43 Reacties
8 maanden geleden
Ik denk dat je moet wat goed voelt. Ik vond het eerlijk gezegd wel heel fijn om een babykamer te hebben zodat er een plek is voor alle spullen en dat je kind ook weleens in het eigen bedje kan slapen. Ons kindje heeft eerst ze de eerste zeven maanden bij ons geslapen en daarna nog heel vaak tussen ons in maar overdag ook vaak in het eigen bedje dat gaf mij ook meer vrijheid omdat wij opgegeven moment het bedje naar beneden moest doen en als hij dan in mijn slaapkamer lag en bijvoorbeeld in mijn bed of een co sleeper die nog hoog is, was het niet veilig en zo kon ik tijdens de overdag slaapjes wel wat doen. Hij was ook na zeven maanden te groot voor de co sleeper. Je kan ook alleen een bedje en commode doen. Zodat je wel die vrijheid hebt. Kan ook allemaal via marktplaats als je het duurzamer wilt ;). Maarja nogmaals ik weet niet hoe jij het vindt.
8 maanden geleden
Ik vind een babykamer geen aankoop gekte en daardoor focus je je ook niet minder op je baby..
Dus eerlijk gezegd kijk ik er een beetje met opgetrokken wenkbrauw naar.. maar hé dat is mijn mening
8 maanden geleden
Momenteel wonen mijn man en ik in een appartement met 1 ruime slaapkamer. We hebben de boel gepuzzeld zodat er netjes een ruime commode in kan en hebben in een outlet een co sleeper gekocht. Deze kan ook op zichzelf staan met de wand omhoog dus kan altijd los van het bed.
We kijken naar een ruimere woning maar dat blijft na 2 jaar nog steeds erg lastig. Onze kraamverzorgster gaf aan dat een baby tot 1 jaar prima op onze kamer kan. Wij kopen dan verder ook niks voor een kinderkamer maar dat is uit praktische redenen🙈
8 maanden geleden
Ik moest een beetje lachen maar als je dus een babykamer inricht, een eigen kamertje maakt voor je kindje, dan focus je je minder op je baby? 👀 ik vind de gedachtegang bijzonder, als ik eerlijk mag zijn.
Wij hebben gelukkig een eigen kamer voor de kleine en konden hem, toen de kleine ineens elk uur zich meldde vanuit de cosleeper, hem op een nacht in z’n eigen kamer leggen in z’n ledikant. En wat een verademing was dat: vanaf dat bewuste moment om 4:30 in de nacht sliep ons zoontje door de hele nachten 🥳
We hebben ons zoontje echt niet tekort gedaan in focus of aandacht of contact (juist enorm verwend, ondanks dat ie z’n eigen kamertje heeft).
Ik zou een eigen kamertje pré vinden voor onze kinderen 🙏🏻
8 maanden geleden
Ik heb de babykamer zeker wel gebruikt voor de middagslaapjes vanaf een maand of 3/4 (daarvoor in de box of wandelwagen). 's nachts sliep de baby dan bij ons maar wij slapen op zolder. Gevoelsmatig was het wel fijn om hem dan overdag op de 1e verdieping te hebben liggen met beter bereik van de babyfoon als ik beneden in de woonkamer was. En zo raakte kindje ook prima gewend aan zijn eigen kamertje. Met 8 maanden was hij uit de wieg en daarna cosleeper gegroeid en ging hij 's avonds naar bed in zijn eigen kamer. Als hij dan 'nachts wakker werd eindigden we vaak met z'n 3en in bed 😊. Ik vond vooral het uitkiezen en inrichten van de kamer daarnaast ook super leuk.
8 maanden geleden
Ik vond het juist leuk de baby kamer in te richten en van alles te kopen😅 (maar natuurlijk mijn mening erin) ik vind het zelf hartstikke leuk om te doen alles lekker in de kast en z’n eigen kamertje leuk maken
8 maanden geleden
Voor mij heeft het niks te maken met de aankoop gekte, maar hier hebben wij ook geen aparte kamer voor de baby. We hebben al 3 kinderen en hebben na elke zwangerschap zeker het eerste halfjaar tot een jaar samen geslapen. Zodra de kleine naar een kamertje "moet" is dat zo ingericht. Een commode is wel handig voor alle kleren etc 🤭
8 maanden geleden
Ik denk dat de keuze van wel of geen babykamer niet alleen afhangt van focus hebben op je baby. Persoonlijk zou ik mijn baby (denk ik) geen jaren op mijn kamer willen hebben, voor mij is het ook niet haalbaar vanwege wisselende diensten van mijn partner. De focus op spullen is voor mij een groter geheel, zoals bewuster kleding/speelgoed kopen en bewuste cadeaus vragen. Het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt! Het gaat erom dat je zelf de focus en liefde geeft waar jij en je baby behoefte aan hebben, dat hangt niet af van een bedje meer of minder. Maar waar jij je goed bij voelt 😊!
8 maanden geleden
Wij hebben een kamer waar de peuter slaapt maar geen tweede kamertje op dezelfde verdieping. De peuter heeft tot 13 maanden bij ons geslapen. De baby gaat bij ons op de kamer slapen en daar zetten we dan ook een kleine commode neer. Op termijn gaan de kinderen dan hun kamer delen of wellicht verhuist er een of wij naar zolder als ze wat ouder zijn. Als je genoeg plek hebt om een cosleeper en later ledikantje kwijt te kunnen en een commode of iets heb je voorlopig geen kamertje nodig. Ook kun je kijken naar andere manieren van samen slapen (google op richtlijnen veilig samen slapen). Wij hebben dat niet gedaan omdat ons bed niet geschikt was en de kleine prima in de cosleeper/ledikant sliep.
8 maanden geleden
Reactie op UitbundigeSchildpad448528
Wij hebben een kamer waar de peuter slaapt maar geen tweede kamertje op dez ...
We hebben trouwens de babykamer niet speciaal ingericht maar er precies de spullen in gezet die we toch wel nodig hadden dus niet dat we nu zoveel extra’s hebben aangeschaft. Als je niet van te veel spullen kopen is marktplaats en lenen van vrienden en familie ook super handig.
8 maanden geleden
Dat je niks wilt kopen is een bijzondere reden om geen kamer voor je kindje te maken. Die kamer krijgt hij toch wel, dus waarom niet nu al? Ik vind het juist fijn dat alle baby spullen een eigen plek hebben en onze slaapkamer niet een soort kinderdagverblijf wordt. De babykamer en onze kamer grenzen aan elkaar, dus daar even heen voor verschonen/voeden is zo geregeld. En lekker overdag in zn eigen bedje dat als ik iets op onze slaapkamer wil dat ook gewoon kan.
Wij hebben juist gewacht met het krijgen van een kind tot we een extra slaapkamer hadden, echt een must in mijn beleving.
8 maanden geleden
Ik snap je wel hoor. Tegelijkertijd weet je pas wat voor jullie werkt als je het uitprobeert. Ook een aparte kamer hebben voor je kind kan juist nodig zijn; ik ken iemand die na 3 maanden de cosleeper de deur uit deed omdat ze zelf geen oog dicht deed. En wij hebben bijvoorbeeld het (tweedehands) ledikant verruild voor een vloerbed (na een probeerperiode op een tweepersoons luchtbed). Vooraf dus wel een kamertje ingericht, maar de inrichting daarna veranderd.
Maar wij hebben bijv niet een set van bij elkaar passende meubels gekocht en alles in 1 thema uitgekozen of zo (ik vermoed dat je dat een beetje bedoelt?). Onze commode en ledikant beide tweedehands, de ene meer modern (glanzend wit) de ander meer landelijk (mat wit) en dan nog een donkere ladenkast omdat we die nou eenmaal al hadden. Ik wil maar zeggen: je kunt prima een kamer inrichten voor je kindje met focus op functionaliteit ipv op hoe het eruitziet.
8 maanden geleden
Ik vond het bij de 1e gewoon heel leuk om te doen, en we gebruikten hem wel voor verschonen en badje en al dat soort dingen. Pas na 7 maanden ging hij er echt slapen. Bij de 2e nu maken we wel een kamertje gereed maar kopen nog geen bedje commode enz, dat gaat na een halfjaar over van de oudste en dan krijgt die een nieuwe kamer.
8 maanden geleden
Wij laten de kleine eerst een half jaar bij ons op de kamer slapen. En daarna gaan wij naar de slaapkamer boven. En word onze huidige kamer de kinderkamer. Maar daar moet nog aardig wat aan verbouwd worden. :)
8 maanden geleden
Ik vind een kinderkamer niets met aankoopgekte te maken hebben eigenlijk, je hoeft zo'n kamer niet vol te stouwen met spullen als je dat niet wil.
Een jaar in de cosleeper lijkt me enorm optimistisch. Vaak zijn ze er na een half jaar wel uitgegroeid, of kunnen ze zich optrekken zodat een cosleeper niet meer veilig is. Je zou dan moeten overstappen op een ledikant, als dat ook bij jullie op de kamer past.
8 maanden geleden
Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Belangrijkste is veiligheid. En je baby kan in beginsel prima veilig slapen in de cosleeper inderdaad.
Overweeg wel wat je gaat doen op moment dat je zelf overdag niet meer slaapt en je baby nog wel. Een cosleeper met open zijde is vanaf dat moment niet meer veilig.
Een cosleeper die wel dicht kan, is wat langer veilig wanneer je er niet meer naast ligt, tot je kindje gaat optrekken.
In geval van open zijde ben je dus echt al na paar weken toe aan alternatieve slaapplek. Ik vond toen de babykamer heel fijn. Kon baby goed wennen aan eigen plekje, en ging ledikantje ook associëren met slapen.
De koopgekte...
Ach ja, het is net wat je ervan maakt. Na verloop van tijd heb je een ledikantje toch wel nodig denk ik. Dus is het dan koopgekte om dit alvast klaar te zetten samen met een commode?
Je kunt er uiteraard wel voor kiezen om de babykamer niet baby- achtig aan te kleden, maar zo dat je kind er prima tot kleuter mee door kan
8 maanden geleden
Bij ons heeft onze dochter 5.5 maand op onze kamer geslapen. Ze kon wel langer, maar ze paste niet meer in de wieg en dus een mooie overgang naar haar eigen kamer. Was blij dat we hem hadden hoor.
Ik vind een babykamer geen ‘aankoop’ gekte. Wij hebben er veel tijd doorgebracht. Badje, lezen, voeden, verschonen, verkleden. Gewoon omdat het haar kamer was. Daarnaast weet ik ook wel van verschillende vrienden dat ze na een aantal weken toch gekozen hebben om de baby op eigen kamer te slapen, omdat geen beide dan echt tot rust kwam.
8 maanden geleden
Wij hadden in het begin ook geen babykamer. Paste niet echt in het huis. Cosleeper die ook dicht kon naast ons bed en een ikea ladekast op onze kamer die met een verschoonkussen erop dienst deed als commode. Maar die had net zo goed op een andere kamer kunnen staan als we die gehad hadden. Ledikant heeft ook nog een tijdje naast ons bed gestaan ipv de cosleeper toen hij nog veel nachtvoedingen kreeg. Nu heeft hij wel een eigen kamer en daar hebben we alleen een kleed voor bijgekocht.
8 maanden geleden
Onze oudste is na een half jaartje naar zijn eigen kamer gegaan, toen hij de cosleeper uitgegroeid was. De jongste ging vlak voordat hij 1 werd naar een eigen kamer. Hij sliep bij ons eerst in de cosleeper, daarna in een ledikant. Zijn eigen kamer is puur voor het slapen. Verschonen/boekje lezen etc. doen we er niet. Ik begrijp je keuze om geen babykamer klaar te maken wel, je weet nog niet wanneer het nodig is en tegen de tijd dat het wel nodig is, heb je het zo klaargemaakt. Voor de voorpret kan het wel weer heel leuk zijn om met het kamertje bezig te zijn, er te zitten, spulletjes uit te stallen. Doe gewoon lekker wat voor jou goed voelt 😄
8 maanden geleden
Ik snap je wel hoor! Wij hadden bij mijn eerste zwangerschap 2 kleine slaapkamers, waarvan we er 1 dagelijks gebruikte als thuiswerkplek.
In het 'kantoor' ruimte gemaakt voor een commode en kleine kledingkast en pas toen onze kleine toe was aan zijn eigen kamer hebben we het bureau eruit gedaan en ruimte gemaakt voor zijn ledikant (en er een echte kinderkamer van gemaakt). Dat gebeurde pas na 6 maanden en in de tussentijd dus gewoon daar kunnen werken ipv aan de keukentafel.