeling van het ziekenhuis en gaf de gynaecoloog aan dat ik zelf een diëtist kon benaderen, 2 weken een dieet moet volgen en daarna weer nuchter bloed moet laten prikken en 2u na het ontbijt. Dit verbaasde mij, aangezien ik hier veel heb gelezen over meerdere keren per week de dagwaardes prikken. Is het bij iemand hier ook op deze manier verlopen? Het voelt een beetje als een erg langzaam plan, terwijl ik wel graag snel wil weten of mijn waardes goed zijn met de aanpassingen qua voeding. Inmiddels een voedingsplan ontvangen van de diëtist. Advies: maximaal 120 koolhydraten per dag, uiteraard overslaan van snelle suikers etc. Komt dit advies jullie bekend voor? Afgelopen weekend zat tussen de uitslag en afspraak met de diëtist, ben daardoor zelf op onderzoek uitgegaan en las o.a. vanuit 2 ziekenhuizen het advies voor een minimale inname van 175 koolhydraten voor een zwangere met zwangerschapsdiabetes. Ken weinig dames in mijn omgeving die hier ervaring mee hebben, hopelijk kan ik bovenstaande met jullie delen en vergelijken.

2 maanden geleden

Vraagje aan alle mama's die zelf thuis prikken. Hebben jullie zelf een apparaatje aangeschaft? Hier advies over gekregen of iets voor geschreven gekregen? Ik moet van de vk 2 weken na start dieet nuchter laten prikken bij een prikpost en daarna ontbijten om dan na 2 uur weer te laten prikken. Al bij de huisarts en apotheek gevraagd om advies omdat ik graag zelf dagelijks mijn waardes wil weten, maar niemand lijkt een antwoord of helpende tip te hebben. Iemand hier tips of advies wat ik het beste aan kan schaffen om zelf te meten?

2 maanden geleden

Reactie op LauQ

Vraagje aan alle mama's die zelf thuis prikken. Hebben jullie zelf een appa ...
Toen ik de uitslag van de suikertest kreeg via de VK kreeg ik gelijk een doorverwijzing naar een diëtiste, daar heb ik vervolgens een telefonisch consult mee gehad, dat ik vanaf dat moment dagcurves bij moet houden en zij heeft vervolgens een volledige kit naar mij opgestuurd (prikpen, meetapparaatje, naalden, stips om te meten enz)… voor mij was alles dus automatisch en heel snel geregeld.. ik heb het spul van accu-chek, kun je vast ook zelf bestellen, misschien ff kijken met je zorgverzekering wat zij daarin kunnen betekenen/vergoeden?

2 maanden geleden

Reactie op LauQ

Vraagje aan alle mama's die zelf thuis prikken. Hebben jullie zelf een appa ...
Deze heb ik via ziekenhuis gekregen. Teststrips bestel ik zelf na. Geen info gekregen of ik deze ergens via zorgverzekering kan bestellen. Helaas heeft vriend met type 1 een ander apparaat anders hadden we teststrips via zijn verzekering gehad (hij heeft er altijd mega veel over). Maar goed kost iets van 13 euro per 50 strips dus is ook weer niet het ergste voor mij.

2 maanden geleden

Reactie op Liesss93xx

Hoi, Vorige week de glucosetest met het overheerlijke drankje gedaan.. Zow ...
Ik weet bij mij dat het 30-40 gram koolhydraten per maaltijd is en voor tussendoortjes 16 gram. Maar kan per persoon verschillen het advies. Net als dat elk ziekenhuis blijkbaar andere prikmomenten en waarden aanhoudt.. ik kom zelf wel meer rond de 120-150 als ik zo snel reken. Bij mij was er meteen het hele pakket. Ziekenhuis verloskundel/gynaecoloog. Telefonisch internist, telefonisch diëtist, via e-consult diabetesverpleegkundige. En dit allemaal bij 0x afwijkende waardes. Als je zelf meer controles/contact wil zelf aangeven! De metnale rust is heel belangrijk ♥️ Je mag altijd zo een apparaatje bestellen maar misschien hebben ze goede reden waarom ze wachten met het gehele plan. Misschien zien ze zo vaak dat het normaliseert na dieet dat ze willen zien wat dat doet.

2 maanden geleden

Ik weet bij mij dat het 30-40 gram koolhydraten per maaltijd is en voor tus ...
Na rekenen zie ik dat ik toch meer richting de 175 koolhydraten ga 😂

2 maanden geleden

Reactie op Liesss93xx

Hoi, Vorige week de glucosetest met het overheerlijke drankje gedaan.. Zow ...
Hoi, dit is precies hoe het nu bij mij loopt. Het eerste deel in ieder geval, maar bij mij zei de dietiste dat de norm tijdens de zwangerschap minimaal 175 gram koolhydraten per dag is.

2 maanden geleden

@Peperkorrel en @LauQ Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de diëtist mailen met de vraag waarom 120 koolhydraten en stuur daarbij de info die ik online heb gevonden. De gynaecoloog gaf idd aan dat ze verwachten/hopen dat het na een dieet dusdanig is gezakt. Ben heel benieuwd!

2 maanden geleden

Reactie op LauQ

Hoi, dit is precies hoe het nu bij mij loopt. Het eerste deel in ieder geva ...
Hier ook 175, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk lastig vind om daaraan te komen. :/ In zo'n fase dat ik heel veel honger heb, lukt het vrij makkelijk maar soms heb ik ook weinig zin in eten en lukt het allemaal niet

2 maanden geleden

Mocht iemand heel erg last hebben van chocolade cravings. Ik eet er verdeeld over de dag in stukjes 1 van deze. Zorgt er bij mij voor dat ik het goed volhou om verder niet te snoepen.

2 maanden geleden

Reactie op Kaastosti

Hier ook 175, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk lastig vind ...
Misschien is het op de dagen dat je weinig zin in eten hebt helpend om per maaltijd toch iets hoger te zitten in je koolhydraten. Dus toch iets meer volkorenproducten toevoegen bijvoorbeeld. Ik denk dat er ook niet perse iets misgaat als je die 175 gram niet elke dag red.

2 maanden geleden

Reactie op LauQ

Misschien is het op de dagen dat je weinig zin in eten hebt helpend om per ...
Ik heb van de diëtist niks gehoord over hoeveel koolhydraten ik mag eten op een dag. Ze heeft me alleen tips gegeven om minder suikers binnen te krijgen of om ze anders in te nemen. Bijvoorbeeld eerst je groente en vlees opeten en dan pas de aardappels (maar 1.5 schepje weliswaar) en daar mag best wat jus overheen. Want als je eerst je groente en vlees opeet, dan leg je als het ware een beschermlaagje aan je darmwand aan zodat de suikers van de aardappelen minder snel worden opgenomen. Zo ook noten, die leggen ook dat laagje aan.

2 maanden geleden

Reactie op LauQ

Misschien is het op de dagen dat je weinig zin in eten hebt helpend om per ...
Ik eet alles al volkoren dus daar zit niet echt ruimte voor winst

2 maanden geleden

Nou ik start vanaf vandaag toch met medicatie, metformine. Ben blij dat het niet meteen insuline is.. maar toch wel weer een ding. Echt voor de nuchtere waarde.

2 maanden geleden

Reactie op Suzi98

Nou ik start vanaf vandaag toch met medicatie, metformine. Ben blij dat het ...
Ah wat zonde he, even een omschakeling. Wat is dat voor medicatie? Ik kreeg geen optie, was gewoon de insuline voor langere duur. Ook voor de nuchtere waarde. Succes en nog even volhouden ☺️

2 maanden geleden

Yes, vanaf vandaag hoef ik nog maar 2 keer pw een dagcurve bij te houden. Met op me voeding letten houd ik het tot nu toe onder controle 🥳

2 maanden geleden

Net een mini cornetto gegeten en maar een waarde van 5.3, dankjewel voor de tip! Zo kun je toch nog eens wat lekkers eten! 😊

2 maanden geleden

Gisteren voor de 2de keer getest op zwangerschapsdiabetes met 28+ en waar ik zelf nu vermoeden had dat het weliswaar zo kon zijn, Net de uitslag gehad dat mijn ijzer en suiker perfect waren! 🥳 Zo onwijs blij! En vooral blij dat ik hem niet voor een derde keer hoef te doen 🤢

2 maanden geleden

Reactie op •𝐃𝐑𝐄𝐀𝐌•

Gisteren voor de 2de keer getest op zwangerschapsdiabetes met 28+ en waar i ...
Oh wat top! En doen ze het bij jullie echt voor een derde keer? Wat naar!

2 maanden geleden

Reactie op Kaastosti

Oh wat top! En doen ze het bij jullie echt voor een derde keer? Wat naar!
Jaa als je zoals ik medisch loopt en overgewicht hebt dan kan het zijn dat ze van je vragen de test voor nog een derde keer te doen. Gelukkig omdat bij beide testen me waardes weer bijtrokken zoals deze nuchter waren hoef ik de eventuele derde test niet te doen! 🥳🙊