21 Reacties

4 maanden geleden

Ik ben voor 30% in de ziektewet dus werk halve dagen. Zou in gesprek gaan met je manager en zeggen dat het niet gaat ivm bijvoorbeeld rugklachten in mijn geval en via de arbo kom je in contact met uwv :)

4 maanden geleden

Ik zou dit even met je leidinggevende of de hr medewerker bespreken. Die kunnen je ziekmelden voor het aantal uur dat je niet kan werken vanwege zwangerschap.

4 maanden geleden

Heb je je ziek gemeld? Of zijn dit onderlinge afspraken? Anders zou ik mij ziek melden en dan aankijken hoeveel uurtjes je aan kan per dienst. Het kost hun sowieso niks vanwege de zwangerschap. Ik zit sinds week 24 in de ziektewet 100% en dit word door uwv betaald

4 maanden geleden

Dat hoort als ziektedagen te gelden. Zorg dat je ziek gemeld wordt

4 maanden geleden

Zorg dat je je ziek meldt! Het kost je werkgever helemaal niets, het UWV betaald ziekte door zwangerschapsklachten namelijk. Echt geen verlof voor inzetten, zo zonde. Ik ben eigenlijk al vanaf week 13 om de week een dag "vrij" en sinds week 20 elke woensdag. Dit valt gewoon onder ziek zijn, ivm extra controles en mijn mentale gezondheid.

4 maanden geleden

Kan niet geloven dat ze je vakantieuren hiervoor laten inzetten... Kijk op de uwv website naar je rechten rondom zwangerschap. Als je meer duidelijkheid wilt kan je ze morgen vanaf 8 uur al bellen. Uwv bellen is heel makkelijk en ze zijn over algemeen heel snel bereikbaar. Alleen je bsn nummer nodig zodat ze weten wie je bent en dan kunnen ze je al jou rechten uit leggen. Daarvoor is het uwv nummer bedoeld, dus twijfel nooit om te bellen als je ergens vragen over hebt!

4 maanden geleden

Ik werk halve dagen maar dan deels ziek gemeld. Dit mogen ze niet van je verlof doen

4 maanden geleden

Ik ben zelf overigens al sinds 20 weken 100% ziekgemeld wegens conflict met mijn werkgever, dus heb heel veel contact met het uwv gehad. Ik krijg nu, omdat ik een conflict zit, zelf direct geld vanuit het uwv inplaats van mijn loon.

4 maanden geleden

Wauw, dit mag niet. Je bent niet met vakantie, je bent niet in staat te werken door zwangerschapsgerelateerde klachten. Ken je rechten, die kan je beter niet hier maar via een officiële weg via het UWV/JURIDISCHE LOKET halen door ze te bellen. Wat ik weet; je meld je morgen per direct 50% ziek met zwangerschapsgerelateerde klachten.. Jij krijgt niks minder uitbetaald omdat de werkgever dit vergoed krijgt van het UWV om eventueel iemand anders aan te nemen. Dit gaat niet van jouw vakantie verlof af. Als je werkgever moeilijk doet kan je zeggen dat je je hebt geïnformeerd bij het uwv omdat dit voor jou ook nieuw is en dat dit is wat je hebt gehoord en als zij twijfels hebben ze zelf kunnen bellen. Dit zou hun verantwoordelijkheid moeten zijn maar die pakken ze helaas niet. Is ook hun zorg hoe ze voor vervanging zorgen, niet aan jou. Als ze nog moeilijker gaan doen dan adviseer ik je 100% ziek te melden, je gaat richting je einde en mentale ballast gaat je niet echt helpen. Dit geldt trouwens ook voor wanneer je klaar bent met bevallingsverlof, als je niet hersteld bent, meld je je op je eerste dag ziek met zwangerschapsgerelateerde klachten en ook dan is het hetzelfde qua financiën.

4 maanden geleden

Ik werk ook sinds 2 a 3 weken op 50% 5x 4 uur op een dag. Aangeven dat dit door de zwangerschap komt dan kunnen ze de bedrijfsarts inschakelen. Dat niemand van hr dit aan je uren ziet en dit even navraagt? Gelijk regelen hoor dit hoort niet van je vakantie uren af te gaan!

4 maanden geleden

Bij ons wel, ik sta nu per dag 2,5uur ziek gemeld en werk nog 6 uur per dag (cao zkh). Je kunt altijd het uwv bellen voor vragen hieromtrent, zij vergoeden ook ziek-ivm- zwangerschap Houdt er wel rekening mee dat bij ziekmelding, al is het maar 1%, je verlof automatisch start op 34 weken. Vind ik zelf logisch en geen probleem, maar dan weet je dat maar

4 maanden geleden

Reactie op StralendeBloem017726

Kan niet geloven dat ze je vakantieuren hiervoor laten inzetten... Kijk op ...
Bedankt! Ga morgen gelijk bellen. Hebben het hier nooit concreet over gehad. Wel dat ik later mag beginnen of minder lange dagen maargoed dan moet het me inderdaad niet mn eigen uren kosten. Heb een 4 wekelijks rooster waarvan per week verschillende uren. Ook dom van mezelf dat ik hier niet gelijk bij stil heb gestaan.

4 maanden geleden

Bedankt voor al jullie reacties! Heel fijn dat iedereen meedenkt.

4 maanden geleden

Ik zie al veel reacties, maar even aanvullend; Zorg dat je de zogenaamd opgenomen vakantieuren allemaal weer terugkrijgt en laat dat op papier zetten!

4 maanden geleden

Reactie op StralendeBloem017726

Kan niet geloven dat ze je vakantieuren hiervoor laten inzetten... Kijk op ...
Helaas heb ik dit ook meegemaakt in een andere situatie. Moest maar mijn compensatie uren en vakantieuren inleveren. Hadden ze me niet ziekgemeld kwam ik achter. Toen heb ik gezegd neem niks op want ben ziek.. werk iedergeval al lange tijd niet meer bij die werkgever. Maar goed opletten want ziek is ziek en hoor je de bedrijfsarts te zien

4 maanden geleden

Lekker bedrijf dat ze dat van jouw vakantieuren afhalen terwijl ziek door zwangerschap hun niks kost😅 gelijk regelen hoor, kan toch niet! Succes!

4 maanden geleden

Heel gek dat ze vakantie uren daar voor rekenen! Vanaf week 20 werk ik om de dag en de overige uren die ik te kort kom staan als ziek. Zwangerschaps ziekte kost je werkgever niks dus gelijk er achter aan gaan! Er voor zorgen dat je op ziek komt te staan. Verder is veel al genoemd. Misschien nog iets wat je kunt doen is een preventief consult aanvragen bij je bedrijfsarts. Zij kunnen je goede adviezen en tips geven wat je misschien ook met je werkgever kunt bespreken dan.

4 maanden geleden

Ik werk sinds juni 50% minder. Dat wordt voor mijn werkgever gewoon opgevangen door het vangnet vanuit her uwv. Dus nee hier zou je geen vakantie uren voor in moeten leveren

4 maanden geleden

Ik zit al een tijd voor 50% in de ziektewet, vind het echt bizar dat het je vakantiedagen zou kosten. Die kun je ook gewoon terug krijgen denk ik hoor!

4 maanden geleden

Reactie op Elsedj94

Ik zit al een tijd voor 50% in de ziektewet, vind het echt bizar dat het je ...
Het MOET zelfs! Schandalig is het als die op deze manier worden misbruikt🤯