101 Reacties

2 maanden geleden

Ik lees even mee ik ben heel benieuwd! Ik wil dit namelijk na de verlof periode ook doen.

2 maanden geleden

Ik heb bij mijn zoontje 7 maanden fulltime gekolfd. Moest stoppen ivm medische redenen. Maar wat was het zwaar die 7 maanden. Mensen vergeten soms dat full time kolven dubbel zoveel tijd en werk kost. Op tijd kolven, kolven wassen, in flesjes doen, op de juiste manier het bewaren, als je op pad gaat alles meesleuren, koeltas erbij etc etc. Sorry ik vond het 10x zo zwaar en dat merkte ik nadat ik gestopt was. Het was echt een verademing. Nu ga ik bijna bevallen van ons tweede kindje en wil echt gaan proberen live te voeden.

2 maanden geleden

Hier door omstandigheden nu ruim een week bezig. Vandaag komt de lactatiekundige om te kijken of ze weer aan de borst wilt/kan. Fulltime kolven ga ik niet doorzetten, als ze niet aan de borst wilt/kan wordt het flesvoeding. Haar broer wel 6 maanden aan de borst gehad. Vind dit onwijs zwaar met nog een 1.5 jarige thuis. Echt mega veel bewondering voor de mama’s die dit lang volhouden :)

2 maanden geleden

Knap dat je ervoor gaat! Wat mij hielp was een kolfconsult voor een fijne handsfree kolf, en een kolfbeha. Zo kun je, als je productie tzt stabiel is, bijv ook tijdens het kolven eten koken. Heel veel succes! Het is zwaar en hard werken.

2 maanden geleden

Ik heb bij mijn oudste fulltime gekolft ivm continue borstontstekingen (zonder oorzaak te vinden). En ja, ik vond het echt reuze meevallen en niet zwaar. Ik vond het eigenlijk makkelijker dan live voeden 😅. Ik kolfde wel makkelijk en vooruit. Dus savonds nam ik koeltas mee naar boven met flesjes gekolfde melk. Als zoontje wakker werd, sloot ik mijn draadloze kolven aan, warmde een flesje op uit de koeltas en gaf deze. Na het drinken, ging zoontje weer in co sleeper en deed ik mijn kolven af, deed dit in zakjes en maakte alles even schoon.

2 maanden geleden

🙋‍♀️ ben nu 2 weken bezig voor ons eerste kindje. Kolven bracht mij ontzettend veel rust: ons mannetje was te klein en had weinig energie om te drinken en mijn tepels blijven helaas vrij plat dus het was de eerste dagen drama. Hij viel snel te veel af en onze voedmomenten duurde soms wel 2u omdat het niet lukte. Ik vond het wel “spannend” om te kiezen voor fulltime kolven omdat bijv lactatiekundigen toch een beetje voor direct aan de borst pushten en ik het idee had dat dat alleen “goed” was. Kolven is voor mij echt een verademing o.a. omdat 1) we zien hoeveel hij drinkt; 2) stress voor onze kleine én mezelf is weg; en 3) mijn vriend kan hem ook voeden. Mijn productie gaat gelukkig mee met zijn behoefte. Op het begin was dat in totaal 60ml en nu 2 weken later tik ik rond de 180ml aan per kolfbeurt. Ik probeer hem soms nog te laten aanhappen om te kijken of het lukt en ik had iets gelezen over wisselwerking speeksel baby <-> aanmaak antistoffen. Trouwens wel een dikke kanttekening dat mijn borsten ongelijk produceren: links doet soms bijv. 40ml en rechts 140ml. Met stuwing kolf ik wat langer om het topje van het ongemak eraf te halen. Ik heb trouwens de Evita Max handsfree kolven, echt top! Heb geen kolfconsult gedaan, misschien is dat iets wat ik had moeten doen. Anyway, mocht je vragen hebben dan laat maar weten :) hier of in direct berichtje alles is goed!

2 maanden geleden

Reactie op BroodjeFrikandel

🙋‍♀️ ben nu 2 weken bezig voor ons eerste kindje. Kolven bracht mij ontzet ...
Dit is echt ook precies mijn verhaal! Vanwege platte tepels, kleinere baby en gedoe met tepel hoedjes viel baby teveel af. Duurde giga lang en hij raakte ook alleen maar gefrustreerd aan de borst. Eerst zo'n professionele kolf gehad die je moet vast houden. Vreselijk onding. Nu handsfree model, echt geweldig. Stop ze in m'n borstvoedingshemd. Nu heb ik veel productie dus kolf per voeding maar 6 minuten en heb dan nog veel te veel. Nachten zijn echt stuk rustiger geworden en hij groeit nu goed. Had voor de bevalling al hulp van lactatiekundige ingeschakeld omdat ik vanwege mn tepels wel wat problemen had verwacht. Nu heel blij met haar hulp. Ben nu wel weer aan het proberen hem (iig deels) weer naar de borst terug te krijgen. Doe dit nu alleen overdag en als ik er energie voor heb 🙈. Gaat wel steeds beter nu hij ook wat meer energie heeft. Nadien krijgt hij alsnog de fles aan geboden. BroodjeFrikandel, heb jij ook tepelhoedjes geprobeerd? Daarmee lukte aanhappen hier beter.

2 maanden geleden

Reactie op BroodjeFrikandel

🙋‍♀️ ben nu 2 weken bezig voor ons eerste kindje. Kolven bracht mij ontzet ...
Oh wat goed om te horen! Mijn redenen zijn ook wat als die van jou, plus dat ik spruw in de borsten heb en vrij zware borsten waardoor discreet voeden ook niet echt helemaal slaagt en er tegenop kijk dat de kleine dan voeding nodig heeft als ik ergens ben of visite krijg. Maar ook omdat hij ineens niet meer aanhapte, was een uur bezig met een voeding en nu gaat het een stuk sneller😆 Ik ga ook voor het handsfree kolven! Mocht ik nog vragen hebben dan bericht ik je🍀

2 maanden geleden

Reactie op jolijn1608

Ik heb bij mijn oudste fulltime gekolft ivm continue borstontstekingen (zon ...
Haha ik vind het nu ook makkelijker (1e 24 uur) dan live voeden. Wellicht ook doordat het niet goed slaagde. Ik probeer dan te kolven onder het eten of in de ochtend in de badkamer bijvoorbeeld. Dan neemt het geen extra tijd!

2 maanden geleden

Succes dames! Bij mijn eerste fulltime gekolft tot ik steeds een voeding verder live kon opbouwen, bij 4 maanden kon ik volledig alle voedingen aan de borst geven. Misschien geeft het je hoop als je toch nog graag je baby aan de borst wil hebben. Met veel geduld, lactatiekundige en osteopaat is het destijds gelukt. Nu met de 2e lukt live wel, lactatiekundige heeft op de 1e dag zijn mondje onderzocht op evt tongriem/mond afwijkingen die er gelukkig niet waren. En op dag 3 kwam de osteopaat aan huis om spanning uit zijn kaken/mondbodem te halen. Hierdoor gaat het ons nu goed af. Dankbaar dat ik alleen wat met de hand heb bij hoeven geven in de eerste dagen. Kolven heb ik destijds niet als vervelend ervaren omdat je je kind toch laat groeien met je eigen borstmelk. Maar pittig is het wel qua kolven, flesje en afwas. Handsfree gaat je echt helpen dan heb je niet van die onhandige flesjes die overal tegenaan stoten.

2 maanden geleden

Ik lees even mee. Ik doe nog combi aan de borst + kolven, maar twijfel over te gaan naar volledig kolven

2 maanden geleden

Reactie op Bodi20

Dit is echt ook precies mijn verhaal! Vanwege platte tepels, kleinere baby ...
Oh dat lijkt inderdaad veel op mijn verhaal! Ik heb inderdaad ook tepelhoedjes gebruikt. Omdat hij klein was en mijn tepel dus vrij plat lukte het hem moeilijk om mijn tepel in het hoedje te zuigen dus vandaar dat we toen besloten hebben 100% te kolven. Hoe probeer jij hem nog (deels) weer naar de borst terug te krijgen? En zoveel binnen 6 min is echt geweldig!! Mijn sessie duurt toch gauw 15-20 min

2 maanden geleden

Reactie op Frostt

Oh wat goed om te horen! Mijn redenen zijn ook wat als die van jou, plus da ...
Ja dat was voor mij ook wel een “opluchting”, ik merk dat ik nog veel met anderen om me heen bezig ben (super irritant, moet ik vanaf) dus ergens ook fijn om niet tits out te hoeven in het openbaar haha

2 maanden geleden

Bij mijn eerste dochter 10 maanden gekolfd toen was ik het helemaal zat hahaha. Achteraf had ik er wel veel moeite mee dat ik gestopt was. Mijn eerste dochter had een verkort tongriempje en kon niet vasthouden. Na het laseren had ik een forse flow waardoor de melk letterlijk in haar gezicht spoot als ze aanhapte. Hierdoor koste het mij zoveel energie om aan te leggen, dat wilde ik niet. Kolven heb ik als heel makkelijk ervaren. Ik had een flinke overproductie en kon met 6 maanden al afbouwen naar 4 kolfmomenten. Mijn tweede dochter is afgelopen woensdag geboren en ik wilde deze keer echt graag live voeden proberen. Vooral voor de nachten leek me dat wel gemakkelijker. Helaas liep het allemaal een beetje anders mijn dochter had een pittige start en moest voeding krijgen voor haar nieren. Hierdoor direct gaan kolven en kv gegeven. Waarschijnlijk door flinke naweeën was mijn productie echt slecht 1.5 ml per kolfbeurt. Dag 3 voelde beetje als d-day. Nog 1 dag proberen en anders stoppen. Gelukkig ging mijn productie met de kolfbeurten steeds verder omhoog wat motivatie gaf om door te gaan. Nu dag 6 en besloten om niet meer aan te leggen maar fulltime te gaan kolven. Mijn dochter is erg ongeduldig en mijn flow is weer aan de hoge kant. Kolf nu zo’n 150-200ml per kolfbeurt. Mijn man vind het fijn dat hij ook lekker flesjes kan geven. Leuk dat je deze topic hebt geopend om samen te sparren en elkaar te motiveren. Er komen zeker momenten waar we allemaal denken waar zijn we aan begonnen en dan is het super fijn om te kunnen sparren.

2 maanden geleden

Ik lees mee, dag 6 en zoontje lukt het niet om goed aan te happen. Ook met tepelhoedjes niet. Morgen opnieuw de lactatiekundige bellen voor een consult aan huis, maar heb het idee nu met de kraamzorg alles al geprobeerd te hebben. Frustreert enorm want wil zo graag live voeden..

2 maanden geleden

Reactie op Mama23&25

Bij mijn eerste dochter 10 maanden gekolfd toen was ik het helemaal zat hah ...
Wow wat een opbrengst! Ik kolf nu 90 per keer en hij eet 70 per keer. Dus genoeg voor nu maar over een week heb ik te weinig. Mits de productie mee omhoog gaat. Ik kolf 10 à 15 minuten, 7-8 keer per dag waarvan 1x in de nacht. Wellicht heeft iemand nog tips hiervoor?🥛🥛

2 maanden geleden

Reactie op Leyya2023

Ik lees mee, dag 6 en zoontje lukt het niet om goed aan te happen. Ook met ...
Hé wat balen dat het aanhappen niet lukt, is zijn tongriem al gecheckt? Wellicht is dat de reden. Snap je frustratie enorm. Nu dat het niet lukt kolf je dan? Je zou namelijk ook even kunnen kolven voor het aanleggen dan hoeft je zoontje niet heel veel moeite te doen om melk te krijgen en ruikt je borst naar melk.

2 maanden geleden

Reactie op Frostt

Wow wat een opbrengst! Ik kolf nu 90 per keer en hij eet 70 per keer. Dus g ...
90ml is toch al een super mooie opbrengst! Over het algemeen gaat de productie met de behoefte mee omhoog. En bij 7-8 voedingen zit je op 100ml per voeding dus eigenlijk nog maar 10ML omhoog. Hier wat tips voor omhoog brengen productie: - juist met de nachtvoedingen kolven. In de nacht gaan de meeste producties omhoog. - eventueel extra massage stand halverwege het kolven. - frequent 15 minuten kolven iedere voeding kijken wat het dat doet met je productie. - goed drinken en eten.

2 maanden geleden

Hoi mama’s! Dit voelt echt als een domme vraag maar hoe houden jullie bij of je baby niet ‘te veel’ krijgt? Want aan de borst kunnen ze in principe niet teveel drinken en mijn dochter laat vanzelf los, maar bij het drinken uit de fles is dat natuurlijk anders. En voor flesvoeding heb je natuurlijk richtlijnen hoeveel ml je per voeding mag geven. Mijn kraamhulp zei dat deze limieten anders zijn voor borstvoeding uit een fles maar hoe doen jullie dit? Ik zie op sommige sites rekensommetjes over het aantal voedingen per dag en het gewicht dat ze wegen, en dat je zo uit kunt rekenen hoeveel ze per voeding mogen? Het precieze aantal voedingen per dag schommelt een beetje omdat ik op verzoek voed. Ben benieuwd hoe jullie dit doen 🌺

2 maanden geleden

Reactie op Nadine922

Hoi mama’s! Dit voelt echt als een domme vraag maar hoe houden jullie bij o ...
Nee! Kraamzorg vindt dat ook niet nodig. Lekker voeden op verzoek zolang ze goed aan blijft komen en plas&poepluiers heeft🌸😘