20 Reacties

3 dagen geleden

Dit had onze dochter ook. Totdat zij ging logeren bij opa en oma en daar in dr eigen kamer sliep. Sinds dien slaapt ze overdag en ‘s avonds in dr eigen bedje. Misschien helpt een whitenoise knuffel? Die ‘s avonds in co-sleeper leggen en als hij daaraan gewend is overdag in zijn eigen bedje?

3 dagen geleden

Bij ons sliep ze met 4 weken door en met 7 weken in haar eigen bedje, een white noise en slapen in een slaapzak hielpen erg!

3 dagen geleden

Onze beide dochter slapen al sinds week 5 in hun eigen bedjes. Zelfstandig komen ze vaak in slaap. Soms hebben ze white noice en een hand op de borst nodig. Onze ervaring is vooral, leer een kind niet aan om alleen met je of op je in slaap te komen. Dat is heel fijn in het begin, maar daar betaal je later voor. Ook houden we een schema aan. Als ze moet slapen, dan is het slaap tijd. Dan halen we haar er niet meer uit. Troosten in het bedje, liever een paar keer lopen, dan haar eruit halen. Laatste tip (inkopperte) even een paar weken engelengeduld en daarna happy days :)

3 dagen geleden

Toevoeging. (Wat bij ons werkt). Wakker neerleggen, hand op borst en White noice aan. Dan verder niks doen en wachten tot haar ogen dicht zijn. Dan meteen weg gaan. Als ze gaat huilen, wacht 5min totdat je erheen gaat. Eerst moet je dit een paar keer herhalen. Maar op een gegeven moment gaat het in een keer goed

3 dagen geleden

Wij zijn ook begonnen met oefenen met slapen in zijn kamer overdag, 1 keer sochtends en 1 keer smiddags Maar hij slaapt snachts wel in zijn wiegje. Snachts in pyjama en slaapzak, overdag in kleren en dunner slaapzakje. We gaan er overigens wel heen als hij even huilt (niet bij elk snikje) om een speen terug te doen of gerust te stellen. Maar als we merken dat hij niet meer in bed wil, halen we hem eruit en proberen we smiddags opnieuw. Snachts slaapt hij vrijwel meteen in zijn wieg. Hij geeft overigens overdag zelf aan dat hij moe is. Wij houden geen schema aan en ik voed volledig op verzoek. Ik eet en slaap zelf ook als mijn lijf aangeeft dat ik dat nodig heb en ik vertrouw erop dat onze baby dat ook kan.

3 dagen geleden

Reactie op BijzondereEiland424392

Wij zijn ook begonnen met oefenen met slapen in zijn kamer overdag, 1 keer ...
Hier sluit ik me helemaal bij aan! Wij doen ook alles op verzoek en dat gaat hier prima. Als ze slaapsignalen geeft overdag probeer ik haar boven in haar bedje te leggen. Soms slaapt ze daar, soms niet. Dan leg ik haar in de box of de wagen en slaapt ze daar. En soms wil ze gewoon even bij ons. Die kleintjes kun je daar niet in verwennen ben ik van mening. Dat zelfstandig in slaap leren vallen komt echt wel, hoor dat ook in mijn omgeving. Hier slaapt ze in de nacht wel in de cosleeper en dat gaat goed. Dit lukt de laatste dagen ook steeds beter zelfstandig. Volg gewoon je kindje hierin 😊

3 dagen geleden

Ik ben ook van mening dat ze in de eerste periode nog veel behoefte hebben aan geborgen- en nabijheid. Dit is goed en belangrijk voor hechting en regulatie. Ook denk ik dat het ene kindje hier nog meer behoefte aan heeft dan de ander. Ik herken me in je verhaal, behalve dat onze zoon niet in de wagen wil maar bv wel heel goed gaat op de draagzak. De afgelopen weken ‘‘s nachts ook veel naast ons geslapen (maternale houding). Afgelopen twee nachten toch weer pogingen gedaan in de co-sleeper en met white noise is het nu twee nachten 2,5-3 uur gelukt. Overdag oefenen we nu 1 x per dag in het wiegje op zijn eigen kamer. Dit is nog niet gelukt, maar ik hoop (en hoor) dat oefenen, wennen en heel erg veel geduld uiteindelijk wel bijdragen. Je moet ergens beginnen denk ik ;-) Wij hanteren hierbij de ‘sush and pat’-methode.

3 dagen geleden

Wij zijn sinds een week of twee ook begonnen met een dutje per dag overdag in haar eigen kamertje. Ik voed haar dan op haar kamer en valt ze meestal bij mij in mn armen in slaap. Ik probeer haar dan in haar ledikantje te leggen, gewoon in haar kleertjes van overdag. De ene keer slaapt ze door. Soms wordt ze even wakker maar valt ze weer snel in slaap. Soms ligt ze eventjes wakker te koekeloeren. Dan loop ik tussendoor nog even terug om bv haar speentje terug te doen of even over haar hoofdje of wangetjes te aaien. Als ze begint te huilen pak ik haar op en proberen we het de volgende dag weer. S avonds proberen we haar nu ook in haar ledikantje te leggen, vooral omdat we merken dat ze s avonds echt hangerig en jengelig kan worden van de prikkels overdag. Dan doe ik eigenlijk hetzelfde, alleen krijgt ze ook al haar pyjamatje en haar slaapzakje aan. De ene keer lukt het wel om haar zo weg te leggen en de andere keer niet. Huilen is voor mij iig een teken om te stoppen, haar bij me te pakken en het de volgende dag opnieuw te proberen :)

3 dagen geleden

Reactie op OpbeurendeStruik044228

Wij zijn sinds een week of twee ook begonnen met een dutje per dag overdag ...
Nog toevoeging: s avonds pakken we haar dan uit haar eigen ledikantje mee naar boven als wij zelf ook naar bed gaan. Ze krijgt dan de laatste voeding rond 10-11 bij ons op de slaapkamer en gaat dan lekker verder slapen in de co sleeper. In de co sleeper slaapt ze s nachts al een tijd goed :)

3 dagen geleden

Reactie op Papavan2dochters

Onze beide dochter slapen al sinds week 5 in hun eigen bedjes. Zelfstandig ...
In het begin mag je ze best wel die geborgenheid geven hoor om bij je te slapen. Kijk wat de dieren doen; die houden ook allemaal de kleintjes bij hun. Geef ze lekker geborgenheid en liefde het slapen volgt vanzelf. Een baby is fysiek pas vanaf een maand of 4 in staat om helemaal zelfstandig in slaap te kunnen vallen. Komt echt goed

3 dagen geleden

Bedankt voor jullie tips! Ik snap ook best dat hij het niet gelijk zelf hoeft te doen maar ik wil hem ook voorbereiden op de kinderopvang. Ik weet hoe het op de kinderopvang aan toe gaat. Daar kunnennze ook niet 24/7 met hem lopen. Ik wil gewoon dat hij alvast went aan zijn bedje. + ik vind het zelf ook fijn om af en toe te kunnen slapen zojder een baby in mn armen of boven op mij. Ik was niet van plan om mijn kind gelijk cold turkey in zijn eigen kamer/bed neer te leggen. 😊
Ons zoontje is nu 10 weken en wij lopen hier nogsteeds tegenaan. We hebben nu sinds drie daagjes de co-sleeper vervangen door zijn eigen bedje. Deze staat nu naast ons bed, de eerste nacht was wennen maar nu gaan de nachten heel goed. Overdag probeer ik hem 1x in zijn eigen bedje te leggen en mag ik blij zijn als hij een uurtje volhoudt, de rest van de dag slaapt hij nog lekker bij mij. Het cb gaf ook aan dat ze rond deze tijd nog helemaal niet "alleen" hoeven te slapen en dat dat tussen de 3 en 4 maanden vanzelf beter zal gaan. We proberen dus ook niks te forceren en kijken zelf waar hij aan toe is. Misschien een tip, als je de ruimte ervoor hebt. Het ledikantje dus naast jullie eigen bed.

3 dagen geleden

Reactie op Papavan2dochters

Toevoeging. (Wat bij ons werkt). Wakker neerleggen, hand op borst en White ...
Ik vind dit wel een heel harde aanpak op deze leeftijd eerlijk gezegd. Niet meer uit bed halen, 5 min alleen laten huilen. Zelfs slaapcoaches zeggen dat je pas vanaf 4-6 maanden kan/mag beginnen slaaptrainen met gecontroleerd huilen. Iedereen zijn eigen aanpak natuurlijk, maar ik vind het wel fijn om die nabijheid nu nog te geven ook al betekent dat dat je later wat meer werk hebt om die hulp af te bouwen.

3 dagen geleden

Het was een welbedoelde tip van mijn kant voor de forum eigenaar ;) Het is duidelijk dat er meerdere wegen die naar Rome leiden. Meningen verschillen, maar de liefde van de ouder op kind is niet anders :)

3 dagen geleden

Gewoon proberen. Wij bakeren ons zoontje in, ook overdag. 'S middags leg ik hem in zijn bedje. Het belangrijkste is om hem op het juiste moment in bed te leggen: moe genoeg, maar nog niet slapend. 9 van de 10x valt hij binnen 10-20 minuten in slaap, zonder te huilen. Nu slaapt hij wel al sinds hij 3 weken oud is in zijn wiegje op zijn eigen kamertje. Hij is het bedje dus gewend (dit bedje stond eerst bij ons op de slaapkamer).

3 dagen geleden

Nogmaals dank voor alle reactie. Vandaag begonnen. Eerst kennis laten maken met zijn eigen kamertje. Gezellig gesprekje gevoerd. Daarna jn zijn bedje gelegd en tegen hem gesproken (intussen slaapzak en white noise gedaan). Was na 1 min al huilen echt huilen (heeft ook nog enorm last van de krampjes door rota druppels). Opgepakt en gewiegd en slapend in zijn bed gelegd. Hij heeft 10 minuten erin geslapen, nu weer opnieuw aan het wiegen voor een 2de poging. Maar de eerste stap is gezet en nogmaals er zit geen haast achter maar ik wil hem gewoon leren om in zijn bed te slapen want straks met 3/4 maanden weten ze al echt wel hoe ze aandacht kunnen krijgen en wanneer mama ze gaat optillen…

3 dagen geleden

Onze baby is 11 weken oud en onderstaande schema helpt ons nu sinds 2 weken. Hopelijk andere mama’s ook ! Alleen ‘s nachts slaapt ze nog in co sleeper bij ons. Ons ritueeltje voor slaapjes in eigen bed: -licht aan muziek mobiel aan onder tussen slaapzakje aan (zo associeert ze haar bedje als positief) -hierna over neusje wrijven en zachtjes fluisteren en vertellen dat ze bijv naar dromenland mag gaan en ze veilig is en alles goed is - als ze wat slaperig wordt dan pak ik alleen nog haar handje vast en als ze in slaap valt laat ik los en blijf ik nog even totdat ik weet dat ze zelfstandig in slaap kan vallen Uiteraard als ze huilerig is en ze heel erg verdrietig is pak ik haar op en troost ik haar tot ze rustig is en erna beginnen we weer opnieuw. Als ze in haar grote slaapje wakker wordt wacht ik even of ze weer zelfstandig in slaap valt zo niet dan help ik haar weer. Het kost even tijd zeker omdat hun slaap cyclus maar 3 kwartier is maar nu na 2 weken doorzetten en het niet opgeven begint ze langzaam door te slapen. -07:00/08:00 wakker en gelijk de 1e voeding . Erna knuffelen en brabbelen tot 1e slaapje -09:00- max 10:00 1e slaapje -10:30/11:00 2e voeding en erna Actief spelen in wakker tijd -12:00-14:30 2e slaapje -14:30 3e voeding en weer spelen -16:00-16:45 3e slaapje 17:00 4e kleine voeding en spelen -18:30 5e kleine voeding en bad etc. - 19:00/19:30 avond slaapje in eigen bed -23:00 6e voeding en komt ze weer in co sleeper slapen - 4/5:00 uur in de nacht meld ze zich nog voor 1 voeding

3 dagen geleden

Reactie op OprechteKamille979579

Onze baby is 11 weken oud en onderstaande schema helpt ons nu sinds 2 weken ...
Mooi schema. Ons zoontje slaapt super veel overdag. Zo lastig om hem te laten drinken. Pakt jouw kleintje dan ook echt die kleine voedingen in de avond zo kort op elkaar? Ik wil dit ook proberen zodat hij toch wat meer krijgt overdag ipv 2 of 3x in de nacht (10 weken vandaag).

3 dagen geleden

Reactie op Maya1988

Mooi schema. Ons zoontje slaapt super veel overdag. Zo lastig om hem te lat ...
Jaa maar moet wel zeggen ik geef borstvoeding dus aan de borst vind ze nooit nerg 😆ik laat haar ook maar kort aan de borst om 17:00 zodat ze even zoet is en dan huilt ze heel even als ze eraf moet maar met afleiding en spelen gaat dat weer over. misschien helpt dit ook voor de nacht: de laatste voeding van 23:00 geven we +/- 120 ml afgekolfde via de fles. Ons kleintje kwam daarvoor ook vaker in de nacht.

2 dagen geleden

Reactie op Kimberleyxx_

Nogmaals dank voor alle reactie. Vandaag begonnen. Eerst kennis laten maken ...
Heeel herkenbaar hoor! Ik sta er precies hetzelfde in. Elke poging is een oefening en ooit gaat het lukken toch?! 💪🏽🤞🏽