3 Reacties

5 uur geleden

Ik volg mijn kindje en zijn behoeftes. De richtlijnen als uitgangspunt. Is mijn 3e kindje en de 2e met koemelkallergie en reflux. Zit ook op de pepti en krijgt 7 voedingen per dag, bied 120 aan en drinkt hiervan tussen de 70 en 110 per keer. Hij is wel de zwaarste van de 3 want woog bij de geboorte 2975 gram en woog met 2 maanden 4,6kg en de andere 2 waren dysmatuur. De middelste is geboren met 2210 gram en woog met 2 maanden 3,4kg en dronk dezelfde hoeveelheid ongeveer. Reflux hou je toch en als je kindje behoefte heeft aan meer, zou ik hem daarin volgen.

5 uur geleden

Wij voeden volledig kv op verzoek. Bij bv weet je immers ook niet wat je kindje binnenkrijgt. We schrijven elke voeding op, de tijd en hoeveel ze gedronken heeft, en zo zien we dat ze elke dag tussen de 700 en 800ml drinkt, ze is nu ruim 5kg zwaar en 2 maanden oud. Zolang je niet ruim boven 1 liter kv komt, is het helemaal prima. Maakt je zoon zijn flessen met gemak leeg? En merk je dat hij er steeds minder lang tussen laat? Dan kun je meer aanbieden. De flessen hoeven niet (meer) afgegoten te worden, dus maak je 90+3, dan biedt je dus 100ml voeding aan. Maakt hij ook dat een tijd fluitend op, dan ga je naar 120+4.

3 uur geleden

De instructies op verpakkingen kunstvoeding zijn gericht op gemak voor ouders: minder flessen met meer er in. De formule op basis van gewicht en aantal voedingen is gericht op natuurlijke voedingsbehoefte en maaggrootte (die formule groeit ook met je kind mee, zie https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/). Ik geef bv, soms afgekolfd. Dan houd ik de formule aan. Voor je kindje is dat het meest natuurlijk, en op deze manier wordt het maagje niet onnodig opgerekt.