14 Reacties
5 dagen geleden
Waaraan merk je dat je verminderder melkprodutie hebt? Is je kindje onrustig na de voeding? Is er iets veranderd bij je, bijvoorbeeld heb je iets van stress? Dit kan namelijk de borstvoeding verminderen. Je zou extra kunnen kolven of aanleggen om de productie te verhogen?
5 dagen geleden
Ze zeggen ook dat als je ongesteld moet worden de productie minder wordt als het goed is
5 dagen geleden
Het is, zoals door een ander genoemd, inderdaad handig om eerst te kijken waarom je het idee hebt dat je productie minder is. Dan kun je ook gerichter kijken naar een oplossing. Maar een standaard “oplossing”: het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Dus; je kleine vaker aanleggen, of na het drinken nog even kolven. Je kan bijvoorbeeld ook tussen 2 voedingen door kolven (bijv. Je kleintje komt om het uur, dan ga je in ‘t uur daartussen 15-30min kolven)
En mocht je er nu niet uit komen; ook nu “nog” kun je een lactatiekundige met je mee laten kijken en denken. Misschien dat zij iets ziet wat jij over het hoofd ziet en wellicht heeft ze bruikbare tips 🤗
5 dagen geleden
Ik heb een keer powerkolven gedaan. Dit werkte uitstekend!
20 minuten kolven
10 minuten rust
10 minuten kolven
10 minuten rust
20 minuten kolven
Er staan meerdere schema's op internet :)
5 dagen geleden
Ik had dit ook de afgelopen dagen. Mijn kindje leek wel tevreden na de voedingen, maar bij kolven kwam er nauwelijks nog wat uit. Ik heb toen overlegd met de lactatiekundige en twee avonden powerkolven gedaan. Nu gaat het weer goed!
4 dagen geleden
ik had een tijdje terug ook een dip in m’n productie. wat ik toen deed was heel veel aanleggen, en na elke voeding nakolven zodat mijn borsten goed leeg waren.
de eerste 2 dagen waren pittig, omdat m’n baby meer moeite moest doen om de melk uit m’n borst te halen. daarna had ik m’n gebruikelijke productie 🧸
4 dagen geleden
Ik ken inderdaad de standaardadviezen, en was vooral benieuwd naar succeservaringen. :) Goed om te weten dat powerkolven werkt (soms zelfs te goed blijkbaar 😅).
Ik merk soms onrust als ze drinkt, alsof ze de melk eruit probeert te trekken haha. En met kolven kwam er van de week aan een kant helemaal niks meer uit, dus daar schrok ik wel even van. Ik ben net begonnen met werk opbouwen en mijn baby duimt veel en slaapt de nachten door dus minder vraag, dus meerdere mogelijke factoren.
4 dagen geleden
Ik ben maandag naar een lactatiekundige geweest met mn 10 weken oude baby.
Ze drinkt echt mega onrustig al een tijdje. Nu heb ik een onwijs toeschietreflex en als dat minder word en ze er voor moet werken word ze boos en laat ze los en drinkt niet tot nauwelijks meer en heeft wel nog trek.
Ze groeide ook maar 120 gram per. Als ik kolfde haalde ik niet er uit wat ze drinkt tijdens een voeding. Bij oma krijgt ze een flesje afgekolfde melk en tikt zo 150 ml naar binnen. Met een goed kolfmoment kolf ik 110. Normaal zelfs maar 80ml of minder..
Nu had zij als advies gegeven om na iedere voeding te kolven tot mn borsten echt leeg zijn. Na 1 week moest mn productie weer omhoog gaan. Ik merkte nog niet echt verschil dus heb nu de medela symfonie gehuurd. Kijken of het nu beter word.
De laatste voeding om 0:00 gaat altijd goed en de 1e voeding van de nacht rond 5/6 uur en de eerste ochtend. Daarna is het drama.
Maar komt bekend voor. Hopen dat het nog bij trekt. Ik begin over 1.5 week weer met werken
3 dagen geleden
Ik heb de medela handkolf aangeschaft. Was maar 25 euro op bol. Ik kolf alleen nog hiet mee, wat een lifesafer! Eerst ook wat productie om extra te kolven. Ben begonnen om na elke voeding te kolven en ook in de avond voor t slapen gaan en in de ochtend 1 borst als ze wakker word. Ik kolf nu ineens 250 ml extra per dag. Met mijn elektrische kolf na 20 min 120 ml en nu met de handkolf na 10 min 150ml (in de ochtend). Echt groot verschil!
2 uur geleden
Reactie op NLR6M
ik had een tijdje terug ook een dip in m’n productie. wat ik toen deed was ...
Ik ben ook bezig met powerkolven en nakolven. Probeer ook tussen de voedingen door te kolven. Ik doe het max 10 minuten. Ik merk ook dat mijn zoon onrustiger is aan de borst. Hopelijk is het tijdelijk.