23 Reacties
7 maanden geleden
Je kunt niet zomaar nationaliteiten aanvragen. Afhankelijk van de nationaliteit van de ouders en de nationaliteitsregels van dat land en het land waar je woont krijg je meestal van rechtswege 1 of meerdere nationaliteiten. Het is wel een keuze of je je kind bekend maakt bij de buitenlandse autoriteiten en of je een buitenlands paspoort aanvraag voor je kind.
7 maanden geleden
Reactie op 1992Elis
Je kunt niet zomaar nationaliteiten aanvragen. Afhankelijk van de nationali ...
Maar een buitenlands paspoort kun je uiteraard alleen aanvragen als je kind de nationaliteit van dat land heeft. Soms denken ouders dat een kind pas de nationaliteit verkrijgt door de aanvraag van een paspoort maar dat is niet zo. Ik had bijvoorbeeld pas op mijn 21e een Nederlands paspoort en ben toch echt vanaf mijn geboorte Nederlandse. 😉
7 maanden geleden
Ik had gelezen op de site van de overheid wanneer de moeder Nederlands is je automatisch recht hebt op de Nederlandse nationaliteit. Ons kind krijgt ook automatisch de Portugese nationaliteit omdat het kind hier geboren is. Maar was vooral benieuwd wat andere mensen gingen doen. 😉
7 maanden geleden
Mijn man is Uruguayaans! En ik half Nederlands half Uruguayaans, we wonen hier in Nederland 😁 sowieso krijgt onze zoon, net als onze dochter allebei de nationaliteiten. Maar dat is beiden door geboorte. 🙏🏽
7 maanden geleden
Hier niet mogelijk. Mijn dochtertje is onderhand al 2, zij is Nederlands/Bosnisch. Als wij de Bosnische nationaliteit voor haar aanvragen, zou ze dus afstand moeten doen van haar Nederlandse nationaliteit. Dubbele kan/mag dus niet. Maakt het lastig omdat het in Bosnië blijkbaar een stuk complexer ligt met erfrecht etc omdat je daarvoor een Bosnische nationaliteit moet hebben. Bij de baby dus evengoed niet mogelijk. Mijn partner heeft wel een dubbele nationaliteit omdat hij hier gekomen is in 1998 en erkend vluchteling is waaronder hij dus onder de uitzonderringsregel valt. In Nederland is het dus niet meer mogelijk om een dubbele nationaliteit te hebben.
7 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Hier niet mogelijk. Mijn dochtertje is onderhand al 2, zij is Nederlands/Bo ...
Ja, tenzij je uit een land komt waar je geen afstand kunt doen van je nationaliteit. Dan kan het ook..
7 maanden geleden
Reactie op 2Cultures2Babys
Ja, tenzij je uit een land komt waar je geen afstand kunt doen van je natio ...
Maar dan geldt dat toch niet bij een pasgeboren baby als je in Nederland bevalt? En de ouder(s) zelf ook al een Nederlandse nationaliteit hebben? Dan krijgt de baby toch automatisch de Nederlandse nationaliteit en mocht je anders willen zul je dit moeten aanvragen bij het consultaat van het desbetreffende land? Als je hier komt met je baby/kind en je een Nederlandse nationaliteit krijgt na aanvraag en geen afstand mag doen volgens de wet van het andere land, is dat dus ook een uitzonderingsregel natuurlijk. Zijn er meerdere wat ik begreep. Maar als je baby geboren word in Nederland, ouder(s) al een Nederlandse nationaliteit hebben dan krijg je kindje dit automatisch en kun je geen dubbele aanvragen toch? Dit word niet doorgegeven aan het land van herkomst van ouder(s) namelijk tenzij je dit zelf aanvraagt. Dat is in ieder geval wat ik weet/verteld is maar ben hier ook niet volledig in thuis.
7 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Maar dan geldt dat toch niet bij een pasgeboren baby als je in Nederland be ...
In Uruguay ben je als je ouder of opa/oma in Uruguay is geboren Uruguayaan. Wij zijn wel naar de ambassade geweest met de NLse geboorteakte + 2 getuigen. En toen kregen we meteen een Uruguayaanse geboorteakte ook.. Die nationaliteit heb je door geboorte en in Uruguay kan je geen afstand doen van je nationaliteit. Zelfde geldt voor bijv Zweden en volgens mij Marroko en Turkije (en nog een aantal andere landen ook). Voor die landen maakt Nederland dan ook een uitzondering. Zelfs als mijn man als Uruguayaan Nederlander wordt verliest hij zijn nationaliteit niet omdat dit gewoon niet kan.
Maar mijn man en mijn vader zijn in Uruguay geboren en daarom zijn onze kinderen sowieso Uruguayaans.
7 maanden geleden
Reactie op Esmeralda.
Ik had gelezen op de site van de overheid wanneer de moeder Nederlands is j ...
Ah ja maar ik probeer dus uit te leggen dat andere mensen hierin niet echt een keuze hebben. Jullie kind krijgt dus automatisch 2 nationaliteiten en daar hoef je niks voor aan te vragen. En bij andere gemixte kinderen (afhankelijk van de nationaliteit van de ouders) dus maar 1 nationaliteit zoals je hier in de reacties ook leest. ;)
7 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Maar dan geldt dat toch niet bij een pasgeboren baby als je in Nederland be ...
Nee een nationaliteit hoef je niet aan te vragen. Die krijg je al dan niet door geboorte afhankelijk van de nationaliteit van de ouders. Als je kindje van rechtswege een tweede (of soms zelf derde) nationaliteit heeft moet je wel zelf actie ondernemen als je wil dat je kindje ook bekend is bij die buitenlandse autoriteiten en/of een buitenlands paspoort krijgt.
Bijv een Noorse vader en Braziliaanse moeder krijgen in NL een kindje. Bij de aangifte zal de ambtenaar van de burgerlijke stand bekijken of het kindje de Noorse, de Braziliaans of beide nationaliteiten heeft. Hoop dat dit duidelijk is. :)
7 maanden geleden
Onze zoon heeft ook twee nationaliteiten door geboorte (Nederlands en Mexicaans) en dat zal onze dochter dus ook automatisch krijgen. Ik ben Nederlands en mijn man Mexicaan.
In Mexico heb je trouwens automatisch de Mexicaanse nationaliteit als je hier geboren bent, ook al zijn je ouders buitenlands.
7 maanden geleden
Reactie op 1992Elis
Nee een nationaliteit hoef je niet aan te vragen. Die krijg je al dan niet ...
Maar dit geldt dan niet voor elke situatie toch? Er zijn zoveel verschillende dingen te vinden en regeltjes aan verbonden dat het ook niet altijd even makkelijk is om de juiste informatie te vinden per situatie.
Ik ben zelf Nederlands, mijn partner heeft ook de Nederlandse nationaliteit (is erkend vluchteling) en heeft dus nog wel zijn Bosnische nationaliteit. Die van ons dochtertje is dus volgens mij alleen Nederlands omdat zij hier geboren is, beiden ook de Nederlandse nationaliteit hebben maar zoals wij te horen kregen konden wij geen Bosnische nationaliteit voor haar aanvragen omdat zij dan haar Nederlandse nationaliteit verliest. Of geldt dit dus wel voor elke “mixed” kindje waarvan 1 of beide ouder dus meerdere nationaliteiten hebben?
7 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Maar dit geldt dan niet voor elke situatie toch? Er zijn zoveel verschillen ...
Ik werk bij een gemeente en houd mij veel bezig met nationaliteitsrecht. Voor zover ik kan zeggen is voor jullie het onderstaande van toepassing:
Als jouw man zijn Bosnische nationaliteit nog had op het moment dat je dochter geboren is, heeft zij (afhankelijk van het Bosnische nationaliteitsrecht, zie hieronder) van rechtswege ook de Bosnische nationaliteit. Je kunt de Nederlandse nationaliteit alleen verliezen bij vrijwillige verkrijging van een vreemde nationaliteit, niet als je de vreemde nationaliteit van rechtswege (vaak door geboorte) hebt verkregen.
Wel is het zo dat in Nederland een vreemde nationaliteit niet meer geregistreerd wordt in de Basisregistratie Personen (BRP) als een persoon óók de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit betekent dus dat de gemeente de Bosnische nationaliteit van je dochter niet zal registreren in de Nederlandse systemen. Zij is immers ook Nederlandse.
De Bosnische nationaliteitswetgeving schrijft het volgende voor:
Een kind verkrijgt (door afstamming) de nationaliteit van Bosnië-Herzegovina als (artikel 6 nationaliteitswet Bosnië-Herzegovina):
- Beide ouders op het moment van de geboorte de nationaliteit van Bosnië-Herzegovina bezitten (ongeacht de geboorteplaats)
- Eén van de ouders op het moment van de geboorte de nationaliteit van Bosnië-Herzegovina bezit en het kind wordt in Bosnië-Herzegovina geboren
- Het kind in het buitenland wordt geboren en één van de ouders bezit de nationaliteit van Bosnië-Herzegovina, en het kind zou anders staatloos worden
- Het kind in het buitenland wordt geboren en één van de ouders bezit de nationaliteit van Bosnië-Herzegovina en het kind vóór het bereiken van de 23-jarige leeftijd
- wordt ingeschreven op de lijst van staatsburgers van Bosnië-Herzegovina of
- een vaste verblijfplaats heeft op het grondgebied van Bosnië-Herzegovina.
In jullie geval zal het laatste punt van toepassing zijn. Dit betekent dus wel dat je de geboorte van jullie dochter kenbaar moet maken in Bosnië voor haar 23e verjaardag.
Informeer altijd eerst bij je woongemeente. Zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de bijhouding van jullie gegevens in de Nederlandse systemen.
7 maanden geleden
Reactie op Saamenthaa
Ik werk bij een gemeente en houd mij veel bezig met nationaliteitsrecht. Vo ...
Dankjewel voor je uitgebreide informatie!! Hebben de IND nav jou berichtje nog gebeld en die gaven hetzelfde nu aan. Jammer dat we 2 jaar lang verkeerd zijn voorgelicht maar mijn dochtertje kan inderdaad de Bosnische nationaliteit aanvragen en de baby straks ook omdat mijn vriend inderdaad nog steeds zijn Bosnische nationaliteit heeft! Gaan volgend jaar naar Bosnië, naar familie en gaan dan alles aangeven daar zodat het geregeld is! Hele geruststelling en scheelt een hoop gedoe ivm erfrecht etc omdat mijn partner/zijn ouders ook huizen hebben in Bosnië.
7 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Dankjewel voor je uitgebreide informatie!! Hebben de IND nav jou berichtje ...
Wat fijn te horen!
Nationaliteitsrecht is erg complex en helaas komt het vaker voor dat medewerkers van gemeenten niet volledig op de hoogte zijn van de continu veranderende wet--en regelgeving.
Waar zo'n babyblog allemaal wel niet goed voor is ;-)
7 maanden geleden
Reactie op Saamenthaa
Wat fijn te horen!
Nationaliteitsrecht is erg complex en helaas komt het v ...
Oh en zorg dat je, voordat jullie naar Bosnië gaan, goed op de hoogte bent van wat je mee moet nemen om de kinderen daar aan te melden. Vaak zijn dit internationale uittreksels van de geboorteaktes van de kinderen of originele afschriften van de geboorteaktes die door een erkend vertaler vertaald moeten zijn en gelegaliseerd moeten worden bij de rechtbank. Als jullie getrouwd zijn moet er vaak ook een internationaal uittreksel/volledig vertaald afschrift van de huwelijksakte mee etc. Dit kun je evt door familie van je man laten navragen bij de Bosnische autoriteiten, maar zorg dat je hier op tijd mee begint!
7 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Hier niet mogelijk. Mijn dochtertje is onderhand al 2, zij is Nederlands/Bo ...
Hi , heb je dit in Bosnië bij gemeente gevraagd ? Zo niet dan zal ik dat een proberen. ik ben zelf 25 en nu sinds 10 jaar ook een Bosnische ID (geen paspoort) en heb ook mijn Nederlandse.. volgend jaar weer verlengen bih
7 maanden geleden
Reactie op Saamenthaa
Oh en zorg dat je, voordat jullie naar Bosnië gaan, goed op de hoogte bent ...
Mijn schoonouders zijn nu onderweg naar huis weer vanuit Bosnië maar die gaan het in Juli navragen voor ons want dan gaan ze weer terug. Dan weten we zeker wat we nodig hebben, wij zijn nog niet getrouwd dus dat valt al af haha! Gaan volgend jaar zomer naar Bosnië dus dan hebben we een jaar de tijd om alles te regelen en ook alvast van de baby straks 😊