10 Reacties
5 maanden geleden
Hoi, ik ben zelf kinderfysiotherapeut en heb hier zeker wel tips over! Voor de eerste weken vooral dingen zoeken waar ze naar kunnen kijken, zowel in rugligging als in buiklig. Denk aan van die contrastboekjes of fel gekleurd speelgoed. Alles wat beige is of pastel staat ongetwijfeld leuk in het interieur maar daar zien ze de eerste weken echt nog niks van en kunnen ze dus ook nog echt niks mee! Als allereerste kleur zien ze felrood, naast dus contrast tussen wit en zwart.
Zorg voor een goede stevige ondergrond, geen hele zachte matrasjes, daar hebben ze onvoldoende steun van om hun motoriek te ontwikkelen en is ook niet goed voor de ontwikkeling van spieren en rug. Alleen een boxkleed is prima maar van die foam speelmatten (zoals die opvouwbare van de ikea) zijn vaak nog fijner. Zorg ook voor voldoende ruimte. Hoe minder ruimte een kindje heeft om te spelen hoe minder hij bewegingen zal uitproberen.
Daarnaast qua speeltjes dingen die ze goed kunnen vastgrijpen (zoek bijvoorbeeld eens op o'ball, dat is een van de favorieten van alle kindjes die ik in de praktijk zie) zodra ze dat beginnen te oefenen en speelgoed met lekker veel verschillende structuren, stofjes, en friemeldingetjes er aan voor de fijne motoriek.
Een collega kinderfysiotherapeut heeft een website met leuke tips per leeftijd: www.ontwikkelingsspeelgoed.nl
Ook erg leuk om inspiratie op te doen!
5 maanden geleden
Ik gebruik de site van LoveEvery vaak als inspiratie. Die boxen zijn prachtig, maar ook duur. En de losse onderdelen kan je vaak prima op Vinted kopen 😁
5 maanden geleden
Reactie op JovialeSchat257763
Hoi, ik ben zelf kinderfysiotherapeut en heb hier zeker wel tips over! Voor ...
Ik heb op aanraden van de babypark een boxmatras met boxkleed gekocht. Begrijp ik uit jouw bericht dat het eigenlijk beter is om alleen een boxkleed id box te leggen en de boxmatras achterwege te laten?
5 maanden geleden
Reactie op Zonne2024
Ik heb op aanraden van de babypark een boxmatras met boxkleed gekocht. Begr ...
In de praktijk raad ik inderdaad aan om alleen een boxkleed neer te leggen en tegenwoordig zijn veel boxkleden op zichzelf al te zacht. Het boxmatras wordt steeds vaker gebruikt om de box ook als slaapplek te kunnen gebruiken, terwijl het daar niet perse voor bedoeld is. Dat is iets wat we ook afraden, maar is weer een andere discussie, heeft te maken met dat je je kindje het liefst zoveel mogelijk regelmaat wil bieden in het slapen en dus het beste alle slaapjes op dezelfde plek kan laten gebeuren, dus in bed.
Puur voor de motorische ontwikkeling merk je dat een boxmatras echt te zacht is voor de kindjes. Vooral voor bijvoorbeeld het liggen in buikligging heeft een baby een echt stevige ondergrond nodig en zakken ze simpelweg teveel weg in een boxmatras, maar ook op de rug kunnen ze zich dan minder makkelijk ontwikkelen in bijvoorbeeld lekker met de benen in de lucht liggen etc. Ze zullen het ongetwijfeld uiteindelijk echt wel leren hoor maar als je ze wil helpen is een goede stevige ondergrond echt het allerbeste!
5 maanden geleden
Ik vind het advies van een baby op een vaste plek laten slapen en in bed wel een heel modern westers advies, volgens mij slapen de meeste baby’s vooral goed in nabijheid van ouders (liefst zo dicht mogelijk er tegenaan geplakt). Mijn kindje gaat in die beginmaanden vooral veeel contactdutjes doen, al die ritme regelmaat en zelfstandigheid komt vanzelf wel een keer. Qua speelgoed zou ik zeggen dingen die veilig zijn, evt met veel contrast in het begin en op een gegeven moment vooral veel dingen die geen speelgoed zijn. Qua speelgoed vond ik zo’n o-ball echt een topper, een van de eerste dingen die ze zelf echt kon vasthouden en in het rond zwaaien.
5 maanden geleden
Reactie op UitbundigeSchildpad448528
Ik vind het advies van een baby op een vaste plek laten slapen en in bed we ...
Helemaal met je eens dat het hoe ik het verwoordde wel een kort door de bocht advies is hoor, zeker de eerste weken vooral doen wat goed voelt en wat je kindje aangeeft dat het nodig heeft en die contactdutjes hebben ze zeker nodig.
Maar echt de box als vaste slaapplek gebruiken overdag wil vaak het slaapritme aardig door de war halen en dan is in het bedje leggen "duidelijker" voor de kindjes
5 maanden geleden
Reactie op JovialeSchat257763
Helemaal met je eens dat het hoe ik het verwoordde wel een kort door de boc ...
Ja dan snap ik m wel, vooral punt dat box niet een veilige plek is (behalve als je er bovenop zit, maarja wie zit dat nu de hele tijd he..)
5 maanden geleden
Labeldoekje met diverse structuren
Lichte rammelaar
Het boekje 'baby ziet' is hier al jong favoriet geweest
https://www.bol.com/nl/p/baby-ziet-kijkboek-met-spiegeltje-0-6-maanden/9200000022206033?referrer=socialshare_pdp_androidapp
5 maanden geleden
Reactie op Mairo123
Bedankt voor de tips. Bedoel je dus dat de baby beter alleen op een boxklee ...
Nee het liefste is de box dus alleen voor wakkere momenten en spelen, dat zijn de momenten dat ze ook het meeste bewegen en dan wil je ze dus op een stevige ondergrond hebben zoals alleen een boxkleed in de box of een speelmat op de vloer. Voor slapen gebruik je dan de cosleeper of het bedje waar gewoon een matras in ligt. Met dus inderdaad de terecht genoemde uitzondering in met name de eerste weken dat kindjes ongeveer altijd en overal slapen als ze bij jou zijn.
Maar voor de box is echt het advies alleen als de kindjes wakker zijn en om te spelen en inderdaad voor de veiligheid ook het liefste alleen als jij er zelf bij bent en er op let maar dat is uiteraard veel makkelijker gezegd dan gedaan