64 Reacties
6 maanden geleden
Heel leuk!
Wij kiezen ervoor om achternaam van de vader te doen. Ik vind het toch mooier om het ‘traditioneel’ te doen.
6 maanden geleden
Volgens mij krijgt je kindje niet automatisch de achternaam van de vader maar kan je dat gewoon zelf aangeven. Je kan ook kiezen dat het kindje de achternaam van de moeder krijgt. Mocht je het niet aangeven dan krijgen ze wel automatisch de achternaam van de vader. Maar mocht je een dochter hebben en ze heeft dubbele achternaam en ze gaat later trouwen. Heeft ze dan drie achternamen? Voor de rest snap ik dat het wel super fijn is dat er meerdere keuzes zijn☺️
6 maanden geleden
Reactie op EsMarLe
Dat is natuurlijk ook helemaal prima! Het gaat mij erom dat we die keuze he ...
Ja ik vind het ook super dat die keuze er nu is! Daarom vind ik t des te specialer dat je die keuze hebt gemaakt ☺️
6 maanden geleden
Reactie op rkslr
Volgens mij krijgt je kindje niet automatisch de achternaam van de vader ma ...
Klopt. Ik bedoel dat als je niks doet, je kind automatisch de achternaam van de vader krijgt. Voor 1998 was het niet eens mogelijk de achternaam van de moeder te geven.
Toch mooi dat er nu de optie dubbele achternaam bij is gekomen toch?😉
6 maanden geleden
Hebben wij ook gedaan! En zeker geen spijt van. Is zo prachtig, waarom niet? Hoe trots zal je later op zijn paspoort kijken dat ook jouw achternaam erop staat. Jullie hebben de kleine samen ‘gemaakt’. Dus dat mag overal op staan vind ik. Geweldig toch?!
6 maanden geleden
Reactie op rkslr
Volgens mij krijgt je kindje niet automatisch de achternaam van de vader ma ...
Als het kind, zoon of dochter, tzt een relatie heeft en daarbij een andere achternaam wil aannemen, mag het kiezen uit een combinatie van alle (4 de) achternamen.
Dus kind 12 en partner 34 kunnen kiezen uit de volgende achternamen:
1, 12, 13, 14, 2, 21, 23, 24, 3, 31, 32, 34, 4, 41, 42 en 43
De keuze is dus reuze!
6 maanden geleden
Reactie op Hannelore13
Als het kind, zoon of dochter, tzt een relatie heeft en daarbij een ander ...
Exact.
Maakt ook helemaal niks meer uit of je nu een jongen of meisje krijgt, bij een trouwerij is het allang niet meer vanzelfsprekend dat de vrouw de achternaam van de man krijgt. Gelukkig valt daar ook in te kiezen!😉
En ik gok zo dat tegen de tijd dat deze generatie gaat trouwen, als dat al het geval is, de regels allemaal weer anders/versoepelt zijn. 😃
6 maanden geleden
Ik vind het idee heel tof, maar wij doen het niet.. maar vooral omdat we allebei best een ingewikkelde achternaam hebben die we altijd moeten spellen. Ik vind alleen mn eigen achternaam soms al irritant, laat staan dat mn kind ze allebei heeft. Dat wordt voor haar dan altijd heel veel spellen en uitleggen. Dus vooral daarom houden we het bij één achternaam ☺️
6 maanden geleden
Wij geven dubbele achternaam. Hadden we al besloten op het moment dat wisten dat het ging mogen. Lang voordat ik überhaupt zwanger was 😊. Vindt elke vorm van gelijkheid in een relatie en dadelijk ook gezien heel belangrijk.
6 maanden geleden
Wij hebben dit ook bij onze dochter, want in haar Uruguayaanse paspoort was dit al zo! Nu bij onze zoon weer 🙏🏽
6 maanden geleden
Yep! Ik heb na ons trouwen ook niet mijn mans naam genomen maar wij heten nu allebei mijn naam-zijn naam dus het voelt logisch dat ons zoontje zo ook heet straks. Heel blij dat het tegenwoordig mag! We maakte hier al grapjes over toen we elkaar leerde kennen haha
6 maanden geleden
Wij hebben het ook gedaan, deels omdat het nergens op slaat dat alleen de vader "de eer" krijgt, deels omdat ik een erg zeldzame achternaam heb en we geen mannen hebben die de naam door kunnen geven. Op die manier leeft de achternaam nog iets langer voort, al is het nu met 2 meiden hierna waarschijnlijk ook klaar. 😢
6 maanden geleden
Leuk om alle reacties te lezen!
Wij overwegen het ook. M’n man is er al van overtuigd, maar ik twijfel of het voor ons zoontje gedoe gaat zijn. Want als hij bijv op school z’n naam moet opschrijven, zal dat dus de dubbele achternaam zijn toch?
Klopt het dat het anders is dan bijv bij mij of mijn man? Wij hebben beiden de achternaam van de ander achter onze eigen achternaam gezet. Maar we nemen gemakshalve de telefoon op met onze eerste/eigen achternaam.
6 maanden geleden
Reactie op Elisepopje94
Leuk om alle reacties te lezen!
Wij overwegen het ook. M’n man is er al van ...
Bij jullie zoontje zal het officieel zijn, bij jullie zelf is het alleen het gebruik van de dubbele naam maar is jullie officiële naam gewoon nog die van voor het huwelijk. Dat is het grootste verschil denk ik!
Onze zoon heeft automatisch een dubbele achternaam gekregen bij zijn geboorte omdat dat in het land waar wij wonen altijd zo is. Ik vind het geweldig dat hij ook de mijne heeft. 😃 Hier is het zo dat getrouwde mensen elk hun eigen achternaam houden, maar je wel de familie “dubbele achternaam van je kind” wordt, en dat vind ik ook leuk.
6 maanden geleden
Ben ik de enige die het wel een beetje onzinnig vind? Begrijp me niet verkeerd iedereen moet doen wat ze zelf willen hoor! Maar persoonlijk vind ik het echt onzin😅.. ook mijn mening mag er zijn denk ik😂