9 Reacties
9 maanden geleden
Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Het lijkt me voor jou sowieso prettiger om nog in dienst te zijn tot na je zwangerschapsverlof. Daarna kan je altijd het gesprek met je werkgever aangaan over of je op je plek zit. Maar als je nu een VSO accepteerd kan je niet meer terug.
9 maanden geleden
Kort antwoord: doe het niet!
Lang antwoord: als je de vso tekent dan verklaar je dat je niet ziek bent. Voor een werkgever een makkelijke manier om van je af te komen (ipv 2 jaar ziekte door te betalen en alle "rompslomp" is hij er vanaf). Voor jou betekent dit een heleboel ellende.
Na de VSO vraag je dan WW aan. De maanden WW die je hebt opgebouwd beginnen dan te lopen én UWV verwacht dat je beschikbaar bent voor werk. In theorie kunnen ze je zelfs een baan aanbieden die past bij je ervaring en uren, die je niet mag weigeren. Terwijl je dit dus eigenlijk nog helemaal niet aankan want je bent nog ziek.
Mijn advies: laat je niet verleiden met mooie bedragen als transitievergoeding en focus eerst op je herstel en je zwangerschap. Ben je volledig hersteld en toe aan iets nieuws? Dan kun je de VSO opnieuw bespreken.
9 maanden geleden
Reactie op Juless
Kort antwoord: doe het niet!
Lang antwoord: als je de vso tekent dan verkl ...
Dank voor je uitgebreide antwoord! Zo keek ik er inderdaad ook naar, maar heb zo’n vervelend gesprek gehad dat ik het gewoon echt niet meer zag zitten. Ik heb alleen niet verteld dat ik zwanger ben. Hij weet wel dat ik een kinderwens heb, denk dat dit ook wel in zijn beslissing heeft meegespeeld. Raad jij het mij aan om te vertellen dat ik zwanger ben?
9 maanden geleden
Reactie op Jenny2022@
Dank voor je uitgebreide antwoord! Zo keek ik er inderdaad ook naar, maar h ...
Ze proberen je vaak onder druk te zetten en je een vervelend gevoel te geven zodat je denkt "laat allemaal maar ik teken wel en dan ben ik er vanaf". Maar door die emotie overzie je ook de gevolgen van het tekenen niet en de werkgever doet nul moeite om je daarover te informeren. Ik word daar echt boos om ;)
Ik zou ook niet onder druk vertellen dat je zwanger bent. Gewoon vertellen wanneer jij daar aan toe bent, los van de situatie met je werkgever.
Wat je ook kan doen is een consult aanvragen met de bedrijfsarts. Bespreek je situatie en ook wat de invloed van deze zwangerschap is op je reïntegratie.
Je kan natuurlijk ook gewoon nog even niets doen en het allemaal laten bezinken. Er komt veel op je af, veel emoties en het is nooit goed om in the heat of the moment zulke beslissingen te nemen. Neem de tijd, die heb je namelijk!
9 maanden geleden
Ik ben ook aan het reïntegreren 2x 1 uur per week voor nu en zwanger dus. Ik heb de VSO niet genomen. Ik blijf gewoon reintegreren tot mijn verlof. Ik doe het rustig aan, dus ik bouw de uren ook rustig op. Zit ook in een 2e spoor traject sinds kort. Heb vandaag een intake met een 2e spoor coach daarvoor, weet ook niet zo goed wat ik daarvan moet verwachten aangezien ik gewoon zwanger ben en met verlof ga in augustus, dus heeft solliciteren niet veel nut lijkt me.
9 maanden geleden
Reactie op Jenny2022@
Thanks lieve dames voor jullie advies! Heb hier heel veel aan.
Snap alle adviezen hier, maar ik heb bij m’n vorige zwangerschap een zelfde ervaring gehad. Het kan denk ik 2 kanten op, als jij daar echt niet meer op je plek zit en ook niet meer terug wilt kan het je ook veel negatieve energie kosten en spanning/stress (dit was bij mij het geval), ik heb uiteindelijk voor de VSO gekozen en dit gaf mij veel opluchting. Volledig genieten van de zwangerschap zonder externe factoren. Je tijdens de onderhandelingen laten adviseren door een jurist en zorgen dat je er ruim uit komt (bijv tot aan je verlof in dienst blijven dus betaald en vrijgesteld worden van werkzaamheden) dan kan je vanaf dan via het UWV een zwangerschapsverlof uitkering aanvragen en daarna een gewone WW, en ja, dan “moet” je solliciteren maar dat is echt heel laagdrempelig en er vanuit gaande dat je ook weer ooit terug de arbeidsmarkt op wil. Zo pusherig zijn ze niet daar. Ligt er dus echt aan in hoeverre deze situatie jou op dit moment stress en negativiteit biedt in mijn ogen!
9 maanden geleden
Reactie op B-Kiki
Snap alle adviezen hier, maar ik heb bij m’n vorige zwangerschap een zelfde ...
Thnx voor je reactie. Ik heb dus niet het gevoel dat ik weg wil of niet terug wil in mijn functie. Het komt echt vanuit de WG.
9 maanden geleden
Reactie op Jenny2022@
Thnx voor je reactie. Ik heb dus niet het gevoel dat ik weg wil of niet ter ...
Ze proberen zo snel mogelijk goedkoop van je af te komen. Wees alsjeblieft voorzichtig en denk goed na voor je iets tekent! Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zij kunnen je misschien wel advies geven