17 Reacties

3 dagen geleden

Misschien toch proberen om hem ipv de draagzak op bed te leggen en dan te kolven?

3 dagen geleden

Ik denk dat je goed opweg bent!!! In principe heb je geen grote voorraad nodig. Als je een paar flesjes vooruit hebt gekolfd heb je genoeg. Op het werk heb je namelijk het kolfrecht, je mag de eerste 9 maanden na de geboorte 1/4e van je werktijd gebruiken om (betaald) te kolven. Als je dus een paar flesjes hebt staan voor de opvang, dan kan je dit opnieuw aanvullen tijdens het kolven op het werk.

3 dagen geleden

Ik lees even mee. Wat vervelend, ik herken je verhaal helemaal. Ik word er wel eens onzeker van dat ik niet genoeg kolf voor een voeding en dus meerdere moet samenvoegen,.waardoor het opbouwen van.een voorraad niet zo wil lukken. Dan vraag ik me af.of ik wel een goede kolf heb maar volgens de lactatiekundige heb ik de goede maat. Ik lek ook zelden uit mijn borst/heb denk ik niet altijd een toeschietreflex waardoor ik niet altijd met een haakaa of in bra kolf melk opvang. Ik vind het soms best een klus, mijn baby wil na een voeding vaak vastgehouden worden voor troost en in slaap komen en qua reflux moet ik hem ook een tijdje rechtop houden en boeren, waardoor je niet altijd handen vrij/aandacht hebt om slangetjes aan te sluiten of af te koppelen. En tegen de tijd dat hij goed slaapt is er soms nog maar een of 1,5 uur tot de volgende voeding en is het bv al later in de ochtend waardoor mijn productie wrs al weer lager is dan in de vroege ochtend of snachts.en je wil inderdaad ook wel eens naar buiten of een wasje draaien of vaatwasser inruimen. Ik vind het soms best een uitdaging! En dan nog het proces van alles koelen in steriele bakjes voor je het samen kan voegen in een vriezerzakje, zorgen dat de afgekoelde vetten die als randje gestold zijn ook meekomen bij het overgieten, alles afwassen en steriliseren, wat een gedoe. Enorm respect voor vrouwen die exclusief kolven! Dan zie je soms vrouwen die hele flessen vol kolven in een enkele sessie en dit overgieten in meerdere vriezerzakjes, maar ik troost me maar met dat zoveel overproductie helemaal niet fijn is voor je kindje. Ik heb nu met een maand 6vriezerzakjes van 100ml kunnen waardoor ik ook echt afkeer heb die aan te breken zodat mijn partner een keer een voeding kan doen omdat ik er zo hard voor heb gewerkt. Iik probeer mezelf gerust te stellen met dat mijn zoontje van 8 weken en ik kennelijk zo goed zijn ingesteld op elkaar dat hij precies krijgt wat hij nodig heeft. Wat ik nu doe is toch wat vaker, 5 keer in de week denk ik, sochtends na de voeding te kolven. Soms kolf ik net een uur na de voeding waardoor ik iets meer mililiters kan kolven dan alleen direct na de borstvoeding leegkolven. Soms geef ik hem bv maar een klein beetje/30ml aan gekolfde melk in een flesje en leg hem daarna aan de borst zodat hij wel kan oefenen met het flesje maar niet mijn zorgvuldig opgebouwde voorraadje meteen weer op is. Hij groeit nu zo goed en heb het idee dat hij soms zo vol zit na 2 borsten dat hij ook wat maagpijn en ongemak heeft, dus overweeg nu om niet altijd de tweede borst aan te gaan bieden komende tijd en die kant goed af te kolven met hopelijk iets meer opbrengst. Ook ben ik moed aan het opbouwen om s avonds rond 23u nog eens te kolven, alleen slaapt mijn zoontje vaak zijn eerste wat langere slaapje van de nacht vanaf een uur of 20u en probeer ik dan ook vroeg mee naar bed te gaan om genoeg te kunnen slapen. Ik las in een eerder forum hier dat je vertrouwen mag hebben dat je maar een klein beetje voorraad nodig hebt,omdat je straks op je werk volledig kolft overdag en dan precies zou opvangen wat je kindje de volgende dag mee krijgt naar de opvang, maar ik ben ook bang dat ik dan niet genoeg kolf omdat ik dan geen baby bij me heb die de ene borst drinkt waardoor het toeschieten vanzelf gaat en je met kolven vaak toch minder uit de borst haalt dan de baby kan met zuigen. Welke kolf heb je? Ik de Medela freestyle handsfree. Moeders met wijsheid en of tips, heel graag!

3 dagen geleden

Ik heb een beetje hetzelfde, ik kolf overdacht echt totaal niet evenveel als hij drinkt. Met moeite 50cc ofzo. Wat bij mij nu werkt is tijdens de eerste voeding standaard maar 1 borst aanbieden, desnoods na een boertje opnieuw die borst, en de andere kolven. Ik heb nu wel een handsfree kolf waardoor dit makkelijker is. Ik kolf dan richting de 100cc per ochtend dus als ik hem die dag geen fles geef, bouw ik langzaam een voorraadje op. Hopelijk blijven mn borsten hier aan wennen, wat dus wel betekent dat het dan elke dag moet

3 dagen geleden

Reactie op Hannekewordtmama

Ik lees even mee. Wat vervelend, ik herken je verhaal helemaal. Ik word e ...
Korte opmerking: als je kind gewoon gezond is hoef je helemaal niks te steriliseren, alles gewoon afwassen met de hand of in de vaatwasser is schoon genoeg. Dat scheelt toch al weer een aantal handelingen op een dag.

3 dagen geleden

He wat een druk moet je hierover voelen! Toch even het tegengeluid: waarom heb je het idee dat je zo'n voorraad moet opbouwen? Ik zou eens wat rond lezen op de website van LLL, bijvoorbeeld https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/afkolven-en-werken-hoe-laat-je-het-werken/. Uiteindelijk heb je volgens mij al genoeg als je genoeg hebt voor de eerste dagen en kunt het dan aanvullen toch? Ik heb pas 2 zakjes van 100 mL in de vriezer en vond dat eigenlijk al ruim.. En ik heb echt geen bijzondere productie, gemiddeld 100 mL per kolfbeurt enorm afhankelijk van wanneer ik kolf. Op slechte momenten ook wel eens onder de 50 mL 😅 Dat gezegd hebbende nog wat creatieve ideeen die ik mee kan geven: - Als kindje naar de opvang gaat, geef daar nog even de borst en ook direct bij het ophalen. Dat scheelt weer flessen. De 25% werktijd om te kolven mag je ook inzetten voor live voeden, dus bijvoorbeeld later komen of eerder weg om dat te doen. - Kolf inderdaad s morgens direct je best producerende borst en geef je minste aan je kindje. De gekolfde borst geef je als toetje. Ik doe dat best vaak als ik wat nodig heb en krijg daar nooit klachten op van baby. Die groeit als kool (geboortegewicht verdubbeld met ruim 2 maanden). Je kindje krijgt ook eigenlijk altijd meer uit de borst dan de kolf, dus er zit ook gewoon nog melk in. - Kolf op werk 1x vaker dan je kindje drinkt. Sowieso kun je beter vaker kort kolven dan minder vaak lang. - Kan je partner een keer de fles geven op het moment dat je productie hoog is? Hier is het een keer gebeurd dat partner s nachts een fles gekolfde melk gaf, maar ik zo wakker was en mn borsten vol voelden dat ik maar ging kolven. Toen had ik ineens bijna 250 mL! - Heb je een fijne handsfree kolf? Die heb ik wel gekocht en dat scheelt enorm, dan kun je in de tussentijd ook wat doen! Verademing tov wat ik eerst had. - Misschien kun je je vraag ook nog op het brede forum plaatsen. Dan reageren er moeders die al weer aan het werk zijn gegaan en vanuit hun ervaring kunnen meedenken!

2 dagen geleden

Reactie op Ixo

Misschien toch proberen om hem ipv de draagzak op bed te leggen en dan te k ...
Dat is ook nog een dingetje ;) overdag slapen lukt moeilijk sinds de darm krampjes piek en bijwerkingen ga het Rota vaccin. We proberen het wel, maar nog met weinig succes, haha. Daar maak ik me dan weer wat minder zorgen om. Het komt wel. We blijven het wel proberen omdat het op de opvang toch ook zal moeten straks.

2 dagen geleden

Reactie op Stephanie123456789

Ik denk dat je goed opweg bent!!! In principe heb je geen grote voorraad n ...
Super lief, dankjewel! Soms is het bekijken van een ander perspectief al heel behulpzaam ;) Kolftijd op werk maak ik me niet zo’n zorgen om. Ik heb een fijne werkgever. Het spannende zit meer in het feit dat ik 1,5x moet kolven om 1x de fles te kunnen geven, dus dan loop je sneller achter de feiten aan. Vandaar dat ik graag wat meer voorraad heb. Zodoende kan ik er wat op interen zonder dat het direct een probleem oplevert.

2 dagen geleden

Reactie op Hannekewordtmama

Ik lees even mee. Wat vervelend, ik herken je verhaal helemaal. Ik word e ...
Ja precies dit. Op zich fijn dat andere vrouwen dit herkennen, dankjewel voor het delen. Ik heb mijn elektrische kolf (Medela Magic inbra, deels cadeau van mijn ouders) gekocht na een kolfconsult bij een lactatiekundige. Ik had wel wat problemen met het vacuüm, waardoor het soms 10 minuten duurde om hem werkend te krijgen bij een kant (niet altijd dezelfde kant). Ik ben er sinds gisteren achter dat er een membraan een scheurtje had op een plek waar die lastig te zien was. Ik krijg dit onderdeel nu nageleverd van Medela. De irritatie dat hij het zo slecht deed bij het vacuüm zetten/begin, zal mijn productie ook geen goed gedaan hebben. Alhoewel ik in de eerste 2 weken postpartum de Symphony heb gebruikt om mijn productie op gang te brengen en ik dus nooit mega veel heb gekolfd. Lekken doe ik bijna alleen maar uit mijn beter producende borst als ik de andere kant als eerste aanbied. Of als ik naar de baby zing, dan heb ik ook een toeschiet reflex ;p kwam ik laatst achter nadat ik uit de douche kwam, haha.

2 dagen geleden

Reactie op GoldenLikeDaylight

Ik heb een beetje hetzelfde, ik kolf overdacht echt totaal niet evenveel al ...
Zo te horen heb je iets gevonden wat voor je werkt. 100 ml is volgens mij heel netjes! Ik probeer nu elke dag bij de eerste ochtendvoeding de meest productieve borst te kolven terwijl de kleine aan de andere kant drinkt. Dan vang ik vaak zo’n 70 ml op. Dan verschoon ik hem en bied ik de gekolfde kant aan. Dit lukt nu een aantal dagen in de week en ik ben zo op deze manier niet nog tussen de voedingen door een kolfmoment te zoeken. Dat geeft me wel de rust dat het goed gaat komen. Ik moet wel de kolf al in elkaar zetten de avond ervoor, anders komt het er niet van met een hongerig mannetje ;) Misschien lukt het t.z.t. ook om af en toe nog een extra kolfmoment te vinden als hij lange dutjes doet in de box/bed. Dit is nu een paar weken minder goed gelukt doo darmkrampjes en Rota vaccin bijwerkingen.

2 dagen geleden

Reactie op Merel1808

Korte opmerking: als je kind gewoon gezond is hoef je helemaal niks te ster ...
Dat zei de lactatiekundige inderdaad ook! Wij wassen wel alles af met de hand, dus blijft een beetje een gedoe. Maar de tabletten en het zout van de vaatwasmachine zijn best agressief voor de plastic en silicone onderdelen.

2 dagen geleden

Reactie op JvanV

He wat een druk moet je hierover voelen! Toch even het tegengeluid: waarom ...
Super fijn advies, dankjewel! Voeden bij de opvang is inderdaad ook een goede vooral bij het wegbrengen en ophalen lijkt me dit praktisch 😌 2e tip over je beste borst kolven terwijl je de ander geeft en daarna als toetje nog geven doe ik nu inderdaad vaak bij de eerste ochtendvoeding. Dit lukt niet elke dag, maar ik ben al heel blij dat het een paar keer per week lukt. Dan kolf je toch wat en ben je geen extra tijd er aan kwijt. In de ochtend is de productie ook voldoende dat het motiverend is om te doen en dat de kleine nog voldoende er uit kan drinken daarna. 1x vaker kolven op werk dan er gedronken wordt is echt een top idee. Ga het zoveel mogelijk inplannen om dit zo te doen. Vaker kolven is inderdaad beter dan langer! In de nacht kolven hebben we niet meer gedaan sinds triple feeding in de kraamweek, dat was geen top tijd, haha. Maar goed, als het nodig is, is het nog best een goed idee. Ik heb de Medela magic inbra. Heel blij mee, maar had soms wat moeite met het vacuüm. Nu blijkt er een membraan gescheurd te zijn, dus die wordt onder garantie vervangen. Mocht ik nog meer adviezen nodig hebben, dan is het inderdaad een goed idee om het op het bredere forum te plaatsen. Dankjewel!

2 dagen geleden

Reactie op GevatteMeeuw845399

Dat is ook nog een dingetje ;) overdag slapen lukt moeilijk sinds de darm k ...
Op de opvang gaan ze dat met hem oefenen. Onze zoon kon ook totaal niet in bed slapen. En op de opvang gaat het veeeel beter dan thuis

2 dagen geleden

Bedankt lieve mama’s voor jullie reacties, steun, adviezen en perspectieven! Ik heb een beetje een flow kunnen vinden door bij de eerste voeding in de ochtend de meest productieve borst te kolven terwijl onze zoon aan de andere kant drinkt, waarna hij die kant nog als toetje krijgt. Zo ben ik wat voorraad aan het opbouwen (hoeft niet in mega grote hoeveelheden), maar ben ik er niet extra tijd aan kwijt/is het niet nodig om nog een extra kolfmoment tussen de voedingen in te zoeken. Ik heb er daardoor een stuk meer rust in kunnen vinden. Heel erg bedankt voor het meedenken. Hopelijk hebben meer mama’s er wat aan :)

2 dagen geleden

Reactie op Ixo

Op de opvang gaan ze dat met hem oefenen. Onze zoon kon ook totaal niet in ...
Dat had ik ook wel verwacht/gehoopt. Ze zijn het wel gewend en de kleine heeft gewoon tijd nodig om het te leren! Blijven oefenen en niet te veel verwachten. Dan komt het goed.

2 dagen geleden

Dat had ik ook wel verwacht/gehoopt. Ze zijn het wel gewend en de kleine he ...
Precies! Doen we ook hoor. Komt helemaal goed. Ik hoop voor je dat je binnenkort een oplossing hebt. Ik geef kunstvoeding aangezien het mij na de keizersnede te zwaar viel. Dus ik kan je helaas geen tips geven

20 uur geleden

Bedankt lieve mama’s voor jullie reacties, steun, adviezen en perspectieven ...
Klinkt als een goed plan en fijn dat je je hier beter door voelt!